Vilken är SÄMSTA hojen du kört ?

Rumpelstiltskin

Man ska inte kasta kniv i kuvös.
Gick med
1 Sep 2006
Ort
Västsverige
Hoj
Suzuki 1127 +OR50
En 3vxl, 500cc 2takt cross från mitten av 70talet. Maiko tror jag den hette. Totalt livsfarlig, som en sågbock me 40hk ungefär. Adrenalinet sprutade kan ja lova, en upplevelse jag aldrig glömmer. Inget för tunnisar som materialkör:arsele
 

Automan99

Polyamorös
Gick med
6 Sep 2004
Ort
GBG
Hoj
929
Valet står mellan en hva256 som jag hade svinkul på men råkade ut för en del missöden med .bland annat att svingbulten gick av i 110 blås och vibrerade ur . spännande ..
Den andra hojjen är en Gpz750 -83 livsfarlig hade mycket glapp i styrlagret som plus i kanten .
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
kawasaki er-6
trött, slö, och ljudet var inte alls något man gick igång på.
och rent allmänt skit tråkig.

hade den som lånehoj när triplen var inne på smekning på verkstan

//M
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Robban_C skrev:
2506637 Bra kommentar. I övrigt inser man efter att ha läst lite i den här tråden att 20% av SH:s medlemmar är bra bortskämda. Jag avser nu medlemmar som sågar hojar som trots allt ändå är hyggligt moderna men utan att vara state-of-the-art.
Uppvuxna med att alltid kunna låna pappas klipp nya bil?


Nåja, mitt bidrag till sämsta knarr:
Ural 650 (dålig efterapning av uråldrig BMW) med sidovagn. Sidovagnen gör att en rätt dålig knarr blir ett riktigt fiasko.
Dock var det en intressant upplevelse att kunna backa med knarr! Ja, den hade faktiskt backväxel.

Jo, det är många som sågar hojar som faktiskt är bra ihopskruvade och fungerar hyfsat, bara för att det saknas klipp i motorn eller att chassit inte är det absolut värsta. Då har man inte kört något riktigt vrak, där varje kurva är en utmaning...

Kul att du skulle nämna en Ural :D Jag råkar ha precis en 650 med sidvagn. En 93:a i ganska gott skick. De sämsta bromsar man kan tänka sig, en växellåda som tappar växellägen och väghållning som en träsko. Men med nya Koso-fuggar och annat luftfilter blev den hyfsat pigg och skitkul att köra. Att köra fort med den och hålla sig kvar på vägen är en utmaning och ger både starka armar och hår på bröstet! :tummenupp Den antika WW2-känslan är en del av charmen. :näsblod
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Den som gett mig sämst intryck alla kategorier är en hoj som flera redan nominerat:

Honda CB125T från början av -80

Så jäkla sur. Den fixade inte ens 110, och det tycker jag faktiskt att man kan begära av en landsvägs-125:a, även på 80-talet.
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Bilskolans mellanklass sukka. Vetefan vad den hette..
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Neutral skrev:
1641916 Körskolans Yamaha 750 Seca. :tummenner
Hallå där! :ajjabajja

En sådan var min när jag bodde i San Francisco och lärde mig köra mc. En fin brukshoj. Med extralyse. Hittade en trasa under sadeln i luftburkens öppning. När den togs bort tyckte jag att den var otäckt snabb.

:yoparty
 

Bifogat

  • joe's 81 seca 750.JPG
    joe's 81 seca 750.JPG
    80.7 KB · Visningar: 77

3plE

MCK WHEELERS FALUN
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Falun
Hoj
CBR600RR -05, Gixxer 7/11 and a Husa 650 i små små bitar
En indienreggad (och tillverkad) -79:ans Enfield.
19hkr (om alla fanns kvar), trasig frambroms, svårkickad satan och sprickor i ramen, toppade kanske 80.
Den åkte man runt på utan hjälm och iklädd svala bomullskläder och flipp-flopps:)
 

thomasb

Blixt
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
CBR 900 RR, GSXR1000
Sämsta hoj

Helt klart CB 750F-81, hade en sådan för ca 20 år sedan. Att den hojen kunde bli typgodkännd i Sverige är ett under. Wobblade vid ca 170, så att man trodde det var gångjärn i ramen, i princip avsaknad av bromsar, i stort sätt obefinlig effekt, så det tog väl ut de dåliga bromsarna.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Har aldrig kört nån riktigt skithoj, men den som gav mig minst körglädje var faktiskt en Buell 12R eller vad de heter.
Även nämnda budhoj "Mad Max" på 30k mil, ingen bakbroms och allt snett gav mig mer körglädje, men jag kanske ändrar mig om jag får testa Buell igen.
 

