Vilken är den absolut lättaste serien att köra i?

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Är själv nybörjare med enbart 8 bandagar bakom mig. (och 3 krasher:)). Håller med er att de bästa man kan göra för å bli snabbare är att köra bakom någon som är snabb.

Körde 2 dagars på kinnekulle å dag nummer 2 när man kunde banan riktigt låg jag ständigt å förökte hänga på licensåkarna. kände att de var väl nånstanns så fort jag vågade åka och åkte hela tiden 1.01 tider. Vet itne om de är bra eller dåligt iof tyckte man lärde sig riktig mycket på att följa deras spårval. Sen får man lite känsla när man ligger bakom nån att kan dom så bör väl de gå för mig:) På så sätt ökar man temport succesivt hela tiden.....

Så nu blir de ny banhoj för mig o träna så mö de går nästa år. Kanske åka nåt erf me för licens skall tas..

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
3181954 Självklart är det bra att rejsa. Men det kan ju inte vara fel att vara lite förberedd. Att knappt aldrig ha kört bana och gå direkt till race kan bli farligt för både en själv och sina kamrater på banan.
Det här året ligger jag mellan 5-6 sekunder till dom snabbaste i min klass. Tycker till och med att det är för mycket. Hade jag börjat förra året så hade jag legat runt 15-20 sekunder långsammare än toppen. Då tyckte jag att det var bättre att träna ett år och få upp tempot i kroppen. Suget efter racing är underbart och jag längtar redan till nästa år då jag hoppas att jag kan sänka mig några sekunder till. Har lärt mig otroligt mycket under den här säsongen som jag kan utnyttja nästa år.

Det verkar vara kul att rejsa i england. Synd att man inte har en kittad 400:a
Det är ju helt enkelt så att behoven ser olika ut för olka personer. En del kan kliva rakt in och köra bra som B-förare oavsett klass medan andra behöver mer träning innan de är färdiga för race. Det finns ingen absolut sanning eller "rätt" sätt som gäller för alla personer.
Sedan finns det hopplösa fall som undertecknad. :)

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Självklart är det bra att rejsa. Men det kan ju inte vara fel att vara lite förberedd. Att knappt aldrig ha kört bana och gå direkt till race kan bli farligt för både en själv och sina kamrater på banan.
Det här året ligger jag mellan 5-6 sekunder till dom snabbaste i min klass. Tycker till och med att det är för mycket. Hade jag börjat förra året så hade jag legat runt 15-20 sekunder långsammare än toppen. Då tyckte jag att det var bättre att träna ett år och få upp tempot i kroppen. Suget efter racing är underbart och jag längtar redan till nästa år då jag hoppas att jag kan sänka mig några sekunder till. Har lärt mig otroligt mycket under den här säsongen som jag kan utnyttja nästa år.

Det verkar vara kul att rejsa i england. Synd att man inte har en kittad 400:a

När du går licenskursen får du lite av de förberedande kunskaperna. Och förhoppningsvis lär du dig rätt saker.
Är ibland bättre att lära sig rätt en lära sig fel och lära om.

Och det är ju sedan för att få vidare kunskaper som B-racen finns... De är inte svenskt mästerskap utan en plats att samla kunskap och erfarenhet av att köra. Eller klubbracen i England.
Nybörjarna som just tagit licens har en orange väst på sig tills ställt upp och tagit några poäng i tillräckligt många race. Övriga i klassen kan enkelt se vilka som är nya. För även de riktigt snabba i BSB kör klubbrace med sina hemklubbar! Så spridning i kunskaper är det.

Flera heat varje dag, samt korta heat gör att även om någon kör långsamt så blir det inte varvningar etc och man har flera chanser på sig att göra bra resultat. Inte en helg helg för ett misslyckat race.
Blir lite speedwaystuk över det, och den publik som kommer ! får se räjs och inte paradkörning i väntan på målflagg.

När ska svenska arrangörer fortsätta sin utveckling? Lms har ju tagit ett stort steg på vägen, bara lyfta det andra benet också.

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Jeg er lidt træt på at høre en masse kloge hoveder fortælle hvornår man kan/må/skal/bør køre race og hvor meget man skal træne inden det er ok at køre race.

Såh, jeg tænkte... "nu vil jeg se en resultatliste og så se hvorledes folk kører".... Og, prøv at se her: http://www.x3media.se/so/raceresultat_karlskoga_20060910.pdf

Der er ikke en eneste klasse hvor der ikke er varvninger... inte en !.

Hvorfor er det man er så "bange" for at skulle køre forbi ?

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Läser läser och läser. Finns tydligen många vägar att gå, vet man ungefär var man står och om man vet att man har talang för det så hade det ju varit lättare att ställa in sig på en väg. Känns som jag kört många varv i rondellen nu men vet inte vilken avfart jag ska ta. :gnissla

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
Läser läser och läser. Finns tydligen många vägar att gå, vet man ungefär var man står och om man vet att man har talang för det så hade det ju varit lättare att ställa in sig på en väg. Känns som jag kört många varv i rondellen nu men vet inte vilken avfart jag ska ta. :gnissla

Svaret är enkelt.

Man ska gå sin egen väg och ingen annans väg.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-

Bestämmer du dig för t ex R600 är du inte bunden till det på ngt sätt, du kan köra både ERF, licensträningar och allmänhetens avåkingar samma säsong. Good scheize :tummenupp . Tror det spelar större roll att du börjar med ngt så du ser vad det handlar om.

IGNJATOVIC

Guest
Det här med att det rekommenderas för blivand RR-förare att köra ett gäng bandagar (gathojar), vet jag inte om jag håller med om riktigt. Vill man börja med RR så tycker jag att man ska börja köra på RR-träningar, på bandagar blir det lätt att man invaggas i en lite för mjäkig körning, framförallt omkörningar. Sen ser jag ingen som har rekommenderat Rookie 600, verkar som det har blivit en liten myt om att det går för fort för nybörjare i den serien. Så fort går det inte, sedan så utvecklas man mycket mer om det finns lite förare med högre tempo ute på banan samtidigt.

Jag håller med helt och hållet. Bra sagt! :tummenupp

Sedan finns det hopplösa fall som undertecknad. :)

Upp med hakan - så illa är det väl inte!? :D

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...