Vilken 1000 cc twin?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
amullo skrev:
2505348 Nja..

För 60.000 får du en beggad Ducati 748 eller 916 från 97-98 med billig försäkring och snyggare hoj får man (enligt mig) leta efter..
748
http://www.blocket.se/vi/9510738.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/9049664.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/8753576.htm?ca=11_s

916
http://www.blocket.se/vi/9394820.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/9505841.htm?ca=11_s

Räcker även till en 996 om man lägger på lite
http://www.blocket.se/vi/9150311.htm?ca=11_s

Försäkringsexempel:
Man 30 i Stockholm, hojkort mindre än 5 år, parkad i garage = 3500:- helförsäkrat/helår.
Det lämnar pengar över till service och tillbehör. Men tyvärr får man inte ha nyare än 98 om man skall ha bra premie.

Men fick jag inte ha ducce så skulle det bli en RSV Mille för mina pengar.

Det här forumet tar fanimej priset...man lägger upp en tråd å så börjar folk jobba :tummenupp :tummenupp tack för hjälpen.

Så till den eviga frågan när vi snackar Ducce: kvaliten? Ska man inte hålla sig på rätt sida om 00 för att vara "säker"? För visst har det varit si och så med vissa modeller?

Och hur är det med servicen? Ventilsystemet kräver ju en del pill men gäller det bara de fyrventilade?

Pizzabagarn skrev:
2505239 SV´n är en skitbra mc men kanske lite tråkig om man jämför med t.ex Millen
Jag pushar garanterat för SV´n.

Mja Millen har ju en svårdefinerbar charm, det håller jag med om (förutom att vara apsnygg!!)...har inte kört SVn (bara 650n men det är ingen bra måttstock) men är inte riktigt vän med linjerna, precis som fallet med TL1000 R....säkert bra hojar men designen är inte klockren.
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
PeGe skrev:
2505349 Klart du ska ha en Ducce!
Snoka upp en 1000ds istället för en 900 dock!
Bra mycket trevligare och modernare motor och du borde kunna hitta en sån inom din budget...

/PeGe

Jaa, Ducceåkarna på SH verkar ha vaknat till...:) :)

Ok. Vad skiljer förutom kubiken?
 

pansarvagnen

BRRAAAAAAAAAAAP!!!
Gick med
17 Mar 2003
Ort
på en ö...
Hoj
monark
Skaffade en SP1:a förra veckan och har redan lyckats pinna 100 mil med den och för att besvara några frågor så...

Ja, den drar rätt mycket soppa, gillar att gasa, typ som fan!!! Snittar mellan 0,81,1 men va fan vem bryr sig...?! Det vore väl en annan sak om det handla om pendling till jobb eller så, men nu handlar ju faktiskt varje kilometer om ren glädje.!!!

Nej, det är inte den bekvämaste hoj jag ägt, men sen när köper man en sporthoj för att den är bekväm???? Körde 38 mil förra söndagen utan nå större problem, vridet är underbart på kurviga vägar!!

Men det är garanterat den ballaste hoj jag ägt!! Ljudet är så grymt!!!:yoparty

Har själv alltid velat ha en SP1:a och nu när dom gått ner i pris och jag hitta denna med akra-helsystem och världens största blinkers så kunde jag inte hålla mig...

Det va nån som nämnde buell... antar att du aldrig kört en... :va

Köp SP1 och va kung till våren!
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
TwinLoveRace skrev:
2505388 Brukar vara så med TLR... antingen så gillar man designen skarpt eller inte alls :)

Ja, intryck gör den iaf....fast den vinner på mig lååååångsamt (som Busan och Saab 9-5 :) ), iaf den blå-vita....har inget emot näbben fram men kutsen bak ser bara för jävlig ut i vissa vinklar....vill jag lägga 60k på ett sånt arsle, det är frågan...att hojen är bra betvivlar jag inte.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
när man betalar mkt pengar (mkt för vissa osv..) o mkt i förs. spelar de då verkligen ngn roll om den drar 0.7 eller 0.9 osv? :confused: va gör de om man tankar nån gång mer/månad..
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
fazerfun skrev:
2503942 Yupp en ny "hojköpartråd" men lite mer specifik...har (tror jag) snöat in lite på en v-twin som nästa hoj.

Tänkte mig inte en flong ny men runt 60k kan jag tänka mig att lägga. Men vilken ska man ha...and the nominees are:

-RSV Mille
-SV 1100 S
-VTR 1000 F
-VTR 1000 SP1
-TL 1000

Har provkört Millen (en -00, helt underbar) och VTR 1000 Firestorm (-01, kvick och lättkörd men inte alls samma karaktär som Millen).

Hur ligger premierna i jämförelse med motsvarande radfyror? Vilken funkar bäst på bana? Och hur är det egentligen med soppatörsten?

