Vilka prylar ska en rookie ha?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jag har just börjat köra och har en del saker/problem att köpa/lösa. Tänkte slänga fram en del förslag/tankar jag har och se om ni kan kommentera om det verkar bra eller om det finns bättre/billigare sätt att göra det på. Jag har kikat på en hel del trådar som handlar om vissa av sakerna en del är gamla och kanske inte helt aktuella då.

Hojförsäkring: tecknade hos Trygg-Hansa som har samarbete med SVEMO. Kostade 3.672:-/år för oreggad 600 cc av 2005 års modell. Då ingår brand, stöld och transport, ungefär som delkaskodelen i en vanlig försäkring alltså. Är det ok eller finns det andra bolag som är billigare. Länsförsäkringar (i Östergötland) krävde regnummer och att få sälja trafikförsäkring även till oreggade hojar - moment 22.

Sjuk- och olycksfallsförsäkring: då försäkringen som man har via jobbet bara täcker arbetstid och resor till/från jobbet så behöver man komplettera själv. Jag tecknade via jobbet med Skandalia som inte har några som helst undantag för "extremsporter" och andra farliga sysselsättningar. Licensen (som jag inte löst ut ännu) innehåller också en försäkring men personförsäkringar kan man ha flera av så det skadar inte.

Lap timer/logger: har bestämt mig för AIM då de verkar vanligast så slipper man alltid sätta ut sändaren (och glömma den). MyChron Light TG (2.375:) verkar ju bra och det finns också MyChron Light TG Log (i alla fall i USA för $499) men det jag egentligen vill ha är en MXL Pista logger (15.000:- :död). Ingenjör som man är vill jag ju ha så mycket loggning som möjligt men det blir ju löjligt dyrt. Finns billigare loggning? MyChron Light TG för 2.900:- blev det.

Slicks: om man kör icke slicks, typ Metzeler Racetec, så har ju de ett restvärde i form av att de är attraktiva för gatåkare men med tanke på att jag inte har råd att byta däck så ofta så kanske det inte är värt besväret att försöka sälja dem för några hundra. Är det så att slicks räcker lite längre också så är ju det bättre, eller hur? Slicks eller inte alltså. Metzeler slicks verkar det bli, K1 fram och K2 bak för att jämna ut slitaget.

Däcksvärmare: DP tar 3.895:- för ett par. Jag har mest hittat dyrare än så, är det ett bra pris och är det en bra produkt? Det blev Diamond från www.eracing.se för 2.595:-.

Buss: släpvagn går bort då jag fick 1200:- i fortkörningsböter efter 1 mil när jag skulle hämta hojen (80 mil). :mad: Det är omöjligt att köra 80 km/h. Är det VW Transporter som gäller eller? Det verkar vara den enda som finns från 20.000:- och uppåt, Vito t ex börjar mycket högre och Transit rostar mycket säger många. Japanska alternativ? Vid vilken prisklass börjar de bli något så när pålitliga? Lastbilsreggad diesel är väl bästa kombon antar jag. En Toyota Hiace blev det, gott rykte vad gäller mekanisk kvalitet och dubbla sidodörrar som standard.

Ramp: vem säljer/gör lastramper och vad kostar de? Gärna i sektioner eller dylikt så att den lätt går in i bussen utan att ta för mycket plats. Har inte hittat någon alls. Köpte en vikbar aluramp för 1200:- av e-racing, helnöjd!

Hoppas att diskussionen kan hjälpa även andra som undrar över något av ovanstående så bidra nu. :banana Jag försöker att uppdatera den här posten med de bästa tipsen.

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
En olycksfallsförsäkring är trevligt att ha som gäller för farliga sporter. Licensförsäkringen är ingen höjdare.

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Du slog huvudet på spiken där satt precis och funderade på samma frågor man jag lägger till en också angående att byta däck själv

Är det värt att köpa en egen däck krängnings utr alt att man köper en rigg för balanseringen trycka kan man ju säkert kunna få låna någon maskin till..

