Vilka är med och sopar rent flygrakan Romme Gustavs?

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Här kommer en uppföljning.

Glädjedödare eller också kanske glädjebesked ni får döma själva.
Men jag har samtalat med ledande politiker i Borlänge samt Dala Airports chef över banorna.

Kan börja med samtalet med Dala airports chef.

Han sa om jag skall kortfatta, markägarna krävt tillbaka sin mark och att dom är tvungna att återställa tills skogsmark igen så gott det går,
All asfalt skall väck i sommar och flygrakan ett minne blott.
Han kunde inte hjälpa oss även om han vill men när jag sen frågade om andra ställen att få vara på så fick jag svaret, hmmm ja det är kanske nånting på gång.
Låter lovande tackade för mig och ringde kommunen, fick tala med ansvariga gubben som drivit frågorna kring flygrakan under flera år och försökt köpa av ägarna marken för att i samverkan med Dalarnas trafiksäkerhetsförbund och dragracingklubb kunna få till en plats för att köra bil dragracing mc med mer.
Stått en del i tidningarna om det men det var tvärnej från markägarna som skall ha sin mark tillbaka och återställd nu.

Men nu till det positiva, Dala airport har en taxbana längre bord mot långsjön, våran gode flyg och motorengagerade politiker jobbar för fullt med att få till en plats för oss att köra våra motorleksaker på.
Problemet är att det är innanför grindarna på Dala airports flygplats och där gäller rätt hårda regler men med hårda påtryckningar från körskolorna som inte lär kunna få behålla så många elever om dom inte får köra upp här i Falun Borlänge och nu från i år inte heller i Avesta då dom satt stopp för det övnings och uppköningstället nu i vinter så har vi lite flyt.
Många starka krafter som skriker efter samma sak så förra veckan så börjades det i alla fall förhandlas med Dala airport och Borlänge kommun om att få sträckan mot långsjön och att vi skall kunna köra där samtidigt som dom kör med sina plan på stora landningsbanan.
Dala airport är positiv och Borlänge kommun jäkligt drivande i det så jag tror det kommer bli jäkligt bra i slutändan det här.
Dom skall väll bara komma överens och förhandla fram nått som funkar för båda parter men nu känns det som det verkligen händer nått i alla fall.

Sen ringde jag halkbanan och ansvarige var så klart inte där men en anställd där sa att det nog inte var helt omöjligt att vi skulle kunna få nyttja halkbanan, kanske inte där dom har halkan då men dom andra asfalterade ytorna i alla fall.
Men skall ta kontakt med ansvarig över halkbanan och se vad dom säger om det.

Återkommer när jag hört mer och kan uppdatera om läget
 
Last edited:

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Nu är det slut på snacket och dags för handling känner jag.

Jag tänker trotsa surgubben och alla hans jävla flak med grus han strött ut i onödan och fixa en lekplats för oss tvåhjulingar.
Undrar därför om det är nån som har möjlighet att komma bort med traktor som har möjlighet att skottabort det värsta och sen finslipa med sop. Vi kan ju skramla ihop en slant till den som gör det.

Dra i väg ett PM till mig om du har möjlighet att ställa upp
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jag tror på muttor till gubben

Ja, det brukar folk bli gladare av. Men måste det vara flera?

(Sorry, vet hur jäkla lätt det är att träffa tangentten två gånger men det var oemåtståndligt :hihi)

Till trådstartaren: Jäkligt bra att ta tag i det, ringa runt och härja! Utan sådana som dig som gör sådant skulle vi inte ha ett dugg.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Ja, det brukar folk bli gladare av. Men måste det vara flera?

(Sorry, vet hur jäkla lätt det är att träffa tangentten två gånger men det var oemåtståndligt :hihi)

Till trådstartaren: Jäkligt bra att ta tag i det, ringa runt och härja! Utan sådana som dig som gör sådant skulle vi inte ha ett dugg.

Klart gubben ska ha fler :tuttar
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Snackat med flygchefen, har god nyheter till oss som vågar va trotsiga.
Kommer troligen inte bli nån rivning av flygrakan i år, chefen på Romme flygfällt sa att han inte ens vet i dag om det kommer ske någon rivning och återställning längre.
Grejen är att dom är ju kommunägda och kommunen är väll inge sugen på att slanta upp för en återställning så dom drar väll ut på det så mycket dom kan.
Dock kan det ske men Borlänge lär nog dra ut på det in i det sista om man skall läsa dom mellan raderna.

