Vilken 4WD för max 100 k

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
Haha!
Den tar sig fram jävlar anamma, och skulle det var mer snö än så lägger man på kedjorna. 6x6 + diffspärr är de shiit annars..
Jo motorväg händer ibland, typ till besiktning och så. Inget att rekomendera dock, går lite nästan hälften så fort mot skyltad hastighet.

Vänta nu. Äger, och kör, du en 40-bil? :va
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
X-trailen testade jag för ett par veckor sedan, manuell med 2.0 bensinaren, ingen kioskvältare direkt, men kändes bekväm & som vanligt med Nissan, pålitlig!

Edit: Vad tror ni om en Audi Allroad 2.7T ? 00:a

Väldigt skön bil!!!! Men kolla att allt fungerar först, är det luftfjädring så ska dessa kollas NOGA!!! Annars blir det dyrt..... Samma motor som i S4 och RS4 2000, 2001 fast nertrimmad med mindre turbosar mm... Men 250hk blir lätt över 300 med chip...:rolleyes::tummenupp

De försöker väl kompensera för pojkvännens attribut :D Själv kör jag en liten Renault :rolleyes:

Det måste vara nått sånt då....:näsblod:död
 
Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ja jag förstår att en 10 bast gammal Audi kan knasa rejält, speciellt luftfjädring, men biljäveln kostar bara 90 lakan!!! kan ju vara ett klipp, eller rena mardrömmen....
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Hur långt har den gått?! Servicebok? Vad är bytt på den? Vad för utrustning? Några fel?
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Kolla framvagnen nog på den där! Vi bytte länkarmar och alla bussningar två gånger på 26000mil. Kostar 15000 varje gång.

Går att hitta förstärka mycket billigare och "original" för bråkdelar av den summan.... Tyskland....:tummenupp
Men det är en svag punkt ja!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Går att hitta förstärka mycket billigare och "original" för bråkdelar av den summan.... Tyskland....:tummenupp
Men det är en svag punkt ja!

Men det är värdelöst att byta och inget man HELST gör själv. Vore det inte för dessa kassa framvagnar så hade jag antagligen kört något liknande, men varenda jävla gång jag använder mig av en VAG så blir jag överraskad över att de fortfarande inte har fått till framvagnen, nästan lika dålig som en V70's.
Morsan har en Passat -10 och jag väntar bara på att det ska börja klonka i den. Snart så, den har precis passerat 2000 mil...
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
X-trailen testade jag för ett par veckor sedan, manuell med 2.0 bensinaren, ingen kioskvältare direkt, men kändes bekväm & som vanligt med Nissan, pålitlig!

Edit: Vad tror ni om en Audi Allroad 2.7T ? 00:a

Jag har en känsla att du inte har 25.000 undanstoppat för att laga bilen, då hade du inte spanat på såpass billiga vagnar. Så Audin är ett skitdåligt val. Den kan hålla och vara jättebra i 15.000 mil, men den kan också gå sönder om ett år och kosta 15.000 i månaden att driva under ett par månader hur noga du än kollar upp den.

Defacto: Gillar man inte att lägga massa skitpengar på att laga gammalt mög utan gillar att bilen startar varje morgon och tar dig fram med bra fyrhjulsdrift så är Subaru överlägsen. Valfri annan Japansk bil går fint med.

Men diggar man att sponsra reservdelsverkstan så fine... Men dom pengarna är bättre att lägga på amortering, ränta och värdeminskning.

Det är en bister verklighet, men face it, man får inte lyx för budgetpengar utan att spela rysk roulette med plånboken och sparpengarna :fakta
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Men det är värdelöst att byta och inget man HELST gör själv. Vore det inte för dessa kassa framvagnar så hade jag antagligen kört något liknande, men varenda jävla gång jag använder mig av en VAG så blir jag överraskad över att de fortfarande inte har fått till framvagnen, nästan lika dålig som en V70's.
Morsan har en Passat -10 och jag väntar bara på att det ska börja klonka i den. Snart så, den har precis passerat 2000 mil...

Audi skrotade den framvagnen -01/02 men vissa Allroaden har inte riktigt samma usla framvagn som tidigare A4 och Passat...
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag har en känsla att du inte har 25.000 undanstoppat för att laga bilen, då hade du inte spanat på såpass billiga vagnar. Så Audin är ett skitdåligt val. Den kan hålla och vara jättebra i 15.000 mil, men den kan också gå sönder om ett år och kosta 15.000 i månaden att driva under ett par månader hur noga du än kollar upp den.

Defacto: Gillar man inte att lägga massa skitpengar på att laga gammalt mög utan gillar att bilen startar varje morgon och tar dig fram med bra fyrhjulsdrift så är Subaru överlägsen. Valfri annan Japansk bil går fint med.

Men diggar man att sponsra reservdelsverkstan så fine... Men dom pengarna är bättre att lägga på amortering, ränta och värdeminskning.

