Viken racing olja ?????

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Sitter i bläddrar i nya Biltema-katalogen och ser en ny "Racingolja" för hojar 15W-40 (API TC, SH, JASO MA).
1 liter för 79 riksdaler.
Någon som vet mer om kvaliteten?
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
JA! Då har vi gått igenom hela världens oljesortiment! :näsblod
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Hör med Ludde han är nog partisk i målet (ni märker nog viket märke) men han en jävel på oljor. 018 25 12 08 (Ford specialisten i Uppsala)
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
äntligen

Maranello skrev:
Sitter i bläddrar i nya Biltema-katalogen och ser en ny "Racingolja" för hojar 15W-40 (API TC, SH, JASO MA).
1 liter för 79 riksdaler.
Någon som vet mer om kvaliteten?


Detta måste någon som är insatt i olja kommentera !! Lika bra som de dyra märkena ?

mvh Fredrik
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Chris Ash skrev:
Var det något som var oklart i det Axxexs och Anders skrev?
Jag fick uppfattningen av att de skrev om den "gamla" mineraloljan hos Biltema. Sorry! :näsblod
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
tjat om detta då, kör din racehoj på biltemas oljor och risken att den rasar är större än om du kör på t.ex motul 300v, det måste ju alla hålla med om.
 

musse

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
ca Borås
Hoj
Derbi 125
R2 skrev:
tjat om detta då, kör din racehoj på biltemas oljor och risken att den rasar är större än om du kör på t.ex motul 300v, det måste ju alla hålla med om.
Det hoppas man ju på, annars har man ju kastat ett par tusen i sjön :huvet
Kör själv på Golden Spectro Delsyntet i en R1 efter att ha kört helsyntet Statoil men gillade inte motorslammer vid uppstart. Upplever nu stor skillnad just i detta moment men ingen nackdel. Men å andra sidan byter man olja efter ca 6tim körning bör ju en olja runt 90 - 100 spänn /liter "Göra jobbet".
Jag talade personligen med en :Bugar HRC-japan för cirka 10 år sedan om oljor och då särskilt 2-takts oljor efter att Motul hade en hård marknadsföring och franska honda valde Motul som "Honda olja" Frågan jag ställde då var skillnaden i effekt mellan Castrols A747 mot Motuls motsvarande? Japanen tittade på mig med stora ögon och något förvirrad. Svarade - Effekten sitter inte i oljan utan i motor !! Vi på HRC har inte sett att Castrol har orsakat problem med att smörja motor och det är precis det vi vill att oljan skall göra. Effekten står vi för !
Slutsatsen blev att man inte skall ha övertro på sin olja utan bara se till att ha en olja som gör jobbet. (Nu vet jag att Castrol har i många år varit sponsor till HRC men ändå.)
P.S sa jag att han hade ett samurajsvärd ? :död
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
R2 skrev:
tjat om detta då, kör din racehoj på biltemas oljor och risken att den rasar är större än om du kör på t.ex motul 300v, det måste ju alla hålla med om.

Hur vet du det? Det är ju det som är frågan. Har du testat?

Eller gör du som alla andra o köper det som är hyfsat dyrt o hoppas på det bästa? Dom flest här vet ju att dom dyra oljorna fungerar. Frågan är om dom billiga gör det. Och om det egentligen är nån skillnad. Teoretiskt är det en jäkla massa som skiljer tydligen, men i praktiken?

Anledningen till att frågan är intressant är ju AndersBrinks påstående om att oljorna kostar enbart 1/4-del i staterna.

Jag är en nyfiken fan o därför ställer jag frågor...
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
nej jag har inte testat och kommer inte göra det heller, skulle inte ens trycka på startknappen med biltema olja i, om du gör det så vassego..
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
R2 skrev:
nej jag har inte testat och kommer inte göra det heller, skulle inte ens trycka på startknappen med biltema olja i, om du gör det så vassego..

Jag har inte heller provat och lär väl inte göra det heller men jag tycker det är en intressant fråga där det visar sig finnas väldigt mkt kunskap om dom dyraste oljorna men väldigt lite om den billiga.

Jag antar att det helt enkelt är ett för dyrt test att göra...
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Maranello skrev:
Sitter i bläddrar i nya Biltema-katalogen och ser en ny "Racingolja" för hojar 15W-40 (API TC, SH, JASO MA).
1 liter för 79 riksdaler.
Någon som vet mer om kvaliteten?

http://www.statoil.com/mar/LU/sto00131.nsf/5de60dd163819dbfc1256c16003180a9/03A33476679412B241256CCB004D0D88/$FILE/RacingWay_MC_15W-40.pdf
 

#21

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Halmstad
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Racing olja

:tummenupp Sweedex har mkt bra oljor till bra priser.
Racing motorolja semisyntet 10w-40 105:-/l
2T two stroke oil helsyntet 120:-/l
Växellådsolja semisyntet 80:-/l
Kedjesray 500ml 120:-/st m.m.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Nyfiken,stämmer det?

Jag fick höra från en arbetskamrat idag lite om olja.Han påstod o mena att har man kört en motor med helsyntetisk olja o går över till typ mineral så kan det bildas beläggningar och jag uppfatta det som han mena att där är nåt som reagerar om man byter ner från helsyntet till typ mineral olja,kan sätta igen olje kanaler o sånt typ på motorer.
Men att byta från mineral o sen börja köra med helsyntet o fortsätta med det var ok.
Ligger det nåt i det här?.
Hur skulle det bli om man bytar från helsyntet till syntetbaserad som ta ett exempel av oljor i högen,Castrol R4 helsyntet o byt sedan ner till Castrol GPS syntetbaserad olja,blir där nån påverkan?.
Bara nyfiken o veta om det gör nån påverkan på hojar oxå och om det ligger nåt i det han säger.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
R1 racer skrev:
Ligger det nåt i det här?

Nej. Det är en variant av originalhistorien, dvs den om att gamla bilar i början av 70-talet som körts länge på mineralolja kunde täppas igen om man bytte till syntetolja pga att koksavlagringarna skulle släppa pga syntetoljans renande ingredienser. Lite grund fanns det för det påstående, men det var i början av 1970-talet, inte 2004. På den tiden fanns det helt undermåliga oljor med en flampunkt som var knappt bättre än vatten.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Har kört med Putolines racing-olja för fyrtaktare senaste året, är nöjd med denna. Tror den heter Putoline Technomoto Syntec 4 Plus.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top