håkanolsson
Ny medlem
Om jag fattat rätt. En lätt hoj har bättre möjlighet till hög kurvhastighet. Varför då? Jag gissar villt att det största skälet är att vid kraftiga nedlägg och höga G med en tung hoj, och trots ökat friktion p g a vikten, så är centrifugalkraften så mycket högre och liksom tar överhand. T ex vid 60 grader lutning blir resultanten(kraften) mer längs marken än ned mot banan. Den ökade vikten bör ju då mest agera kraft utåt, vilket får däcken att tappa fäste? Är det ungefär rätt?
Om det nu är typ så, då bör ett extremt framtungt ekipage ha tendens att släppa i fronten först? O backtungt - baken först? Ere så? Ere så?
Hojars viktfördelning brukar vara runt 50/50 mellan fram o bak. Finns det någon optimal siffra på hoj med förare? Häcken är ju ovanför främre halvan av bakhjulet. Det bör väl bli en massa extra vikt på baken. Varför vill man ha det? Om vikt är en negativ sak, vore det inte bättre att sprida exakt till 50/50 i alla lägen, inklusive resultatet av gas/broms?
Många frågor kan summeras med - hur hänger allt ihop?
Alla idéer, är mycket välkommna
Någon med "Motocycle Handling and chassis design" ?
Tack
Håkan
Om det nu är typ så, då bör ett extremt framtungt ekipage ha tendens att släppa i fronten först? O backtungt - baken först? Ere så? Ere så?
Hojars viktfördelning brukar vara runt 50/50 mellan fram o bak. Finns det någon optimal siffra på hoj med förare? Häcken är ju ovanför främre halvan av bakhjulet. Det bör väl bli en massa extra vikt på baken. Varför vill man ha det? Om vikt är en negativ sak, vore det inte bättre att sprida exakt till 50/50 i alla lägen, inklusive resultatet av gas/broms?
Många frågor kan summeras med - hur hänger allt ihop?
Alla idéer, är mycket välkommna
Någon med "Motocycle Handling and chassis design" ?
Tack
Håkan