Vilken 4WD för max 100 k

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ja det kunde iofs vara ganska skoj men några väl utvalda exempel, hinner inte då jag ska rulla någon vikt från ena änfan på gymet till den andra, pumpa pilatesbollen o kolla så att ingen ställt in träningscykeln för trögtrampat... Så efter 22 siktar jag på ;0)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
XC90 lanserades i början av 2002 men leveranstiderna ledde till att kunderna fick vänta, med andra ord finner man inte alltför många av modellår 2002 (sökning på blocket 2002 = 0 2003 = 31). Marknadsfördelningen av bilarna torde varit till USA´s fördel och hemmamarknaden fick vänta, en del av sanningen åtminstone. På tal om USA var ett rykte som gick ända ned till volvohandlarnivå att nybilsgarantin som i USA var 4 år gällde även i Sverige om bilen importerades därifrån, här hemma fick kunderna nöja sig med 2 år och så vitt jag vet än idag. En garanti som skulle visa sig behövas...

Redan när demobilarna kom, som så ofta mekanikerna får sin genomgång av nyheterna på, stod dom förmodligen där under bilarna och klia sig i skallen, "Hur f-n har dom tänkt sig det här?". Det jag vill poängtera att det krävs inte mer än en medioker mekaniker (utan att för den delen klanka ner på någon volvomek) för att inse att detta inte kommer gå vägen. Man får ha i åtanke att verkstäderna precis hämtat sig från alla problem med de övriga nya modellerna som kom runt år 2000 (inte för inte att en S80 T6 från 1999 inte står särskilt högt i kurs) och så presenteras denna klump framför ögonen på dem.

XC90 precis som S60 AWD fick Haldex direkt från start och S60´n hade funnits på marknaden en stund redan, vad var det att klia sig i skallen om då? Ja det handlade ju inte bara om att hjulen på XC90 såg tunga och otympliga ut att lyfta av och på när det skulle mekas eller skiftas utan allting var för likt S60 eller S80 och V/XC70 för den delen. XC90 med tjänstevikt på 2200kg (7 sits), S60 1550kg och samma modell av komponenter som de redan innan visste inte riktigt höll måttet. På verkstäderna låg sedan tidigare bokstavligen högar med krängningshämmarstag som sparades ifall det skulle bli granskning från garantiavdelningen. Då dimper det in en koloss som har 650kg mer i tjänstevikt, betydligt tyngre hjul (jo det har inverkan på slitage serru oavsett om det är pimp eller ej ;) ) med styr/spindelleder, hjullager som inte alls ser bättre ut än på de mindre modellerna. Hur ska detta sluta?

Men men.. mekanikerna kan ju tycka vad dom vill och de är ju troligtvis inte den stora målgruppen så att säga, här ska det säljas en ny bilmodell till lite mer välbärgade Svenssons. Hur gick det nu då, ja bilar sålde dom ju och konceptet verkade gå hem hos volvoköparna även om siffrorna inte mätte sig med V70 men det hade man förmodligen inte räknat med heller. Kundnöjdheten blev dock ganska intressant... Kommer inte ihåg mellan vilka år det var men XC90´n låg iaf i topp med typ Yaris som brukar tåga fram starkt i årliga mätningar vilket var ganska förvånande, året därpå hade samma bilmodell alltså XC90 gjort en djupdykning till den lägre delen av listan. Ett sådant tapp är i denna mätning av kundnöjdhet kanske inte unikt men nära på åtminstone. En förklaring och förmodligen en av dom mer betydelsefulla i sammanhanget var nog att när de låg i topp täcktes felen av garantin men året därpå var det betydligt fler som passerat två år och garantigräddfilen var slut.

Finns det inget bra att säga om bilskrället då? Visst finns det väl det men det hamnar ju gärna i skymundan då skrammel och elände är intressantare att prata/klanka ned på, samhällsperspektiv.

Haldex erbjuder inga vidare "klättraterräng" egenskaper men ett riktigt lyft jämtemot det tidigare viskosystemet, snabbt och effektivt för det som det är ämnat för = "snabbare" fyrhjulsdrift med humanare bränsleförbrukning jämtemot ett permanent system. Haldexsystemets snabba i/urkoppling kan även användas med olika system för att föraren ska klara av förrädiska situationer bättre. Uppgradering av programvaran kan enkelt utföras vid behov.

Krocksäkerhet av den högre standarden i världen och med den negativa klangen SUV´arna fått om att vara stora och farliga fått en finurligt konstruerad front för att skona en vanlig personbil vid frontalkrock genom att ha en lågt placerad balk där.

2:10 in i klippet

[YOUTUBE-ID]nhHKV1e-T84&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Räddningstjänsten som har eller hade årliga tävlingar i just räddning upptäckte att deras verktyg inte klarade av att klippa upp XC90 karossen som de skulle (Volvo sponsrade) och fick då helt enkelt uppgradera sin utrustning p.g.a. just detta.

Om jag minns rätt var detta för att visa att det fortfarande gick att öppna dörrarna:

[YOUTUBE-ID]CqNITUm3WA8&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Dom rostar inte på något sätt att det kan anses som något problem och även avgassystemen håller under normala fall väldigt länge, går dom sönder dock så blir det gärna väldigt dyrt. Såg en gång en som lyckats med blundern att backa ned sin XC90 från en lastkaj :tummenupp Avgassystemet var bra krokigt och den notan var nog inte helt billig för det försäkringsbolaget.

Man åker bekvämt i en XC90, stolarna är sköna och har t.o.m. fått utmärkelser för just detta. Själva layouten i bilen och framförallt förarmiljön brukar berömmas för att vara lätthanterlig och logisk. Visst det handlar inte om några sportstolar med bra sidostöd men man kan åka långt utan att få träsmak så att säga.

Men allt detta positiva suddas gärna bort om bilen i fråga inte fungerar som den borde på så många andra punkter, vad har den för brister då?

Ja farhågorna om underdimensionerade leder besannades, alltså spindel/styrleder blev glappa minst lika snabbt om inte snabbare än för de andra modellerna, krängningshämmarstagen (även kallade stabilisatorstag) var inte bättre de heller. Kulleder som mer eller mindre sett likadana ut över 50 år på bilarna och kunskapen om hur de borde konstrueras funnits närapå lika länge, lik förbannat levereras skrotet som sitter på många av dagens bilar. Skylla på underleverantörer gör inte bilen i fråga bättre.

Hjullagrerna (kompletta nav och inte lösa lager) bak blev glappa och lät illa tidigare än önskvärt, även detta visste man redan om från S60 AWD. Gissningsvis beror detta på att Haldex spöar naven bak mer än tidigare visco iom snabbare i och urkoppling. Fram är väl ingen världsklass de heller men just bak verkade vara snäppet sämre.

Parkeringsbromsen, deras första (detta årtusende iaf) fotmanövrerade modell (tänk Merca) var felkonstruerad från fabrik och blev snabbt dålig och trögtrampad. Dessa byggdes om men hurvida det löste problemet till fullo vet jag inte, alla vände väl sig inte heller till volvoverkstan efter några år så problemet finns kvar på marknaden än idag. Haveri av komponeterna i trumman (ex backarna) kunde bli redigt dyrt i början, den svaga punkten för att det blev lite för dyrt kan tyckas tog man dock åt sig och uppfann en reparationssats för att mildra omkostnaderna... dock först efter några år.

Man råkade ge ut fel värden till leverantörerna som tillhandahåller utrustningen för hjulinställning, det i kombination med att det faktiskt gällde en modell som hade problem med komponenterna som i allra högsta grad hade med detta att göra ledde till ett gäng missöden med däckslitage. Hade äran att få bevittna en som ställts in med fel värden där båda bakdäcken var slitna ned till korden på ungefär halva slitytan medans andra halvan hade underligt mkt mönster kvar i jämförelse, då är det inte lite fel man råkat få till det med värdena. För att förstå problemet ytterliggare gavs uppdateringarna ut till hjulinställningsapparaten en eller två ggr om året så under tiden fick mekanikern lägga in värdena manuellt. Risken att det blir fel är naturligtvis större och i slutändan är det inte bara en mekaniker som är trött på extraarbetet utan en bilägare som inte är fullt lika nöjd.

