team toker
Gudomlig sporthojare
undrer va herr frostell gör på fritiden, när han var i thailand/spanien senast
mossberg håll igång du är bra på att formulera dej.
mossberg håll igång du är bra på att formulera dej.
Tack men det handlar om att jag inte kan läsa den, pga brandvägg insåg jag när jag klickade på direktlänken.
Bra skrivet KTM-R!
Ja, mycket bra beskrivet. Det var i sin enkelhet så tydligt och snyggt exempelfierat att vidare repliker om "koldioxidutsläpp pga själva körningen på banan" ter sig meningslösa.
Snyggt!
... just det. 0,18 % av totala CO2 utsläpp. Om vi miskar 5%, så går vi ner till 0,17 typ.
Kina gick nyligen om USA som största CO2 utsläppare, och de ökar väl med???? per år.... Ja, vad har kina och i vilken takt ökar de?
Så vad motsvarar då motorbanan i Enköping av sveriges utsläpp. Får man gissa på 1e-6 av sveriges utsläpp
(antag att 1000 av sveriges 10 e6 invånare dedikerar 1/100 del av sitt årliga CO2 utsläpp pga banan, dvs 1000 pers dedikerar 3,5 dagar om året och allt de äter, spenderar och indirekt CO2 genererar är relaterar till motorbanans belasning->
1000 1
_____ * ____
10 000 000 100
)
så, våra 0,18 % borde då öka med en miljondel (här räknar vi tiopotenser, inget annat) om banan byggs (men som Mossberg skriver, om vi inte åker til motorbanan så åker vi till Globen o kollar på Bruce Springsteen, och då är han miljöboven)
Men om en miljon svenskar skiter i Thailandsresan? Vad händer då med CO2 utsläppen?
Det handlar enbart om oginhet och att de hatar motorsport som företeelse.
Inget annat. Miljön skiter de blanka fan i på klarspråk, för de VET att denna lilla motoraktivitet helt saknar signifikans.
Eller vänta...fattar de det?
Think again...not!
Jag har fått lite samma känsla. Det är ingen som klagar p.g.a de miljömässiga skälen utan mest på miljögissningar från kvällspressen. Det är motorsporten man (eg.) klagar på. Synd bara att man måste ta debatten till dagisnivå (tänker på min insändare) för att folk ska sluta måla upp domedagsprofetior till höger och vänster.
Då Far min bor precis intill där banan KOMMER byggas så hör man ju en hel del om vad hans grannar säger. Vissa är så korkade att man blir mörkrädd. En tant beklagade sig över att hennes vinbärsbuskar skulle dö nu när det kommer bli så mycket utsläpp från rejserbanan. WTF?! Med tanke på att inte ens 1 av 1000 från Enköping tillhör begåvningsreserven så skulle det inte förvåna mig om Naturvårdsverkets lobbyister fått hela stan att ha denna felaktiga tro om VMP.
Ne, upp till kamp bröder! Banan måste byggas!
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |
|
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|