ulf_lundin
Ge f-n i att ändra här !
Breda däck har en massa nackdelar. Bl.a. flyttas anliggningspunkten/ytan ut en bra bit från mitten vid nedlägg o det kräver kraftigare o tyngre ram o gaffel etc. Dessutom får man div vridkrafter i styret o självstyrningstendenser o annat dumt. Vikt, rullmotstånd, luftmotstånd är andra nackdelar.soppatorsken skrev:Intressant tråd.
Detta med breda/smala däck är lite som jag funderat på.
Effektstarka hojar har som regel bredare (bak)däck är "svaga" vilket jag antar är bra för att få ner hk i marken men det måste uppstå lite problem med att köra med alltför breda bakdäck.
Jag har lite svårt att förklara hur jag tänker men blir inte nerläggsfasen konstig om "bakdäcksdiametern"(?) är större än framdäcket? Vore det bra med lika breda/höga fram/bak (om man inte ser till accelration)?
Stämmer detta och hur skulle en 250räser bete sig med ett 190 däck bak?
Många (dumma kanske) frågor som nån gärna får svara på.
Men i racing är det bara en sak som gäller: snabbast runt banan. Och med dagens effekter så pallar inte smala däck, antingen släpper dom bara (hårt gummi) eller så överhettas dom (mjukt gummi).
Fast ju bredare ju bättre gäller förstås inte i alla lägen; isf skulle alla, inkl 125orna ha minst halvmeterbreda däck...
På gatan blir det sen lätt lite mode över det hela oxå. En 125a m 15 hk behöver inte 180 bredd. Fast när chassit är gjort för det är det inte bara slänga på ett 90 däck. Men den skulle varit trevligare, konstruerad för o med smalare däck.
/u