Vilken 4WD för max 100 k

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Subaru hade en prov visning. Folk fick prova deras bilar i snö.

De körde och körde, Fastnade ALDRIG.

När de som fick prova bilarna kom in i bil hallen så sa dem att det gick felfritt.

Då sa bilhalls killen "Vad bra. Nu sätter vi på vinterdäcken också" :yoparty

Subaru drivs på alla hjul samtidigt. Drar 1 liter milen som de flesta 4 hjulsdrivna som bara går på 2 hjul för det mesta.

Mor fick ner Subaru Outback 2007 modell till 0,62 l/mil en gång. :)
 
Last edited:

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Subaru hade en prov visning. Folk fick prova deras bilar i snö.

De körde och körde, Fastnade ALDRIG.

När de som fick prova bilarna kom in i bil hallen så sa dem att det gick felfritt.

Då sa bilhalls killen "Vad bra. Nu sätter vi på vinterdäcken också" :yoparty

Subaru drivs på alla hjul samtidigt. Drar 1 liter milen som de flesta 4 hjulsdrivna som bara går på 2 hjul för det mesta.

Mor fick ner Subaru Outback 2007 modell till 0,62 l/mil en gång. :)


Jag ligger på 0,6 ungefär med min impreza också men då kör jag på 98 oktan men 95 drar den över litern.



Vi har både Toyota rav 4 och impreza och imprezan är bättre men rav 4 är jävligt bra den också..
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag har haft fyrhjulsdrivet på de fyra senaste bilarna, just nu en XC70 och HSB åker omkring i en äldre CR-V.

Audin och Volvon uppträder rätt lika, direkt ingrepp via Haldex och inga större svårigheter att klara av vinterväglag, understyrda om Du tvekar med gasen. XC är lite för mjuk i fjädring/chassi (i alla fall utan aktiv fjädring), den vanliga Volvon med fyrhjulsdrift är bättre balanserad och styvare. Vill man åka aktivt måste antispinn-systemet slås av.

CR-V har ju viskokoppling och det känns helt klart segare att åka aktivt med, men är en bra hjälp på vinterföre.

Så - med en budget för runt 100k kan jag rekommendera en S60/V70 2.5T AWD med Haldex och manuell låda, lägg sedan 8 kkr på BSR omprogrammering så får Du en mycket vettig vinterbil. Jag kan fortfarande sakna min, den var välbalanserad och gick att åka duktigt fort med.

Lycka till:tummenupp
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Vad menar du med "drar igång bara när den spinner"? Det gör de flesta flerhjulsdrivna bilar, det är inte så att du åker omkring på motorvägen och bilen dras fram av alla 4 hjul konstant. Då skulle du dels få byta däck konstant samt drivaxlar och kuggar etc samt få tanka för jämnan.

Vare sig Haldex, Visko eller Torsen driver konstant utan det krävs diffspärr för det, det andra är bara slirkopplingar.
Och en del anser ju att det ena är bättre än det andra (Speciellt Audi-ägare av någon konstig anledning...) men det är ju som vanligt med den delen...


Kör en gammal disco II, fulldiff mellan hjulen och centrumdiff.

Så då innebär det väl att alla drar konstant (på motorvägen/asfalt), men mest bara ett fram eller ett bak eller hur man nu vill se det.

Men jag fattar vad du menar, odiffat på fyra hjul blir lite bökigt utanför geggan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kör en gammal disco II, fulldiff mellan hjulen och centrumdiff.

Så då innebär det väl att alla drar konstant (på motorvägen/asfalt), men mest bara ett fram eller ett bak eller hur man nu vill se det.

Men jag fattar vad du menar, odiffat på fyra hjul blir lite bökigt utanför geggan.

Har inte discon någon slags låsbar lamell/visco mellandiff, så den alltid är fyrhjulsdriven, men vid landsvägskörning har den lite "slip" mellan axlarna?

Eller blandar jag ihop den med någon annan fotbollsmorsejeep?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
För ett par år sedan samma dag som det var en av de värsta snöstormarna hjälpte jag en kompis flytta ner från Göteborg. Vi lånade ett släp och en Discovery. Bilen var sjukt stabil och drog oss som ett lok t&r. Snödrev över motorvägen var inga problem. Bara att anpassa hastigheten efter rådande förhållandena. Vi kom fram ett par timmar senare än beräknat men vi kom åtminstone hem. En oförglömlig resa.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Subaru drivs på alla hjul samtidigt. Drar 1 liter milen som de flesta 4 hjulsdrivna som bara går på 2 hjul för det mesta.

