Vilka twinhojar finns det?

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
ducduc
Alltså, sågar man typ av framkåpan så blir den nog najs! Inte tänkt på det, men är fan lite Xjellvarning på den. :lol

Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
indian finns :rodnar

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Ducati 900SSIE. Har en kamrat som är över 190cm och han trivs på den.
Sen tycker jag iofs att man kan leta efter en första generation multistrada också. kanonbra hoj för längre förare, man sitter mycket bra och det går att åka fortare än man tror.

180cm är inte så farligt lång.. Jag är 185cm och sitter kanonbra på ducati 748/916/996, De kan man få tag på nu för runt 40´ på blocket. Inte superlätta, men väldigt välbalanserade hojar. Däremot sitter man ju väldigt sportigt. inte för alla och definitivt inte lika bekväm som en MTS1000

Givetvis sitter man bra på en Ducati. Det är inte riktigt det jag syftar på. Utan jag tycker att själva hojen är liten då jag är van vid SD 990, SD 1290 R samt min falco. Det är relativt stora hojar jämfört med Ducati. Jag trivdes med de lite större, nu gäller det bara att hitta en hoj som inte väger därefter och ser bra ut givetvis hehe.

SV650 tycker jag inte är den snyggaste då den ser avlång ut och endast med halvkåpa. Något saknas där framme... Den är bra i pris, hört att den ska vara kul att köra på bana, ja den är bra förutom att den inte ser bra ut i mina ögon tyvärr. Jag hade gärna velat tycka det för då hade det hela varit enkelt. ....Men vad säger ni? När är det egentligen enkelt? ;) :va

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Hoj
BMW F800 såg faktiskt helt okej ut :)
BMW F800S såg konstig ut med halvkåpan.. Något man kan ta bort?
BMW F800GT såg okej ut. Men skulle nog se bättre ut utan kåpan.. något man kan ta bort?
BMW serien är det v-twin hojar? Lät som en symaskin på videon jag såg? .. :p
Husqvarna Nuda lät ju fantastiskt! Men är den rolig att köra på storbana med? Den är kanske roligare att köra på knixkurser?
Aprilia som ni har nämt är alla snygga! :tummenupp
Suzuki Gladius är också okej :)
Honda VTR var snygg! Ser lite klumpig ut då den var stor där bak .. men inget spec.
Yamaha TRX är inte snygg :p

Smaken är som baken för oss alla! :banana

Vad är det för hoj bredvid Husqvarnan Den vita på bilden? BMW.... DEN var snygg!!!
Ska?rmavbild 2016-03-20 kl. 15.14.32.png

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
BMW F800GT såg okej ut. Men skulle nog se bättre ut utan kåpan.. något man kan ta bort?
Husqvarna Nuda lät ju fantastiskt! Men är den rolig att köra på storbana med? Den är kanske roligare att köra på knixkurser?
Honda VTR var snygg! Ser lite klumpig ut då den var stor där bak .. men inget spec.

Vad är det för hoj bredvid Husqvarnan Den vita på bilden? BMW.... DEN var snygg!!!
View attachment 428555

Både Nudan och F800 är parallelltwins.
Hojen på bilden förutom Nudan ser ut att vara en spegelvänd BMW S1000R.

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Hoj
Superduke 990 -07
Borde väl dyka upp några SD 990 nu till våren/sommaren, är det en sån du vill ha så kanske det vore smart att vänta ett tag?

Eller är jag helt fel nu?

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Hoj
Borde väl dyka upp några SD 990 nu till våren/sommaren, är det en sån du vill ha så kanske det vore smart att vänta ett tag?

Eller är jag helt fel nu?

Nej då du har inte fel, dock väldigt svårt att hitta en SD 990 för 30-35K.. :/

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad är paralelltwin? Aldrig hört.
Låter de lika bra som en v-twin? :)?

Det är en radtvåa.
De låter skapligt olika. Nudan låter riktigt härligt, men en ER6 låter lite tråkigt, till exempel. Eftermarknadsavgasrör gör mycket för att förbättra ljudet med. :hihi

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hur de låter beror mycket på tändföljden också, inte bara cylinderplacering. En parallelltwin kan låta väldigt lik en Ducati med rätt tändförskjutning. Tyvärr är det nog ingen tillverkare idag som bryr sig, bara Yamaha som anammat big-bang i R1an....

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Nej, det görs ju inte primärt för att ändra ljudet såklart. Men det är en påtaglig bieffekt och det skulle lika gärna kunna utnyttjas på parallelltwinnar av samma skäl som på R1an. Men det är en helt annan diskussion...

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Vad gör det vad det är för motor om den låter för jävla tråkigt?
En fyra är helt enkelt inte aktuell som alternativ i denna tråden. Att du tycker R1 big bang låter illa har påpekats två gånger redan så det vet vi, det var ju inte för ljudet i R1an jag tog upp den som exempel utan för att den är en av få moderna hojar där man laborerat med standard tändföljd. Valfri twin som det handlar om i denna tråd låter inte som en R1...

Jag kunde tagit twinnarna TRX och TDM som exempel istället, men de är inte direkt nya. Fast vi hade iofs sluppit diskutera att R1 låter illa.

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08

View attachment 428555

BMW kör med parallelltwinnar. Två cylindrar i rad, inte i vinkel. :fakta

Finns massa snygga hojar men var det inte 35k i budget vi snackade om?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
SV650 tycker jag inte är den snyggaste då den ser avlång ut och endast med halvkåpa. Något saknas där framme... Den är bra i pris, hört att den ska vara kul att köra på bana, ja den är bra förutom att den inte ser bra ut i mina ögon tyvärr. Jag hade gärna velat tycka det för då hade det hela varit enkelt. ....Men vad säger ni? När är det egentligen enkelt? ;) :va

SV650 är en klart underskattad hoj, liksom storebror SV1000, även om den ser lite udda ut från vissa vinklar. Med lite fjädrings-och bromsmoddar gör den inte bort sig på en långsammare bana trots att det saknas effekt på pappret.

Ducati 900ss och Yamaha TRX är samma andas barn: på rätt vägar med rätt pilot tar de igen bristen på toppeffekt med effekt på rätt ställe och välbalanserade chassin.

Ducatin spelar i en egen liga såklart men det förstod du säkert:fakta:yoparty:tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år