Vikta inre fotpinnen?

oboy

oboy
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Uppsala
Hoj
GSX-R 1000 K7, Ducati Monster 1000Sie
Att vikta inre fotpinnen eller inte?

Jag har läst och begrundat Nick Ienatsch "Sport Riding Techniques":
http://www.amazon.com/Sport-Riding-...72/ref=sr_11_1?ie=UTF8&qid=1213044687&sr=11-1

Han trycker på att det finns åtminstone tre tekniker man kan använda som "assistenter" till motstyrning.

1. Throttle steering
2. Leg pressure
3. Weighting your footpegs

(1) handlar on gaskontroll. Inget att orda om.
(2) handlar om att pressa med det yttre knät mot tanken för att initiera svängen. Inget att orda om.
(3) handlar om att lägga vikten på den inre fotpinne för att initiera svängen.

När det gäller 3 är jag förvirrad. Hur gör du?

Lägger du vikt initialt på inre fotpinnen för att påbörja svängen?

När väl svängen är initierad - Belastar du någon av fotpinnarna genom kurvan. Inre, yttre eller inte alls?

Jag var på en broms&kurvkurs idag och dom rekommenderade vikt på yttre fotpinnen för hjälpa till med motstyrning, dvs om du ska svänga höger - tryck till på höger styrända och lägg samtidigt vikt på vänster fotpinne.

Det kallas "Tryck-tramp" i SMCs "Full kontroll" bok:
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1160

Lägga vikt på inre fotpinnen? Lägga vikt på yttre fotpinnen?

Håhåjaja.

Hur gör och tänker du?

Jag känner att jag komplicerar detta. Men va fan. :näsblod
 
Last edited:

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Alltså... 3'an är ju lite mer subtil, så att säga, och jobbar ju tillsammans med 2'an. (Ja, alltihop jobbar ju egentligen ihop, det är ju det roliga med hojjar :) ) Vill du luta mer så trycker du med yttre knäet/inre foten, vill du luta mindre (räta upp) så lättar du trycket med yttre knäet/inre foten. Detta för relativt små korrigeringar, eller i kombination med trottel- och motstyrning vid större.

Det kommer säkert fler åsikter, men så tänker jag.

För övrigt en mycket bra bok som borde vara obligatorisk att läsa :tummenupp
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Yttre pinnen är det du ska ha vikten på i en kurva säger jag. Inre foten har jag bara lätt på pinnen. Hänt att man tappat den någon gång och det spelar ingen roll förutom att det skrämmer en lite.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Yttre pinnen är det du ska ha vikten på i en kurva säger jag. Inre foten har jag bara lätt på pinnen. Hänt att man tappat den någon gång och det spelar ingen roll förutom att det skrämmer en lite.

När jag körde på bana första gångerna så insåg jag plötsligt att den yttre fotens tryck på fotpinnen var obefintligt, jag kunde ( kan ) sträcka ut yttre benet rakt ut, mitt i kurvan utan att någon påverkas.

Så tvärtom med andra ord. Känns mera rätt tycker jag. Fort går det också:)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
När jag styr hojen i lite högre farter använder jag fotpinnarna ganska mycket för att vrida på styret utan att vrida på mig själv så att säga. Väl inne i svängen står jag i princip på den inre fotpinnen. Ovanstående gäller nog mest när jag tar i lite på bana, för vid gatkörning hänger jag av hojen mindre och har mer vikt kvar på sadeln i kurvorna.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag är också förvirrad.
Det verkar vara delade meningar i om man ska vikta yttre eller inre pinnen.
Full kontroll mm lär ut trycket på ytterpinnen medans vana banåkare och många andra duktiga kurvtagare med framgång lägger vikt på innerpinnen.
Fan vet vilken teknik man som nybörjare ska försöka nöta in.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jag är också förvirrad.
Det verkar vara delade meningar i om man ska vikta yttre eller inre pinnen.
Full kontroll mm lär ut trycket på ytterpinnen medans vana banåkare och många andra duktiga kurvtagare med framgång lägger vikt på innerpinnen.
Fan vet vilken teknik man som nybörjare ska försöka nöta in.
Yttre, du säger ju själv att "vana banåkare..." medan du är "nybörjare". Nånstans måste man börja... Då kan du trycka fast benet du eventuellt hänger i bättre mot tanken samtidigt som du får ett mothåll om du behöver trycka till styret mer. Självklart kan man ha vikten på inre fotpinnen om man vill, det är olika men jag själv sitter bättre med vikten på den yttre även om det är svårt att få till. Det hamnar gärna "där inne", men det jag gör då är ju att trycka ut hojen inne i böjen mer än ner.

Prova vad som känns bäst, CSS och Full kontroll säger yttre. Andra som du påpekar kör inre. När känns det stabilt för dig, det kanske helt enkelt handlar om olika körstil och olika förhållanden?