Kent Agent

SDK #3968
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Ronneby
Hoj
Vincent
Precis när jag hade fått körkort till "lätt mc" (1987...ja jag vet att jag är gammal..) så provade jag en Honda CB 125...tvåcylindrig fyrtaktare utan acceleration,väghållning och toppfart..Jag minns den med avsky än idag:arsele
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
TomK skrev:
2507255... Kul att du skulle nämna en Ural :D Jag råkar ha precis en 650 med sidvagn. En 93:a i ganska gott skick. De sämsta bromsar man kan tänka sig, en växellåda som tappar växellägen och väghållning som en träsko. Men med nya Koso-fuggar och annat luftfilter blev den hyfsat pigg och skitkul att köra. Att köra fort med den och hålla sig kvar på vägen är en utmaning och ger både starka armar och hår på bröstet! :tummenupp Den antika WW2-känslan är en del av charmen. :näsblod
För er som inte testat:
Sidvagnens vikt gör att knarren drar kraftigt åt höger under "acceleration" och åt vänster under inbromsning. Dom finns faktiskt med drivning på både bakhjul och sidvagnshul, det är möjligt att det gör att dom går "rakare".
Och ger man benet ute på vägrenen (grusunderlag) så spinner den (trots allt) och då bakhjulet sen kommer ut på asfalt så wheelar den! Sidvagnens vikt ger då synnerligen intressanta chassiereaktioner. _Våldsam_ högersväng med framtofflan i vädret! Så nära ett lavemang man kan komma!
Och ja, jag kan iofs hålla med om att den har en viss charm. Jag är dock glad att inte behöva uppleva charmen.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Det sågas friskt och urskillningslöst bland äldre hojar. Man kan misstänka att många av dessa har varit mer eller mindre nergångna och därmed kan sågningen antagligen vara berättigad men låt mig berätta om mina erfarenheter av en av de knarrar som sågats här:
Suzuki 400E -82. Detta var nån gång under första halvan av 90-talet. Jag hade köpt den smälld och kompletterat med en stöldskadad donator (400T) på auktion för att få lite chassiekomponenter. Min (eller dåvarande tantens knarr) var/blev chassiemässigt i mycket gott skick. Inget slack i styr- eller svinglager, bra i gaffel och bakdämpare, korrekta dimensioner på däck som dessutom var färska med mer.
Lägg till detta att hojen till stor del är rätt smal = får god markfrigång i böjarna. "till stor del" avser det faktumet att jag gjorde om stödena och vänster dämpare så att stödena skulle gå att fälla upp högre för bättre frigång i vänsterböjarna.
Inte så mycket ös i puffran, bara 42 hk eller nåt sånt men gasa rakt fram kan ju även en dresserad apa. Men måttlig vikt och kompakt chassie i gott skick kan göra underverk för körglädjen. Vi hade rent ut sagt sketkul på den knarren. Hon lärde sig köra hoj och jag fick ett kul alternativ till min egen Z1000. Och jag fick tillfälle att förnedra en och annan större sportknarr ute på krokvägar. Fick iofs lov att pina twinen till bristningsgränsen men den sjöng så glatt i samma tonart som jag.

Sammanfattningsvis: En bra knarr i dåligt skick kan definitivt platsa i denna tråd liksom en redan från början dålig knarr. Tycker dock att den fösta kategorien är sorgligare...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
TomK skrev:
2507255 Jo, det är många som sågar hojar som faktiskt är bra ihopskruvade och fungerar hyfsat, bara för att det saknas klipp i motorn eller att chassit inte är det absolut värsta. Då har man inte kört något riktigt vrak, där varje kurva är en utmaning...

Kul att du skulle nämna en Ural :D Jag råkar ha precis en 650 med sidvagn. En 93:a i ganska gott skick. De sämsta bromsar man kan tänka sig, en växellåda som tappar växellägen och väghållning som en träsko. Men med nya Koso-fuggar och annat luftfilter blev den hyfsat pigg och skitkul att köra. Att köra fort med den och hålla sig kvar på vägen är en utmaning och ger både starka armar och hår på bröstet! :tummenupp Den antika WW2-känslan är en del av charmen. :näsblod

Instämmer! Dom som sätter likhetstecken mellan slö och dålig uppvisar en otrolig brist på erfarenhet och borde nog inte få köra hojjar med mer än 20hk.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top