Efter en tid, några år skulle jag gissa då jag inte minns exakt, insåg Volvo att det inte skulle hålla att fortsätta med dessa komponenter och gick ut med att man uppgraderade lederna i framvagnen och denna gång syntes det faktiskt att man gjort en förändring. Något som den mediokra mekanikern skulle kunnat tala om för dem redan innan bilen börjat levereras ut till kund...

Så visst nu kan man ju tycka att de borde lärt sig av sina misstag och modellår 2011 skulle vara bättre än 2002, så är det med största sannolikhet men nu har vi bara berört kanske de största problemområdena. Precis som XC70 där bara fyrhjulsdriften var på tapeten så är det ju inte direkt någon problemfri bil i övrigt heller. Alltifrån diverse elstrul mellan främre och bakre stötfångare till läckande drivlinekomponenter och ryckande automatlådor. XC90 finns förvisso även den med manuell låda men inte särskilt vanligt.

På tal om automatlådor så var det ju ganska genomskinligt, iaf för några år sedan då de inte hade någon intervall för byte av oljan i densamme... eller just det taxibilarna hade det och möjligen utryckningsfordon. Alltså för Svenssons bil hette det filled for life eller bytes vid behov medan taxibilarna så skulle det bytas var 6000 mil om jag kommer ihåg rätt. Nu krävs det ingen raketforskare för att räkna ut att om det kommer till vid behov = lådan börja visa ohälsosamma tendenser så kan det redan vara för sent. Detta var dock inget XC90 specifikt då de som taxibilar är lätträknade. För den som inte lyckas läsa mellan raderna så tolkar jag detta som att taxibilen hinner köra sönder lådan inom garanti/serviceavtalstiden om oljan inte byts men inte Svensson. Den rasar några ägarbyten och/eller tusen mil senare då ingen kopplar ihop det med den uteblivna serviceintervallen istället. Återigen för övrigt gällande läckande drivlinekomponenter, visst det är inga evighetsmaskiner de tar fram men när packboxar, givare och vanliga hederliga packningar börjar läcka efter några tusen mil kan det ju bara bero på slarv/bristfälligt ihopskruvat. På något sätt beroende på vevhusventilationen sägs vara en av anledningarna på flertalet bilmodeller och märken, har bara varit krav sedan 1969 på sluten vevhusventilation... hur många misstag kan man göra på ett och samma system? Slarv med service ska dock inte helt bortses ifrån som bidragande orsak.

XC90 - Volvos flaggskepp och den sista bilen att vara skissad och framtagen åtminstone på ritbordet medan Volvo var svenskägt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hur är den tillförlitligheten på Haldex fyrhjulsdrift efter 20 000 mil? Tittade lite på Volvoforumet och där fanns de de som påstod att det började bli problem över de miltalen - något Volvo tydligen själva bekräftade enligt personerna i fråga. Det kan ifrågasättas om Volvo själva verkligen skulle gå ut och säga en sådan sak. Möjligtvis någon mekaniker på en Volvo verkstad inofficiellt.

Om Volvo har problem med tillförlitlgiheten, borde väl fler tillverkare som använder sig av systemet ha det. Audi/VW var väl den första. Har det rapporterats problem med Haldex-systemet hos dem? Tänker mig dyrbara reparationer där det havererat, inte att någon liten givare eller så gett upp.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja sanningen är hård.

Tänkte eventuellt tjöpa en billig(tack vare soppaåtgången) xc90 med V8E o ha som fiske(vinterbil)

Mycke stålar men man får en rätt biffig bil med rätt antal pållar , 315.

Styrleder,parkeringsbromsar och skit går ju alltid att fixa själv - men när blev främre ledsystemet ändrat (gillar o gasa ibland:D)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om Volvo har problem med tillförlitlgiheten, borde väl fler tillverkare som använder sig av systemet ha det. Audi/VW var väl den första. Har det rapporterats problem med Haldex-systemet hos dem? Tänker mig dyrbara reparationer där det havererat, inte att någon liten givare eller så gett upp.

