Jag har just börjat köra och har en del saker/problem att köpa/lösa. Tänkte slänga fram en del förslag/tankar jag har och se om ni kan kommentera om det verkar bra eller om det finns bättre/billigare sätt att göra det på. Jag har kikat på en hel del trådar som handlar om vissa av sakerna en del är gamla och kanske inte helt aktuella då.
Hojförsäkring: tecknade hos Trygg-Hansa som har samarbete med SVEMO. Kostade 3.672:-/år för oreggad 600 cc av 2005 års modell. Då ingår brand, stöld och transport, ungefär som delkaskodelen i en vanlig försäkring alltså. Är det ok eller finns det andra bolag som är billigare. Länsförsäkringar (i Östergötland) krävde regnummer och att få sälja trafikförsäkring även till oreggade hojar - moment 22.
Sjuk- och olycksfallsförsäkring: då försäkringen som man har via jobbet bara täcker arbetstid och resor till/från jobbet så behöver man komplettera själv. Jag tecknade via jobbet med Skandalia som inte har några som helst undantag för "extremsporter" och andra farliga sysselsättningar. Licensen (som jag inte löst ut ännu) innehåller också en försäkring men personförsäkringar kan man ha flera av så det skadar inte.
Lap timer/logger: har bestämt mig för AIM då de verkar vanligast så slipper man alltid sätta ut sändaren (och glömma den). MyChron Light TG (2.375 verkar ju bra och det finns också MyChron Light TG Log (i alla fall i USA för $499) men det jag egentligen vill ha är en MXL Pista logger (15.000:- ). Ingenjör som man är vill jag ju ha så mycket loggning som möjligt men det blir ju löjligt dyrt. Finns billigare loggning? MyChron Light TG för 2.900:- blev det.
Slicks: om man kör icke slicks, typ Metzeler Racetec, så har ju de ett restvärde i form av att de är attraktiva för gatåkare men med tanke på att jag inte har råd att byta däck så ofta så kanske det inte är värt besväret att försöka sälja dem för några hundra. Är det så att slicks räcker lite längre också så är ju det bättre, eller hur? Slicks eller inte alltså. Metzeler slicks verkar det bli, K1 fram och K2 bak för att jämna ut slitaget.
Däcksvärmare: DP tar 3.895:- för ett par. Jag har mest hittat dyrare än så, är det ett bra pris och är det en bra produkt? Det blev Diamond från www.eracing.se för 2.595:-.
Buss: släpvagn går bort då jag fick 1200:- i fortkörningsböter efter 1 mil när jag skulle hämta hojen (80 mil). Det är omöjligt att köra 80 km/h. Är det VW Transporter som gäller eller? Det verkar vara den enda som finns från 20.000:- och uppåt, Vito t ex börjar mycket högre och Transit rostar mycket säger många. Japanska alternativ? Vid vilken prisklass börjar de bli något så när pålitliga? Lastbilsreggad diesel är väl bästa kombon antar jag. En Toyota Hiace blev det, gott rykte vad gäller mekanisk kvalitet och dubbla sidodörrar som standard.
Ramp: vem säljer/gör lastramper och vad kostar de? Gärna i sektioner eller dylikt så att den lätt går in i bussen utan att ta för mycket plats. Har inte hittat någon alls. Köpte en vikbar aluramp för 1200:- av e-racing, helnöjd!
Hoppas att diskussionen kan hjälpa även andra som undrar över något av ovanstående så bidra nu. Jag försöker att uppdatera den här posten med de bästa tipsen.
Hojförsäkring: tecknade hos Trygg-Hansa som har samarbete med SVEMO. Kostade 3.672:-/år för oreggad 600 cc av 2005 års modell. Då ingår brand, stöld och transport, ungefär som delkaskodelen i en vanlig försäkring alltså. Är det ok eller finns det andra bolag som är billigare. Länsförsäkringar (i Östergötland) krävde regnummer och att få sälja trafikförsäkring även till oreggade hojar - moment 22.
Sjuk- och olycksfallsförsäkring: då försäkringen som man har via jobbet bara täcker arbetstid och resor till/från jobbet så behöver man komplettera själv. Jag tecknade via jobbet med Skandalia som inte har några som helst undantag för "extremsporter" och andra farliga sysselsättningar. Licensen (som jag inte löst ut ännu) innehåller också en försäkring men personförsäkringar kan man ha flera av så det skadar inte.
Lap timer/logger: har bestämt mig för AIM då de verkar vanligast så slipper man alltid sätta ut sändaren (och glömma den). MyChron Light TG (2.375 verkar ju bra och det finns också MyChron Light TG Log (i alla fall i USA för $499) men det jag egentligen vill ha är en MXL Pista logger (15.000:- ). Ingenjör som man är vill jag ju ha så mycket loggning som möjligt men det blir ju löjligt dyrt. Finns billigare loggning? MyChron Light TG för 2.900:- blev det.
Slicks: om man kör icke slicks, typ Metzeler Racetec, så har ju de ett restvärde i form av att de är attraktiva för gatåkare men med tanke på att jag inte har råd att byta däck så ofta så kanske det inte är värt besväret att försöka sälja dem för några hundra. Är det så att slicks räcker lite längre också så är ju det bättre, eller hur? Slicks eller inte alltså. Metzeler slicks verkar det bli, K1 fram och K2 bak för att jämna ut slitaget.
Däcksvärmare: DP tar 3.895:- för ett par. Jag har mest hittat dyrare än så, är det ett bra pris och är det en bra produkt? Det blev Diamond från www.eracing.se för 2.595:-.
Buss: släpvagn går bort då jag fick 1200:- i fortkörningsböter efter 1 mil när jag skulle hämta hojen (80 mil). Det är omöjligt att köra 80 km/h. Är det VW Transporter som gäller eller? Det verkar vara den enda som finns från 20.000:- och uppåt, Vito t ex börjar mycket högre och Transit rostar mycket säger många. Japanska alternativ? Vid vilken prisklass börjar de bli något så när pålitliga? Lastbilsreggad diesel är väl bästa kombon antar jag. En Toyota Hiace blev det, gott rykte vad gäller mekanisk kvalitet och dubbla sidodörrar som standard.
Ramp: vem säljer/gör lastramper och vad kostar de? Gärna i sektioner eller dylikt så att den lätt går in i bussen utan att ta för mycket plats. Har inte hittat någon alls. Köpte en vikbar aluramp för 1200:- av e-racing, helnöjd!
Hoppas att diskussionen kan hjälpa även andra som undrar över något av ovanstående så bidra nu. Jag försöker att uppdatera den här posten med de bästa tipsen.
Last edited: