Viking Motor Park nyheter

Dr.Bike

Guest
Vissa bönder från Bro, Bålsta och Håbo kan vi tänka oss att släppa igenom, men de trädkramande Enköpingsborna kan åka till Västerås istället :D

Tack :tummenupp Ska hälsa WestW det... ;)

Nåväl, det vore skoj att träffa Sune. Kanske vi borde bjuda in honom till Rörken? WestW kör färdtjänst...jag menar hämtar honom med bil.
Fasen där sket det sig, han har ju dieselbil!
Men vänta - de är väl smutsiga..vänta, nej rena, ja hur var det nu de ville ha det? MP :va
Det får bli nån elbil. Eller en Prius?
Min 244 från -76? (kör på E85)

Nåväl. Viking Motopark var det.
Det är ju f.ö märkligt tyst från projektet/projektledarna.
Eller har jag bommat nåt?

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Det tror inte jag dock...
Han är en enögd aktivist som inga resonemang biter på... Spelar ingen roll vilka fakta man lägger fram, han kommer ändå stå med plakat och basunera ut sina domedagsramser om att motorbanan är början på jordens undergång.. Såna månniskor finns alltid... :rolleyes:

Sant jag tror också att Sune är så enögd att han inte kan övertygas.

Det viktigaste med nyanserade insändare som Mossbergs eller DR.Bikes från "vår" sida är inte att övertyga honom utan alla som läser hans insändare. Det är livsfarligt för Viking-projektet om det han skriver börjar blir sanningar i allmänhetens ögon, då spelar det ingen roll hur mycket fakta man kan lägga upp.

Det man måste göra är att på ett trovärdigt och sakligt sätt underminera hans åsikter så de uppfattas som luddiga och tossiga. Detta utan att kalla honom för en "gammal skrutting trädkramare" och dyl för då är man rökt.

sandstream

Guest
Nåväl. Viking Motopark var det.
Det är ju f.ö märkligt tyst från projektet/projektledarna.
Eller har jag bommat nåt?
Jag tog kontakt med dem för att se om vi kanske kunde sy ihop något samarbete för att få banan mer känd men de vill ligga lågt i media tills allting är klart. Som vi själva har märkt är det nästan omöjligt att föra en diskussion via media.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Man kanske skulle snoka upp personnr på gubben och kolla upp vad han äger för bil. Säkert någon miljövänlig gammal Saab 900 från 85.

Inget fordon alls, frun står däremot som ägare av en CHEVROLET LACETTI 1,4 SE. Inget bränslemonster precis ;)

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Vissa bönder från Bro, Bålsta och Håbo kan vi tänka oss att släppa igenom, men de trädkramande Enköpingsborna kan åka till Västerås istället :D

Du fick ett hatmeddelande i din blogg för det där :mad:

:pannkyss Tänk på att du bor i en förort till landet

Det viktigaste med nyanserade insändare som Mossbergs eller DR.Bikes från "vår" sida är inte att övertyga honom utan alla som läser hans insändare. Det är livsfarligt för Viking-projektet om det han skriver börjar blir sanningar i allmänhetens ögon, då spelar det ingen roll hur mycket fakta man kan lägga upp.

Det man måste göra är att på ett trovärdigt och sakligt sätt underminera hans åsikter så de uppfattas som luddiga och tossiga. Detta utan att kalla honom för en "gammal skrutting trädkramare" och dyl för då är man rökt.

Kloka ord. Håller med. Det gäller att visa att vi står inte och väljer i mellan att förinta jorden eller bevara den. Så svart eller vitt är det inte. Vi ska göra det bästa av saken helt enkelt.

Inget fordon alls, frun står däremot som ägare av en CHEVROLET LACETTI 1,4 SE. Inget bränslemonster precis ;)

Bra jobbat. Fick just ett PM med samma info. Det hade varit kul om han hade nån riktig sunk bil så hade man kunna tvåla dit honom lite. :)

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Helt rätt. Jag hade givetvis inte en tanke/förhoppning att Sune skulle bli omvänd av att jag bemöter hans insändare. Men det ger ju en anledning att skriva och framföra den andra sidans sätt att se på saken.

sandstream

Guest
Bäste Viking Motor Park-vän,

Det var ett tag sedan Ni hörde från oss, men vi får väl säga som vanligt, arbetet med slutförandet av projektet går vidare. Tycker Ni det låter tjatigt? Men det är så det är, hela tiden svårt att hålla tidtabellen eftersom det hela tiden kommit krav på kompletteringar från olika intressenter. Kompletteringar som vi i alla sammanhang har beaktat och tillfört våra förundersökningar, Miljökonsekvensbeskrivningen och Detaljplanen.

2007 slutade ganska ok med att detaljplanen ställdes ut. Många yttrade sig skriftligen. Av de privatpersoner som kom in med svar var endast ett positivt! Bland övriga som lämnade svar kan nämnas Vägverket, Vattenfall och Skytteunionen. Med dessa skrivs avtal som förs in i det exploateringsavtal som är under färdigställande. Godkännandet av själva detaljplanen i Kommunfullmäktige räknar vi med ska ske senast i maj månad.

