viktfördelning etc

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Om jag fattat rätt. En lätt hoj har bättre möjlighet till hög kurvhastighet. Varför då? Jag gissar villt att det största skälet är att vid kraftiga nedlägg och höga G med en tung hoj, och trots ökat friktion p g a vikten, så är centrifugalkraften så mycket högre och liksom tar överhand. T ex vid 60 grader lutning blir resultanten(kraften) mer längs marken än ned mot banan. Den ökade vikten bör ju då mest agera kraft utåt, vilket får däcken att tappa fäste? Är det ungefär rätt?

Om det nu är typ så, då bör ett extremt framtungt ekipage ha tendens att släppa i fronten först? O backtungt - baken först? Ere så? Ere så?

Hojars viktfördelning brukar vara runt 50/50 mellan fram o bak. Finns det någon optimal siffra på hoj med förare? Häcken är ju ovanför främre halvan av bakhjulet. Det bör väl bli en massa extra vikt på baken. Varför vill man ha det? Om vikt är en negativ sak, vore det inte bättre att sprida exakt till 50/50 i alla lägen, inklusive resultatet av gas/broms?

Många frågor kan summeras med - hur hänger allt ihop?

Alla idéer, är mycket välkommna

Någon med "Motocycle Handling and chassis design" ?

Tack
Håkan

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
håkanolsson skrev:
Jag vill haja det här.

Snälla!

Det du gör är att du försöker förenkla ett otroligt komplext problem där jag inte tror att någon kan ge dig ett fullständigt svar.

Ditt resonemang slås sönder av dynamik (hojen står inte still) och chassigeometri och säkert mer ändå.

Nöj dig med att skruva chassi och vilka konsekvenser det ger. Det är där du lär dig att styra din hojs beteende. ...och det är skitsvårt!

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Du har ganska rätt i dina tankar men ämnet är nog lite för komplicerat för att avgöras på ett inlägg här. Det finns säkert flera böcker i ämnet men Keith Codes "soft sience" är ett ställe att börja på.
50/50 är ju ganska bra utgångsläge men eftersom du har ett fetare bakdäck än framdäck så kan du lägga mer belastning på det, så i kurvor så ska du ha mer viktfördelning bak vilket du automatiskt får när du accelererar genom kurvan. kommer inte ihåg om det är 60/40 el 70/30 samma procentsats som bakdäcket är bredare el nåt sånt.

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Ni har nog rätt i det.

Men kanske iallafall denna borde väl vara rätt enkel. Om man kör i konstant sväng med brant nedlägg, passerat långt förbi 45 grader. Farten är jämn och låg kanske runt 70-80(inget stort driv för att kämpa mot luftmotstånd). Man sitter rakt på hojen o inget häng. Vi antar att båda däcken utnytjar 95% av sitt fäste i detta läge. M a o väldigt nära ett släpp.

Om man nu börjar lassa på vikt på fronten så borde väl framhjulet närma sig gränsen där det släpper - mer än bakhjulet?

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Helt riktigt, Du kan sällan lasta mer vikt på fram under ett nedlägg, just därför måste du gasa. Bakdäcket tål mer belastning iom sin större anläggningsyta. Tippar du av på gasen eller bromsar belastar du framhjulet mer och det släpper. Så märker du att du kör för fort i en kurva - Gasa, hur konstigt det än låter så minskar du chansen att gå omkull då.

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
gulsvartkawwa skrev:
Helt riktigt, Du kan sällan lasta mer vikt på fram under ett nedlägg, just därför måste du gasa. Bakdäcket tål mer belastning iom sin större anläggningsyta. Tippar du av på gasen eller bromsar belastar du framhjulet mer och det släpper. Så märker du att du kör för fort i en kurva - Gasa, hur konstigt det än låter så minskar du chansen att gå omkull då.

Härligt :tummenupp

Tack
Håkan

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
gulsvartkawwa skrev:
Gasa, hur konstigt det än låter så minskar du chansen att gå omkull då.

Jag vet inte, men det känns som om min körskollärare borde ha talat om detta för mig... :confused:

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zigge skrev:
Jag vet inte, men det känns som om min körskollärare borde ha talat om detta för mig... :confused:
Mmmmm, man kan vika upp och bromsa också, enligt körskoleboken. Vad dom missat i den är att det kanske inte finns plats kvar för en sådan manöver.....
Å andra sidan ska du på allmän väg aldrig behöva belasta däcken så att du ens är i närheten av ett släpp.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
gulsvartkawwa skrev:

Det där har väl egentligen mer att göra med gyrokrafter än grepp att göra. In i kurvorna ligger det mesta av vikten på framhjulet, man vill ha press på det för att få grepp, men det är ju en balansgång, för mycket tryck, och fjädring/däck/chassi/däck gör att det släpper, ut ur kurvan flyttas ju viktfördelningen precis som du säger mer bakåt.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:
Det där har väl egentligen mer att göra med gyrokrafter än grepp att göra. In i kurvorna ligger det mesta av vikten på framhjulet, man vill ha press på det för att få grepp, men det är ju en balansgång, för mycket tryck, och fjädring/däck/chassi/däck gör att det släpper, ut ur kurvan flyttas ju viktfördelningen precis som du säger mer bakåt.
Inte som jag förstått det. Visst ligger det mycket vikt på fram i början av en sväng men inte för att man vill det utan för att man måste bromsa. Bromsar du in i svängen så kan du ju inte göra det med fullt nedlägg utan släpper ju av på bromsen ju mer du lutar just för att inte överbelasta däcket. Fast bromsningen ska ju helst vara avklarad innan kurvan men det är ju nästan utopi. Sen kommer ju en övergång när man börjar mata på gas igen och flyttar tyngdpunkten bakåt. I teorin ska du aldrig ha neutral gas utan mata på så snart du har din nedläggningsvinkel för att uppnå dina ideala 60/40.
Framhjulet ska ju vara med och initiera svängen men rent fysiskt så är det bakhjulet som sen styr när du är i svängen. Säg att man gasar hårdare än normalt mitt i svängen och lägger över 100 procent av vikten på bakhulet så kommer fortfarande hojen att svänga fast framhjulet inte har nån kontakt med asfalten.

