viktfördelning etc

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Nu skall jag ge mig in i leken lite också:

Gummiblandning, temperatur och anläggningsyta skall också med: Precis som gulsvart säger så har du bättre grepp på bakhjulet för att det är bredare (om du nu har samma gummiblandning som fram, har man alltid det????). Du har mer anläggningsyta eftersom bakdäcket är ”plattare”!

Men eftersom tempen på däcket också har betydelse (speciellt på raceiga blandningar) och man får snabbare upp tempen på ett smalare däck (mer belastning på mindre yta) så kan du ibland få bättre fäste fram, och bör alltså lägga mer vikt fram för att köra fortare! Det kan gälla endast en kurva på en bana, typiskt efter långa rakan där framdäcket är varmt från inbromsningen men bakdäcket har svalnat efter lång raktfram körning.
OBS resonemanget bygger på att du har ett par mjuka däck som vill ha mycket värme, går dom redan för varmt blir resonemanget tvärt om…

Fast ärligt talat skiter jag i teorin när jag kör… det måste sitta i ryggraden annars räknas det inte, liksom
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
sepahewe skrev:
Efter att ha sovit på saken ser jag att jag glömde en liten sak..... G :( 0.1g ska accelerationen vara, dvs ca 3 km/h i ökning per sekund.....

//H

Låter mer rimligt också. Bra!

Har åkt bana en gång bara men minns att jag låg nog från 50/50 och ibland när jag tyckte farten var för hög, med motorbroms genom kurvorna. Dessutom är min hoj framtung 55/45 ungefär. Allt fel m a o :D Ska bli kul o testa drivmetoden.
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
triple skrev:
Fast ärligt talat skiter jag i teorin när jag kör… det måste sitta i ryggraden annars räknas det inte, liksom
Ligger en hel del i det. Klart som fan man måste ha känsla också, svårt att skylla en vurpa på att "i teorin skulle det ju funka". Sen finns det ju massa aspekter som doserade kurvor, öppnande kurvor m.m. som gör att spårval och tekniker kan behöva justeras.
Dock kan det aldrig vara fel att känna till teorierna bakom, om inte annat för att kunna analysera sin körning och framförallt sina vurpor. En vurpa man inte hittar anledningen till (finns alltid en anledning) är en bortkastad vurpa. Kan du analysera varför framhjulet släppte kan du ta lärdom av det för att inte göra om samma misstag igen.
Själv förstörde jag en halv säsong genom att läsa Keith Codes böcker under vintern, sen hade jag så mycket teorier i huvet att jag helt glömde bort min grundläggande körstil och försökte köra helt enligt ovanstående teorier, tog tid att komma tillbaka men jag fick med mig mycket på vägen också.
Alltså: Kör med känsla och använd teorierna för analys, ej under körning.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
håkanolsson skrev:
Den där frasen ser man lite här och där. Lustigt. Med senare resonemang i denna tråd är det ju precis tvärt om. Med ökad press i branta vinklar blr ju(borde bli) centrifugal- o centripetalkrafterna(hetere så?) högre - "med press". Således släpper det lättare.

/h

Nja, tra du ett suddigummi och drar över bordet är friktionen en faktor, lägger du en tyngd på gummit ökar friktionen. Men sedan finns det ju en gräns när det släpper ändå.
 

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
oFFkeFF skrev:
Nja, tra du ett suddigummi och drar över bordet är friktionen en faktor, lägger du en tyngd på gummit ökar friktionen. Men sedan finns det ju en gräns när det släpper ändå.

Sedan är ju däckets grepp lite mer komplicerat än plastbiten mot metallen i gymnasiet. Det är mer än bara friktion som ska till, deformation och värmepåverkan gör att den effektiva "friktionskoefficienten" varierar beroende på tryck och temperatur.

//H

Har en kompis som brukar tjata på mig och säga att man kan inte luta mer än 45 grader.... mer än det är som med humlan, berätta för den att den inte kan flyga så faller den.... :D
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
oFFkeFF skrev:
Nja, tra du ett suddigummi och drar över bordet är friktionen en faktor, lägger du en tyngd på gummit ökar friktionen. Men sedan finns det ju en gräns när det släpper ändå.

Absolut. Nu är vi lite inne på trådens första fråga som belyste lätta vs tunga hojar o kurvhastighet. Jag spekulerade i att den lägre kurvhastigheten hos tunga ekipage beror främst på att, en tung hojs centrifugalkrafter är högre. Vist, ökad vikt på hojen eller suddgummi ökar friktionen rejält. Men eftersom riktningen på hojens kraftkomponenter i extrema nedlägg blir ordentligt större horisontellt än rakt ned. Den extra vikten/trycket borde ju då påverka greppet negativt ?

Nu är jag ännu mer lost.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Att blanda ihop friktion o friktionskoefficient är inte så lyckat.

Skälet till att ett brett däck ger bättre grepp är (i princip) att en lägre belastning (kg/cm**2) ger högre friktionskoefficient. Men det där är för förenklat o teoretiskt för hjälpa i praktiken. Finns ju en massa annat som betyder mer, främst temperaturen, o den är ju i sin tur starkt beroende på belastningen....
/u
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Momentet som vrider upp hojen i kurvor pga att anläggningsytan inte är i centrum - hur mycket påverkar det? En med breda däck borde kräva mer nedlägg än en hoj med smala, för samma kurvhastighet. Kan det vara en faktor som påverkar kurvhastigheten? Eller är det ännu en försumbar grej?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Med breda däck måste man lägga ner mer och får en även massa konstiga moment i chassit o styret. Men det borde inte påverka kurvhastigheten. Friktionskoefficienten avgör centripetalaccelerationen ('centrifugalkraften'/kurvhastigheten). Fast, som sagt, friktionskoefficienten är ju allt annat än konstant i praktiken. O sen finns ju gränsområdet 'slip' oxå, när det fortfarande håller i fast det glider lite.
Tony Foale o Vic Willoughby's bok 'Motorcycle chassis design: the theory and practice' tar upp en del sånt där skoj. Finns nu i ny upplaga (som jag inte sett).
/u
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
tänk inte så mycket på nedläggningsvinkel. tänk så här istället. vad är en kurva? jo det är ett motstånd för dig som förare på en motorcyckel. varför det? för att du måste sänka din hastighet när du åker genom den. vad är det du vill då? du vill vara i kurvan "den minsta möjliga tid". därför gasar du så mycket som möjligt genom hela kurvan. 40/60 är ett bra exempel. gasa så pass mycket att du håller detta. när du börjar komma förbi kurvan vill du räta upp så mycket som möjligt, så att du har så mycket däck som möjligt i kontakt med asfalten. detta möjliggör största möjliga acceleration. det är det du vill...

eller nått sånt. nu kommer grabbarna kommentera. :tummenupp
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Intressant tråd.

Detta med breda/smala däck är lite som jag funderat på.
Effektstarka hojar har som regel bredare (bak)däck är "svaga" vilket jag antar är bra för att få ner hk i marken men det måste uppstå lite problem med att köra med alltför breda bakdäck.
Jag har lite svårt att förklara hur jag tänker men blir inte nerläggsfasen konstig om "bakdäcksdiametern"(?) är större än framdäcket? Vore det bra med lika breda/höga fram/bak (om man inte ser till accelration)?
Stämmer detta och hur skulle en 250räser bete sig med ett 190 däck bak?

Många (dumma kanske) frågor som nån gärna får svara på.
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
ulf_lundin skrev:
Med breda däck måste man lägga ner mer och får en även massa konstiga moment i chassit o styret. Men det borde inte påverka kurvhastigheten.

Ja, så måste det ju vara såklart. Det blir ju inte högre g för att man måste luta mer(p g a breda däck)
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
soppatorsken skrev:
Intressant tråd.

Detta med breda/smala däck är lite som jag funderat på.
Effektstarka hojar har som regel bredare (bak)däck är "svaga" vilket jag antar är bra för att få ner hk i marken men det måste uppstå lite problem med att köra med alltför breda bakdäck.
Jag har lite svårt att förklara hur jag tänker men blir inte nerläggsfasen konstig om "bakdäcksdiametern"(?) är större än framdäcket? Vore det bra med lika breda/höga fram/bak (om man inte ser till accelration)?
Stämmer detta och hur skulle en 250räser bete sig med ett 190 däck bak?

Många (dumma kanske) frågor som nån gärna får svara på.

Och varför är standard Millen försedd med 190 och Mille R med 180? Kan det vara att bredare ger hållbarhet men smalare, till en viss gräns ger bättre prestanda i nån form?
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Asylum_Nakaza skrev:
tänk inte så mycket på nedläggningsvinkel. tänk så här istället. vad är en kurva? jo det är ett motstånd för dig som förare på en motorcyckel. varför det? för att du måste sänka din hastighet när du åker genom den. vad är det du vill då? du vill vara i kurvan "den minsta möjliga tid". därför gasar du så mycket som möjligt genom hela kurvan. 40/60 är ett bra exempel. gasa så pass mycket att du håller detta. när du börjar komma förbi kurvan vill du räta upp så mycket som möjligt, så att du har så mycket däck som möjligt i kontakt med asfalten. detta möjliggör största möjliga acceleration. det är det du vill...

eller nått sånt. nu kommer grabbarna kommentera. :tummenupp

Men du har ju nyligen knäskrapat :tummenupp Jag har långt kvar o måste samla lite självförtroende.

/h
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
men det är ju bara själva principen.... jag får den bilden att du är en sån person som gillar att göra "stora svängen" dvs luta mycket, egentligen för mycket, genom hela svängen. det var bara det jag ville påpeka. räta upp tidigare och gasa mer.

för att dra en parallel, grabbarna som glider runt i motogp. de kör mer V-format i kurvorna. snabbt in, bromsa, vänd, snabbt ut. det var så jag ville att du skulle tänka....

kurvor är härliga att ligga i, men det är inte det man egentligen vill. om man ska köra fort. även om jag också vill ligga i kurvor rätt ofta... :rodnar

p.s. grabbarna i motogp kör fort!!! :rock
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Asylum_Nakaza skrev:
men det är ju bara själva principen.... jag får den bilden att du är en sån person som gillar att göra "stora svängen" dvs luta mycket, egentligen för mycket, genom hela svängen. det var bara det jag ville påpeka. räta upp tidigare och gasa mer.

för att dra en parallel, grabbarna som glider runt i motogp. de kör mer V-format i kurvorna. snabbt in, bromsa, vänd, snabbt ut. det var så jag ville att du skulle tänka....

kurvor är härliga att ligga i, men det är inte det man egentligen vill. om man ska köra fort. även om jag också vill ligga i kurvor rätt ofta... :rodnar

p.s. grabbarna i motogp kör fort!!! :rock

Nä, jag vill ha hög fart genom. Jag har liksom bara 40 hästar o kan vrida fullt i de flesta svängar. En V-vända skulle inte funka utan att padla med fötterna.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
håkanolsson skrev:
Nä, jag vill ha hög fart genom. Jag har liksom bara 40 hästar o kan vrida fullt i de flesta svängar. En V-vända skulle inte funka utan att padla med fötterna.

:D

Näe, det gäller nog att kunna behålla farten genom kurvan, försök, in i det sista, undvik att bromsa.....:rolleyes:

Huvudsaken är att få ett jämnt flyt genom kurvan.
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
flytet är viktigt. men motorbromsa inte genom kurvor.. gasa istället, du har mer grepp om du gasar. tänk på det och ut och öva. vad du än gör, släpp inte gasen.... hehe... :cool:

nu låter man lite så där snabb igen. det ÄR jag inte. men det är kul att köra hoj. :tummenupp
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Asylum_Nakaza skrev:
flytet är viktigt. men motorbromsa inte genom kurvor.. gasa istället, du har mer grepp om du gasar. tänk på det och ut och öva. vad du än gör, släpp inte gasen.... hehe... :cool:

nu låter man lite så där snabb igen. det ÄR jag inte. men det är kul att köra hoj. :tummenupp

Det finns ingen som "låter snabb", det märks ändast på banan.

Att köra hårt på landsväg är inget bevis på att man är snabb. Idioti, däremot kan bevisas genom snabba hastigheter på landsväg å genom tätbebyggelse. :rolleyes:
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
hehe... men jag eller iaf min hoj låter snabb. det kan den både göra på bana och landsväg... :D (även i mitt garage kan den göra detta) :notme
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top