Parallellt med arbetet med miljö- och detaljplan förhandlar vi med framtida samarbetspartners. Bland dessa finns både företag och organisationer samt kommande medarbetare. De sistnämnda är inte minst viktiga eftersom våra investerare vill att de som driver den kommande anläggningen har rätt kontaktnät och kompetens.

Under våren ser vi fram mot den godkända Detaljplanen för Viking Motor Park.

Vi återkommer!

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Vad blir nästa steg då?

När/om detaljplanen blir godkänd, är det spadarna i backen direkt då eller?

Upplys mig...

Dr.Bike

Guest
Vad blir nästa steg då?

Upplys mig...

Nja de där MP hittar alltid sätt att förhala, dra ut på, och förtala projektet. Var lugn du, vi hinner alla bli gamla innan nåt händer...

@Sandstream: Bra att du la in brevet! jag har det här i minnet för en Ctrl+V :) MEn då slapp jag ödsla elektroner på det!

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Vad blir nästa steg då?

Upplys mig...

Nja, har Iofs aldrig byggt en Motorstadion så det här kanske är fel. Men generellt kan man säga att om en detaljplan vinner laga kraft så har man bara bestämt vad själva området får användas till. Man kan (mycket vanligt vid husbyggen) ha restriktioner i detaljplanen på hur högt man får bygga, utforming på mark samt hur bebyggelse får se ut. Man kan t.ex inte bygga en skyskrapa på en villatomt. Men, om man nu tar fram en detaljplan för en Motorstadion så ser iaf inte jag hur vägen till stämplat bygglov kan bli något problem? För att ta fram en DP för VMP så tror jag det mesta finns med och är väldigt hårt styrt = bygglovet kommer i stort sett se ut som DP'n.

Om vi får se en spade i backen så är det endast vid en ceremoni Isf. En faktisk byggstart innan 2009 är högst orealistisk om du frågar mig. Dock tror jag projekteringsbiten av VMP kommer gå fort då den byggs i "mindre" etapper och man kan projja del 3 redan när man bygger första osv.

Last edited:

sandstream

Guest
Jag kommer garanterat att vara på plats när första spadtaget tas.
Vad tror ni om att vi står där med en banderoll med något riktigt elakt budskap till Sune? Bara för att strö salt i såren :D

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
Slutkört!
Vad tror ni om att vi står där med en banderoll med något riktigt elakt budskap till Sune? Bara för att strö salt i såren :D

Sune kommer inte vara där, det lär vara för jobbigt att cykla hela vägen från centrala enköping ut i ödemarken :D

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA

det låter som att skjuta sig själv i foten opinionsbildningsmässigt. om banan ska uppfattas som en symbol för kamp mot miljöengagemang så tycker nog de flesta att den inte bör byggas.
Tur att du inte är inblandad i arbetet för motorbanan.

sandstream

Guest
Sune kommer inte vara där, det lär vara för jobbigt att cykla hela vägen från centrala enköping ut i ödemarken :D
Det kommer att vara en svart dag i Sunes liv, det är ju början på jordens undergång :D

Tur att du inte är inblandad i arbetet för motorbanan.
Det har du nog helt rätt i, jag hade antagligen sprängt Naturvårdsverkets huvudkontor för länge sedan :cdevil

Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.

Protestbrigaderna kommer garanterat att mobiliseras till det första spadtaget så ta på dig hjälmen till stenregnet...

När södra länken skulle byggas i Stockholm så var "miljövännerna" framme titt som tätt och slog sönder arbetsmaskiner, så undra hur de kommer reagera till detta bygge?

Dr.Bike

Guest

Inte riktigt min grej.
Brukar inte ens flina när det går illa för dem jag ogillar.
Jag hatar inte Sune, bara hans enögdhet. så det skulle faktiskt kännas ÄNNU bättre om man kunde övertyga honom, så han byter åsikt.
Men det är ju troligen för mycket begärt.
Men visst skulle det kännas triumfatoriskt den dagen, och att vi iaf skulle samlas på platsen och skåla i Pommac för den goda sakens skull.

Suna har en Jänk! (se tidigare inlägg!) :D
Förvisso liten, men det är lite humor ändå.

Och vaddå ödemark?
Enligt Sune är detta THE PLACE för rekreation och friluftsliv för alla och envar i Enköping!

Last edited:

sandstream

Guest
Försiktigt SS, Sune är kanske här och samlar på sig citat från dig, för hans nästa insändare och vinner med 10–0.:crash
Han leder redan med 100-0 eller något sånt i sin egen lilla värld :D
Jag överlåter åt Mossberg att skriva insändare, killen har talang.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Om vi får se en spade i backen så är det endast vid en ceremoni Isf. En faktisk byggstart innan 2009 är högst orealistisk om du frågar mig. Dock tror jag projekteringsbiten av VMP kommer gå fort då den byggs i "mindre" etapper och man kan projja del 3 redan när man bygger första osv.

Stämmer nog bra. Var någon politiker som uttalade sig att 2008 kommer bara bestå av överklaganden. Mitten på 2009 kanske det händer något.

Ny insändare

000000000000000wr8.jpg

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj