VIKTIGT: hur lär man sig på bästa sätt o köra på bakhjulet?

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
går ju sådär.

Känslan e ju att man aldirg kommer grejja det....är den känslan bekant? :(


kör på ettan o får upp den...men man vågar ju inte hålla kvar typ.

kan aldrig tänka mig att man ska kunna växla sen där uppe oxo :confused: :näsblod


:)

smågrabbarna som körde cross i Hanveden häromkvällen va nog inte impade iaf :D :rofl
 

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
CBR1000RR
Kör i 2an, alldeles för ryckigt och dessvärre lättare o vurpa för dig i 1an. Ta det så nätt så kommer det. Lycka till
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
haha.. Om detta ämne förtjänar att ha "VIKTIGT" i rubriken så kan man börja fundera på om inte ribban för "viktig" kunskap har blivit ganska låg .

viktigt torde vara när jag skriver en tråd om att jag skall ut och åka hoj. för då vill alla cheyer komma och titta :hihi
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
går ju sådär.

Känslan e ju att man aldirg kommer grejja det....är den känslan bekant? :(


kör på ettan o får upp den...men man vågar ju inte hålla kvar typ.

kan aldrig tänka mig att man ska kunna växla sen där uppe oxo :confused: :näsblod

Växla kommer om ett långt tag. Försök inte lära dig springa innan du kan gå. Känslan av att man inte vågar får dom flesta i början.
Sen borde du inte ligga på 1an och försöka, lägg i 2an och kör i kanske 20 km/h och koppla upp den istället, det låter svårare än vad det är. Sen är det bara att "härda", försök komma lite längre upp och ligga kvar lite längre för varje gång. Sen kommer det.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Att det går enklare att åka bakhjul i högre hastighet kan man lätt testa på en cykel... svårt att komma någonstans på första växeln men på högsta växeln är det bara att rycka upp den och trampa på ;).

Sj så lyckas jag inte få hojen att bli mer än lite lätt i fram med mina försök.
Och jag vill inte hålla på med några balanskonster på sadeln för att få upp den.
Vill inte heller börja från stillastående som man alltid försökte med me moppen.
Så det blir väl till att vackert vänta till nästa år då jag kan försöka igen
med mer effekt :). Om inte någon har bra tips på hur man kan göra för att få upp effektsvag hoj sittandes annat än genom att sitta långt bak, full gas, släppa kopplingen och hålla armarna raka. Har svårt att se att ryck å slit i styret skulle ge så mycket... tycker det känns svårt att lyckas justera gasen om man ska rycka i styret också :va
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Att det går enklare att åka bakhjul i högre hastighet kan man lätt testa på en cykel... svårt att komma någonstans på första växeln men på högsta växeln är det bara att rycka upp den och trampa på ;).

Fel. Det är lättare att cykla på bakhjulet med en lägre växel (mer momentkraft). Men det är svårare att kontrollera cykeln/motorcyklen på en lägre växel. Man måste hitta balanspunkten. I mina bästa dar cyklade jag överallt på bakhjulet, det längsta jag cyklade var ungefär 2 mil i ett sträck. Vilket liv man hade. :D

Om inte någon har bra tips på hur man kan göra för att få upp effektsvag hoj sittandes annat än genom att sitta långt bak, full gas, släppa kopplingen och hålla armarna raka. Har svårt att se att ryck å slit i styret skulle ge så mycket... tycker det känns svårt att lyckas justera gasen om man ska rycka i styret också :va

När min egen hoj var strypt brukade så använda jag mig av gas-släpp-gas tekniken. Fult som fan, men det funkar. Du gasar först på, sen släpper du gasen helt och precis när gaffeln når botten drar du på fullt igen.
Funkar inte det så gör du likadant bara att du drar in och släpper kopplingen precis innan du drar på gas igen.
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
ett tips jag inte läst i den här tråden än är att man gärna ska tänka på att ha foten på bakbromsen när man wheelar, även inte ha för slitet bakdäck för att slippa wobbel.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Fel. Det är lättare att cykla på bakhjulet med en lägre växel (mer momentkraft). Men det är svårare att kontrollera cykeln/motorcyklen på en lägre växel. Man måste hitta balanspunkten. I mina bästa dar cyklade jag överallt på bakhjulet, det längsta jag cyklade var ungefär 2 mil i ett sträck. Vilket liv man hade. :D

Nja den är lättast att trampa upp på en låg växel, lättast totalt är det på en mellanväxel, bekvämast tycker jag är nästan högsta växeln 3*6 eller vad det nu är men då får man dra ganska bra för att den ska hoppa upp på bakhjulet.
Har nog aldrig cyklat längre än några hundra meter på bakhjulet, inte ens lyckats göra en cirkel, försökte dock bara på vanlig väg (var lite smalt).
Lite tveksam till hur jag ska lyckas vara lika finkänslig med bromsen på hojen bara, var främst den jag höll balansen med.

Får prova att hjälpa till med framgaffeln när jag fått packboxar och olja bytt i gaffeln så jag inte pajjar skiten. Hoppas det fungerar :)... nästa hoj hoppas jag ska gå på bakhjulet bara genom att gasa friskt.
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Snarare lika svårt att lära sig wheela på mc oavsett om man kan cykla på bakhjulet. När man va 14 så åkte man på bakhjulet överallt. Kan nog i princip cykla så på bakhjulet tills jag blir för trött. Cirklar och sånt inga problem. Håller på att träna på hojen nu och det är fan inte lätt. Hur gör man när man växlar på bakhjulet lixom? Sjukt svårt.
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Uppförsbacke är ju tacksamt för att hastigheten inte ökar lika fort plus att det känns inte lika läskigt som rookie eftersom framhjulet inte är lika långt från backen. Tips 2: se till att ha styret rakt när du slår ner. Tips 3: repeat*1000. Att bara försöka ett par gånger och sen ge upp ger inget resultat, ingen kan det på första försöket. Vid varje rödljus, varje raka - träna. Tips 4: tro inte att du är på väg att slå över. Vid den känslan har du antagligen bara fått upp framhjulet 10 cm från backen. Skräcken är i början mycket, mycket större än risken att slå över.
 

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
heh...min hoj vill nog ingen köpa sen :) (framdämparna lär ju va helt slut) :)
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
det där med skräcken om att slå över stämmer sjukt mkt, man måste ju i princip stå kl 12 för att ens riskera slå över och så högt behöver man ju inte komma för att hålla hojen uppe ett tag, iaf inte i accelerande fart. jobbar själv på den skräcken, ska bara byta bromsbeläggen bak samt bakdäcket, sen jävlar.
 

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
det där med skräcken om att slå över stämmer sjukt mkt, man måste ju i princip stå kl 12 för att ens riskera slå över och så högt behöver man ju inte komma för att hålla hojen uppe ett tag, iaf inte i accelerande fart. jobbar själv på den skräcken, ska bara byta bromsbeläggen bak samt bakdäcket, sen jävlar.


fan va vi kommer rocka sen!!!!! :yoparty
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top