Vilka twinhojar finns det?

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Sätt en högre budget och spar ihop till en 990 SD eller vänta tills rätt hoj läggs ut på blocket. Du vet ju hur roligt du kommer ha det och nöjd du kommer vara. Stressa inte med att hitta en ny v-twin bara för sakens skull :tummenupp

Köp med hjärtat :kär

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Det är en radtvåa.
De låter skapligt olika. Nudan låter riktigt härligt, men en ER6 låter lite tråkigt, till exempel. Eftermarknadsavgasrör gör mycket för att förbättra ljudet med. :hihi

Ah en ER6 låter gräsligt! Det vill jag absolut inte ha! :arsele

Citat Ursprungligen postat av fazerfun Visa inlägg
BMW kör med parallelltwinnar. Två cylindrar i rad, inte i vinkel.

Finns massa snygga hojar men var det inte 35k i budget vi snackade om?

Okej så BMW låter alltså som en symaskin?
haha jo det är max 35 då jag hoppas jag kan sälja min för 30K (När jag väl ska sälja)

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Triumph Bonneville/Thruxton är också parallelltwin - låter mycket fint.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ah en ER6 låter gräsligt! Det vill jag absolut inte ha! :arsele

haha jo det är max 35 då jag hoppas jag kan sälja min för 30K (När jag väl ska sälja)

Fast Nudan låter riktigt porrigt, och är en parallelltwin den med. Inte något i sig som säger att bara för att cylindrarna pekar åt olika håll att det låter bättre.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08

Well allt är ju fråga om tycke och smak. Personligen tycker jag ingen hoj låter särskilt kul med originalpipor, oavsett motorkonfiguration eller fabrikat.:fakta

Och det vet ju alla att öppna system och muller främjar trafiksäkerheten:)

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Här hittade jag en Ducati 748 för ~30´ åt dig.
Den kanske behöver lite kärlek, men du kommer få en hoj som är väldigt skoj att åka, som är dödligt vacker fortfarande och där det finns massvis med twinljud att sprida trots att den "bara" ger styft 100 häst. Personligen tycker jag svarta fälgar är fel på en röd hoj, men nyare 5-ekrade kostar inte många kronor i lätt begagnat skick, några tusenlappar max.
http://www.blocket.se/kalmar/Ducati_748_65858914.htm?ca=11&w=3
8067855737.jpg

Last edited:

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Nu råkar jag gilla 748, 916 osv, men då Falcon är för tung för trådskaparen lär det tyvärr vara fel väg att gå.
Vikten är i runda slängar densamma, och 998:an som bor ute i mitt garage är bland det mest otympliga jag baxat runt på. Riktigt usel svängradie, lägre styre än det mesta annat osv. Yttert oergonomisk att hantera helt enkelt.
Den ligger dock i topp tre på min personliga inköpslista, men det är en helt annan femma.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Körde Monstern en del under sensommaren fram till avställningsperioden och tog ut 748an en kortare runda i samband med att allt skulle ställas av. Tanken har aldrig slagit mig förr, men jag tänkte hur f*n har man kunnat åka runt i den här :näsblod

I rätt miljö är 748an underbar. Det beror lite till vad man ska ha den till. Kör man gata i stadsmiljö och lite urbana miljöer kommer den inte till sin rätt utom om man vill posera. Den drar än idag blickar till sig i positiv bemärkelse från folk i alla åldrar. Sittpositionen gör sig bäst på bana eller väldigt aktiv landsvägskörning där körkortet är satt i pant.

En Monster är ett rätt bra komplement till en sporthoj eller kompromiss i huvudtaget. De med det klassiska stuket börjar väl runt 30- 40´ begagnade sist jag tittade förra säsongen. Körde en Ducati 620 (den uppdaterade versionen) vid den tidpunkten de kom ut på marknaden. Fint användbart register i motorn för mer normal körning även i stadsmiljöer.

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Hoj
Den kanske behöver lite kärlek, men du kommer få en hoj som är väldigt skoj att åka, som är dödligt vacker fortfarande och där det finns massvis med twinljud att sprida trots att den "bara" ger styft 100 häst. Personligen tycker jag svarta fälgar är fel på en röd hoj, men nyare 5-ekrade kostar inte många kronor i lätt begagnat skick, några tusenlappar max.
8067855737.jpg

Ja den ser ju riktigt snygg ut fastän den är från 1999.
Men jag behöver ändå tänka på vikten då jag tycker min är otymplig och det gör mig nervös rätt ofta.

Jag kör både på gata och på bana. Så det är också något som bör tänkas på så det inte blir jobbigt eller tungt med körställningen.

Någon som har kört Falcon? Har fått höra att den är rätt lång och inte bara själva hojen utan även långt fram till styret. Kan ni hålla med eller är det bara en vanesak? :)

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Fundera mer på fysisk storlek också, gör ofta mer än ren vikt om den senare inte skiljer mer än 10 kg...

Ja, Falco precis som gamla Mille är lång över tanken med ganska hög tyngdpunkt.

Men det är en vanesak också.

Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ja den ser ju riktigt snygg ut fastän den är från 1999.
Men jag behöver ändå tänka på vikten då jag tycker min är otymplig och det gör mig nervös rätt ofta.

Jag kör både på gata och på bana. Så det är också något som bör tänkas på så det inte blir jobbigt eller tungt med körställningen.

Någon som har kört Falcon? Har fått höra att den är rätt lång och inte bara själva hojen utan även långt fram till styret. Kan ni hålla med eller är det bara en vanesak? :)

Skitsnygg men jävlars så obekväm... Köpte mig en 916 för ca 12år sen, impulsköp bara baserat på look (trodde jag skulle få mycket ligga). Gick inte att köra med. Inget för gata alls, inte för mig iallafall. Blev ganska dåligt med ligga också faktiskt (hopplöst fall).

Är vikt och V-twin din prio så ÄR det luftkylda Monster som gäller.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
8067855737.jpg

:tummenupp:kär:rock:yoparty:tuttar

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Skitsnygg men jävlars så obekväm... Köpte mig en 916 för ca 12år sen, impulsköp bara baserat på look (trodde jag skulle få mycket ligga). Gick inte att köra med. Inget för gata alls, inte för mig iallafall. Blev ganska dåligt med ligga också faktiskt (hopplöst fall).

Ja dom här damerna kan vara kärva och dyra i drift om de inte behandlas som dom gudomligt vackra och förföriska divor dom är.

Mao: slarva/snåla inte med TLC och kör dom aktivt på bana eller kurviga vägar med mycket rider input. Då är det ren och skär kärlek :kär:kär

För pendling....tveksamt

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Hoj
Fundera mer på fysisk storlek också, gör ofta mer än ren vikt om den senare inte skiljer mer än 10 kg...

Ja, Falco precis som gamla Mille är lång över tanken med ganska hög tyngdpunkt.

Men det är en vanesak också.

Ja precis , att det är en vanesak kan jag tänka mig.
Men blir det inte mer vikt på armarna lättare men en lång tank?

Nä det var ju inge vidare. Hoppas det går bättre för dig idag ;)

Ja jo Monster är ju fin det är den. Meeeeeen ganska liten som sagt.

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Hoj
Ja dom här damerna kan vara kärva och dyra i drift om de inte behandlas som dom gudomligt vackra och förföriska divor dom är.

Mao: slarva/snåla inte med TLC och kör dom aktivt på bana eller kurviga vägar med mycket rider input. Då är det ren och skär kärlek :kär:kär

För pendling....tveksamt

Ny som jag är TLC? :)

Jag kommer även att köra till och från jobbet. Så då räknar jag bort den då jag hör mycket negativt med den om man inte ska köra riktigt ordentligt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
TLC: Älska och vårda som det dyraste du har...

Tender Love and Care

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag hade valt bort 916 serien om man kör i stads och urbana miljöer. Det är påfrestande för framförallt nacken om man kör den på ett icke-aktivt sätt. Kroppen anpassar sig givetvis. Jmf med att cykla på en vanlig cykel och landsvägsracer i stan. En annan sak man kan ha i åtanke är att det är enklare att ha kontroll på trafikmiljön från en cykel man sitter upprätt på jämfört med en man ligger framåtlutad på.

Som sagt en Monster är faktiskt en rätt bra kompromiss. Den är rolig att köra i ett annat hastighetsintervall än en sporthoj. Man måste inte köra fullt så aktivt för att komma till sin rätt. Den har en sportig sittställning utan att det ska bli allt för påfrestande i stadsmiljö.

Sedan kan man ha i åtanke att det är dyra att äga om man kör många mil och når de fasta intervallerna för ventiljusteringarna årligen. Kör man inte så mycket blir det rätt akademiskt utslaget på 2- 4+ säsonger.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag hade valt bort 916 serien om man kör i stads och urbana miljöer. Det är påfrestande för framförallt nacken om man kör den på ett icke-aktivt sätt. Kroppen anpassar sig givetvis. Jmf med att cykla på en vanlig cykel och landsvägsracer i stan. En annan sak man kan ha i åtanke är att det är enklare att ha kontroll på trafikmiljön från en cykel man sitter upprätt på jämfört med en man ligger framåtlutad på.

Som sagt en Monster är faktiskt en rätt bra kompromiss. Den är rolig att köra i ett annat hastighetsintervall än en sporthoj. Man måste inte köra fullt så aktivt för att komma till sin rätt. Den har en sportig sittställning utan att det ska bli allt för påfrestande i stadsmiljö.

Sedan kan man ha i åtanke att det är dyra att äga om man kör många mil och når de fasta intervallerna för ventiljusteringarna årligen. Kör man inte så mycket blir det rätt akademiskt utslaget på 2- 4+ säsonger.

Är det mycket annat som görs vid samma intervall? Kamrem?

Tänker att ventiljustering ju inte innebär någon speciellt hög materialkostnad. Visst är det ju en del arbete, och därmed dyrt om man betalar någon annan att göra det, men.

Beklagar trådkapningen.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...