viktfördelning etc

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
soppatorsken skrev:
Intressant tråd.

Detta med breda/smala däck är lite som jag funderat på.
Effektstarka hojar har som regel bredare (bak)däck är "svaga" vilket jag antar är bra för att få ner hk i marken men det måste uppstå lite problem med att köra med alltför breda bakdäck.
Jag har lite svårt att förklara hur jag tänker men blir inte nerläggsfasen konstig om "bakdäcksdiametern"(?) är större än framdäcket? Vore det bra med lika breda/höga fram/bak (om man inte ser till accelration)?
Stämmer detta och hur skulle en 250räser bete sig med ett 190 däck bak?

Många (dumma kanske) frågor som nån gärna får svara på.
Breda däck har en massa nackdelar. Bl.a. flyttas anliggningspunkten/ytan ut en bra bit från mitten vid nedlägg o det kräver kraftigare o tyngre ram o gaffel etc. Dessutom får man div vridkrafter i styret o självstyrningstendenser o annat dumt. Vikt, rullmotstånd, luftmotstånd är andra nackdelar.
Men i racing är det bara en sak som gäller: snabbast runt banan. Och med dagens effekter så pallar inte smala däck, antingen släpper dom bara (hårt gummi) eller så överhettas dom (mjukt gummi).
Fast ju bredare ju bättre gäller förstås inte i alla lägen; isf skulle alla, inkl 125orna ha minst halvmeterbreda däck...
På gatan blir det sen lätt lite mode över det hela oxå. En 125a m 15 hk behöver inte 180 bredd. Fast när chassit är gjort för det är det inte bara slänga på ett 90 däck. Men den skulle varit trevligare, konstruerad för o med smalare däck.
/u

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Asylum_Nakaza skrev:
flytet är viktigt. men motorbromsa inte genom kurvor.. gasa istället, du har mer grepp om du gasar. tänk på det och ut och öva. vad du än gör, släpp inte gasen.... hehe... :cool:

nu låter man lite så där snabb igen. det ÄR jag inte. men det är kul att köra hoj. :tummenupp

Jo, precis. Mina motorbroms kurvtagningar var ju inte avsiktligen o kändes dessutom helt fel. Så jag fattade att det här kan inte vara riktigt rätt. Man måste vara så mentalt stark bara, att vrida på rulle strax efter att man precis missat inbromsningen:D

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
håkanolsson skrev:
Jo, precis. Mina motorbroms kurvtagningar var ju inte avsiktligen o kändes dessutom helt fel. Så jag fattade att det här kan inte vara riktigt rätt. Man måste vara så mentalt stark bara, att vrida på rulle strax efter att man precis missat inbromsningen:D

Kör inte fullt på rakan. Först när du börjar träna kurvtagning så kör du samma fart på rakan före som du känner att det är bekvämt att köra genom kurvan (du kör med säkerhetmarginal, dvs även om du kommer fel i kurvan så orsakar det ingen panik reaktion som t.ex att du håller andan å stelnar till i axlarna). Du lämnar helt enkelt bort bromsmomentet och koncentrerar dig helt å hållet på att lära dig kurvtagningen. Sen när du har rätt spår, å känner att det är dags att öka farten så gör det stegvist. Sen när du kan kurvtagningen så blir det bara att kombinera det med inbromsningen, rövhäng och nedlägg på ett vackert sätt å tuta å köra....

edit/ Att börja köra bana på det viset att man hela tiden kör på gränsen av vad man klarar av överallt på banan e inte nödvändigtvis bästa sättet att lära sig åka fort.

Last edited:

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
tänk även på t.ex. "bromspunkter"; lär dig att vid ett visst tillfälle på banan "ska" du bromsa, eller kanske göra nått annat.
låt det bli en rutin och jobba fram dessa "minnes-punkter" till att låta dig tänka på annat än kurvan, då du senare vet att du kommer klara kurvan om du gör si och så vid ett visst tillfälle.

så har jag gjort på mina favoritvägar här, jag vet att vid ett visst tillfälle måste man sakta ner och svänga, eller växlar ner osv osv... det hjälper mig att köra bättre och säkrare.

Last edited:

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Asylum_Nakaza skrev:
tänk även på t.ex. "bromspunkter"; lär dig att vid ett visst tillfälle på banan "ska" du bromsa, eller kanske göra nått annat.
låt det bli en rutin och jobba fram dessa "minnes-punkter" till att låta dig tänka på annat än kurvan, då du senare vet att du kommer klara kurvan om du gör si och så vid ett visst tillfälle.

så har jag gjort på mina favoritvägar här, jag vet att vid ett visst tillfälle måste man sakta ner och svänga, eller växlar ner osv osv... det hjälper mig att köra bättre och säkrare.

"bromspunkterna" kan också hämma din körning, idén e ju att bli bättre dvs snabbare och effektivare bromsning, och då ändras även bromspunkterna. Så om du stirrar dig alltför blind på att DÄR ska jag bromsa så kan det påverka din utveckling negativt. Riktlinjer kan man ha, men tillåt dig att avvika från dom å testa dig fram.

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
det är väl klart att man hela tiden måste utveckla sina "minnes-punkter".

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Jag har kört tre gånger nu. Alla helt utan bromspunkter. Har kanske fel såklart men jag har bromsat sent till väldigt sent och helt med hjälp av "spontanmetoden". Det har funkat ganska bra så långt. Och lite lockande är det att försöka bli bra på att bedömma.

Kanske är det mer nödvändigt med en fast punkt i höga farter? Jag inbillar mig att det är svårare då?

Vad tycker ni?

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...