Vilka reservdelar är bra att ha med på en trackday?

mojja83

Guest
Ja precis som topic låter så undrar jag vilka reservdelar som är ett måste på en trackday om vurpan skulle vara framme.

Vad brukar göra så att man inte kan fortsätta dagen.

Av det lilla jag märkt så verkar det vara bra att ha med extra clipon och bromshandtag + kopplingshandtag.

Fyll gärna på med tips och idér.

Med vänliga hälsningar Mojja

pitbull

chefs president i hillbilly racing
Gick med
7 Apr 2005
Hoj
R6-09 race R6-06 race R1-05 race
Kåpset kåpstag motorkåpor bakram gaffelben lameller avgassystem mm,mm allt som kan gå sönder är bra att ha med helt enkelt

mojja83

Guest
Kåpset kåpstag motorkåpor bakram gaffelben lameller avgassystem mm,mm allt som kan gå sönder är bra att ha med helt enkelt

Jag kör ju med krasch kåpor och ett extra sett hade nog varit smart att skaffa sig. Motorkåpor har jag gb skydd på och slipar man igenom dessa vid vurpan känns det som han har betydligt större problem.

Avgassystem på en 600rr av senare snitt är ganska smart draget då det hamnar under ramen och kutsen och känns ganska skyddat. 4 vurpor och inte ens repat än.

Kåpstag vet jag inte vad det är så informera mig gärna om dess uppgift och annvändningsområde :)

Lameller är det om kopplingen börjar strula menar du? Själv suger jag på att meka och att börja byta lameller mellan passen finns inte på kartan för mig. Då måste jag nog ändå hem till garaget och verkstadsmanualen för att byta tyvärr :(

Men som du skriver helst av allt hade man haft med en hel cykel i delar till banan :)

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Kåpor o skit tejpar du. Broms/ kopplingsgrepp, växelpinne och bromspedal kan vara bra. Krashar du sönder mer mer är det ingen ide att laga på banan tycker jag iaf.

mojja83

Guest
Har inhandlat 2 rullar svart silvertejp har varit min vän ett par ggr redan vid banan.

Extra broms,kopplingshandtag är även det nerpackat. Men tyvärr har jag inte inhandlat extra växel pinne och detta ska göras omgående. Extra fotbroms pinne känns overkill då jag än så länge aldrig använt fotbromsen på bara ;)

Tack för alla tips ös på med mer bara!!!

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Men vänta nu, det är lite skillnad på att åka på en "trackday" som glad amatör eller som tävlingsförare för att träna inför tävling om en eller två veckor när alla varv är skitviktiga.
Är man amatör så anser jag inte att man ska behöva kopplingslameller och bakramar m.m.
Mitt råd är att köp inte en jävla massa skit att släpa runt på. Ta hjälp av vänliga likasinnade om olyckan är framme och köp på plats av t.ex. Greven eller någon annan om något behövs.

Tid är pengar, bättre att packa och komma hem snabbt än att släpa runt på en massa bråte som ska stuvas och packas för att det "kan vara bra att ha".

Så tycker jag iallafall!

//Nitrous

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Har inhandlat 2 rullar svart silvertejp har varit min vän ett par ggr redan vid banan.

Extra broms,kopplingshandtag är även det nerpackat. Men tyvärr har jag inte inhandlat extra växel pinne och detta ska göras omgående. Extra fotbroms pinne känns overkill då jag än så länge aldrig använt fotbromsen på bara ;)

Bra där! Om du har clipon så kanske en styrpinne för 150:- kan vara en billig investering som gör att du enkelt kan fortsätta köra efter en marksyning. Annars tycker jag att du har det väsentligaste. Köp inte en massa skit att släpa runt på :gnissla

//Nitrous

mojja83

Guest
Bra där! Om du har clipon så kanske en styrpinne för 150:- kan vara en billig investering som gör att du enkelt kan fortsätta köra efter en marksyning. Annars tycker jag att du har det väsentligaste. Köp inte en massa skit att släpa runt på :gnissla

//Nitrous

Du har ju precis förstått vad jag är ute efter. Dom enklaste delarna lixom som brukar göra att man måste avbryta. Om bakram och annat blir skrot packar jag nog hellre ihop.

Alla bandagar har ju inte den suveräna service som ni har att greven är på plats med en lastbil full med bra och ha saker :)

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Yamaha R1

Fotbroms pinne kan vara bra kanske inte blir utsläppt igen om du bara har broms där fram även om du inte använder fotbromsen.

Last edited:

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
Kåpstag,silvertejp, eltejp, pinne till clipon, bromshandtag, kopplingshandtag, buntband, bromspinne, växelpinne, fotpinne...
Det är nog dom delarna du helst bör ha med dig.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Silvertejp
Popnit+tång
En bit aluplåt
Lite skruv och brickor om man ska fulfixa (Jag sparkade av bulten som håller växelpetaren en gång. Ny bult och en skruvdragare med borr hade löst det på 10 min)
----------------------------------------------Då kan man laga det mesta--------------

Styrpinnar
Fotpinnar
Broms-/kopplingsgrepp, växelpetare
------------------------------------------------
Överkursen:

Motorkåpor
Olja
bakram
Kåpstag
osv osv osv osv osv ovs osv.. Där finns nog ingen ände.

------------
Just i ditt fall kanske en färdig extrahoj vore nåt ;) :tungan

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Det som är nänt redan sedan står du ju inte ensam i depån utan det finns glada medåkare som har saker najtråd buntband klister och glada tillrop.
Om vi nu snackar trackday.
För det är ju så att det flesta av oss hjälper gärna till om nått pajat för att en kille i depån ska få ut och åka.
Har själv en plastlåda med det väsentligaste och resten får man uppfinna.
Kemisk metall kan jag tillägga.
Kan göra nytta både här å där! :tungan

mojja83

Guest
Det som är nänt redan sedan står du ju inte ensam i depån utan det finns glada medåkare som har saker najtråd buntband klister och glada tillrop.
Om vi nu snackar trackday.
För det är ju så att det flesta av oss hjälper gärna till om nått pajat för att en kille i depån ska få ut och åka.
Har själv en plastlåda med det väsentligaste och resten får man uppfinna.
Kemisk metall kan jag tillägga.
Kan göra nytta både här å där! :tungan

Att du skulle svara på detta vis är för mig ingen nyhet!!

Ödmjukare och snällare människa får man leta efter! Och återigen stort tack för senast trots att jag smakade på sanden i esset efter mixtrandet med fjädringen så måste jag säga att du verkligen gjorde så att cykeln kändes trygg och följsam dom sista passen :)

Hoppas att att se dig på ap´s sista körning på Mantorp så vi kan fortsätta på inslagen bana ;)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka