Vilka hojar kommer bli hitt eller flopp iår??

MikkE

Guest
Jag tror på Kawasaki ER6-n/f kommer att göra succé. 59 900 kr för ER6-n är inte fyskam och med 12 månaders fri vagnskadeförsäkring på köpet (då räcker det ju med halförsäkring första året :))
 

Badkrullini

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2006
Ort
Borås
Hoj
zx9r fighter
Självklart kommer den nya r6 att ses på många gotor omkring i landet inte bara med tanke på att den e grymt snygg (för utom ljuddämparen och nummerplåten som sticker ut en meter.) utan har också några extra hästar så man kan dra upp den på bakhjulet mycket lättare (2-växeln.)
 

Bifogat

  • 06_yzf-r6_1024-1[1].jpg
    06_yzf-r6_1024-1[1].jpg
    123.7 KB · Visningar: 71
Last edited:

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Solna
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
Teo skrev:
Triumph 675 är ju designmässigt en kopia på R1 04- fast med borttagen karraktär, snygg men redan gjord... R6:an är ju cp-cool, inte bara hur den ser ut utan all teknik och det påstådda hästarna (som även suki ska ha..) Jämnför man den med kawas 6:eek:r efter 03 som var den sissta någorlunda hoj kawa gjorde så... Undrar vad dom har för klown som ritar på kawa nu?

Först en "gammal" nätt sak, sen två från senaste ritskolan... barbapappa.

ZZR1400 kommer förhoppningsvis att floppa, den kommer ju att skrapa i marken när någon sätter sig på den ;)
 

Bifogat

  • lowrider.jpg
    lowrider.jpg
    95 KB · Visningar: 113

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Badkrullini skrev:
Självklart kommer den nya r6 att ses på många gotor omkring i landet inte bara med tanke på att den e grymt snygg (för utom ljuddämparen och nummerplåten som sticker ut en meter.) utan har också några extra hästar så man kan dra upp den på bakhjulet mycket lättare (2-växeln.)

När dom bänkade R6an i senaste bike verkade dom hästarna gömma sig.. :va
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Mellanklass landsvägare:
Suzuki GSR 600 - Ganska vass, men lite för anonym design och i övrigt tråkig. Saknar "det". Kommer nog inte att sälja några större volymer.

Kawasaki ER-6 - Har "det", även om den saknar lite hästkrafter. Men lågt pris, intressant design, smidig, pigg och lättkörd är faktorer som gör att den kommer att sälja förhållandevis mycket.

Honda CBF 500A - Saknar större konkurrensfördel. Den är ganska billig, men för ungefär samma peng så får man en ER-6. CBF 500A är närmaste att jämföra med gamla Kawasaki ER-5.

Yamaha MT-03 - Nja... Det är nog ingen hoj som kommer att sälja några större volymer. Spännande, men passa nog inte det svenska marknaden.

BMW F800 - Billig försäkring, men i ävrigt är det inte mycket som talar för den.

Slutsats: Kawasaki vinner klassen, Suzuki kommer på delad andraplats med Yamahan och sist kommer Hondan. BMWn vet jag inte riktigt. Men jag tror knappast att den kommer att sälja några större volymer.


Stora landsvägarna:
Kawasaki ZZR 1400 - Kommer att tilltala samma grupp som de som i dagsläget köper Hayabusa och liknande. Alltså den som vill ha en snabb "sporttouringhoj". Inte riktigt touring och inte riktigt sporthoj. Kommer inte att sälja i några våldsamma volymer.

Honda CBF 1000A - Tror jag inte särskilt starkt på. Jag tycker att Honda redan har intressantare hojar i sitt sortiment som ligger i ungefär samma segment.

Yamaha FZ1 - Vass, ny, spännande, dock något för högt pris för att vara riktigt intressant.

Suzuki Bandit 1200S - Klassiker som till i år är något omarbetad. Inga större ändringar dock. Kommer nog att sälja ungefär som tidigare.