Bytte själv i våras till en TLR från en 1100R -87.
Valde mellan TL, SV & Millen.
Det som fick mig att välja TL framför Millen var försäkringspremien.
TL premien kostade ungefär hälften av Millens.
Tycker inte att SV:n kvalar in riktigt i samma kategori & försäkringen på SV:n är även den ungefär det dubbla jämfört med en TL.

Inget hojval jag ångrar, klart rolig hoj med en hel del mullerpulver. :)
Ut & testa
 

Solid snake

Guest
fazerfun skrev:
2505392 Jaa, Ducceåkarna på SH verkar ha vaknat till...:) :)

Ok. Vad skiljer förutom kubiken?
15 hästar mer och 20km/h mindre toppfart.

Toppfarten ligger på 210 enligt bike.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
pansarvagnen skrev:
2505393 Skaffade en SP1:a förra veckan och har redan lyckats pinna 100 mil med den och för att besvara några frågor så...

Ja, den drar rätt mycket soppa, gillar att gasa, typ som fan!!! Snittar mellan 0,81,1 men va fan vem bryr sig...?! Det vore väl en annan sak om det handla om pendling till jobb eller så, men nu handlar ju faktiskt varje kilometer om ren glädje.!!!

Nej, det är inte den bekvämaste hoj jag ägt, men sen när köper man en sporthoj för att den är bekväm???? Körde 38 mil förra söndagen utan nå större problem, vridet är underbart på kurviga vägar!!

Men det är garanterat den ballaste hoj jag ägt!! Ljudet är så grymt!!!:yoparty

Har själv alltid velat ha en SP1:a och nu när dom gått ner i pris och jag hitta denna med akra-helsystem och världens största blinkers så kunde jag inte hålla mig...

Det va nån som nämnde buell... antar att du aldrig kört en... :va

Köp SP1 och va kung till våren!

Fan det kommer att bli svårt det här....:)

Visst soppaförbrukningen är egentligen ingen issue och jag ska inte ned i Europa med packning, fruga och släp, då hade jag hängt på ett annat forum. Lite mer bana kommer det att bli nästa säsong men annars bara gata. Jag loggar väl en 400 solskensmil per säsong, mer hinner jag inte för jobb och familj.

Jo jag har kört Buell, en XB8 eller nåt sånt....skitkul...i 10 minuter. Snabbt chassi men vilken traktormotor!! Dessutom är de så överjävligt fula...nä, inget för mig.

Goffe skrev:
2505417 när man betalar mkt pengar (mkt för vissa osv..) o mkt i förs. spelar de då verkligen ngn roll om den drar 0.7 eller 0.9 osv? :confused: va gör de om man tankar nån gång mer/månad..

Svar: nä, inte ett skit...som jag sagt ett par gånger nu sedan mitt första inlägg så är det här med soppan inte en issue egentligen...var bara nyfiken. En twin ska jag ha, sen får den dra hur mycket den vill, bara det är en bra hoj :)
 
Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag har kört firestorm tidigare och nu mille. Ska du köra bana och gata så är millen optimal. Den gör sig riktigt bra på bana och även på kurvig gata.

Som av en slump är min till salu, riktigt fin och mycket påkostad :)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
PerWe skrev:
2505430 Bytte själv i våras till en TLR från en 1100R -87.
Valde mellan TL, SV & Millen.
Det som fick mig att välja TL framför Millen var försäkringspremien.
TL premien kostade ungefär hälften av Millens.
Tycker inte att SV:n kvalar in riktigt i samma kategori & försäkringen på SV:n är även den ungefär det dubbla jämfört med en TL.

Inget hojval jag ångrar, klart rolig hoj med en hel del mullerpulver. :)
Ut & testa

Ok tack...det var värdefull info. För premierna spelar ju en viss roll när nu soppaförbrukningen bara är av akademiskt intresse.:)

Men är inte SVn en vidareutveckling av TLn eller är jag helt ute och cyklar? Att det inte är en banhoj hajar jag men drivkällan är väl i stort sett identisk?

Johansson skrev:
2505464 Jag har kört firestorm tidigare och nu mille. Ska du köra bana och gata så är millen optimal. Den gör sig riktigt bra på bana och även på kurvig gata.

Som av en slump är min till salu, riktigt fin och mycket påkostad :)

Skulle gärna köpa din men 60k är allt jag kan krama ur spargrisen denna gång. :)

Solid snake skrev:
2505433 15 hästar mer och 20km/h mindre toppfart.

Toppfarten ligger på 210 enligt bike.

Inget annat? Annan insprutning eller så? Vad är det som moderniserats?
 
Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Budgetalternartivet - Yamaha TRX850

Ligger mellan 30&40 loppor för en fin, lite väl gammal design kanske och ingen vinkel utan paralelltwin men vilket härligt ljud.

Nästan gratis att försäkra med.

Skall dock tillägga att jag inte kört nån själv.

Har dock haft funderingar på att byta min bandit 600s mot en sådan.

/Nickel Lilltroll
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Ricken skrev:
2504383 1l/milen är lite för mycket, det ska justeras lite sprut på den så hoppas jag att det kryper ner under iallla fall, men .6 vet jag inte om man nånsin kommer ner till. Om man inte kör som en pensionär det vill säga.

Jo det går.....nästan.
Vid "normal" transport körning på tex motorväg & ej inspirerad körning drar min 0.66.

Fast det är väl det som är pensionärskörning
 
Last edited:

Solid snake

Guest
fazerfun skrev:
2505468


Inget annat? Annan insprutning eller så? Vad är det som moderniserats?

Det jag sa är väl de stora skillnaderna, inte läst på mig om 1000ds iom att jag inte har en sån. ;)

Men den verkar inte vara så jättemycket annorlunda än min 900ss.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Solid snake skrev:
2505494 Det jag sa är väl de stora skillnaderna, inte läst på mig om 1000ds iom att jag inte har en sån. ;)
Men den verkar inte vara så jättemycket annorlunda än min 900ss.

Skulle nog inte våga köpa en ducce. Läste en oroväckande tråd för ett tag sedan om en kille som köpt en monster 1000ds. Helt plötsligt när han legat och smiskar motorväg så exploderar hela skiten. Cyllinder kolvar ventiler allt blev mos. Hojen hade inte gått långt och var servad med nya kamremmar osv. Varken handlare, ducati sverige eller italienarna vill ta på sig det hela.

edit:
här är tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=123988&highlight=monster+motorhaveri
 
Last edited:

Solid snake

Guest
matte_mannen skrev:
2505535 Skulle nog inte våga köpa en ducce. Läste en oroväckande tråd för ett tag sedan om en kille som köpt en monster 1000ds. Helt plötsligt när han legat och smiskar motorväg så exploderar hela skiten. Cyllinder kolvar ventiler allt blev mos. Hojen hade inte gått långt och var servad med nya kamremmar osv. Varken handlare, ducati sverige eller italienarna vill ta på sig det hela.
Och en suzukimotor har aldrig exploderat... :rolleyes:

Pajkastning deluxe.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Många grejar en GSXR röv till TLR, och det gör en ohygglig skillnad, kollar du nertill på min köp giude sida så har du en länk till ett bild galleri, där finns det TLR med gixxer röv.

Jag tyckte inte om TLR alls förut men jag tror att jag kommer köpa TLRR:s så småningom, även om han inte vet det än :hihi

Prova dig fram, men räkna inte ut TLR förrän du har provat den. :)

SV och TLS har samma motor, dock har jag hört TL ägare som tycker att SV:n är slöare.

Jag har dock inte provat den.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Solid snake skrev:
2505539 Och en suzukimotor har aldrig exploderat... :rolleyes:

Pajkastning deluxe.

Har inte hört om någon suzuki där hela motorn exploderat. Hojen ovan var ju dessutom en 03 och suzuki har väl 5 års garanti.
Inte menat som pajkastning, man måste ju bara veta vad man tar för risker och hur man blir bemött om något händer.

Tycker själv att ducati är riktigt balla!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
matte_mannen skrev:
2505550 Har inte hört om någon suzuki där hela motorn exploderat. Hojen ovan var ju dessutom en 03 och suzuki har väl 5 års garanti.
Inte menat som pajkastning, man måste ju bara veta vad man tar för risker och hur man blir bemött om något händer.

Tycker själv att ducati är riktigt balla!
Jag har då hört fler suzuki som har skurit än ducati, så jag skulle nog inte bry mig så mycket
 

COLOSSUS

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2006
Ort
Täby
Hoj
Suzuki GSXR 1000 L12
fazerfun skrev:
2503942 Yupp en ny "hojköpartråd" men lite mer specifik...har (tror jag) snöat in lite på en v-twin som nästa hoj.

Tänkte mig inte en flong ny men runt 60k kan jag tänka mig att lägga. Men vilken ska man ha...and the nominees are:

-RSV Mille
-SV 1100 S
-VTR 1000 F
-VTR 1000 SP1
-TL 1000

Har provkört Millen (en -00, helt underbar) och VTR 1000 Firestorm (-01, kvick och lättkörd men inte alls samma karaktär som Millen).

Hur ligger premierna i jämförelse med motsvarande radfyror? Vilken funkar bäst på bana? Och hur är det egentligen med soppatörsten?

SV1000s

Det ända valet.

Bra inköpspris , bra försäkring, bra motor , bra chassi , ett underbart ljud .

Snyggast oxå..

Colossus
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top