Ända fram tills en sida står på nollfriktion och den andra på asfalt. Där satt den!

Däremot är det , som någon annan skrev, ett extremscenario.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Understyr en Audi Quattro kraftigt så är det för att du kör som en kärring :fakta
De tvåhjulsdrivna understyr däremot gärna en hel del :gnissla

Nej, jag har aldrig kört som en kärring. Men Audi är understyrda, inget snack om saken. Men inga problem egentligen, bara lite mer planering. Det krävs mer av en förare helt enkelt att framföra en Audi kontra tex en Subba som till och med en tjej kan köra :rolleyes:

App-app-app, där pinkar du i galen tunna. :D Ducatiägare dras med den svenska avundsjukan mixat med jantelagen. Du skola icke ha fräsigare motorcykel än din nästa. :fakta

/J

Ähh, merparten av Ducceägarna är nyfrälsta nördar som tror sig ha skaffat det bästa på två hjul. Missförstå mig rätt, jag älskar dessa jävla spaghettiräcers men skulle aldrig tala om dem på samma sätt som merparten av ducceägarna för det är bara FEL :fakta
Det är inga missförstådda genier eller olycksbarn som lyder under jantelagen, det är bara konstiga människor :D

Subaru drivs på alla hjul samtidigt.

Inte för att vara elak eller så men du har inte ens körkort och knappt hår på pungen, så vad vet du om fyrhjulsdrift då? :flamebait
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ända fram tills en sida står på nollfriktion och den andra på asfalt. Där satt den!

Däremot är det , som någon annan skrev, ett extremscenario.

För andra räcker det att ena änden av bilen står på noll friktion
:va Känns på nå vis mer "sannolikt"..
[YOUTUBE-ID]Z6-ERc-DfhA[/YOUTUBE-ID]

Um? dessutom såg det ut som att subban tog sig fram med bara ett hjul på fäste, så vart fick du den infon ifrån?
 
Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
För andra räcker det att ena änden av bilen står på noll friktion
:va Känns på nå vis mer "sannolikt"..
[YOUTUBE-ID]Z6-ERc-DfhA[/YOUTUBE-ID]

Um? dessutom såg det ut som att subban tog sig fram med bara ett hjul på fäste, så vart fick du den infon ifrån?

Näst sämst system.

http://www.teknikensvarld.se/documents/4wd/4wd_2006/index.xml


Edit: ändrade länken.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Har inte discon någon slags låsbar lamell/visco mellandiff, så den alltid är fyrhjulsdriven, men vid landsvägskörning har den lite "slip" mellan axlarna?

Eller blandar jag ihop den med någon annan fotbollsmorsejeep?

TC via abs:yoparty inget annat som stör. Men dom äldre fanns med låsbar mellandiff, suveränt om man korsar ett dike:gnissla

Fotbollsmorsor tycker discon är för burkig och liten inuti, dom kör voyager 4x4:D
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Grand Cherokee V8:an är nice när det är riktigt pissigt väder. Har en 98:a som gått säkert 12.000 mil sedan vi köpte den. Bara sköta service, se till att bromsa bort rosten från bakskivorna ibland och se till att skifta däcken så att dom slits jämt. Brukar ju köra den med hojen på släp till gelleråsen ibland, har inga problem med att stolen skulle vara obekväm. Bara se till att det är lagom med luft i svankstödsgrejen. Soppaförbrukningen är sjuk, datorn står på 1.6l/mil i snitt om jag snålkört den ett tag, annars 1.7l/mil...

Audin är inte mycket bättre den, snittar 1.4l/mil. Men gillar man V8 så får man snåla in på något annat än soppakontot...
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Understyr en Audi Quattro kraftigt så är det för att du kör som en kärring :fakta
De tvåhjulsdrivna understyr däremot gärna en hel del :gnissla
motorsvaga 1,8tqs understyr duktigt iaf, klart det går att provocera fram överstyrning men normalt understyrde iaf min som fan på vintern.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Innan man kritiserar olika lösningar tillverkarna har får man fundera på fundera på vad de tänkt uppnå med sin lösning.

Vissa system är bara tänkt att stabilisera bilarna på halt eller vått underlag. Andra är tänkt att göra att bilarna tar sig fram bättre utanför allmänna vägar. Sedan finns de de som är kompromisser däremellan.

Man får helt enkelt välja en bil som passar det ändamålet man tänkt sig använda bilen i.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top