Vilken 1000 cc twin?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
abethebabe skrev:
2506457 titta in i mitt garage och dregla lite:tungan , det verkar trots allt som om att sp:n ligger väl till för ett köp eller har jag fel? sp:n är grym sanna mina ord:)

dreglar.......:) ja kan jag bara hitta en så...finns en i Stockholm till salu men annars är det tomt. Men så är det ju ingen dussinhoj heller...

wonderwizard skrev:
2506502 jag har inte läst hela tråden...

men varför inte en V4 ?
jag har en VFR 800 fi till salu annars :D

ja varför inte? VFRn gillar alla som kör den....har bara fått för mig att den är lite för mycket touring.

elwe skrev:
2506329 Jag har en "996" till salu :)

"996"...ST4an? Pris?
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
fazerfun skrev:
2506323Jag är en bjässe: 184/80 kg :rolleyes:

Du sitter som gjuten på Millen, det kan jag garantera, är själv 186. Den är högre än motsv. hojar, man sitter som en kung och clip-on:en sitter på alldeles perfekt avstånd. Körde 60 mil på mindre landsväg med sjuts i slutet på juli och hade knappt ont i axlarna efter.

Här är en tråd som jämför Millen med SP1:an på Apriliaforum: http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=96553
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
fazerfun skrev:
2506289 Falcon är fin....blev omkörd av en i morse; Akrapipor och en massa annat godis på. Men hur är körställningen....är inte så sugen på någon SF-variant av Millen för det är väl så den är tänkt? Inga kåpor och nedtrimmad motor?

Nu får Aprilia experterna rätta mig men det är främst toppeffekten som skiljer mellan en RSV och en Falco 118 HK mot 128 men som sagt mer vrid i mellanregistert på Falcon. Nästan alla Falcos är chippade och med Renegade Airkit får du ett insugsljud som ger en ståpäls :)

Jag kan hålla med att Falcon ser lite halvfärdig orginal men med en Bellypan från rsvr.net är du hemma, fullbordar liksom hojen :tummenupp

Vet inte vad som menas med SF men körställningen liknar mer VTR Firestorm. Hojen är ingen touringvariant av RSV där fanns ju Futuran och någon Street Fighter är det inte där finns Tuono.

Enklast är väl att säga att Falco i jämförelse med RSV är som en VTR Firestorm är till en VTR SP1.

/BW
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
fazerfun skrev:
2506503 dreglar.......:) ja kan jag bara hitta en så...finns en i Stockholm till salu men annars är det tomt. Men så är det ju ingen dussinhoj heller...


jo jag vet! kommer det ut en på blocket så gäller det att va snabb, SP:n brukar sällan eller rättare sagt aldrig stå osålda en längre tid, kan ju va bra att ha i åtanke när du själv vill sälja den:)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ett något annorlunda alternativ annars, TRX:en. Inte like mycket kraft i motorn som senare 1000 kubikare så klart, men du får ett mycket fint ex för betydligt billigare peng => massvis med pengar över för att trimma och blinga. Togs fram som japanernas svar på Ducatis framgångar (ffa 900SS), sen hängde Suzuki och Honda på med 150 kubik större maskiner... Finns förvisso en hel del att förbättra på den, gaffel, bromsar, motor, men eftersom inköpet är billigt så har du som sagt en hel del pengar över, och det behövs inte mycket investeringar för att få dem riktigt hyfsade. Driftsäkra, billiga att äga/försäkra, mycket bang for the buck! Att många lyfter på ögonbrynen och undrar vad 17 det är för hoj är i mina ögon bara ett plus.

De flesta av de föreslagna hojarna är ju annars kalas hojar med karaktär och tillräckligt mos, skulle kunna tänka mig att ha allihop... Falco och SV1000 tycker jag är klart undervärderade hojar, de har ju vunnit många tester, men marknaden har av någon anledning svikit. Impar ju inte lika mycket som en Mille R/Ducce så klart, men frågan är om upplevelse/prestanda verkligen skiljer såå mycket?

Trevligt problem du har i alla fall! Lycka till!
 

PeGe

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Isaac Sonic 2008
fazerfun skrev:
2505392
Ok. Vad skiljer förutom kubiken?

