Jag hade valt bort 916 serien om man kör i stads och urbana miljöer. Det är påfrestande för framförallt nacken om man kör den på ett icke-aktivt sätt. Kroppen anpassar sig givetvis. Jmf med att cykla på en vanlig cykel och landsvägsracer i stan. En annan sak man kan ha i åtanke är att det är enklare att ha kontroll på trafikmiljön från en cykel man sitter upprätt på jämfört med en man ligger framåtlutad på.
Som sagt en Monster är faktiskt en rätt bra kompromiss. Den är rolig att köra i ett annat hastighetsintervall än en sporthoj. Man måste inte köra fullt så aktivt för att komma till sin rätt. Den har en sportig sittställning utan att det ska bli allt för påfrestande i stadsmiljö.
Sedan kan man ha i åtanke att det är dyra att äga om man kör många mil och når de fasta intervallerna för ventiljusteringarna årligen. Kör man inte så mycket blir det rätt akademiskt utslaget på 2- 4+ säsonger.
Jag tycker bara min som jag har i dag är lite påfrestande för nacken. Men precis som du säger så vänjer man sig.. Ja det har du helt rätt i att sittställningen är till en fördel för att hålla koll på trafikmiljön! Det är det viktigaste när man kör.
Jag har ingen aning om hur mycket jag kommer att köra eftersom jag tog kortet slutet på sommaren förra året. Men jag vet att jag kommer köra mycket knixkurser både i Uppsala samt Södertälje själv bor jag i Täby så det blir en transportsträcka. Sedan kommer jag köra bana minst 3 gånger men blir säkert fler. Där kommer jag ta hojen på släp eller skåpbil så ingen transportsträcka där inte. Sedan kommer jag troligtvis köra till jobbet om dagarna och skoj på kvällar samt helger. Så det kanske blir en del.
Ja som ni säger så vet jag att Ducati har ju kamrem också.. ventiljusteringarna vet jag inget om vad de kostar eller om det går att fixa själv (med hjälp av någon trevlig person såklart för min del). Men det är kanske lite mer meck än kanske en KTM SD 990? Börjar närma mig SD 990 meeeeen bara lite.