Ja jag har ju inte ägt någon Subaru alls ännu men letar som sagt, däremot har jag väl pillat på en bil eller två genom åren och gjort lite efterforskningar själv.
Det jag kontrollerar lite extra själv är:
Rost - Inte rädd för att lägga mig på backen för att kolla under, men vanligaste vad det verkar som på Subaru är bakskärmar, hjulhus/fjäderbenstorn bak, runt rutor, runt/nedanför taklucka, tanklucka, antenn, sparklådor. Nu är dock inte alla bilar sönderrostade på dessa ställen men det är typiska punkter som lätt blir slitna/rostangripna på en rostkänsligare vagn. Inte riktigt Forester specifikt heller, själv kollar jag på Impreza och Legacy men förmodligen inte fy skam att se över detta på Forester. Tips är att surfa lite subaruforum, folk verkar ofta vara entusiastiska för sina bilar och bra tips brukar vara lätta att finna.
Ja det är ju fyrhjulsdrift och såklart drivknutar både fram och bak, kolla bälgarna och att det inte är något missljud vid sväng.
Hjullager, man kanske tror att drivlinan "låter så" p.g.a. fyrhjulsdrift men den håller så gott som käft när den funkar som den ska, brukar vara ett morrande ljud som varierar vid sväng.
Koppling, hög växel i förhållande till varvtal = högt moment men det ska inte slira för det, att växellådan känns lättarbetad/växlarna går i som dom ska. Inga onormala ryck eller missljud om automat, att alla knappar funkar.
Oljeläckage, alla boxermotorer verkar inte helt täta av sig och visst en ventilkåpstätning eller två kanske inte är hela världen men kan ju vara något dyrare och man bör ju veta om det innan inköp.
Lite udda är dom ju, bra att veta lite servicekostnader innan som kamremsbyte, tändstift (sägs vara trångt), koppling för den delen osv. Ni kanske har eran supermek som brukar ta hand om era bilar men han eller hon (haha tjejer kan ju inte meka
) kanske vägrar röra en boxermotor och då kan det ju vara bra att veta vad märkesverkstan debiterar eller så.