Sen behövs det kanske inte ytterligare en tråd om ämnet, brukar finnas massor av trådar om körteknik som spårar ur för att alla har "rätt" :D
 
Last edited:

oboy

oboy
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Uppsala
Hoj
GSX-R 1000 K7, Ducati Monster 1000Sie
Jag är också förvirrad.
Det verkar vara delade meningar i om man ska vikta yttre eller inre pinnen.
Full kontroll mm lär ut trycket på ytterpinnen medans vana banåkare och många andra duktiga kurvtagare med framgång lägger vikt på innerpinnen.
Fan vet vilken teknik man som nybörjare ska försöka nöta in.

Precis. Vad ska man nöta in som nybörjare? "Full kontroll" pratar om att vikta yttre fotpinnen som motkraft till det initiala motstyrningtrycket på styrändan.

Vart sedan trycket ska ligga när väl cykeln fallit in i kurvan (efter motstyrningen) är också en fråga.

Ienatsch påpekar att krossåkare typiskt viktar yttre fotpinnen för att trycka in cykeln under sig medans roadracing åkare viktar inre för att hjälpa till med insvängningen.

Det som känns förvirrande är de olika buden från dom som är riktigt bra.
 

oboy

oboy
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Uppsala
Hoj
GSX-R 1000 K7, Ducati Monster 1000Sie
Sen behövs det kanske inte ytterligare en tråd om ämnet, brukar finnas massor av trådar om körteknik som spårar ur för att alla har "rätt" :D

Precis.

De existerande jättetrådarna räcker för mig. Sorry.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
När jag styr hojen i lite högre farter använder jag fotpinnarna ganska mycket för att vrida på styret utan att vrida på mig själv så att säga. Väl inne i svängen står jag i princip på den inre fotpinnen. Ovanstående gäller nog mest när jag tar i lite på bana, för vid gatkörning hänger jag av hojen mindre och har mer vikt kvar på sadeln i kurvorna.

Jag pratar bana nu. Du håller ju i hela hojen med yttre benet samt knäet emot tanken. Kan du hänga det benet fritt måste du hänga i styret eller nått för att hålla i dig?

Jag är också förvirrad.
Det verkar vara delade meningar i om man ska vikta yttre eller inre pinnen.
Full kontroll mm lär ut trycket på ytterpinnen medans vana banåkare och många andra duktiga kurvtagare med framgång lägger vikt på innerpinnen.
Fan vet vilken teknik man som nybörjare ska försöka nöta in.

Prova båda så märks det vad som är rätt för dig.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag pratar bana nu. Du håller ju i hela hojen med yttre benet samt knäet emot tanken. Kan du hänga det benet fritt måste du hänga i styret eller nått för att hålla i dig?

Det tycker jag inte att jag skulle behöva. Om jag kör i en kurva med konstant radie och fart skulle jag i princip kunna stå helt och hållet på bara innerfoten utan att ramla av hojen, dvs. jag skulle inte behöva hålla i mig varken i styret eller med knät mot tanken. Det enda som krävs för att jag ska kunna vara kvar är att min tyngdpunkt är något innanför punkten jag står på för att kompensera för centripetalaccelerationen.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Personligen försöker jag anamma tekniken där man viktar ytterpinnen.
Att det finns delade meningar tror jag beror på att det handlar om att det är helt olika förutsättningar som ligger till grund för de olika teknikerna.

Jag föreställer mig att full kontroll och andra erfarenhetssamlingar i grund och botten syftar till att lära ut en säker teknik att ta en kurva på.
Tillexempel att vikt på ytterpinnen ger gott spjärn vid trycktramp, och vidare väl i kurvan, ger trycket på ytterpinnen en säker låg och bra förankring i hojen.
Jag har också fått mig förklarat att risken för släpp och andra otrevligheter drastiskt ökar om onödig vikt läggs på innerpinnen.
Om innerpinnen tar i när all vikt ligger på den så kan det kanske hända att det tar bort friktion från däcken med släpp och otrevlig vurpa som följd.
Eller att skaderisken blir värre om man av misstag skulle halka av innerpinnen när man belastar den fullt i kurvan.
Jag låter hellre innerpinnen släpa i om det visar sig att det inte är något att bry sig om samtidigt som man utan släpp eller annat otrevligt, kan fortsätta ge gas igenom och ut ur kurvan.

Det kan ju hända att det skulle kunna kännas skönare och naturligare att vikta innerpinnen och det kanske ger en teknik som får det att gå snabbare igenom kurvor.
Men nu tror jag att vi har glidigt över på andra förutsättningar som kanske ändrar tekniken en smula?
Det kanske inte längre är säkerheten genom kurvorna som prioriteras högst?
Vi kanske börjar tala om att snabbheten är det absolut viktigaste?
Säkerheten får stryka lite på foten?
Skippa läroboken och kör snabbt?
Pure Roadracing?
Det är ju den som kör snabbast som brukar vinna, och om det innebär vikt på innerpinnen så är det väl i dessa sammanhang helt ok?