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Hm, har tänkt filosofera lite om det här med vikt, effekt, grepp/friktion och krafter hit å dit, vad som inverkar hur och när. Kommer nån gång när jag känner mig på hugget... :rolleyes:

Hur som helst så e det lite intressant. Man kan väl säga som så att vikten har stor betydelse, vid inbromsningar, kurvtagning och en lätt hoj gör jobbet lättare för fjädringen vid omfördelningen av vikten vid accelleration, inbromsning och kurvtagning. Greppet och i större grad greppytan däremot varierar egentligen inte så mycket med smalare eller bredare däck utan vikten har nog en större betydelse.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
gulsvartkawwa skrev:

Framhjulet ska ju vara med och initiera svängen men rent fysiskt så är det bakhjulet som sen styr när du är i svängen. Säg att man gasar hårdare än normalt mitt i svängen och lägger över 100 procent av vikten på bakhulet så kommer fortfarande hojen att svänga fast framhjulet inte har nån kontakt med asfalten.

Jo, så har jag förstått det också, och märkt av rent fysiskt själv också, men att det har med greppet bak att göra har jag lite mindre förståelse för ;) Det går ju bra att svänga på bakhjulet, även om det inte är optimalt, dessutom, går det på bakhjulet ut ur kurvan är det väldigt lätt hänt att det går i tangentens riktning. Men solklart är ju att man gasar ut ur kurvorna, helst med framhjulet i backen, för att hålla rätt spår.

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
gulsvartkawwa skrev:

Verkar stämma precis med en del info jag hittade på surfnätet. Om jag hajat rätt o försöker sammanfatta så kan man säga att det är två stycken gaspålägg.

1. Slutet av raka broms o ingen vinkel.

2a. Motstyr. Nedlägget blir brantare o brantare :skrämd P g a eventuell överskottsfart bromsning fortsätter men minskas av mjukt ju brantare nedlägg. Fronten är nu tung.

2b. Så fort som möjligt, Och innan apex. ett litet driv till typ 60/40 för att få av lasten på fronten. (gaspålägg 1) Nu är resurserna för att supporta max nedlägg goda.

3. Paserar apex i 60/40. Här har man väl brantaste lutet, eller?

4. Efter apex, mjukt på med ytterligare driv som ökar vartefter lutningsvinkeln minskar. (gaspålägg 2)

Fast som nybörjare kanske man ska sikta på att alltid ha bromsat klart innan initiering av svängen. I så fall, bör man redan, nära punkten där svängen börjar, lägga på 60/40-gas? Måste testa det här.

comments ?

Håkan

Last edited:

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
Allt låter så som jag har uppfattat det, men kan väl tillägga att ett gaspåslag som ger viktfördelning över hjulen efter förhållandet mellan däcksytorna är ca 0.1 m/s2, dvs öka farten med 1 km/h per 3 sekunder..... :fakta

Mao gasa mjukt som f-n :D

//H

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
You have been tought well my prentice.
You are now the master...

Last edited:

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
håkanolsson skrev:
3. Paserar apex i 60/40. Här har man väl brantaste lutet, eller?

Nu ska jag famla lite i mörket å påstå att det är här som det är skillnad om man kör en effektstark hoj (supersport eller superbike) eller en lätt å effektsvag hoj, som 125cc. Med en effekt stark hoj vill du kunna få en snabb, kort kurva, dvs kurvan skall göras så kort som möjligt för att man skall kunna hålla i farten så långt som möjligt före kurvan å utgången vill man ha så rak som möjligt för att snabbt kunna vrida på fullt m a o kurvan blir "kantigare". Till skillnad från 125cc där man vill ha en kurva med så hög hastighet som möjligt för att inte förlora nån fart, det är viktigare att behålla farten i kurvan än att få en så kort kurva som möjligt. Eller har nån en annan teori?

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
oFFkeFF skrev:
...man vill ha press på det för att få grepp..

Den där frasen ser man lite här och där. Lustigt. Med senare resonemang i denna tråd är det ju precis tvärt om. Med ökad press i branta vinklar blr ju(borde bli) centrifugal- o centripetalkrafterna(hetere så?) högre - "med press". Således släpper det lättare.

/h

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
sepahewe skrev:
Allt låter så som jag har uppfattat det, men kan väl tillägga att ett gaspåslag som ger viktfördelning över hjulen efter förhållandet mellan däcksytorna är ca 0.1 m/s2, dvs öka farten med 1 km/h per 3 sekunder..... :fakta
//H

Efter att ha sovit på saken ser jag att jag glömde en liten sak..... G :( 0.1g ska accelerationen vara, dvs ca 3 km/h i ökning per sekund.....

//H

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...