Vilka ska man hälsa på?

OooGeeDoo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Kawa ER6N ABS 07:a
En viktig fråga som har kommit upp för mig är vilka man ska hälsa på.
Jag märkte när jag tog min jungfrutur för några dagar sen att motorcyklister var ett väldigt trevligt folk. Först var den en råtuff sporthojsåkare med racingställ som satt coolt när han åkte med ena handen på styret (det gör jag också nuförtiden) och med andra handen hälsade han på mig.
Jag tänkte att han kanske blandade ihop mig med någon.
Sedan kom en en customhoj och ni vet ju hur dem ser ut. Även han hälsade på mig. Då tänkte jag att nästa hoj som åker förbi ska jag vara redo.
Mycket riktigt, vid nästa möte med en sporthoj så lägger han ut handen i vinden och hälsar på mig... jag tar bort handen från styret och vill hälsa tillbaka och håller på att köra i backen!

Nu efter mycket träning klarar jag av att hälsa på 95% av mina MCvänner på vägarna. Det är bara när jag ska in i en rondell och håller in frikopplingen samtidigt som jag bromsar som jag inte kan hälsa. Då är det nacken som får göra jobbet och jag ser lite dum ut som nickar med huvudet när de är så vänliga och hälsar med handen som vanligt folk.

Nu till min fråga:
Hur funkar sederna i MC-världen. Ska man hälsa på alla med A-kort?
Ska man strunta i lätta motorcyklar och customhojar?
Vespor har jag förstått, att dem ska man ju strunta i. :tungan

Eller är det bara jag som har tänkt på detta?
 

Andreéas

Ninja-manne
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Huskvarna
Hoj
Ingen för tillfället....
Hälsa på alla, vetja!!!

Under min säsong me MC märkte jag att de allra flesta hälsar...

Är väl en del tuffa HD-förare som INTE hälsar, men i övrigt är de allra flesta mycket trevliga...
 

mavio

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
12139
Hoj
Dragster 180, DR750, GSX1100EF, GSX750ES
Motorbromsa in i rondellen så har du fem procent till. :D

Förresten, är det verkligen befogat att hälsa på andra mc här i huvudstan? Det är ju inte direkt tunnsått med hojjar så det blir ju ett jäkla vevande.
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
En viktig fråga som har kommit upp för mig är vilka man ska hälsa på.
Jag märkte när jag tog min jungfrutur för några dagar sen att motorcyklister var ett väldigt trevligt folk. Först var den en råtuff sporthojsåkare med racingställ som satt coolt när han åkte med ena handen på styret (det gör jag också nuförtiden) och med andra handen hälsade han på mig.
Jag tänkte att han kanske blandade ihop mig med någon.
Sedan kom en en customhoj och ni vet ju hur dem ser ut. Även han hälsade på mig. Då tänkte jag att nästa hoj som åker förbi ska jag vara redo.
Mycket riktigt, vid nästa möte med en sporthoj så lägger han ut handen i vinden och hälsar på mig... jag tar bort handen från styret och vill hälsa tillbaka och håller på att köra i backen!

Nu efter mycket träning klarar jag av att hälsa på 95% av mina MCvänner på vägarna. Det är bara när jag ska in i en rondell och håller in frikopplingen samtidigt som jag bromsar som jag inte kan hälsa. Då är det nacken som får göra jobbet och jag ser lite dum ut som nickar med huvudet när de är så vänliga och hälsar med handen som vanligt folk.

Nu till min fråga:
Hur funkar sederna i MC-världen. Ska man hälsa på alla med A-kort?
Ska man strunta i lätta motorcyklar och customhojar?
Vespor har jag förstått, att dem ska man ju strunta i. :tungan

Eller är det bara jag som har tänkt på detta?

Alla förutom de med skinnväst:dummer .. de verkar måsta hålla i sig i styret krampaktigt, med båda händer, för att inte skaka av.
VIKTIGT!! Om du misslyckas med att se cool ut så kan du lika gärna skita i det.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag hälsar på alla - skitbra för det är inte alla som vinkar på motarder av risken för att det skulle va en moppe. Vevade till en sån EU-scooter häromdagen också, han och brewden (gissar jag) bakpå såg allmänt förvirrade ut. Ballaste är ju att vinka i rondeller, blir mycket skojjiga reaktioner då när folk försöker dels vinka och ändå behålla kontrollen på hojen... :hihi
 

OooGeeDoo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Kawa ER6N ABS 07:a
hehe.. roligt att läsa andras syn på det här med hälsandet.

En annan sak: När man ser en annan sporthoj åka ensam så har man lust att hänga på för man vet ju att han är också ute o åker lite nöjeskörning, Men det funkar ju inte egentligen. För man hälsar ju på alla när det åker i motsatt fil. Men om man stannar med någon annan hoj vid ett rödljus så hälsar han inte! Varför är det så?
 

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR600F 2011
Hälsa på alla det är mitt råd! Tänk vad mycket trevligare världen vore om det även funkade så på andra ställen!
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
hehe.. roligt att läsa andras syn på det här med hälsandet.

En annan sak: När man ser en annan sporthoj åka ensam så har man lust att hänga på för man vet ju att han är också ute o åker lite nöjeskörning, Men det funkar ju inte egentligen. För man hälsar ju på alla när det åker i motsatt fil. Men om man stannar med någon annan hoj vid ett rödljus så hälsar han inte! Varför är det så?
Jasså? Det är väl bara att hälsa ändå så hälsar han/hon väl tillbaka? Även fast man råkar stå i samma fil. Tror faktiskt inte att det finns några krångliga koder man måste kunna, förutom att det är en förbaskat trevlig grej att hälsa på likasinnade.

/perris
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Ursprunget till seden lär ska va att tala om för alla mötande hojåkare att kusten är klar (med avseende på pliten).
Om kusten inte är klar bör man blinka utav bara f-n och försöka imitera en saftblandare med pekfingret över huvet, och visa tydligt med handen att man ska dämpa farten (som att försöka trycka ner huvet på lillbrorsan som vill upp typ).

Med det här i minnet kan man även få lite ledning i den ursprungliga frågan, nämligen vilka man kan behöva tala om att kusten är klar för:
  • Om det är en customåkare med HA märken sörjer väl ingen om han får en pratstund vid vägkanten.
  • Om det är en vanlig customåkare med fransar och skinnväst, är risken liten att han skulle överträda några hastighetsbestämmelser, men man kan ju aldrig vara säker. Avgörs från fall till fall med andra ord.
  • Om det är en scooter - nä, inte så fort va...
  • Lätt MC - de har ju för tusan prövotid, hälsa som f-n, de behöver det bäst! Tänk på återväxten.
 

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
..skulle varit kul.
Hälsa inte på någon så slipper du bry dig. Finns redan en miljon trådar om detta onödiga ämne.
 

Th1anonly

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2005
Ort
???
Hoj
SUPERDUKE 1290
Har aldrig fått en vink från en Golden Winge... Fast man kanske inte kan räkna det som MC?
 

OooGeeDoo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Kawa ER6N ABS 07:a
Funkar kalas, bara att vända och haka på! :tummenupp

Jag tycker detta och Lundbergs råd att hälsa på alla var de bästa råden.

Jag ville ändå höra vad andra hojåkare tyckte i ämnet.

Tack för alla svar. Ni får gärna ge fler kommentarer men jag håller mig nog till dessa två råd. :tummenupp
 

mavio

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
12139
Hoj
Dragster 180, DR750, GSX1100EF, GSX750ES

  • Om det är en scooter - nä, inte så fort va...

Pfft! Min scooter är iaf snabbare än min motorcykel. :yoparty Fast det verkar ju jäkligt känsligt det där att hälsa på något som kan vara en moppe. Antagligen extra känsligt när man själv körde moppe för inte allt för länge sedan. :D :D
 

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Hälsa inte på någon så slipper du bry dig. Finns redan en miljon trådar om detta onödiga ämne.


Äh, fan vad lökig du är.

Givetvis ska man ju hälsa på alla som åker hoj, tycker själv att det är en riktig höjdare, känns trevligt liksom, det är många som är skeptiska gentemot oss, o vi delar ju samma intresse, så givetvis ska man hålla på denna trevliga sedvana! :tummenupp
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Pfft! Min scooter är iaf snabbare än min motorcykel. :yoparty Fast det verkar ju jäkligt känsligt det där att hälsa på något som kan vara en moppe. Antagligen extra känsligt när man själv körde moppe för inte allt för länge sedan. :D :D

Du har en riktigt klen mc va? Normala scootrar brukar inte gå mer än 45, vissa trimmade kanske 60. Sen finns det ju större scootrar men de brukar inte vara så värst mycket snabbare för det...
 

Tozerd

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR 600RR -07
Har aldrig fått en vink från en Golden Winge... Fast man kanske inte kan räkna det som MC?

Jag har faktist fått handen av flera Guld Wingar:D

Custom och HD förare brukar mer va sega men annars har det alltid funkat bra med handen:)

Tycker det är väldigt trevligt att möta andra hojjar på vägen då man hälsar på varandra :)
 

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Solna
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
En viktig fråga som har kommit upp för mig är vilka man ska hälsa på.
Jag märkte när jag tog min jungfrutur för några dagar sen att motorcyklister var ett väldigt trevligt folk. Först var den en råtuff sporthojsåkare med racingställ som satt coolt när han åkte med ena handen på styret (det gör jag också nuförtiden) och med andra handen hälsade han på mig.
Jag tänkte att han kanske blandade ihop mig med någon.
Sedan kom en en customhoj och ni vet ju hur dem ser ut. Även han hälsade på mig. Då tänkte jag att nästa hoj som åker förbi ska jag vara redo.
Mycket riktigt, vid nästa möte med en sporthoj så lägger han ut handen i vinden och hälsar på mig... jag tar bort handen från styret och vill hälsa tillbaka och håller på att köra i backen!

Nu efter mycket träning klarar jag av att hälsa på 95% av mina MCvänner på vägarna. Det är bara när jag ska in i en rondell och håller in frikopplingen samtidigt som jag bromsar som jag inte kan hälsa. Då är det nacken som får göra jobbet och jag ser lite dum ut som nickar med huvudet när de är så vänliga och hälsar med handen som vanligt folk.

Nu till min fråga:
Hur funkar sederna i MC-världen. Ska man hälsa på alla med A-kort?
Ska man strunta i lätta motorcyklar och customhojar?
Vespor har jag förstått, att dem ska man ju strunta i. :tungan

Eller är det bara jag som har tänkt på detta?

Är Du på riktigt eller?

Hälsa på de Du vill hälsa på!

Varför måste Du ställa den frågan i ett sporthojsforum?

Jag har kört sporthoj sen 1976 och när jag känner för att hälsa så hälsar jag även ibland på moppar, vem bryr sig 2-hjul är väl egentligen grundfundamentet för hojåkande------------>fan jag ska t o m börja morsa på cyklister
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top