Nu skall jag ge mig in i leken lite också:
Gummiblandning, temperatur och anläggningsyta skall också med: Precis som gulsvart säger så har du bättre grepp på bakhjulet för att det är bredare (om du nu har samma gummiblandning som fram, har man alltid det????). Du har mer anläggningsyta eftersom bakdäcket är ”plattare”!
Men eftersom tempen på däcket också har betydelse (speciellt på raceiga blandningar) och man får snabbare upp tempen på ett smalare däck (mer belastning på mindre yta) så kan du ibland få bättre fäste fram, och bör alltså lägga mer vikt fram för att köra fortare! Det kan gälla endast en kurva på en bana, typiskt efter långa rakan där framdäcket är varmt från inbromsningen men bakdäcket har svalnat efter lång raktfram körning.
OBS resonemanget bygger på att du har ett par mjuka däck som vill ha mycket värme, går dom redan för varmt blir resonemanget tvärt om…
Fast ärligt talat skiter jag i teorin när jag kör… det måste sitta i ryggraden annars räknas det inte, liksom
Gummiblandning, temperatur och anläggningsyta skall också med: Precis som gulsvart säger så har du bättre grepp på bakhjulet för att det är bredare (om du nu har samma gummiblandning som fram, har man alltid det????). Du har mer anläggningsyta eftersom bakdäcket är ”plattare”!
Men eftersom tempen på däcket också har betydelse (speciellt på raceiga blandningar) och man får snabbare upp tempen på ett smalare däck (mer belastning på mindre yta) så kan du ibland få bättre fäste fram, och bör alltså lägga mer vikt fram för att köra fortare! Det kan gälla endast en kurva på en bana, typiskt efter långa rakan där framdäcket är varmt från inbromsningen men bakdäcket har svalnat efter lång raktfram körning.
OBS resonemanget bygger på att du har ett par mjuka däck som vill ha mycket värme, går dom redan för varmt blir resonemanget tvärt om…
Fast ärligt talat skiter jag i teorin när jag kör… det måste sitta i ryggraden annars räknas det inte, liksom