Vill bara säga att röja där är inte helt regelrätt rent rättsligt men i alla andra aspekter så ser jag inte att det är nått fel med att göra en insatts där.
Hellre ha oss där än på vägen när vi busar enligt min mening
 

Fugge

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2008
Ort
borlänge
Hoj
KTM 660 -06
Låter mycket bra!
Svängde in där idag när jag var ute på en liten tur men det var så mycket snö kvar på vägen så jag kom inte in så långt. Lite vårflod som sköljer med sig en massa grus hade varit najs.
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Jag var också dit idag och kolla in från båda hållen vad jag kunde se så var det jordhögar i början på sträcka C och vid betongsuggorna är det bara dom så då spelar det ingen roll ju då kan man ju åka där i mellan då högarna var lagda på kanten.
Vi sattsar på att flytta suggorna och med en bil och så kör vi på det stora öppna. En sopbil är dock nödvändig om vi skall få till det bra där men det fixar vi till så fort snön är väck.

Så igen är det nån som har möjlighet att sopa med maskin så hör av er
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Tänk, på den rakan pinade jag upp farsans gamla CB650 i 200 kmh och fick wobbel när jag var 16 år och wheelade och skrapade knä när jag var 18 med egen CBR. Gamla goda minnen :)
...
Så som ni förstår sitter det nog inte så mycket i själva körningen, det har mer blivit en besatthet och kamp för en jävligt envis gubbe som skall vinnas till varje pris.

För som jag skrev innan ingen störs om vi är där.
Uppenbarligen är det ju en jävligt envis gubbe som störs...

Är det inte att riskera att få en 'baneman' som kommer att motarbeta även körningen på Dala Airport om man jävlas med honom när en lösning kanske är nära förestående?

Jävligt märkligt hur folk kan bosätta sig i närheten av en flygplats och klaga över buller :rolleyes:

Cred till softis som engagerar sig så! :tummenupp
 
Last edited:

Ozzi

Guest
Tips, kolla med "Erikssons Bygg o entreprenad" dom kanske kan fixa en sopning för en mörk peng, dom håller till nästgårds.:tummenupp
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Tips, kolla med "Erikssons Bygg o entreprenad" dom kanske kan fixa en sopning för en mörk peng, dom håller till nästgårds.:tummenupp

Tackar för tipset :)
Angående lösning på gång, hmmm snacka jag med chefen på Dala airport och tyvärr så kommer bara körskolorna och vägverket få va där som lösningen ser ut i dag.

Där av att jag tänker trotsa gubben för kan varken Falu eller Borlänge kommun fixa ett alternativ till oss istället för trafiken som lekplats så får vi som sagt göra det själva sen får väll snuten komma om dom känner för det men tror inte dom har nått större intresse i att lägga resurser på att köra bort oss i år då dom aldrig tidigare dykt upp. När jag snackat med poliser i stan så har dom bar tyckt det varit bra att vi är där och inte i trafiken.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hör er för om någon har 4 hjuling med sop fram, måste underlätta bara det:tummenupp
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Parkeringen på jobbet gjordes ren medelst stor bensindriven lövblås. Kanske kan vara bättre än kvast? Om inte maskin fixas.
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Parkeringen på jobbet gjordes ren medelst stor bensindriven lövblås. Kanske kan vara bättre än kvast? Om inte maskin fixas.

Tanken har slagit mig med faktiskt. Allt får duga nu för jag börjar känna mig lite desperat snart.

Snackade med Wahlin i Falun i går ( han har mckörskola här i stan).
Tydligen så skall dom börja bygga ut vid halkbanan här för den nya manöverbanan som tillkommit i körkortsutbildningen.
Han trodde att vi kanske kunde får va där vissa tider och köra med, och jag bara hoppas han har rätt men det känns lite som jag hört det där snacket förut så har inte allt för stora förhoppningar.

Tror dock inte att det på nått sätt kan mäta sig i ytan man har på flygrakan, någon som vet vad det där nya manövreringsgrejen på körkortsutbildningen innebär?
Vilka ytor som krävs för det.?

Vore skönt med ett alternativ även om det inte är lika bra då det tar två minuter till halkbanan och dryga 20 till Romme.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top