Alltså: vikta ytterpinnen= erkänt bra och säker teknik, men kanske inte snabbaste för alla.
Vikta innerpinnen= kan man göra om det känns rätt, men det kan innebära en ökad risk att inte klara ett avhalk eller ett iskrap

Håller resonemanget?
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Jag har också fått mig förklarat att risken för släpp och andra otrevligheter drastiskt ökar om onödig vikt läggs på innerpinnen.
Om innerpinnen tar i när all vikt ligger på den så kan det kanske hända att det tar bort friktion från däcken med släpp och otrevlig vurpa som följd.
Eller att skaderisken blir värre om man av misstag skulle halka av innerpinnen när man belastar den fullt i kurvan.
Jag låter hellre innerpinnen släpa i om det visar sig att det inte är något att bry sig om samtidigt som man utan släpp eller annat otrevligt, kan fortsätta ge gas igenom och ut ur kurvan.

Håller resonemanget?


Låter vettigt.
 

lisas man

Ny medlem
Gick med
25 May 2008
Ort
stillingsön
Hoj
03 suzuki gsxr 1000
jag "låser" fast yttre benet med knät mot tanken o " stå lite på tå" på fotpinnen. då kan jag va lös o ledig i armarna,dvs inte belasta framhjulet i onödan,o innerknät kan man vika ut,om man tycker sig behöva det,som känselspröt". om man belastar innre fotpinnen måste det va svårare:confused: jag e ingen tävlingsförare,men jag tror att detta e lättast/säkrast för flertalet av oss glada amatörer,som även vill lära en bra teknik i trafiken. hur göra en snabb kursändring om du"har ytterbenet rakt ut"????????????????? verkar onödigt svårt:va :va
 

lisas man

Ny medlem
Gick med
25 May 2008
Ort
stillingsön
Hoj
03 suzuki gsxr 1000
Det tycker jag inte att jag skulle behöva. Om jag kör i en kurva med konstant radie och fart skulle jag i princip kunna stå helt och hållet på bara innerfoten utan att ramla av hojen, dvs. jag skulle inte behöva hålla i mig varken i styret eller med knät mot tanken. Det enda som krävs för att jag ska kunna vara kvar är att min tyngdpunkt är något innanför punkten jag står på för att kompensera för centripetalaccelerationen.
köper delvis ditt resonemang,men det låter mer som stuntåkning än ett vettigt sätt att trafikera vägar:rolleyes: hur många kurvor har konstant radie,o du dessutom kan hålla konstant fart:va om man tänker sig en hoj under nerlägg,och man genom att belasta ENBART fotpinnarna ska ändra nerlägg så e jag me på att man måste belasta den inre. men om man istället tänker att man genom att belasta fotpinnen ska trycka omkull hojen tills däcken släpper.....så blir det också den inre. man borde på det viset rmligen belasta både däck o fjädring onödigt hårt:va borde isåfall va vettigare att hänga ut mer me överkroppen,o på det viset flytta tyngden på hela ekipaget innåt,utan att belasta däcken mer. vet att det e ett annat sätt att köra,men motardkillarna svänger ju hyfsat snabbt:) hur gör dom??? o då menar jag inte när dom ställer upp en fetsladd,utan snabba,knixiga partier.. har vi nåt motardfreak som kan svara???
 

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Uppsala/Orust
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Det jag har hört är att om man trycker på den yttre pinnen trycker man kroppen inåt, och drar mer i styret pga det, inte att hojen skulle luta åt ett eller annat håll...

Funkar för mig det lilla jag kört på bana!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det tycker jag inte att jag skulle behöva. Om jag kör i en kurva med konstant radie och fart skulle jag i princip kunna stå helt och hållet på bara innerfoten utan att ramla av hojen, dvs. jag skulle inte behöva hålla i mig varken i styret eller med knät mot tanken. Det enda som krävs för att jag ska kunna vara kvar är att min tyngdpunkt är något innanför punkten jag står på för att kompensera för centripetalaccelerationen.


Precis så skulle jag beskriva
 

lisas man

Ny medlem
Gick med
25 May 2008
Ort
stillingsön
Hoj
03 suzuki gsxr 1000
Det jag har hört är att om man trycker på den yttre pinnen trycker man kroppen inåt, och drar mer i styret pga det, inte att hojen skulle luta åt ett eller annat håll...

Funkar för mig det lilla jag kört på bana!
om jag förstår dig rätt så förutsätter det att man inte har knät mot tanken:va när jag trycker på yttre pinnen e det för att låsa fast knät mot tanken mer än för att svänga hojen. "dra" i styret ska man ju inte behöva göra genom hela kurvan,utan bara i början,när man motstyr/snabbstyr in:)
kul förresten,me en till från sveriges kalifornien:D :D dvs orust:tummenupp
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
jag "låser" fast yttre benet med knät mot tanken o " stå lite på tå" på fotpinnen. då kan jag va lös o ledig i armarna,dvs inte belasta framhjulet i onödan,o innerknät kan man vika ut,om man tycker sig behöva det,som känselspröt". om man belastar innre fotpinnen måste det va svårare:confused: jag e ingen tävlingsförare,men jag tror att detta e lättast/säkrast för flertalet av oss glada amatörer,som även vill lära en bra teknik i trafiken. hur göra en snabb kursändring om du"har ytterbenet rakt ut"????????????????? verkar onödigt svårt:va :va

Jag tror han menar att han visar alla med foten ut att han kör
långsamt och det är okey för andra att passera...:)
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top