Vilka twinhojar finns det?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Tycker den lät lite trött och symaskinig jag...
Men smaken är ju som baken. (hårig & full å skit)

Jag är mest imponerad att scheriffen inte lackade ur på dig. :hihi Hade jag gjort så här hade jag nog haft eftermiddagen räddad. :näsblod

Jag kan inte riktigt avgöra om det var bra eller inte.
Lite trött lät den. Kanske inte har så mycket erfarenhet som gör att jag inte kan bestämma mig.

Men tänkte detsamma om gul och blå haha. Tror inte riktigt jag hade gjort så :p :glömdet
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Där lät det mycket bättre!
Men jag vet inte riktigt om jag gillar hur instrumenten är placerat (hur man nu kallar de) .. det liknar ju som på en er6:a.... Finns det inte något annat vis man kan ändra det?

Var sugen på det när jag hade den men det skulle innebära eftermarknadsmätare. Man tappar en del funktion etc. Tyckte det var lite mkt strul.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Om jag skulle välja mellan SV1000 och Falcon så skulle jag välja Falcon alla dagar i veckan. På vilket sätt skulle SV1000 vara ett bättre val till den körningen Kajan är ute efter?
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Om jag skulle välja mellan SV1000 och Falcon så skulle jag välja Falcon alla dagar i veckan. På vilket sätt skulle SV1000 vara ett bättre val till den körningen Kajan är ute efter?

Nämen okej. Varför skulle du välja Falcon? :)
Jag vet inte hur SV1000 är att köra men endast genom bilden så ser den lättare ut samt har lite mer upprätt körstil. Men jag kan givetvis ha fel.
Sen finns det säkert fler saker du tänker på :)
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Nämen okej. Varför skulle du välja Falcon? :)
Jag vet inte hur SV1000 är att köra men endast genom bilden så ser den lättare ut samt har lite mer upprätt körstil. Men jag kan givetvis ha fel.
Sen finns det säkert fler saker du tänker på :)

Nu är jag kanske lite färgad men
Italien vs. Japan är väl i och för sig skäl nog.
Nä, allvarligt, SV1000 är nog en bra hoj men om du nu inte tycker Falcon passar dig riktigt känns det som att risken är stor att du känner likadant med SV1000. Är ju lite av samma typ av MC.
Själv älskade jag Falcon men jag blev banknarkare och då var den inte bästa valet. Det blev en bankittad RSV istället.
Jag har haft alla möjliga typer av hojar genom åren och alla har sin charm men alla har också sina sidor som är lite jobbiga att leva med.
Jag har har nog kommit fram till att jag behöver en banhoj och en landsvägshoj och då väljer jag en landsvägshoj som är bekväm snarare än sportig. Tror jag. Har jag en sportig landsvägshoj kör jag därefter.
Hmm, det gjorde jag i och för sig med de mindre sportiga också när jag tänker efter...
Hur man än vänder sig...
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Utan att ha provkört tror jag t.ex. Superduke 990 är en bättre hoj än SV1000N. Men jag gillade min SV trots allt. Rolig på gatan utan att det gick jättefort, neddrevad var de gött v-twin mos från låga varv, nästan bättre än min 1190 motor jag har nu som storknar/vibrerar under 3500 varv. Men framförallt var den billig, precis det jag behövde då. 27k betalade jag för den då hade den gått typ 1500 mil, men sen fixade jag lite med den.

Har du råd/tid, spara till något dyrare det är nästan alltid bättre (såklart) :)
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Ända raka är nog att tant far ut och provåker lite granna. :fakta

Ja absolut det ska jag också göra! :rofl

Du får prova min om jag får prova din :)

Givetvis! Det låter som en bra idé! :D

Nu är jag kanske lite färgad men
Italien vs. Japan är väl i och för sig skäl nog.
Nä, allvarligt, SV1000 är nog en bra hoj men om du nu inte tycker Falcon passar dig riktigt känns det som att risken är stor att du känner likadant med SV1000. Är ju lite av samma typ av MC.
Själv älskade jag Falcon men jag blev banknarkare och då var den inte bästa valet. Det blev en bankittad RSV istället.
Jag har haft alla möjliga typer av hojar genom åren och alla har sin charm men alla har också sina sidor som är lite jobbiga att leva med.
Jag har har nog kommit fram till att jag behöver en banhoj och en landsvägshoj och då väljer jag en landsvägshoj som är bekväm snarare än sportig. Tror jag. Har jag en sportig landsvägshoj kör jag därefter.
Hmm, det gjorde jag i och för sig med de mindre sportiga också när jag tänker efter...
Hur man än vänder sig...

Haha! Jag tror jag kommer köra som dig. Givetvis skulle det vara hur grymt som helst att ha en banhoj och en landsvägshoj.. men det kommer jag inte ha då jag har en egen häst att ta hand om också. Men jag vet att jag verkligen gillar banåkning. Man kan ta ut körningen på ett helt annat sätt. Redan torsk på bana innan jag ens har kört själv ordentligt haha!
Men jag börjar bli mer och mer inställd på KTM SD 990. Helst 07 och yngre men då blir ekonomin i kläm.
Jag har skrivit ner en text för att lägga ut min på blocket som intressekoll på min hoj för att se vad jag kan få för den. Då kan jag mer planera hur mycket jag behöver lägga som mellanskillnad till en SD990.

Men jag ska ändå ut och testa andra för att känna på deras charm. Har man endast testat 5 hojar bli givetvis en sin ögonsten. Men när man har testat 15 olika så kanske den inte är ens ögonsten längre ;) Är så glad att det är sommar nu så att man verkligen kan komma ut och köra istället för att sitta framför en datorskärm och drömma sig bort :p
 
Last edited:

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Utan att ha provkört tror jag t.ex. Superduke 990 är en bättre hoj än SV1000N. Men jag gillade min SV trots allt. Rolig på gatan utan att det gick jättefort, neddrevad var de gött v-twin mos från låga varv, nästan bättre än min 1190 motor jag har nu som storknar/vibrerar under 3500 varv. Men framförallt var den billig, precis det jag behövde då. 27k betalade jag för den då hade den gått typ 1500 mil, men sen fixade jag lite med den.

Har du råd/tid, spara till något dyrare det är nästan alltid bättre (såklart) :)

Ja givetvis är det alltid det bästa alternativet. Men lite svårt när man vill så mycket i livet!
Men jag kan förstå dig då man faktiskt kan vara nöjd fastän man inte har värsting paketet av allt.
Det är lite så som jag känner att givetvis vill jag ha en SD 990 men måste kika lite på vad jag kan få för min och sedan därefter se vad som finns på marknaden.

Sen fixade du ju lite med din. Jag har lite svårt med det då jag hela tiden... nästan.. behöver hjälp för jag är ny på allt. Men den som inte prövar sig fram lär ju sig inget heller ;)
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
En sak att tänka på om vi nu ska vara lite förnuftiga.
En kraftfull hoj kostar mer, inte bara i inköp. De sliter mer däck, är dyrare i försäkring etc. Vad som egentligen är viktigare än effekt är en hoj med harmoni 70-80 hk kan räcka om hojen i övrigt är en dröm att köra. Eller i mitt fall, RSVn från 2004 som jag köpte för en spottstyver ger mig lika mycket banglädje som en nyare, vassare hoj för 5ggr så mycket.
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
En sak att tänka på om vi nu ska vara lite förnuftiga.
En kraftfull hoj kostar mer, inte bara i inköp. De sliter mer däck, är dyrare i försäkring etc. Vad som egentligen är viktigare än effekt är en hoj med harmoni 70-80 hk kan räcka om hojen i övrigt är en dröm att köra. Eller i mitt fall, RSVn från 2004 som jag köpte för en spottstyver ger mig lika mycket banglädje som en nyare, vassare hoj för 5ggr så mycket.

Oh ja! Det säger jag ingenting emot! Jag vet (av att lyssna på många och se lite tävlingar) är att mindre än 1000 klarar man sig mycket bra på.
Och precis som du säger så ligger priset på det mesta lite högre hela tiden. Så jag som behöver tänka på ekonomin bör egentligen blunda för 1000 cc och högre.
Hade KTM SD varit en 650 hade jag kunnat köpa även den med. Men jag vet att den mindre cc på KTM under 990 är både ful och tråkig att köra. Jag testade den på testtrack dag eller vad det hette. Och blä säger jag bara va tråkig den var :arsele

- - - Updated - - -

En sak att tänka på om vi nu ska vara lite förnuftiga.
En kraftfull hoj kostar mer, inte bara i inköp. De sliter mer däck, är dyrare i försäkring etc. Vad som egentligen är viktigare än effekt är en hoj med harmoni 70-80 hk kan räcka om hojen i övrigt är en dröm att köra. Eller i mitt fall, RSVn från 2004 som jag köpte för en spottstyver ger mig lika mycket banglädje som en nyare, vassare hoj för 5ggr så mycket.

Oh ja! Det säger jag ingenting emot! Jag vet (av att lyssna på många och se lite tävlingar) är att mindre än 1000 klarar man sig mycket bra på.
Och precis som du säger så ligger priset på det mesta lite högre hela tiden. Så jag som behöver tänka på ekonomin bör egentligen blunda för 1000 cc och högre.
Hade KTM SD varit en 650 hade jag kunnat köpa även den med. Men jag vet att den mindre cc på KTM under 990 är både ful och tråkig att köra. Jag testade den på testtrack dag eller vad det hette. Och blä säger jag bara va tråkig den var :arsele
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
En sak att tänka på om vi nu ska vara lite förnuftiga.
En kraftfull hoj kostar mer, inte bara i inköp. De sliter mer däck, är dyrare i försäkring etc. Vad som egentligen är viktigare än effekt är en hoj med harmoni 70-80 hk kan räcka om hojen i övrigt är en dröm att köra. Eller i mitt fall, RSVn från 2004 som jag köpte för en spottstyver ger mig lika mycket banglädje som en nyare, vassare hoj för 5ggr så mycket.

Oh ja! Det säger jag ingenting emot! Jag vet (av att lyssna på många och se lite tävlingar) är att mindre än 1000 klarar man sig mycket bra på.
Och precis som du säger så ligger priset på det mesta lite högre hela tiden. Så jag som behöver tänka på ekonomin bör egentligen blunda för 1000 cc och högre.
Hade KTM SD varit en 650 hade jag kunnat köpa även den med. Men jag vet att den mindre cc på KTM under 990 är både ful och tråkig att köra. Jag testade den på testtrack dag eller vad det hette. Och blä säger jag bara va tråkig den var :arsele
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Hade jag inte älskat min SD990 så mycket som jag gör så hade jag kunnat släppt den men nu råkade det blir en power commander som skall installeras :hihi
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
En fråga om din Falco, vilken motormappning kör du på. Det finns en kabel man kan klippa av och få ett gäng kusar till. Är det gjort på din?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top