Viking Motor Park nyheter

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tycker vi på SH går samman och köper lite av hans skog som angränsar mot motorbanan. Hur mycket kan det kosta, jag menar lite skog i enköping, det är ju inte direkt dyrt.
Sen rensar vi ut bland träden, smäller upp 15 friggebodar med militära dubbelsängar. När motorbanan sen är klar hyr vi ut dem för 1000:- per natt.
Givetvis erbjuder vi rabbaterade priser för medlemmar på SH.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jag tycker vi på SH går samman och köper lite av hans skog som angränsar mot motorbanan. Hur mycket kan det kosta, jag menar lite skog i enköping, det är ju inte direkt dyrt.
Sen rensar vi ut bland träden, smäller upp 15 friggebodar med militära dubbelsängar. När motorbanan sen är klar hyr vi ut dem för 1000:- per natt.

Jag e på :)

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag också!

Men problemet är väl att vi utrotar någon daggmask eller liknande när vi fäller träden så hela skogen kommer vara full av rödhåriga kärringar med Fjäll Räven ryggsäckar och killar som sitter ner och kissar :gnissla

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag också!

Men problemet är väl att vi utrotar någon daggmask eller liknande när vi fäller träden så hela skogen kommer vara full av rödhåriga kärringar med Fjäll Räven ryggsäckar och killar som sitter ner och kissar :gnissla

Men det är lungt så länge vi äger marken. Då ringer vi bara polisen och de kommer och lyfter bort dem.
:banana

Tyvärr så tror jag knappast någon av gubbarna vill sälja, även om man skulle ge dem ett bra bud.
De har bestämt sig att de skall bo kvar och att deras liv kommer att förstöras. Det finns inget annat alternativ, för det har de bestämt.
Enkelspåriga gamla gubbar.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Skulle jag ha skog som gränsade till en motorbana skulle jag passa på och se till att värdet på marken ökade genom att profitera på den kommande motorbanan.
T.ex. en lite stugby i kanten av marken mot motorbanan. Tänk så många som skulle hyra stugor där varje helg det är ett evenemang.
Redan första året skulle den investeringen bekosta sig själv.

Jo men är man 65-70 år så kanske inte se på framtiden är ens största hobby. Då är man mest bitter och vill se tillbaka istället.

Har förståelse för de som bor och har mark i närheten men antingen hänger man med i utveckligen och gör det bästa av det eller så sitter man hemma och är bitter.

Nu vill vi inte ha hit en massa virriga 08or bara för att vi blir världsmetropol. Ni får komma och hälsa på bara.

Har ni arg katt är ni inte välkommna.
Typ förstasidan i dag i lokalblaskan.:D

32340881.jpg

Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
har byborna gått ihop att samordnat en insändare istället för att fånga in kattrackarn och återbörda den till hemmet (lr helt enkelt ringt till ägaren)? Måste vara en ruskigt elak katt!

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
har byborna gått ihop att samordnat en insändare istället för att fånga in kattrackarn och återbörda den till hemmet (lr helt enkelt ringt till ägaren)? Måste vara en ruskigt elak katt!
Trodde Enköpings rednecks gjorde processen kort med rovdjur, men icke :D

@WestW: Blir det en bana kommer vi 08:eek:r att invadera er lilla by och köpa upp allt. Ni får flytta till Sala.... :yoparty

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh

Tänkte den tanken för några sidor sen! :banana :är"på"

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Var tvungen att googla vad fan de menade med Signalarter och nyckelbiotoper.

Signalart
Från Wikipedia
Signalart är ett begrepp man använder för arter som fungerar som indikatorer när man söker urskilja biotoper med höga naturvärden. Förekomsten av en eller flera signalarter är ofta tecken på att biotopen är avvikande och därmed kan vara en nyckelbiotop. Signalarter används som ett hjälpmedel när man inventerar nyckelbiotoper och man har satt upp vissa kriterier för att en art ska kallas för signalart:

Någorlunda vanlig med en jämn utbredning så att arten ofta finns där naturvärdet är högt.
Starkt knuten till skogsbiotoper med höga naturvärden, och sällan uppträda där naturvärdet är lågt.
Lätt att upptäcka i fält
Möjlig att identifiera i fält och sakna förväxlingsbara arter.
Man använder sig av kärlväxter, mossor, lavar, svampar och insekter som signalarter. Flera signalarter indikerar ofta förekomst av rödlistade arter och vissa signalarter är även själva rödlistade. En signalart behöver inte ha samma indikatorvärde i hela sitt utbredningsområde utan kan främst fungera i vissa geografiska områden eller i specifika biotoper.

Nyckelbiotop
Från Wikipedia
Nyckelbiotop är ett kvalitetsbegrepp inom naturvård. En nyckelbiotop är en biotop som från en samlad bedömning av biotopens struktur, artinnehåll, historik och fysiska miljö anses ha en mycket stor betydelse för flora och fauna. En nyckelbiotop innehåller ofta känsliga och sällsynta djur- och växtarter. Där finns eller kan förväntas finnas rödlistade arter. Begreppet har främst använts inom skogsbruk.

Och när jag väl gjort det så fattar jag fortfarande inte vad fan de egentligen försöker få igenom hos regeringan.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Var tvungen att googla vad fan de menade med Signalarter och nyckelbiotoper.

Och när jag väl gjort det så fattar jag fortfarande inte vad fan de egentligen försöker få igenom hos regeringan.

Det visade sig att alla viktiga djur i svenska skogen råkar bo på just den kvadratkilometer som banområdet upptar och ingen annanstans :va

konta

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Honda CBR600RR -08
De är klart dom bara bor där när man frågar natursyddsföreningen, eftersom jag kan tänka mig att dom på naturskyddsföreningen älskar motorsport och gör allt för att gynna sporten....:huvet:död

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
och jag var tvungen att kolla vad fn en biotop är:

"Biotop

Uppdelning i klimattyper och ekotyper enligt Holdridges livszoner.
En biotop är en biologisk term för en typ av omgivning, med naturliga gränser, där vissa växt- eller djursamhällen hör hemma. Biotopens speciella egenskaper gör att vissa organismer trivs bättre än andra och biotopen påverkar därför vilka djur och växter som lever i området. Den grupp av organismer som lever i en biotop kallas dess biocenos. I ett industriellt utvecklat samhälle som Sverige är alla biotoper i någon mån påverkade av mänsklig verksamhet, såsom olika former av industriell verksamhet, åkerbruk, djurhållning, vattenanvändning etc. Ett mycket stort antal biotoper är ett direkt resultat av sådana verksamheter. Exempel på biotoper är äng, lövskog, insjö och hällmark."

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Naturskyddsföreningen är inkompetenta svamprökare enl mig.
"motorsport är miljöförstöring"....
problemet är att det inte finns nått som heter miljöförstöring.
Man kan per definitiona av ordet miljö inte förstöra den.
Man kan omvandla den(miljön) från tex skogsmiljö till ökenmiljö (av olika slag).
Man kan däremot förstöra habitat (Habitat är inom biologin en miljö där en viss växt- eller djurart lever)

Men påpekar man detta för alla j* miljöpuppar så ser de ut som levande frågetecken o fattar inte vad habitat är för nått o tycker att man visst kan förstöra miljön. De har IQ-badboll

EDIT: Känner mig som ett forumtroll som flamar friskt just nu :brinnerup

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Borde man inte gynna dessa unika biotoper och underliga djur ännu mera med en bana?
Eftersom det är soptipp och skjutbana där nu så borde ju en bana vara perfekt tillskott! :)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En biotop är en biologisk term för en typ av omgivning, med naturliga gränser, där vissa växt- eller djursamhällen hör hemma. Biotopens speciella egenskaper gör att vissa organismer trivs bättre än andra

"En typ av omgivning med naturliga gränser" = Motorbana med stängsel

"där vissa växt- eller djursamhällen hör hemma" = Motorentusiaster, banåkare och dylikt

"Biotopens speciella egenskaper gör att vissa organismer trivs bättre än andra" = Motorentusiaster trivs bättre där än naturskyddsföreningen

:D

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
"En typ av omgivning med naturliga gränser" = Motorbana med stängsel

"där vissa växt- eller djursamhällen hör hemma" = Motorentusiaster, banåkare och dylikt

"Biotopens speciella egenskaper gör att vissa organismer trivs bättre än andra" = Motorentusiaster trivs bättre där än naturskyddsföreningen

:D
Bwaahahahaha!! Precis min tanke när jag läste inlägget om signalarter och biotoper :D :arsele :yoparty:tummenupp

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning