Vilken 1000 cc twin?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
sandstream skrev:
2505121 Helt okej, men jag kan ändå inte förstå varför en del håller koll på vad hojen drar och tycker att det känns bra om den kommer ner i tex 0.7 L/mil.

Du har en poäng...miljöhänsyn? :D :rolleyes: Eller är det så att många ligger precis på marginalen vad de klarar av ekonomiskt?

Pizzabagarn skrev:
2505175 Har en SV....vill ha en Mille :hojbusa

Ok, nu börjar vi närma oss....varför? Vad är skillnaderna?

Last edited:

MC Doktorn

Guest
fazerfun skrev:
2503942 Yupp en ny "hojköpartråd" men lite mer specifik...har (tror jag) snöat in lite på en v-twin som nästa hoj.

Tänkte mig inte en flong ny men runt 60k kan jag tänka mig att lägga. Men vilken ska man ha...and the nominees are:

-RSV Mille
-SV 1100 S
-VTR 1000 F
-VTR 1000 SP1
-TL 1000

Har provkört Millen (en -00, helt underbar) och VTR 1000 Firestorm (-01, kvick och lättkörd men inte alls samma karaktär som Millen).

Hur ligger premierna i jämförelse med motsvarande radfyror? Vilken funkar bäst på bana? Och hur är det egentligen med soppatörsten?

RSV rå motorgång mer klipp i motorn, SP1 snygg hoj med ballt ljud men körställning obekväm, VTR 1000 karaktärslös, TL1000 mycket hoj för pengarna gärna med uppdateringarna.

Skulle välja en RSV där chassie och motor håller samma klass och har karaktär går att hitta fina ex under 50 idag.
Men finaste ljudet har 2 ventils Ducati skulle kunna tänka mig ha en sån gathoj faktiskt.

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Solid snake skrev:
2505162 Har hört om andra som har prövat 750 och tyckt den var trött, och sen prövat 900 och efter det tyckt att 750 var ännu tröttare.

900 är kul på landsvägar, men blir det rakt fram körning för länge så hamnar man bakom, men den har gött vrid så man slipper varva som fan om man kör kurvigt.

Ska man ta något som är mer i klass med millen så blir det typ 916, 996 och 998, 999 också fast den kanske är lite dyr. :rolleyes:

Alltså, Ducce är ju Ducce och helt klart ett alternativ. Men som du säger, det kostar och de modellerna du nämner känns klart rejsigare än Millen...jag kommer till 99% att åka gata.

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Ska du välja bland de hojarna skulle jag säga..

Millen som första val, går grymt bra på bananen..

Annars får det blir SP1/2 för de ser bra ut....

Fast det är bara mina 2 ören..

Solid snake

Guest
fazerfun skrev:
2505203 Alltså, Ducce är ju Ducce och helt klart ett alternativ. Men som du säger, det kostar och de modellerna du nämner känns klart rejsigare än Millen...jag kommer till 99% att åka gata.
Hehe, till och med min 900 känns rejsigare än en mille, har mer extrem ställning på min hoj, sen att millen har typ 40 hästar mer är ju en annan sak.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
emullo skrev:
2505213 Ska du välja bland de hojarna skulle jag säga..

Millen som första val, går grymt bra på bananen..

Annars får det blir SP1/2 för de ser bra ut....

Fast det är bara mina 2 ören..

Tack :tummenupp Millen verkar de flesta gilla..däremot har ingen pushat för SV 1000. VTR 1000 F verkar inte ha så många fans heller, so far

Pizzabagarn

Guest
fazerfun skrev:
2505185 Du har en poäng...miljöhänsyn? :D :rolleyes: Eller är det så att många ligger precis på marginalen vad de klarar av ekonomiskt?

Ok, nu börjar vi närma oss....varför? Vad är skillnaderna?

Har inget bra svar. det är bara en känsla. Tycker Millen är fiiiiiiin.
Har inte testat någon av de andra så jag har egentligen inget att tillföra debatten :va

Iofs är jag skitnöjd med SV´n pga det underbara bottenvridet.
Pendling till o från jobbet är också bra på SV´n iom att körställningen passar mig bra med mina 187 cm.

38 mil körde jag när jag tog hem SV´n för 2,5 år sedan och det märktes inte i kroppen dagen efter.

Lycka till och skriv gärna vad det blev för hoj.

Hoj Hoj
/Bagarn

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Solid snake skrev:
2505218 Hehe, till och med min 900 känns rejsigare än en mille, har mer extrem ställning på min hoj, sen att millen har typ 40 hästar mer är ju en annan sak.

Hmm..ok, ja Millens körställning är ju hyfs neutral för att vara en sporthoj...inte för att jag har något emot att luta framåt (faktum är att det så jag vill sitta) men det finns ju gränser....:)

Ska kolla vad Ducatisterna ska ha för sina 900ss....

Pizzabagarn

Guest
fazerfun skrev:
2505225 Tack :tummenupp Millen verkar de flesta gilla..däremot har ingen pushat för SV 1000. VTR 1000 F verkar inte ha så många fans heller, so far

SV´n är en skitbra mc men kanske lite tråkig om man jämför med t.ex Millen
Jag pushar garanterat för SV´n.

ebloi

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Hoj
Buell XB9R & KX250
fazerfun skrev:
2503942 Yupp en ny "hojköpartråd" men lite mer specifik...har (tror jag) snöat in lite på en v-twin som nästa hoj.