14000mil på systers Xc70-07. Död Haldex AOD koppling. från 13500kr för en begagnad på skroten. Grattis. och tydligen inte den första att drabbas.
XC:n blir synnerligen spännande att köra med bara drivning fram :näsblod

Att alla 4 hjullager var döda vid 10000mil ansåg vålvå som "ganz normal".
Hallelulja.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tjitt. Det var mycket informativ text.

Hur kommer det sig att du vet så mycket, i synnerhet med den konstruktiva men dock något syrliga tonen?

//U.Nderleverantör

Svårt att hålla det sött med så mycket "slarv" =) Tyckte bilar var kul förut så då har man väl snappat upp ett och annat genom åren.

Hur är den tillförlitligheten på Haldex fyrhjulsdrift efter 20 000 mil?

Har jag inget bra svar på, över dom miltalen är dock sådana fel inte bra men de flesta har väl mer förståelse för det då. Som så mycket annat handlar det säkert även om hur bilskrället använts och servats.

Ja sanningen är hård.

Tänkte eventuellt tjöpa en billig(tack vare soppaåtgången) xc90 med V8E o ha som fiske(vinterbil)

Mycke stålar men man får en rätt biffig bil med rätt antal pållar , 315.

Styrleder,parkeringsbromsar och skit går ju alltid att fixa själv - men när blev främre ledsystemet ändrat (gillar o gasa ibland:D)

Här var uppvaknandet jag syftade på gällande just det:

http://www.e24.se/makro/volvo-aterkallar-drygt-250-000-bilar_68817.e24

Tänk på att det är en tung bil med breda däck som normalt inte erbjuder något terrängmönster, kan bli spännande om det blir till att åka ut mot avlägsna fiskevatten. V8´an vill jag dock minnas fick funktionen med 50/50 drivning vid start för att just minimera risken att fastna som en sköldpadda på magen i lite svårare förhållanden.
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Fattar inte varför det fortfarande är diskussion här vi har ju redan kommit fram till att subaru är den bästa vinterbilen och att nissan är den bästa sommarbilen... ;)
 
  • Gilla
Reaktioner: flu

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Måste lägga mig i xc90 diskussionen lite :) Hade en 2.5T från 2005 som gått ca 8k mil när jag sålde den. Bilen hade lite fel så där som alla bilar har som har några år på nacken, den drog en j-a massa bensin och va aldrig speciellt trevlig på något sätt.. Har bytt till en bmw x5 från 2007 och visst, det är inte samma prisklass men j-ar vilken skillnad det är på bil! :tummenupp
 

Castor

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Ort
;-)
Hoj
250 cr
[YOUTUBE-ID]auEdEYY3ao4[/YOUTUBE-ID]

En audi allroad dock skulle jag hålla mig borta från dom första årsmodellerna i vanlig ordning

Man är ju lite av en audiot :tungan
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
En audi allroad dock skulle jag hålla mig borta från dom första årsmodellerna i vanlig ordning

Man är ju lite av en audiot :tungan

Ja men det var ju lögn redan i introt, vad har Merca med komfort att göra? Den där nyckeln hörde definitivt hemma i någon bil med deras parkbänkssäten ;)

Det jag läste ut av den reklamen var snarare olika modellrelaterade svagheter och det måste ju betyda att Audi säger att att dom samlat alla fel i en modell :D

Tror dock inte att jag är så långt ifrån sanningen...
 

Castor

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Ort
;-)
Hoj
250 cr
Ja men det var ju lögn redan i introt, vad har Merca med komfort att göra? Den där nyckeln hörde definitivt hemma i någon bil med deras parkbänkssäten ;)

Det jag läste ut av den reklamen var snarare olika modellrelaterade svagheter och det måste ju betyda att Audi säger att att dom samlat alla fel i en modell :D

Tror dock inte att jag är så långt ifrån sanningen...
Audi är fina grejer serru,tysk ingenjörskonst när den är som bäst
jag är ödmjuk och mycket objektiv :7peta
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top