BMW R 1200 S - Även det en gammal goding i ny förpackning. Billig försäkring men dyr i inköp.

Slutsats: Yamahan är nog den som kommer att sälja bäst i klassen medan Suzukin och Hondan ligger och slåss om andraplatsen. Det känns kanske lite kluvet, för både Hondan och Suzukin har även de en hyfsad potential. BMWn känns inte som att den kommer att sälja några större volymer. Kawasakin tillhör ju egentligen inte klassen men kommer nog inte att tillhöra årets storsäljare.


Sport:
Är det att sticka ut hakan allt för mycket att säga att R1 är den sporthoj som kommer sälja mest i år?


Övriga märken:
De har nog sina köpare och kommer inte att orsaka några större sensationer i försäljningslistorna. En liten bubblare att hålla ögonen på i stora landsvägsklassen är Ducati Monster S2R1000, den kan nog vara med och kämpa i bottenstriden i alla fall.


Total försäljning:
Någon japsglidare kommer att toppa de totala försäljningslistorna. Yamaha XVS 1100A Dragstar Classic kanske?



Så, vad tror ni om min spådom?
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Esquire skrev:
Så, vad tror ni om min spådom?
Jag tror att du har glömt Daytona 675:an.

Bandit 1200 och Yamaha FZ1? Njae, är det verkligen storsäljarna i 1000-kubiks landsvägsklassen? Jag är skeptisk.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
fz6n skrev:
En garanterad storsäljare 2006 kommer bli Yamaha´s nya FZ1, både kåpmodellen och den nakna modellen.

(Har själv redan beställt en FZ1-N 2006, -gul förstås..)

:yoparty
Me too :banana

BMW R1100S tror jag blir en hit med
 

Lynn

www.hojridemc.com
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia tuono 1000r -06, Aprilia 550sxv -08, krockad KTM 625 SXC -04, Ducati 996S -01, KTM 450 SXF -07
Varför inte välja en aprilia tuono 1000r?

Jag tycker att den är minst lika råa som många andra... och prisvärd... bilsport och mc har bra försäkring på den också.
 

Bifogat

  • Aprilia Tuono 2006.jpg
    Aprilia Tuono 2006.jpg
    44.4 KB · Visningar: 80

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
TRX-Lynn skrev:
Varför inte välja en aprilia tuono 1000r?

Jag tycker att den är minst lika råa som många andra... och prisvärd... bilsport och mc har bra försäkring på den också.

Försäkrar Bilsport & MC verkligen den?
Överraskande, de brukar inte försäkra sporthojar.

Gäller samma sak för RSV Millen?
Har ju precis samma specifikationer, bara kåpa och clip-ons istället.
 

Lynn

www.hojridemc.com
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia tuono 1000r -06, Aprilia 550sxv -08, krockad KTM 625 SXC -04, Ducati 996S -01, KTM 450 SXF -07
xyx skrev:
Försäkrar Bilsport & MC verkligen den?
Överraskande, de brukar inte försäkra sporthojar.

Gäller samma sak för RSV Millen?
Har ju precis samma specifikationer, bara kåpa och clip-ons istället.


Vet inte hur det är med millen med de tar omkring 11.000kr helår för tuonon...
 

Ooky

The more the faster the better =)
Gick med
15 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 660
SuperMicke skrev:
:tummenupp När får du den levererad? Vilken färg blev det?


Hade tur och fick en av dom sista gråa till maj leveransen =)
Annars hade jag fått vänta till juli och då hade den sommaren varit över...

Nu e d bara att hoppas att man får ha den kvar hela sommaren så att inte långfingerleffe kommer å hälsar på :mad:
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
sgtpepper skrev:
Jag tror att du har glömt Daytona 675:an.

Bandit 1200 och Yamaha FZ1? Njae, är det verkligen storsäljarna i 1000-kubiks landsvägsklassen? Jag är skeptisk.
Jao, glömde nya Daytonan. Men den känns varken som en modell som kommer att flippa eller floppa. Den kommer nog att sälja ungefär som tidigare Daytona.

De flesta hojarna jag hade med på listan är modeller som är nya föråret eller är omarbetade tills i år. Men vilka hojar skulle hota Bandit 1200 och FZ1 inom sitt segment? Observera även att de riktigt rejsiga plastraketerna inte ingår i den kategorin.

Aprilia Tuono? Aprilia har ett ganska litet återförsäljarnät i Sverige (i likhet med bland andra Ducati och BMW).

Jämför man då med de japanska märkena som finns representerade i nästan varenda liten byhåla så ser man ganska snabbt att japanarna har en större kundkrets. De flesta motorcyklister är ganska lata. Visst, de kanske kan tänka sig att åka 20mil enkel resa för att köpa en ny hoj. Men de är kanske inte lika villiga att åka totalt 40mil på en dag bara för att göra service på en auktoriserad verkstad (vilket man ofta måste göra för att garantin ska gälla).

Skulle då kanske Kawasaki Z1000 vara en stark konkurrent i den klassen? Nja, dels så är den ju inte ny (vilket som sagt min lista till största del baseras på) och dels så har de ju inte sålts i några ofantliga mängder tidigare år.

Men skulle man bara kolla på återförsäljarnätets storlek så skulle Beta ha bland de bäst säljande offroadmodellerna på marknaden. Så är inte fallet.

Å andra sidan: vad vet jag? Jag är varken hojsäljare eller marknadsanalytiker. Bara arbetlös och enstöring, så jag brände lite av min öerhört värdefulla tid till att göra en kvalificerad gissning. :tummenupp
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Esquire skrev:
Jao, glömde nya Daytonan. Men den känns varken som en modell som kommer att flippa eller floppa. Den kommer nog att sälja ungefär som tidigare Daytona.
Knappast, 675:an är en mycket intressantare hoj än de tidigare 600- och 650-daytonorna och den har fått väldigt bra kritik i hojtidningar och är väl i princip redan slutsåld i Sverige. Jag tror att den kommer göra succé, en jävligt kompetent sporthoj med modern design, religiöst välljudande triple-motor och bra prestanda som går att försäkra utan att ta ett extralån.

Aprilia Tuono? Aprilia har ett ganska litet återförsäljarnät i Sverige
Förvisso, men både Tuonon och t.ex nya Speed Triplen är är långt mer intressanta hojar än Banditen och tydligen ger Bilsport och MC en bra försäkringspremie på Tuonon. Man ska inte förakta försäkringarnas inverkan. Men visst, Banditen kommer säkert att sälja mest, den är som mellanmjölk. Man vet vad man får. Mjölk.
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Jag var och kollade in nya Trajjan igår. Fye Fan va grym den är! Mkt mindre, och rejsigare IRL än på bild i tidningarna.
Skapade starka "vill ha" känslor... :tomten

Flip! :tummenupp
 

Lynn

www.hojridemc.com
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia tuono 1000r -06, Aprilia 550sxv -08, krockad KTM 625 SXC -04, Ducati 996S -01, KTM 450 SXF -07
Esquire skrev:
Aprilia Tuono? Aprilia har ett ganska litet återförsäljarnät i Sverige (i likhet med bland andra Ducati och BMW).

Jämför man då med de japanska märkena som finns representerade i nästan varenda liten byhåla så ser man ganska snabbt att japanarna har en större kundkrets. De flesta motorcyklister är ganska lata. Visst, de kanske kan tänka sig att åka 20mil enkel resa för att köpa en ny hoj. Men de är kanske inte lika villiga att åka totalt 40mil på en dag bara för att göra service på en auktoriserad verkstad (vilket man ofta måste göra för att garantin ska gälla).

Förvisso stämmer detta, men ser man där MC-åkarna breder ut sig mest så är det ju omkring större städer. Tror vi har två återförsäljare av aprilia i Göteborgsområdet samt att neråt Halmstad osv finns det också. Sedan har vi ju MC-kompaniet innåt landet...
Det svåraste är ju som du säger, att kunna lämna in dem på service...

I senaste MC Folket så konstaterades det att tuonon är en grymt bra hoj... :banana

sgtpepper skrev:
Förvisso, men både Tuonon och t.ex nya Speed Triplen är är långt mer intressanta hojar än Banditen och tydligen ger Bilsport och MC en bra försäkringspremie på Tuonon. Man ska inte förakta försäkringarnas inverkan. Men visst, Banditen kommer säkert att sälja mest, den är som mellanmjölk. Man vet vad man får. Mjölk.

AMEN :Bugar :Bugar

Behöver inte säga så mycket mer... mannen sa allt!!! :bow :kiss
 

AXL ROSE

rock n`roll !!
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
HONDA 954
bebbe skrev:
Var ute en sväng idag och tittade på de nya modellerna som har kommit. Funderade lite på vilken utav alla som kommer bli storsäljare och vilka som kommer floppa. Jag tror att Kawas nya ER6 kommer slå stort, särskillt iom att bilsport och mc kunde erbjuda den för mig mitt i stan för 5438kr!!

Tror nog därimot att MT03 tyvärr kommer floppa. Lite synd för den är verkligen skit fräck och ser jäkligt kvalitativ ut. Men ett pris som ligger 10k över Kawan och med en förs som iaf på mig tom skulle bli högre :confused: Konstig iom att den har ganska lite effekt.

Sedan så är det ju alltid kul att kolla på hojar som Triumphs nya 675 som känns kul men man vet ju aldrig med Triumph. Vet inte heller om den kommer att bli påverkad utav de nya förs ändringarna. Om inte så kan den nog också bli en hitt.

Kawas nya ZX10 som ser riktigt konstig ut mm.

Eller nya R6:an som antagligen kommer sälja slut, iaf i början utav våren.

Hmm, mycket som upptar skallen när man har tråkigt :rolleyes:
954:an blir och är ju alltid än "hit" eller hur.......................
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
sgtpepper skrev:
Förvisso, men både Tuonon och t.ex nya Speed Triplen är är långt mer intressanta hojar än Banditen och tydligen ger Bilsport och MC en bra försäkringspremie på Tuonon. Man ska inte förakta försäkringarnas inverkan. Men visst, Banditen kommer säkert att sälja mest, den är som mellanmjölk. Man vet vad man får. Mjölk.
Ja, Banditen är en gammal och tråkig modell jämfört med Tuonon och S3an. Men att Bilsport & MC skulle ha någon extremt billig premie just på Tuonon kan jag inte hålla med om. Den ligger för mig på exakt samma nivå som bland andra Yamaha FZ-1, S3an, KTM Super Duke och Banditen. Ducati Monster S2R1000 och alla Buell med flera ligger snäppet lägre.

Personligen skulle jag inte köpa en FZ-1 eller en Bandit 1200. I mina ögon är det skittråkiga modeller. Men de kommer ändå att sälja bra.
 

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Om man som hitt eller flopp ser till försäljningsstatistik kan man nog räkna bort Daytona 675. Bra eller dålig spelar inte så stor roll om det blir för lång leveranstid. Jag skulle iaf, inte väntat till juni/juli innan jag fick min hoj om jag beställde nu.
Detta i kombination med halvglest åf, nät.

R6 tar försäljningen i mellanvikt.

Men man får nog säga att Trumpetarna är lite på G, Speed triple bla, är riktigt cool.

Floppar gör nog dessvärre Yamaha FZ 1, sällan man ser en hoj bli så unisont ratad av journalister världen över.

I kungaklassen är ju Fireblade ett hett tipps, så jäkla snygg :yoparty
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top