Tänkte mig inte en flong ny men runt 60k kan jag tänka mig att lägga. Men vilken ska man ha...and the nominees are:

-RSV Mille
-SV 1100 S
-VTR 1000 F
-VTR 1000 SP1
-TL 1000

Har provkört Millen (en -00, helt underbar) och VTR 1000 Firestorm (-01, kvick och lättkörd men inte alls samma karaktär som Millen).

Hur ligger premierna i jämförelse med motsvarande radfyror? Vilken funkar bäst på bana? Och hur är det egentligen med soppatörsten?

Du har ju glömt några självklara Twinar, nämligen Buells goa hojar!!!
Dreggla över dessa härligheter :yoparty

Bifogat

• images.jpg
    images.jpg
    4 KB · Visningar: 446
  • images2.jpg
    images2.jpg
    3.7 KB · Visningar: 449

sandstream

Guest
fazerfun skrev:
2505185 Eller är det så att många ligger precis på marginalen vad de klarar av ekonomiskt?
Jo, så kan det vara men om man ska köpa hoj och oroar sig för ett par kronor hit eller dit per mil är det nog något annat än hoj man ska köpa.

ebloi skrev:
2505242 Du har ju glömt några självklara Twinar, nämligen Buells goa hojar!!! Dreggla över dessa härligheter :yoparty
Hur är det med kvalitén på Buell nu för tiden?
Har fått för mig att den inte är något vidare men du får gärna krossa min myt.

Last edited:

ebloi

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Hoj
Buell XB9R & KX250
Vad jag vet är kvaliteten bra på dessa hojar... har inte haft några problem med min... det som dock är svårt är att få tag på delar till dem snabbt o billigt... Delar i massor finns dock "over there"!!!

För utförligare svar på kvalitetsfrågan kan du prata med Mr.Buell här på forumet...

Mvh
E

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
sandstream skrev:
2505258 Jo, så kan det vara men om man ska köpa hoj och oroar sig för ett par kronor hit eller dit per mil är det nog något annat än hoj man ska köpa.

Se till o köp en hoj så man har råd o åka, min är ialla fall betald, så dom får höja bränsle priset bra mycket tll innan jag inte ska ha råd o åka. :tummenupp

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
Om du ska lägga 60K så är svaret givet!. SP1 utan tvivel den snyggaste och enligt mig själv skönast känsla. Visst den är lite tung o slö men du ville ju ha en twin!!..

Körde btw Mille R 06 förra veckan. Blev faktiskt besviken, tyckte den var slö o ljudet var trots dubbla acra fjantigt!. Visst bara hoppa på mig nu :)

Men sedan satte jag mig på ZX10-R o då jäflars gick det undan :yoparty

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad
:hihi
fazerfun skrev:

-RSV Mille
-SV 1100 S
-VTR 1000 F
-VTR 1000 SP1
-TL 1000

Har haft 2 firestorm och som skrivits tidigare är Honda's märkesförsäkring helt okej. Vtr:n funkar på bana men rekommenderar en Mille, kanske en Tuono.

Fördelen med SP1 kontra VTR är att SP1 kan du få "bara" halv- eller trafikförsäkrad via Honda's Märkesförsäkring. Eftersom VTR:n är i annan klass än sport kan denna endast fås i helförsäkring. Å den gäller inte vid bankörning, förutom SMC's körningar.

Så en SP1:a äldre än 4år i storstad ligger på cirkus 6'000-6'500kr halvförsäkring/ helår vilket inte är illa pinkat av en trähäst.

Bränsletörsten...mellan 0,5 och 0,8 men då kör jag som en gammal tant oxå.:hihi

//M

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
ebloi skrev:
2505242 Du har ju glömt några självklara Twinar, nämligen Buells goa hojar!!!
Dreggla över dessa härligheter :yoparty

:) Tack men nej tack.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Nja..

För 60.000 får du en beggad Ducati 748 eller 916 från 97-98 med billig försäkring och snyggare hoj får man (enligt mig) leta efter..
748
http://www.blocket.se/vi/9510738.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/9049664.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/8753576.htm?ca=11_s

916
http://www.blocket.se/vi/9394820.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/9505841.htm?ca=11_s

Räcker även till en 996 om man lägger på lite
http://www.blocket.se/vi/9150311.htm?ca=11_s

Försäkringsexempel:
Man 30 i Stockholm, hojkort mindre än 5 år, parkad i garage = 3500:- helförsäkrat/helår.
Det lämnar pengar över till service och tillbehör. Men tyvärr får man inte ha nyare än 98 om man skall ha bra premie.

Men fick jag inte ha ducce så skulle det bli en RSV Mille för mina pengar.

PeGe

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Isaac Sonic 2008
fazerfun skrev:
2505238
Ska kolla vad Ducatisterna ska ha för sina 900ss....

Klart du ska ha en Ducce!
Snoka upp en 1000ds istället för en 900 dock!
Bra mycket trevligare och modernare motor och du borde kunna hitta en sån inom din budget...

/PeGe

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
MILKY skrev:
2505292 Om du ska lägga 60K så är svaret givet!. SP1 utan tvivel den snyggaste och enligt mig själv skönast känsla. Visst den är lite tung o slö men du ville ju ha en twin!!..

Körde btw Mille R 06 förra veckan. Blev faktiskt besviken, tyckte den var slö o ljudet var trots dubbla acra fjantigt!. Visst bara hoppa på mig nu :)

Men sedan satte jag mig på ZX10-R o då jäflars gick det undan :yoparty

Håller med om att SP1an är RIKTIGT fin.....den matchar Millen utseendemässigt (vilket man tex inte kan säga om TL1000 R....).

Tung och slö...har åkt ett gäng gsxr 1100 som du vet så tunga hojar har jag inga problem med.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024