Vilken är den absolut lättaste serien att köra i?

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
SP lär bli billigast, plånboken är inte tillräckligt fet för att ha råd att krascha så många gånger som jag skulle vilja med en 600. :gnissla

Vilka årsmodeller är vanligast förekommande i SP, rekommendationer?
Var hittar jag restriktioner osv? (hittade ingen dedikerad hemsida)
Vad blir kostnaden för en säsong, 20-30k ?

Mvh. Jens

All you need, my friend

http://sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?f=54

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Toppen, får se till att sälja hojen tidigt på våren så man har lite tid på sig att skaffa en passande hoj. :)

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Om du vil, så kan du komme til Hököpinge och titta på en Aprilia RS250. Inte att jag vill av med den, men då kan du se vad det handler om

Ja tack, gärna! Tänkte fråga innan faktiskt men vill inte vara påträngande. :)

Ska bara göra ett par ärenden i stan, kan höra av mig på PM när jag är tillbaka!

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
1. Kör bandagar tills du är bland dom snabbaste i snabb grupp
2. Gå licenskurs
3. Lös ut licensen
4. Nu kan du bestämma dig för vilken B-klass som helst

Håller med om att ovanstående plan är bra. Speciellt om man är gammal (över 20) så är det en bra plan. Och det är INGET problem at vara en av de snabbaste i snabb grupp om man kör Aprilia RS250. Nog lättare än SV650. Billigt, bra och utvecklande. Rundar många tunga 1000cc i hårnålen eller Liton.

Om man är ung (tonår och bor hos mamma/pappa) så bör man starta med 50cc, 125cc och 250cc. Många av dom snabbaste talanger har lärt sig åka fort på små lätta hojar. Att göra tvärt om som några gamla idioter (f.ex. mig) att försöka lära sig på en stor o tung 1000cc blir dyrare både i plånboken och benknäckarkontot, plus man utvecklas långsammare än med liten lätt hoj. Speciellt ingångarna i kurvor är smågrabbarns duktiga på.

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Håller med om att ovanstående plan är bra. Speciellt om man är gammal (över 20) så är det en bra plan.

Då skulle jag ju inte ha' böjat tävla änu. Det kan man så diskutere om jag skulle eller inte :D
Jag bli'r aldrig en av dom snabbaste i snabbaste grupp, men jag kan holde på att köre SP utan problem.

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Då skulle jag ju inte ha' böjat tävla änu. Det kan man så diskutere om jag skulle eller inte :D
Jag bli'r aldrig en av dom snabbaste i snabbaste grupp, men jag kan holde på att köre SP utan problem.

Ingen problem. Rom byggdes inte på en dag. Du ska bara ha flera bandagar och träningar så blir du snabb. Tålmodighet. Alla snabba har övat flera år. Du kan inte bedömma dina framsteg efter bara ett par gånger. Det ska nog bli bättre med tiden.

Men det är klart, sådana gamla idioter som dig och mig tar det bara lite längre tid och mer träning innan vi kör rimligt. Du vet gammal hjärna, slö inlärning. :D :huvet :huvet

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Jag tävlade med ungefär den erfarenheten och tycker inte att det var så hål i huvudet. Du kan inte utgå från att alla har samma brist på talang som du har, och jag tycker först och främst att man ska lyssna på de som har lite mer erfarenhet av att börja med racing. No offence Corben, men det har inte du...

Nä, just det, du körde ju aldrig på Sturup...

2. Gå licenskurs
3. Lös ut licensen

Nä, det där går inte för sig, det säger Oscar... :D

Last edited:

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Ingen problem. Rom byggdes inte på en dag. Du ska bara ha flera bandagar och träningar så blir du snabb. Tålmodighet. Alla snabba har övat flera år. Du kan inte bedömma dina framsteg efter bara ett par gånger. Det ska nog bli bättre med tiden.

Men det är klart, sådana gamla idioter som dig och mig tar det bara lite längre tid och mer träning innan vi kör rimligt. Du vet gammal hjärna, slö inlärning. :D :huvet :huvet

Jap.. precis... Men, det jag säger är, att man inte behöver vära snabbast i snabbaste grupp for att köre i SP.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Nä, just det, du körde ju aldrig på Sturup...

Nä, det där går inte för sig, det säger Oscar... :D

Vad menar du med det första?

Det är skillnad på tips och ord som "hål i huvudet". Kör man som du så ska man hålla sig hemma. Om man har tempo för att inte bli varvad fler än en gång per race så kan man ju lika gärna tävla. Är det inte någon här som kallar sig Svensken (tror jag) som tog licens efter en bankörning och sen körde jäkligt bra?!

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Jäkla debatt här, bara bra för min del. =)
Innan jag bestämmer mig så får jag ju ha en ekonomi som täcker kostnader för vad jag än väljer, kör helst 600 men det kan definitivt skena.
Har verkligen spånat hela dagen på vad jag ska göra, antar att det blir att köra med erika en säsong till på vanliga bandagar, helst på annan hoj.

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
Tävla så snart som möjligt!! Sen om det är b-tävlingar, klubbmästerskap eller full SM-helg spelar mindre roll.. grejen med att tävla är att man kör snabbare än om man bara ligger o maler på bandagar och träningar

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Tävla så snart som möjligt!! Sen om det är b-tävlingar, klubbmästerskap eller full SM-helg spelar mindre roll.. grejen med att tävla är att man kör snabbare än om man bara ligger o maler på bandagar och träningar

Nja. Kommer man direkt från att knappt ha kört någon bana till att börja tävla direkt så går det knappt fortare. Jag tror fortfarande på träning ger färdighet. Man får mer ut av en bandag där körtiden blir tredubbel jämfört med en tävling. Hade jag börjat köra förra året så hade mina tider varit katastrofala. Jag valde istället att träna så mycket som möjligt och så ofta chansen fanns med snabbare licensförare. Men under träning istället för tävling.
Men det är vad jag tycker =)
Mycket roligare att tävla när man fått upp farten.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Allt är inte svart eller vitt, om du trivs på en 600 köp en äldre r6 med tonvis med delar. Det kommer du långt på. Sen är körtid a och o, du kommer kapa sekunder om du har någon form av talang på dom första träningarna. Börja köra RR-träningar eller lic-gruppen med tex actionpics då får du snappt en blick för hur fort du bör köra. När du ser att dina tider ligger i fas med topp 10 från slutet från föregående räjs på din hemma bana är det ju bara att börja tävla

Last edited:

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
2. Gå licenskurs
3. Lös ut licensen

Håller med om att ovanstående plan är bra. Speciellt om man är gammal (över 20) så är det en bra plan. Och det är INGET problem at vara en av de snabbaste i snabb grupp om man kör Aprilia RS250. Nog lättare än SV650. Billigt, bra och utvecklande. Rundar många tunga 1000cc i hårnålen eller Liton.

Om man är ung (tonår och bor hos mamma/pappa) så bör man starta med 50cc, 125cc och 250cc. Många av dom snabbaste talanger har lärt sig åka fort på små lätta hojar. Att göra tvärt om som några gamla idioter (f.ex. mig) att försöka lära sig på en stor o tung 1000cc blir dyrare både i plånboken och benknäckarkontot, plus man utvecklas långsammare än med liten lätt hoj. Speciellt ingångarna i kurvor är smågrabbarns duktiga på.

Håller med er båda :tummenupp

Blanda gärna första "övningssäsongen" med klubbrace på tex Knutstorp, för att få lite känsla för själva tävlingsmomentet.

En äldre 600 går att fortfarande att hänga med hyggligt på de flesta svenska banor + att det ofta brukar följa med en hel del reservdelar med en rejshoj som har något år på nacken.

Ge fan i att vurpa..., det gör ont...:gnissla

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Härligt att se dig "på banan" igen broder!
Välkommen tillbaka! :tummenupp

Tackar så jättemycket, det är skönt att vara på benen igen :)
Nästa år blir det full säsong :yoparty

P.S. väntar fortfarande på att få hem en del grejor till dig..., sorry att det dröjt...

sandstream

Guest
Är det inte någon här som kallar sig Svensken (tror jag) som tog licens efter en bankörning och sen körde jäkligt bra?!
Stämmer bra! Efter att ha haft licens 2 månader klassade han upp sig till A-förare och kom på 12:e plats om jag inte minns fel i Nordic Superbike (efter att ha kraschat på WUP:en).

Finns inte så många som Svensken (David) så jag håller nog med om att de flesta bör köra ett gäng bandagar först, kanske en säsong för att få prova lite olika banor, innan de ger sig på att börja tävla.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...