Det är en bister verklighet, men face it, man får inte lyx för budgetpengar utan att spela rysk roulette med plånboken och sparpengarna :fakta

Jag har en S6 02:a. Allt är dyrt. Hela tiden. Nu är automaten ledsen. När den väl blivit fixad så är det dags för kamremsbyte, senaste offerten för det var 17.000:-.

På en Allroad så har du två turbosar som kan tänkas behöva bytas nån gång, kan ju gissa att det kostar ungefär hälften av vad du köper den för. Luftfjädringen kommer börja knasa förr eller senare, finns alternativ att beställa från USA som håller bättre för en 25 loppor eller så. Googlade runt en del på det och kikade på några allroads innan jag fick hjärnsläpp och köpte S6:an istället. Köpte mig en gammal volvo 850 för att slippa åka buss varje gång det skall skruvas med audin.

Men när Audin fungerar så är allt förlåtet :)
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Pappa ska ha en "ny" bil att ha i jobbet (skogen).
Ska få med sig hunden och sig själv typ.
*50-120.000kr
*Dragkrok (Kommer aldrig få honom att köpa en pickis, så det får bli släpkärran till det som ska flyttas.)
*Inget reservhjul på bakluckan. (Någon fix idé som han har.)
*Bensin eller diesel, har han inte sagt något om.
Han är inne på Outlander, Forester, Rav4 eller någon Subaru kombi.
Själv tycker jag en högre bil skulle vara mer passande, ex. Pajero, Land cruiser.

Vad tror ni om den här:
http://www.blocket.se/uppsala/Mitsubishi_Outlander_2_4_160HK_4X4_ny_bes_kam_31524819.htm?ca=10&w=1 ?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Pappa ska ha en "ny" bil att ha i jobbet (skogen).
Ska få med sig hunden och sig själv typ.
*50-120.000kr
*Dragkrok (Kommer aldrig få honom att köpa en pickis, så det får bli släpkärran till det som ska flyttas.)
*Inget reservhjul på bakluckan. (Någon fix idé som han har.)
*Bensin eller diesel, har han inte sagt något om.
Han är inne på Outlander, Forester, Rav4 eller någon Subaru kombi.
Själv tycker jag en högre bil skulle vara mer passande, ex. Pajero, Land cruiser.

Skulle valt en Forester eller Outback från Subaru. En Outback har något bättre markfrigång än en Legacy. Erkänt bra bilar som är populära bland folk som har behov av framkomlighet vintertid. Behöver man ytterligare markfrigång är en Landcruiser nästa steg.

Det är först om man ska ut på rena skogsvägar markfrigången bör vara en prioritet. Helst en bil där det går att låsa diffarna. T ex Landcruiser och Defender. Tar du t ex en Nissan KingCab eller liknande konkurrenter har de inte den möjligheten. Får ett hjul inte fäste kommer man inte någonstans.

Om man inte ska ut på de riktigt oplogade skogsvägarna kommer man rätt långt med en normal personbil och bra fyrhjulsdrift.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Pappa ska ha en "ny" bil att ha i jobbet (skogen).
Ska få med sig hunden och sig själv typ.
*50-120.000kr
*Dragkrok (Kommer aldrig få honom att köpa en pickis, så det får bli släpkärran till det som ska flyttas.)
*Inget reservhjul på bakluckan. (Någon fix idé som han har.)
*Bensin eller diesel, har han inte sagt något om.
Han är inne på Outlander, Forester, Rav4 eller någon Subaru kombi.
Själv tycker jag en högre bil skulle vara mer passande, ex. Pajero, Land cruiser.

Vad tror ni om den här:
http://www.blocket.se/uppsala/Mitsubishi_Outlander_2_4_160HK_4X4_ny_bes_kam_31524819.htm?ca=10&w=1 ?

Även jag är svag för Subaru men i.o.m. detta har jag även spanat runt lite och rosten är en svag punkt. Summa sumarum, försök få tag på ett vettigt objekt som gärna får vara rostskyddat sen tidigare och sedan hålla efter det. Nu är det tyvärr alltför sällsynt trots vårat klimat och användning av salt, men är den schysst så gör en behandling. Lita inte blint på lovord som "Importören behandlade den när den kom hit" för det kan förvisso vara sant men hurvida det är en fullständig behandling eller ej finns det tvivel om.
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Skulle valt en Forester eller Outback från Subaru. En Outback har något bättre markfrigång än en Legacy. Erkänt bra bilar som är populära bland folk som har behov av framkomlighet vintertid. Behöver man ytterligare markfrigång är en Landcruiser nästa steg./QUOTE]

Jag tror nog han skulle klara sig med en Forester eller Outback. Han har klarat sig med div. Corolla 4WD tidigare.

Hur är bagageutrymmet hos Forester? Ser ju rätt litet ut.

Hur är ägandekostnaderna?

Även jag är svag för Subaru men i.o.m. detta har jag även spanat runt lite och rosten är en svag punkt.

Tack för tipset. :tummenupp

Något mer man ska kolla när det gäller Subaru?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ja jag har ju inte ägt någon Subaru alls ännu men letar som sagt, däremot har jag väl pillat på en bil eller två genom åren och gjort lite efterforskningar själv.

Det jag kontrollerar lite extra själv är:

Rost - Inte rädd för att lägga mig på backen för att kolla under, men vanligaste vad det verkar som på Subaru är bakskärmar, hjulhus/fjäderbenstorn bak, runt rutor, runt/nedanför taklucka, tanklucka, antenn, sparklådor. Nu är dock inte alla bilar sönderrostade på dessa ställen men det är typiska punkter som lätt blir slitna/rostangripna på en rostkänsligare vagn. Inte riktigt Forester specifikt heller, själv kollar jag på Impreza och Legacy men förmodligen inte fy skam att se över detta på Forester. Tips är att surfa lite subaruforum, folk verkar ofta vara entusiastiska för sina bilar och bra tips brukar vara lätta att finna.

Ja det är ju fyrhjulsdrift och såklart drivknutar både fram och bak, kolla bälgarna och att det inte är något missljud vid sväng.

Hjullager, man kanske tror att drivlinan "låter så" p.g.a. fyrhjulsdrift men den håller så gott som käft när den funkar som den ska, brukar vara ett morrande ljud som varierar vid sväng.

Koppling, hög växel i förhållande till varvtal = högt moment men det ska inte slira för det, att växellådan känns lättarbetad/växlarna går i som dom ska. Inga onormala ryck eller missljud om automat, att alla knappar funkar.

Oljeläckage, alla boxermotorer verkar inte helt täta av sig och visst en ventilkåpstätning eller två kanske inte är hela världen men kan ju vara något dyrare och man bör ju veta om det innan inköp.

Lite udda är dom ju, bra att veta lite servicekostnader innan som kamremsbyte, tändstift (sägs vara trångt), koppling för den delen osv. Ni kanske har eran supermek som brukar ta hand om era bilar men han eller hon (haha tjejer kan ju inte meka ;) ) kanske vägrar röra en boxermotor och då kan det ju vara bra att veta vad märkesverkstan debiterar eller så.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hur funkar en Volvo XC70 att ta sig fram med på igensnöade vägar?
För och nackdelar mottages tacksamt.

Har hört att fyrhjulsdriften på dom inte är något att hänga i granen.
Någon med erfarenhet????

Är en sån här jag tänker på
http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_XC70_31311394.htm?ca=18&w=1


Jim G

Nja den har väl inte fått så bra betyg genom åren, kanske inte alltid berättigat men tyvärr alltför ofta.

Fyrhjulsdriften på denna där fungerar kort och gott med hjälp av en viskokoppling. Detta betyder alltså att att det är en hydraulmekanisk konstruktion som överför kraften till bakhjulen via en vinkelväxel = en ganska klen och känslig konstruktion. Problemet då som de flesta klankat ned på är följande:

Systemet är temperatursberoende, är systemet/viskokopplingen kall så överförs väldigt lite kraft till bakhjulen. Bakhjulen är dock alltid inkopplade så på så viss är det permanent fyrhjulsdrift men med lite ojämn kraftfördelning kan vi kalla det. Det som har hänt då vid tester vid typiska förhållanden är att bilen hinner gräva ned sig med framhjulen innan systemet fått möjlighet att uppnå rätt arbetstemperatur. Exempelvis dra upp båttrailern på en sandstrand med kall bil och bara framhjulen som hasar sig fram.

Vid körning dock så känns dom ganska stadiga, använder man högerfoten kan man visst få till lite underhållande överstyrning och man känner av att bilen skottar på på alla fyra.

Känsligt system då? Jo då har vi då dels viskokopplingen och även den nämnda vinkelväxeln som exempel. Systemet är känsligt för hastighetsvariationer mellan hjulen, alltså har det hänt ett otal ggr att man fått dit olika däckdimensioner på bilen av någon anledning. Brukar räcka med några km körning så blir det ragnarök och en sönderkörd viskokoppling till följd om inte mer.

Vinkelväxeln i sig kan tyckas underdimensionerad, de haverier jag sett har varit på hylsan i själva vinkelväxeln som omsluter axeln från växellådan och inte tvärt om turligt nog. Helt enkelt blivit sallad av splinsen. Sen har dom inte varit helt fläckfria från läckage i de olika komponenterna i systemet, har för mig att en del förklarades med att oljan skummade i vinkelväxeln men det kan ha varit ett problem som visa sig när Haldex infördes.

De här testerna tycker jag e ganska bra, gamla viskosystemet är inte med på Volvobilarna men kan ändå vara kul att se hur systemen arbetar. Det som inte är bra är kommentatorn, testet är om inte gjort av Subaru så till deras favör iaf. Jag köper alltså inte det hela med hull o hår men det ger en hyffsad överblick, Nissan som jag förknippar oavkortat med franskt skrot numera har ett paradnummer i klippet :tummenupp

Den irriterande texten i början försvinner inom kort:

[YOUTUBE-ID]Q7dVFY5CxT0[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top