Ja du, det skiljer en hel del mer än kubiken. Bland annat så har den dubbla tändstift. Tror inte det är mycket som är gemensamt med den "gamla" 900:an faktiskt, men det finns säkert experter här som har bättre koll på det.

Det är en helt annan motor rent körmässigt. Mycket starkare genom hela registret än 900:an.
Och snackar vi försäkring så ligger den åtminstone inte i högsta klassen. Klass 6 om jag inte missminner mig.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
fazerfun skrev:
2506503
ja varför inte? VFRn gillar alla som kör den....har bara fått för mig att den är lite för mycket touring.

Som VFR ägare kan jag säga följande

En VFR 800 har 780 kubik, inte 1000. Jag har provat SV1000 och visst märker man skillnaden. Det finns mer bottendrag och effekt i SV1000, men den kostar också mer i försäkring.

V4 tycker jag är ett kul mellanting mellan v-twin och radfyra. Går som en twin under 3000 varv. Går som en fyra över 3000. Motorn har karaktär helt enkelt. De radfyror som jag testat har kännts betydligt tråkigare även om de har varit betydligt starkare.

Den är betydligt mera touring än en GIXXER 750, javisst. Men i jämförelse med en SV1000 så tycker jag inte skillnaden är så stor på den punkten.

Att den bara drar mellan 0,5 - 0,55 hur jag än kör den tycker jag är ett klart plus. Det betyder mellan 30 -35 mil mellan tankningarna.
 
Last edited:

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Skaffa en one liter duck eater :tungan = tiller
Ladda hem Fastbikes 1 där testar dom vtr firestorm, ducce 998 och tillern.
Sp-1 och millen finns i den andra filmen (fastbikes 2) kan hända att jag har fel med fastbikes 2 att dom är med i någon annnan men kolla upp så lär du ju hitta.
Själv har jag bestämt mig för en tiller, inte så vanlig och har det där sportiga jag är ute efter.
 

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Axl45 skrev:
2507352 Skaffa en one liter duck eater :tungan = tiller
Ladda hem Fastbikes 1 där testar dom vtr firestorm, ducce 998 och tillern.
Sp-1 och millen finns i den andra filmen (fastbikes 2) kan hända att jag har fel med fastbikes 2 att dom är med i någon annnan men kolla upp så lär du ju hitta.
Själv har jag bestämt mig för en tiller, inte så vanlig och har det där sportiga jag är ute efter.


"-It´s that old running wide problem again" Skön film men den TLR:en ger intrycket av att vara instabil. Åtminstonde i den filmen.

Personligen anser jag att lite av vitsen med en twin går förlorad om hojen ändå blir lika bred som en R4 i slutänden, TLR:en är stooor. Till nämda hojs försvar tycker jag motorn är underbar. Körde en Raptor 1000 förra året, det var skoj! Något för trådskaparen?

/ Johan
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
fazerfun skrev:
2503942 Yupp en ny "hojköpartråd" men lite mer specifik...har (tror jag) snöat in lite på en v-twin som nästa hoj.

Tänkte mig inte en flong ny men runt 60k kan jag tänka mig att lägga. Men vilken ska man ha...and the nominees are:

-RSV Mille
-SV 1100 S
-VTR 1000 F
-VTR 1000 SP1
-TL 1000

Har provkört Millen (en -00, helt underbar) och VTR 1000 Firestorm (-01, kvick och lättkörd men inte alls samma karaktär som Millen).

Hur ligger premierna i jämförelse med motsvarande radfyror? Vilken funkar bäst på bana? Och hur är det egentligen med soppatörsten?
Tycker 1000cc verkar lite klent!! :hihi
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Frågan är....

Vad saknar millen?, jämfört med de andra hojarna.

Millen har allt de andra v-twinarna och mycket mer :tummenupp

Bästa - chasit
Bästa - fjädring
Bästa - bromsarna
Bästa - kvaliten
Bästa - ljudet (visst Sp1/Sp2 låter säker gott den med + de andra)
Bra - bränsle förbrukningen
Bästa - bekvämlighet(funkar bra att åka långt på)
Bästa - Motorn den går o går bara och drar ej jätte mycket sopa(Sp1/Sp2 motorn är också skotsäker men drar lite mer sopa tyvär)
Bästa - kurvmaskinen

Den ända jag kunde tänka istället för millen är sp1/sp2 tyvär så har de lite dålig fjädring + jobbig att åka lång på. Men de är så snygga, visst millen är snygg men sp1/sp2 fick de till väldigt snyggt.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Black-Wolf skrev:
2507104 Nu får Aprilia experterna rätta mig men det är främst toppeffekten som skiljer mellan en RSV och en Falco 118 HK mot 128 men som sagt mer vrid i mellanregistert på Falcon. Nästan alla Falcos är chippade och med Renegade Airkit får du ett insugsljud som ger en ståpäls :)

Falcon saknar 10 Nm i vrid också (på pappret) och eftersom alla Millar är strypta original (insug, utblås och chip) så saknas det ju ännu mer när man väl fixar det och jag kan hålla med om att Renegade Airkitet låter läskigt fränt - även på Millen. :tummenupp

Lam-Kaka skrev:
2507424Bästa - Motorn den går o går bara och drar ej jätte mycket sopa(Sp1/Sp2 motorn är också skotsäker men drar lite mer sopa tyvär)

Pratade med ett par stycken Apriliamekare för nåt år sen och vi diskuterade ventiljustering och alla sa att man kollar bara ventiler på Aprilia (gäller alla Rotax), justera ventilerna gör man sällan innan 10 k mil.
 
Last edited:

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
TwinLoveRace skrev:
2507414 Gäller ju att visa vem som bestämmer, du eller hojen. Om man sedan har lagt ner en vecka på att ställa in fjädringen har man en hoj som inte alls är så dum :)

Detta har nog mycket med körstil att göra. Jag för min del vill inte ha en hoj där man ständigt måste visa vem som bestämmer.

Kan du ge ett exempel på hur det yttrar sig i TLR:s fall? Behöver man krampaktigt hålla i styret för att undvika styrfladder vid forcerad kurvtagning? Måste man ladda på rejält i utgången av kurvor för att den ska "sätta" sig?
Hur uppför den sig vid lastväxelreaktioner, exempelvis en lång vänster som sedan nyper där du använder motorbroms för att få ned farten, blir den "svajig" då?

Rätt inställd fjädring är ju A & O och det är möjligt att den går att få riktigt skaplig. Jag är bara nyfiken och vill inte vara någon besserwisser, är bara intresserad av körteknik och chassiens styrkor och svagheter.:)


/ Johan
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
Black-Wolf skrev:
2505893 Hey

Om ingen nämnt det redan så ta en titt på Aprilia Falco :tummenupp

I grunden samma motor som RSV med något lägre effekt uttag men med bättre vrid. Ett bra om inte bättre alternativ till de du listat

Hade en 01:a med Renegade slippisar, chip, luftkit, Bellypan och Öhlinare som jag saknar som satan nu :(

Bekvämare och billigare att försäkra än en RSV :tummenupp

Finns ett antal till salu för runt 50 loppor

Men som någon sa...det bästa är att testa själv men lägg till Falcon på listan annars missar du något. Finns åtskilliga tester där den utses som vinnare över bland annat VTR och TL.

Men det är ju upp till var och en att bedömma, lycka till!

/BW



håller med, saknar min oxå, hade en -00:a med pc3 knfilter och sebringburkar i kolfiber, falcon är en underskattad hoj, hade även bukkåpa på den
 
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Lidköping
Hoj
Aprilia RSV1000R Factory-04, 2st Dirtbike-06 125cc, YAMAHA R1 Turbo (#stulen#)
Svaret är enkelt!

Köp en Aprilia RSV1000R-Factory.

Det finns ingen annan hoj som är bättre. :tummenupp
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
fazerfun skrev:

Utan att ha sett hojen live (vad jag vet iaf) så verkar priset väldigt rätt, eller kanske snarare lågt. Nästan så man blir sugen på en till :tomten

Hypern (916) är riktigt trevlig på bana, men det går faktiskt att snurra runt i Roslagen med den om man har lust med det eller toura med den. Ska man inte köra bana alls ska man kanske överväga SS1000DS istället (trots att 916 är 1000 ggr snyggare).

Finns en Ducati SS1000DS här: http://www.ducceklubben.org/annonser/popup_annons.asp?ID=4810

/Ssss
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top