XC90 lanserades i början av 2002 men leveranstiderna ledde till att kunderna fick vänta, med andra ord finner man inte alltför många av modellår 2002 (sökning på blocket 2002 =
0 2003 =
31). Marknadsfördelningen av bilarna torde varit till USA´s fördel och hemmamarknaden fick vänta, en del av sanningen åtminstone. På tal om USA var ett rykte som gick ända ned till volvohandlarnivå att nybilsgarantin som i USA var 4 år gällde även i Sverige om bilen importerades därifrån, här hemma fick kunderna nöja sig med 2 år och så vitt jag vet än idag. En garanti som skulle visa sig behövas...
Redan när demobilarna kom, som så ofta mekanikerna får sin genomgång av nyheterna på, stod dom förmodligen där under bilarna och klia sig i skallen, "Hur f-n har dom tänkt sig det här?". Det jag vill poängtera att det krävs inte mer än en medioker mekaniker (utan att för den delen klanka ner på någon volvomek) för att inse att detta inte kommer gå vägen. Man får ha i åtanke att verkstäderna precis hämtat sig från alla problem med de övriga nya modellerna som kom runt år 2000 (inte för inte att en S80 T6 från 1999 inte står särskilt högt i kurs) och så presenteras denna klump framför ögonen på dem.
XC90 precis som S60 AWD fick Haldex direkt från start och S60´n hade funnits på marknaden en stund redan, vad var det att klia sig i skallen om då? Ja det handlade ju inte bara om att hjulen på XC90 såg tunga och otympliga ut att lyfta av och på när det skulle mekas eller skiftas utan allting var för likt S60 eller S80 och V/XC70 för den delen. XC90 med tjänstevikt på 2200kg (7 sits), S60 1550kg och samma modell av komponenter som de redan innan visste inte riktigt höll måttet. På verkstäderna låg sedan tidigare bokstavligen högar med krängningshämmarstag som sparades ifall det skulle bli granskning från garantiavdelningen. Då dimper det in en koloss som har 650kg mer i tjänstevikt, betydligt tyngre hjul (jo det har inverkan på slitage serru oavsett om det är pimp eller ej
) med styr/spindelleder, hjullager som inte alls ser bättre ut än på de mindre modellerna. Hur ska detta sluta?
Men men.. mekanikerna kan ju tycka vad dom vill och de är ju troligtvis inte den stora målgruppen så att säga, här ska det säljas en ny bilmodell till lite mer välbärgade Svenssons. Hur gick det nu då, ja bilar sålde dom ju och konceptet verkade gå hem hos volvoköparna även om siffrorna inte mätte sig med V70 men det hade man förmodligen inte räknat med heller. Kundnöjdheten blev dock ganska intressant... Kommer inte ihåg mellan vilka år det var men XC90´n låg iaf i topp med typ Yaris som brukar tåga fram starkt i årliga mätningar vilket var ganska förvånande, året därpå hade samma bilmodell alltså XC90 gjort en djupdykning till den lägre delen av listan. Ett sådant tapp är i denna mätning av kundnöjdhet kanske inte unikt men nära på åtminstone. En förklaring och förmodligen en av dom mer betydelsefulla i sammanhanget var nog att när de låg i topp täcktes felen av garantin men året därpå var det betydligt fler som passerat två år och garantigräddfilen var slut.
Finns det inget bra att säga om bilskrället då? Visst finns det väl det men det hamnar ju gärna i skymundan då skrammel och elände är intressantare att prata/klanka ned på, samhällsperspektiv.
Haldex erbjuder inga vidare "klättraterräng" egenskaper men ett riktigt lyft jämtemot det tidigare viskosystemet, snabbt och effektivt för det som det är ämnat för = "snabbare" fyrhjulsdrift med humanare bränsleförbrukning jämtemot ett permanent system. Haldexsystemets snabba i/urkoppling kan även användas med olika system för att föraren ska klara av förrädiska situationer bättre. Uppgradering av programvaran kan enkelt utföras vid behov.
Krocksäkerhet av den högre standarden i världen och med den negativa klangen SUV´arna fått om att vara stora och farliga fått en finurligt konstruerad front för att skona en vanlig personbil vid frontalkrock genom att ha en lågt placerad balk där.
2:10 in i klippet
[YOUTUBE-ID]nhHKV1e-T84&feature=related[/YOUTUBE-ID]
Räddningstjänsten som har eller hade årliga tävlingar i just räddning upptäckte att deras verktyg inte klarade av att klippa upp XC90 karossen som de skulle (Volvo sponsrade) och fick då helt enkelt uppgradera sin utrustning p.g.a. just detta.
Om jag minns rätt var detta för att visa att det fortfarande gick att öppna dörrarna:
[YOUTUBE-ID]CqNITUm3WA8&feature=related[/YOUTUBE-ID]
Dom rostar inte på något sätt att det kan anses som något problem och även avgassystemen håller under normala fall väldigt länge, går dom sönder dock så blir det gärna väldigt dyrt. Såg en gång en som lyckats med blundern att backa ned sin XC90 från en lastkaj
Avgassystemet var bra krokigt och den notan var nog inte helt billig för det försäkringsbolaget.
Man åker bekvämt i en XC90, stolarna är sköna och har t.o.m. fått utmärkelser för just detta. Själva layouten i bilen och framförallt förarmiljön brukar berömmas för att vara lätthanterlig och logisk. Visst det handlar inte om några sportstolar med bra sidostöd men man kan åka långt utan att få träsmak så att säga.
Men allt detta positiva suddas gärna bort om bilen i fråga inte fungerar som den borde på så många andra punkter, vad har den för brister då?
Ja farhågorna om underdimensionerade leder besannades, alltså spindel/styrleder blev glappa minst lika snabbt om inte snabbare än för de andra modellerna, krängningshämmarstagen (även kallade stabilisatorstag) var inte bättre de heller. Kulleder som mer eller mindre sett likadana ut över 50 år på bilarna och kunskapen om hur de borde konstrueras funnits närapå lika länge, lik förbannat levereras skrotet som sitter på många av dagens bilar. Skylla på underleverantörer gör inte bilen i fråga bättre.
Hjullagrerna (kompletta nav och inte lösa lager) bak blev glappa och lät illa tidigare än önskvärt, även detta visste man redan om från S60 AWD. Gissningsvis beror detta på att Haldex spöar naven bak mer än tidigare visco iom snabbare i och urkoppling. Fram är väl ingen världsklass de heller men just bak verkade vara snäppet sämre.
Parkeringsbromsen, deras första (detta årtusende iaf) fotmanövrerade modell (tänk Merca) var felkonstruerad från fabrik och blev snabbt dålig och trögtrampad. Dessa byggdes om men hurvida det löste problemet till fullo vet jag inte, alla vände väl sig inte heller till volvoverkstan efter några år så problemet finns kvar på marknaden än idag. Haveri av komponeterna i trumman (ex backarna) kunde bli redigt dyrt i början, den svaga punkten för att det blev lite för dyrt kan tyckas tog man dock åt sig och uppfann en reparationssats för att mildra omkostnaderna... dock först efter några år.
Man råkade ge ut fel värden till leverantörerna som tillhandahåller utrustningen för hjulinställning, det i kombination med att det faktiskt gällde en modell som hade problem med komponenterna som i allra högsta grad hade med detta att göra ledde till ett gäng missöden med däckslitage. Hade äran att få bevittna en som ställts in med fel värden där båda bakdäcken var slitna ned till korden på ungefär halva slitytan medans andra halvan hade underligt mkt mönster kvar i jämförelse, då är det inte lite fel man råkat få till det med värdena. För att förstå problemet ytterliggare gavs uppdateringarna ut till hjulinställningsapparaten en eller två ggr om året så under tiden fick mekanikern lägga in värdena manuellt. Risken att det blir fel är naturligtvis större och i slutändan är det inte bara en mekaniker som är trött på extraarbetet utan en bilägare som inte är fullt lika nöjd.
Efter en tid, några år skulle jag gissa då jag inte minns exakt, insåg Volvo att det inte skulle hålla att fortsätta med dessa komponenter och gick ut med att man uppgraderade lederna i framvagnen och denna gång syntes det faktiskt att man gjort en förändring. Något som den mediokra mekanikern skulle kunnat tala om för dem redan innan bilen börjat levereras ut till kund...
Så visst nu kan man ju tycka att de borde lärt sig av sina misstag och modellår 2011 skulle vara bättre än 2002, så är det med största sannolikhet men nu har vi bara berört kanske de största problemområdena. Precis som XC70 där bara fyrhjulsdriften var på tapeten så är det ju inte direkt någon problemfri bil i övrigt heller. Alltifrån diverse elstrul mellan främre och bakre stötfångare till läckande drivlinekomponenter och ryckande automatlådor. XC90 finns förvisso även den med manuell låda men inte särskilt vanligt.
På tal om automatlådor så var det ju ganska genomskinligt, iaf för några år sedan då de inte hade någon intervall för byte av oljan i densamme... eller just det taxibilarna hade det och möjligen utryckningsfordon. Alltså för Svenssons bil hette det
filled for life eller bytes vid behov medan taxibilarna så skulle det bytas var 6000 mil om jag kommer ihåg rätt. Nu krävs det ingen raketforskare för att räkna ut att om det kommer till
vid behov = lådan börja visa ohälsosamma tendenser så kan det redan vara för sent. Detta var dock inget XC90 specifikt då de som taxibilar är lätträknade. För den som inte lyckas läsa mellan raderna så tolkar jag detta som att taxibilen hinner köra sönder lådan inom garanti/serviceavtalstiden om oljan inte byts men inte Svensson. Den rasar några ägarbyten och/eller tusen mil senare då ingen kopplar ihop det med den uteblivna serviceintervallen istället. Återigen för övrigt gällande läckande drivlinekomponenter, visst det är inga evighetsmaskiner de tar fram men när packboxar, givare och vanliga hederliga packningar börjar läcka efter några tusen mil kan det ju bara bero på slarv/bristfälligt ihopskruvat. På något sätt beroende på vevhusventilationen sägs vara en av anledningarna på flertalet bilmodeller och märken, har bara varit krav sedan 1969 på sluten vevhusventilation... hur många misstag kan man göra på ett och samma system? Slarv med service ska dock inte helt bortses ifrån som bidragande orsak.
XC90 - Volvos flaggskepp och den sista bilen att vara skissad och framtagen åtminstone på ritbordet medan Volvo var svenskägt.