Däckvärmare finns ju dom där billiga Motogp som W-racing säljer för 1800 kr men det kanske är ren skit :3freak

väntar med svar jag med

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
:)

Lite block- och led-nycklar. En momentnyckel och lite mejslar och tänger. Däcksjärn, lite oljor, bensin och reservdelar.
En Duett, ett tält med förgård.
Hårda och mjuka mönstrade däck och ev. ett bakslick.
En låg stol att sitta på när man mekar.
Silvertejp att laga kåpor, stövlar och skinnställ med.
Tidtagarur där man kan stanna en visare och en skiva med klämma som håller fast pappret med tiderna.
Vill man lyxa kan man ha en griffeltavla och kritor för depåsignaler.
Ja... det är nog allt man behöver ... Jo, och så en hoj förstås

:hihi

Kom också ihåg att det står inte i resultatlistan med vilken sorts buss man kom till depån ...

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Neutral skrev:
Slicks: om man kör icke slicks, typ Metzeler Racetec, så har ju de ett restvärde i form av att de är attraktiva för gatåkare men med tanke på att jag inte har råd att byta däck så ofta så kanske det inte är värt besväret att försöka sälja dem för några hundra. Är det så att slicks räcker lite längre också så är ju det bättre, eller hur? Slicks eller inte alltså.
Skulle tro att ekonomisk skulle du vinna på att köra mönstrat 1:a året åtminstone..

Neutral skrev:
Däcksvärmare: DP tar 3.895:- för ett par. Jag har mest hittat dyrare än så, är det ett bra pris och är det en bra produkt?
Mina Motrax kostade 1900kr... håller sina 80grader finfint

Neutral skrev:
Buss: släpvagn går bort då jag fick 1200:- i fortkörningsböter efter 1 mil när jag skulle hämta hojen (80 mil). :mad: Det är omöjligt att köra 80 km/h. Är det VW Transporter som gäller eller? Det verkar vara den enda som finns från 20.000:- och uppåt, Vito t ex börjar mycket högre och Transit rostar mycket säger många. Japanska alternativ? Vid vilken prisklass börjar de bli något så när pålitliga? Lastbilsreggad diesel är väl bästa kombon antar jag.
VW transporter... diesel vill du egentligen ha TDI ju...
LB reggad diesel TDI vore ju bäst.. prislapp=hög
äldre bensintransporter, billigare inköp, lite dyrare resande, tål att räkna på

Neutral skrev:
Ramp: vem säljer/gör lastramper och vad kostar de? Gärna i sektioner eller dylikt så att den lätt går in i bussen utan att ta för mycket plats. Har inte hittat någon alls.
Du har frågat för lite.. Ola C (#11) kan ha nån ramp liggande om du vill ha

//håkan

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Neutral skrev:
Jag har just börjat köra ...

Hoppas att diskussionen kan hjälpa även andra som undrar över något av ovanstående så bidra nu. :banana

Drag: du körde det optimala fordonet igår, Skoda Felicia Pickup Diesel. Billig i inköp samt billig i drift, koppla på ett släp med lastad hoj så kommer du inte upp över 80km/h = inga fortkörningsböter.

Slicks: ja såklart, strula inte med att försöka sälja, kör tills däcken är slut istället.

Däckvärmare: Kolla med Öjje var han köpte sina, tror det var hos Touringbutiken... Annars går det att beställa billiga Motrax-värmare, lågbudget men de gör sitt jobb.

LapTimer: ja gissa en gång vad jag skulle föreslå!? Nackdelen blir såklart att du inte får varvtiderna i realtid.

Last edited:

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
Gottis skrev:
Däckvärmare finns ju dom där billiga Motogp som W-racing säljer för 1800 kr men det kanske är ren skit :3freak

Köpte just dom däcksvärmarna (2100:) och det är inget jag rekomenderar. Bakvärmaren var felsydd i ena resåret så de inte räckte runt däcket på den sidan, efter några gångers användning kollapsade det motsatta resåret på samma värmare. Trots att de ska ha termostat har de ändå bränt hål på tyget (man blir lite nervös när det börjar ryka :näsblod ) då de suttit på däcken, både fram och bak.
Fast jag kanske bara har drabbats av ett måndagsexemplar. :)

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Goodstuff skrev:

Vart hittade du dom någonstans :va
Anneli skrev:
Köpte just dom däcksvärmarna (2100:) och det är inget jag rekomenderar. Bakvärmaren var felsydd i ena resåret så de inte räckte runt däcket på den sidan, efter några gångers användning kollapsade det motsatta resåret på samma värmare. Trots att de ska ha termostat har de ändå bränt hål på tyget (man blir lite nervös när det börjar ryka ) då de suttit på däcken, både fram och bak.
Fast jag kanske bara har drabbats av ett måndagsexemplar.

Tack då vet jag det kanske bäst att satsa på något annat då :tummenupp

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Neutral skrev:
Buss: släpvagn går bort då jag fick 1200:- i fortkörningsböter efter 1 mil när jag skulle hämta hojen (80 mil). :mad: Det är omöjligt att köra 80 km/h. Är det VW Transporter som gäller eller? Det verkar vara den enda som finns från 20.000:- och uppåt, Vito t ex börjar mycket högre och Transit rostar mycket säger många. Japanska alternativ? Vid vilken prisklass börjar de bli något så när pålitliga? Lastbilsreggad diesel är väl bästa kombon antar jag.

Fiat Ducato är ganska billiga, eller dyra lite beroende på årsmodell. Stora är de iaf. Ganska många husbilar bygger på diverse Fiat-bussar så det känns som att de borde vara relativt driftsäkra, men som vanligt med italienska saker kan man aldrig vara säker, bättre än transit lär det vara. iaf.

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Hoj
R1 -08
Neutral skrev:
Ramp: vem säljer/gör lastramper och vad kostar de? Gärna i sektioner eller dylikt så att den lätt går in i bussen utan att ta för mycket plats. Har inte hittat någon alls.

Hoppas att diskussionen kan hjälpa även andra som undrar över något av ovanstående så bidra nu. :banana

Hejsan hejsan...

Ramp har Ola Cornell i Linköping... Av teleskop modell o funkar kanon. Tror jag betalade 7-800 eller något... Sök på eniro eller fråga någon i klubben efter honom...

lycka till! :tummenupp

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Neutral skrev:
Tack för verktygstipsen. :tummenupp Hur användbar är Tracktimer om man inte har logger? Om man bara har lap timer blir det bra mycket tunnare då eller?
Tracktimer har inte ett skvatt med dataloggers att göra utan handlar om varvtider och hur du har ställt in hojen. Lagerhantering med larm om utbyte och inspektion av delar finns i Proversionen, kanske inget man behöver som rookie. (Men bra att veta exakt hur långt alla delar har gått...)
Kika här för demosar: http://hem.bredband.net/torkel2/wink

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
jorpes skrev:
Hejsan hejsan...

Ramp har Ola Cornell i Linköping... Av teleskop modell o funkar kanon. Tror jag betalade 7-800 eller något... Sök på eniro eller fråga någon i klubben efter honom...

lycka till! :tummenupp
Det där låter riktigt intressant :) :)
Jag behöver en ramp till min transporter och har inte löst det problemet än

Du har du någon bild på din ramp som du kan lägga upp?

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Torkel skrev:
Tracktimer har inte ett skvatt med dataloggers att göra utan handlar om varvtider och hur du har ställt in hojen. Lagerhantering med larm om utbyte och inspektion av delar finns i Proversionen, kanske inget man behöver som rookie. (Men bra att veta exakt hur långt alla delar har gått...)
Kika här för demosar: http://hem.bredband.net/torkel2/wink
Ska kika. :) Blandade ihop det lite då du är en av få som har logger vad jag vet.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Angående ramp så säljer Rusta ramper till sina trädgårdstraktorer. Ser bra ut i alu men enda kruxet r attd et är ett par för 1500 sek så man bör vara två som splittar.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år