vilka åker i vad?

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Skinn!! har (på bana) surfat asfalt i farter upp mot 150km/h, skinnet har mattats lite men inga hål eller någonting hade inte velat göra liknande resor i allväders.

Race vs. Delat?
Killar ska köra race, annars blir det bara att byxorna blir liggande hemma. Det går att pissa med det på.
Tjejer ska köra delat just för att kunna pissa, sen tror jag tjejer är bättre på att ta på sig byxorna också än vad vi är.

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Eldstorm skrev:
Jämförelse: Allvädersställ Dainese Sydney (Cordura) - landade på knäet i uppskattningsvis 40-45km/h. Det hårda skyddet fungerade perfekt. Inte minsta skada på knäet.

Det gick inte igenom mitt knäskydd heller. Bara stället det är hål i. Syns kanske dåligt på bilden.

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
Ducati SS1000 DS
Lemmy4God skrev:
Ska du åka R6 är det inget snack om saken, skinn såklart!!!!!! :rofl
Se dessutom till att köpa ett ställ som känns på gränsen till för litet, eftersom skinnet töjer sig.
Precis ! Och inte bara på gränsen. När jag köpte mitt senaste så tyckte jag det var på tok för litet men nu ett par månader senare så märker jag att det inte kunde vara större.
Det töjer sig en hel del alltså.

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Problemet är väl inte att tyget i Goretex-ställ går sönder utan att skydden inte håller sig på plats likabra som i ett skinnställ.

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
PacMan skrev:
Mycket snack om att allvädersställen är sämre, men hur mycket sämre? Nån som verkligen har testat?

ja, det finns tester i mc-folket...
Allvädersställ funkar utmärkt i sin rätta miljö, dvs inte asfalt...
Goretex/tygställ har en dålig förmåga att glida på asfalt, du rullar gärna och det är då du slår sönder armar och ben.
Ungeför som att du glider ut i sandfållan på bana, det är då man gör en trippel salto med skruv... gör ont :näsblod

Ska man köra uteslutande asfalt och sporthoj som vet med sig att det kan gå lite fortare så rekomenderar jag mina kunder att köpa skinn, finns ju även skinnställ med Goretexmembran....

svinkallt

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
BB-06 Akra hel, PC3, KN, Bänk 153,21hk
Skinn.. :tummenupp Halvarssons... jacka "ace", byxa "castor" Snygg kombination. Stövlarna då.. oxtar"matrix goretex" :tummenupp

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Vegas skrev:
Goretex/tygställ har en dålig förmåga att glida på asfalt, du rullar gärna och det är då du slår sönder armar och ben.
Har det verkligen det? Så upplevde jag inte det i alla fall. Gled alldeles utmärkt på asfalten (iof rätt kort sträcka). Det måste finnas folk här som kanat med allvädersställ på asfalt. Skulle vara intressant att höra mer synpunkter i frågan.
Högre friktion mot asfalten innebär lägre hastighet mot ev. hårda föremål ute i periferin.

Jag hävdar inte att allvädersställ är bättre än skinnställ. Däremot tycker jag att man inte kan generalisera och säga att allvädersställ är värdelösa ur skyddssynpunkt. Det finns så många sorters kvalitet i såväl allvädersställ (olika material) som skinnställ och för lite oberoende praktiska tester att man inte generellt kan säga att ett skinnställ alltid är säkrare än ett allvädersställ. (Jag kör f.ö. i skinnställ själv när jag kör sporthoj).

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Är med blandade känslor jag kör med med Goretex, kört med skinnställ x antal år tidigare, men med GoreTex senaste 5-6 åren, och min teori utifrån det är som följer...

Jag har periodvis kört en hel del touring, dock med någon form av "Sporthoj", samt relativt mycket långa dagsrundor, från tidigt på våren, fram till sen höst, upplever att jag med Goretex kan anpassa mig till utetemperaturer, slipper släpa runt på regnställ osv. Tycker GoreTex är svalare när det är tokvarmt ute, varmare när det är kallt ute, går anpassa med/utan foder osv.

Med det vill jag säga att det finns en viss inbyggd säkerthet med tex GoreTex, man är behagligt varm/sval när man är ute och kör, och bara det gör en del kring hur man kan hantera körningen. Sedan går det ju inte komma ifrån att skinn skyddar bättre när man ska glida 300 meter längs asfalten.... :gnissla

Men... som tex jag kör, inte bana alls just nu, utan bara på krokvägar, IOFS ganska så inspirerat, så handlar det för mig, den dagen det skiter sig, inte om 2-300 meter asfaltsåka, utan om att jag troligen efter 5-20 meter kommer lämna asfalten bakom mig och efter det antingen tummla runt på en åker, och stiga upp, torr... :D eller att jag sitter lindad runt ett träd eller med näsan in i en bildörr, då spelar inte GoreTex eller skinn så stor roll... :3freak

Så... välj typ av ställ efter vad du själv känner för. Skinn ÄR colare/snyggare, men är du kanske temperatur/regn-känslig, och samtidigt kör mest gata, välj kanske GoreTex.

/B

Last edited:

Nienna

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Kawasaki gpx 600R , en gammal sate ;)
Tiger302 skrev:
:felämne

Cool avatar! Vad är det för fel på den katten?

Tjaaa....En morgon som alla andra klev kissen sömnigt ut genom dörren till sitt lugna hem för att tassa ner och korsa landsvägen för att hälsa på bonden som mjölkar korna... Ett ljud hörs som kisse inte kan placera och innan han vet ordet av får han en väldigt otrevlig näradöden upplevelse!......kanske :D

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept