Vilka böcker har du läst?

Vilka böcker har du läst?

• Antal röstningar
    0

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Har inte läst någon av ovanstående till fullo... brottstycken ur Bibeln och sett ett par-tre som film och så Strindberg där jag har läst en handfull andra böcker (gillar dock inte Strindberg, varken litterärt eller personen). Av äldre författare, så är nog Jules Verne en favorit, liksom James Fenimore Cooper och Jack London. Sånt jag läste redan i lågstadiet, istället för barnböcker som "Totte går på pottan" o.d. :brynad

På senare år har det blivit mer av fakta och dokumentärer. Finska vinterkriget ("Ärans vinter"), den gamla "nya jägarskolan" i 7 band, miljöteknik (kurslitteratur under tre års tid), matematik - och som ett litet avbrott: Terry Pratchett och Asimov.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Har inte läst någon av ovanstående till fullo... brottstycken ur Bibeln och sett ett par-tre som film och så Strindberg där jag har läst en handfull andra böcker (gillar dock inte Strindberg, varken litterärt eller personen). Av äldre författare, så är nog Jules Verne en favorit, liksom James Fenimore Cooper och Jack London. Sånt jag läste redan i lågstadiet, istället för barnböcker som "Totte går på pottan" o.d. :brynad

På senare år har det blivit mer av fakta och dokumentärer. Finska vinterkriget ("Ärans vinter"), den gamla "nya jägarskolan" i 7 band, miljöteknik (kurslitteratur under tre års tid), matematik - och som ett litet avbrott: Terry Pratchett och Asimov.
Har du några nya tips?
Jag läser just nu denna, svårt bestämma mig om den är behaglig eller händelselös.

Bifogat

• 1000040388.jpg
    1000040388.jpg
    2.7 MB · Visningar: 11

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Gillar att Markus väcker denna tråd var tionde år eller så!

Bättre att läsa under lågsäsong än att forumgnabbas - även om det kan vara kul det med.

Gäller de gamla ämnena fortfarande? Anthony Beevor och Peter Englund är mycket läsvärda tycker jag.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Har du några nya tips?
Jag läser just nu denna, svårt bestämma mig om den är behaglig eller händelselös.
Om du vill öka på blodtrycket kan du dra i dig
Diamant Salihus böcker, Joakim Lamottes nya o Vesna Prekopics "Brottsplats; Skolan" - hamnade i ett stim o har dragit i mig dem senaste månaden (jobbar inte - är friherre så det hinns med)

Gillar du deckare i nya miljöer (Sydafrika) så kan du läsa Deon Meyers böcker - i ordning är bäst, men de är helt fristående - allra bäst är "13 timmar" (undvik "Feber" - inte en deckare, inte särskilt bra)

Intressant true crime - "Genombrottet..." av Peter Sjölund

Populärvetenskap - "Exactly; How Precision Engineers Created the Modern World" av Simon Winchester

Guy Martin - "Worms to Catch", han skriver inte lika j-la obegripligt som han pratar, klart underhållande

Kan du hitta "Rikskansliet" av H.S. Hegner så är den intressant o tänkvärd - handlar om Hitlers väg till makten före andra världskriget (finns nog på bibliotek)

Simon Sing - "Big Bang", mycket intressant och lättsmält om universums skapelse o utveckling

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om du vill öka på blodtrycket kan du dra i dig
Diamant Salihus böcker, Joakim Lamottes nya o Vesna Prekopics "Brottsplats; Skolan" - hamnade i ett stim o har dragit i mig dem senaste månaden (jobbar inte - är friherre så det hinns med)
Gillar du deckare i nya miljöer så kan du läsa Deon Meyers böcker - i ordning är bäst, men de är helt fristående - allra bäst är "13 timmar" (undvik "Feber" - inte en deckare, inte särskilt bra)
Intressant true crime - "Genombrottet..." av Peter Sjölund
Populärvetenskap - "Exactly; How Precision Engineers Created the Modern World" av Simon Winchester
Guy Martin - "Worms to Catch", han skriver inte lika j-la obegripligt som han pratar, klart underhållande
Kan du hitta "Rikskansliet" av H.S. Hegner så är den intressant o tänkvärd - handlar om Hitlers väg till makten före andra världskriget (finns nog på bibliotek)
Simon Sing - "Big Bang", mycket intressant och lättsmält om universums skapelse o utveckling
Wow, bra tips i inlägget, speciellt de senare.
⭐⭐⭐⭐⭐

Jag har läst några av Björn Ranelids böcker på senare år, de är väldigt bra.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Genombrottet måste ju vara en höjdare, jag läste denna och typ precis när jag var klar så löste sig allt, surrealistiskt:

Lite samma grej med dna forskare men olika sorters brott.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Alla du skrev efter Lamotte!
Man skall vara öppen för allt - jag tycker Lamotte är en gaphals o ganska larvig, men boken beskriver hur han landat där och ger mer bränsle till åsikten att SR o SVT är långt ifrån opartiska.

Caitlin Moran - engelsk feminist, men med en twist o ganska rolig att läsa

BTW - jag lånar massor av fräscha e-böcker från elib med mitt lånekort. Så slipper jag fylla huset med böcker

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Grymt! Den finns på elib - ligger på listan nu!!!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
BTW - jag lånar massor av fräscha e-böcker från elib med mitt lånekort. Så slipper jag fylla huset med böcker

Hur läser du e-böckerna då?

Jag har tittat på olika e-book readers, men jag tycker dom är för dyra om dom ska vara bra, jag har provat att läsa på surfplatta men det ljuset är inte snällt mot ögonen...

Det fanns någon startup som skulle tillverka ett fodral till surfplatta med en e-ink skärm för bokläsning, men det blev aldrig något av det tror jag...

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Hur läswe du e-böckerna då?

Jag har tittat på olika e-book readers, men jag tycker dom är för dyra om dom ska vara bra, jag har provat att läsa på surfplatta men det ljuset är inte snällt mot ögonen...

Det fanns någon startup som skulle tillverka ett fodral till surfplatta med en e-ink skärm för bokläsning, men det blev aldrig något av det tror jag...
Läser på en Kobo Forma - som du säger, inte särskilt billig, men under mörka årstiden läser jag nog en e-bok varannan vecka - 95% lånade från bibblan så den betalar sig.

Man får vara lite vaken o läsa in sig på de olika läsarna. Flera är begränsade till betaltjänster, men Kobo funkar på det mesta. Böcker har jag köpt några från Bokon o Adlibris.
Gå in på ditt biblioteks hemsida o sök på e-böcker. Utbudet varierar mellan kommunerna - jag har bara Bibliotek i Väst men det räcker gott.
Du kan även läsa på datorn, plattan/telefonen men det är som du säger skit för ögonen

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Noob fråga, man kan alltså låna elektroniska böcker?
Fan ska man då köpa dem för?
Fast jag har en ännu bättre källa, jag lånar min mammas böcker, helt gratis ???

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Man skall vara öppen för allt - jag tycker Lamotte är en gaphals o ganska larvig, men boken beskriver hur han landat där och ger mer bränsle till åsikten att SR o SVT är långt ifrån opartiska.

Caitlin Moran - engelsk feminist, men med en twist o ganska rolig att läsa

Jag kommer köpa Lamotte bara för att stödja honom men jag tror inte jag orkar mer "högerböcker", jag kommer bara hålla med om allt och känna en uppgivenhet över sakernas tillstånd.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Läser på en Kobo Forma - som du säger, inte särskilt billig, men under mörka årstiden läser jag nog en e-bok varannan vecka - 95% lånade från bibblan så den betalar sig.

Man får vara lite vaken o läsa in sig på de olika läsarna. Flera är begränsade till betaltjänster, men Kobo funkar på det mesta. Böcker har jag köpt några från Bokon o Adlibris.
Gå in på ditt biblioteks hemsida o sök på e-böcker. Utbudet varierar mellan kommunerna - jag har bara Bibliotek i Väst men det räcker gott.
Du kan även läsa på datorn, plattan/telefonen men det är som du säger skit för ögonen

Det var nog Kobo jag tittade på när jag tittade, det var då en djungel av modeller och några klarade inte formaten som biblioteken använde osv...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Noob fråga, man kan alltså låna elektroniska böcker?
Fan ska man då köpa dem för?
Fast jag har en ännu bättre källa, jag lånar min mammas böcker, helt gratis ???

Välkommen till 2000 talet.
Ja, på samma sätt som man kan låna pappersböcker, tv-spel och annat på biblioteken.
(när jag var barn kunde man låna musik också, men jag tror det blev nåt tjafs med STIM då dom insåg att folk kopierade musiken)

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Jag kommer köpa Lamotte bara för att stödja honom men jag tror inte jag orkar mer "högerböcker", jag kommer bara hålla med om allt och känna en uppgivenhet över sakernas tillstånd.
Jag vet inte riktigt vad definitionen på högerböcker är. Det skulle vara att de är skrivna av en författare med de åsikterna. Tror inte Lamotte står där politiskt, men jag vet inte säkert.
Diamant o Vesna är knappast åt högerhållet
Ex. Vesna har varit anställd på Dagens Arena (v) men boken hon skriver ger en bild av sakernas tillstånd - läser den för att en vuxen släkting omskolar sig till lärare och hon är - skulle kalla det - "blåögd" och tror att hon med sin erfarenhet skall fixa lärarjobbet lätt som en plätt. Tänkte ge henne boken när jag läst ut den.
Men boken hamnar ändå bland "högerböcker" eftersom den inte stöttar det som liberaler o resten vänster därom vill se o höra.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Välkommen till 2000 talet.
Ja, på samma sätt som man kan låna pappersböcker, tv-spel och annat på biblioteken.
(när jag var barn kunde man låna musik också, men jag tror det blev nåt tjafs med STIM då dom insåg att folk kopierade musiken)
Tack!
Det är ju rätt konstigt, svårt konkurrera med det, ur ett MUF perspektiv blir man indignerad!

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Det var nog Kobo jag tittade på när jag tittade, det var då en djungel av modeller och några klarade inte formaten som biblioteken använde osv...
Nu ser det ut att finnas fyra modeller som huvudsakligen är bokläsare. Elipsa är att skjuta över mål.

Den jag har - Forma - motsvaras av Libra 2, tycker att skärmstorleken är lagom (surfplatta är för stort att hålla i). Bra ljus - svart eller vit bakgrund - i mörker blir den vita bakgrunden lätt gulfärgad (behagligt). Textstorlek kan varieras, men inte bild så ex. en kartbild kan bli för liten för att läsa. Det senare tror jag beror på EPUB-formatet eftersom jag inte kan förstora i datorn heller (finns lite genvägar dock).

Läsare kostar 1300-3300. Pocketbok kostar 50-200 beroende på hur ny/stor den är. Biblioteket har viss eftersläpning på intressanta böcker så det nyaste/mest intressanta dröjer av.
Sammantaget så har jag säkert tjänat in den och mer därtill, men så läser jag mycket under mörka årstiden.

Vad som behövs utöver bokläsaren är ett lånekort, dator, läsprogram på datorn (ex. Adobe digital editions).
Låna boken på bibliotekets hemsida (max två i veckan här på Bibliotek i Väst, ibland kör jag i väggen men kan låna på hustruns kort), ladda ner, öppna Adobe-programmet, koppla in läsaren, dra boken till läsaren, koppla ur o läs. Boken finns kvar lånetiden ut och spärras sedan, men är bara att låna om. Alla e-böcker är alltid tillgängliga (dvs ingen låne-kö)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år