Vilka krafter utsätts man för när man voltar i hög fart?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja. Det kan verkligen stämma. Racebilarna är försedda med accelerometrar. Dom registrerar G-krafterna. Så värdet 214 G är inget som någon gissat sig till. Det är ett uppmätt värde. Mer rätt än så blir det inte.
För övrigt är det farligt stora G-krafter och JA. Han blev ganska illa skadad.

Ja, bilen (den del där acceloremetern satt) utsattes för det ja, men knappast hans kropp, jag bifogar klipp från wikipedia om andra crasher så får du själv bilda dig en uppfattning om hur rimligt det låter:

"NASCAR Sprint Cup driver Jeff Gordon experienced the third-highest ranked g-force crash recorded by NASCAR at the 2006 Pennsylvania 500 race at Pocono Raceway, measuring an unprecedented 64 g. Gordon reported that at the time, it was the hardest hit he ever took in a car."

"Formula One drivers usually experience 5 g while braking, 2 g while accelerating, and 4 to 6 g while cornering. Every Formula One car has an ADR (Accident Data Recovery) device installed, which records speed and g-force. According to the FIA, Robert Kubica of BMW Sauber experienced 75 g during his 2007 Canadian Grand Prix crash.[6]"

Länken: http://en.wikipedia.org/wiki/G-force
 

Rydstedt1989

Guest
Jag hoppas att du lärt dig en läxa och inte gör om samma sak igen. För 160 km/h hör inte hemma på småvägarna kring Knutby. Du leker med livet som insats och det är fler liv än ditt eget.

JAg håller med dig, och jag har faktiskt lärt mig en ordentlig läxa. har inte kört för fort sen det hände. och därmed lägger jag ner den här diskussionen. mest för att jag inser själv att jag har gjort en dum grej och det vet jag om.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag blir förvånad över att ingen annan här på forumet någonsin kört för fort.
Anser inte 160 km/h vara särskilt fort.

Men det är klart: Ingen annan får bryta mot reglerna.
Bara jag.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
JAg håller med dig, och jag har faktiskt lärt mig en ordentlig läxa. har inte kört för fort sen det hände. och därmed lägger jag ner den här diskussionen. mest för att jag inser själv att jag har gjort en dum grej och det vet jag om.

Ja. Och då får man ju säga att utfallet är ganska bra. Att få lära sig den läxan utan att bli allvarligt skadad är det inte alla som lyckas med.

Jag menar inte att man är idiot om man inte alltid håller hasighetsgränserna.

Så i dagsläget får du nog känna dig ganska nöjd med att du inte körde över hunden.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, bilen (den del där acceloremetern satt) utsattes för det ja, men knappast hans kropp, jag bifogar klipp från wikipedia om andra crasher så får du själv bilda dig en uppfattning om hur rimligt det låter:

"NASCAR Sprint Cup driver Jeff Gordon experienced the third-highest ranked g-force crash recorded by NASCAR at the 2006 Pennsylvania 500 race at Pocono Raceway, measuring an unprecedented 64 g. Gordon reported that at the time, it was the hardest hit he ever took in a car."

"Formula One drivers usually experience 5 g while braking, 2 g while accelerating, and 4 to 6 g while cornering. Every Formula One car has an ADR (Accident Data Recovery) device installed, which records speed and g-force. According to the FIA, Robert Kubica of BMW Sauber experienced 75 g during his 2007 Canadian Grand Prix crash.[6]"

Länken: http://en.wikipedia.org/wiki/G-force

Jo. visst. Dom har inte accelerometrar i kläderna. Det man har att gå på är accelerometern i bilen. Så det är möjligt att han själv inte utsattes för 214 G men han bröt ju mer eller mindre varenda ben i kroppen och var inte i något direkt avundsvärt skick.

Jag blir förvånad över att ingen annan här på forumet någonsin kört för fort.
Anser inte 160 km/h vara särskilt fort.

Men det är klart: Ingen annan får bryta mot reglerna.
Bara jag.

Det är klart att ganska många här på forumet kört för fort någon gång.
Du tycker inte att 160 är fort. Jag säger att det beror helt och hållet på under vilka omständigheter och vart. Eller menar du att du utan problem håller 160 hela varvet runt en Go-Kart bana? Är svaret nej kanske??? Det beror kanske på att det inte är möjligt. Kört 160 genom centrum på stan??? Är det svaret också nej?? I så fall kanske det beror på att du också anser att 160 kan vara för fort under vissa förutsättningar.

Har du kört den aktuella vägsträckan det skrivs om här i tråden?? Har du kört vägarna däromkring? Jag har kört en hel del runt Uppsala och även runt Knutby. Det är ganska många av vägarna därikring som inte är direkt lämpliga för att ligga och cruisa i 160 därav min åsikt.
 
Last edited:

Rydstedt1989

Guest
Jo. visst. Dom har inte accelerometrar i kläderna. Det man har att gå på är accelerometern i bilen. Så det är möjligt att han själv inte utsattes för 214 G men han bröt ju mer eller mindre varenda ben i kroppen och var inte i något direkt avundsvärt skick.



Det är klart att ganska många här på forumet kört för fort någon gång.
Du tycker inte att 160 är fort. Jag säger att det beror helt och hållet på under vilka omständigheter och vart. Eller menar du att du utan problem håller 160 hela varvet runt en Go-Kart bana? Är svaret nej kanske??? Det beror kanske på att det inte är möjligt. Kört 160 genom centrum på stan??? Är det svaret också nej?? I så fall kanske det beror på att du också anser att 160 kan vara för fort under vissa förutsättningar.

Har du kört den aktuella vägsträckan det skrivs om här i tråden?? Har du kört vägarna däromkring? Jag har kört en hel del runt Uppsala och även runt Knutby. Det är ganska många av vägarna därikring som inte är direkt lämpliga för att ligga och cruisa i 160 därav min åsikt.

jag gissar på att du är ute på småvägar. jag voltade på stora vägen. går utan problem att hålla 200+ med bil där. men kommer som sagt aldrig göra om det.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Jag blir förvånad över att ingen annan här på forumet någonsin kört för fort.
Anser inte 160 km/h vara särskilt fort.

Men det är klart: Ingen annan får bryta mot reglerna.
Bara jag.

Det är ju i alla fall uppenbart att det är käpprakt för fort för trådstartaren med tanke på utgången.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top