Vilken 4WD för max 100 k

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
RAV4:an har jag kört en del, riktigt skönt chassi i vinterväglag trots att den känns väldigt kort.
Förutsatt att man inte lägger på Cooper Discoverer vinterdäck som den blir snudd på okörbar med om det är lite spårigt.Annars rätt trevlig vinterbil.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jeep är bara ett alternativ om man införstådd med att de drar sjukligt mycket soppa om man väljer en med 8:a. Delar finns det uppsjöar av och 6:an brukar hålla för det mesta.
Men kör man inte så många mil per år så är det jävligt mycket bil för pengarna, sina obekväma stolar till trots.

Suzukin passar just till att dra hästsläp med, men har du inget sånt så kan du ju kika på annat ;)
Raka sexan drar en del soppa också om det är vinter och blir några kallstarter och så. :näsblod Men annars så är den hållbar, har hyfsad framkomlighet och drar väl ner mot 0.8l/mil på landsväg har jag för mig. Med viss traktorkänsla.

Hur är det med rost på det nyare Suzukisarna? Äldre Vitara kunde rosta en del om jag inte missminner mig (för att inte tala om SJ/Samuraj). Annars så är de väl som de flesta andra japanska bilar, inte så värst spännande men driftsäkra.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Mmm, dom var det, dom tidiga årsmodellerna, sen kom ju andra tillverkare in och styrde upp den värsta engelska-sjukan...

Vilket år som är brytpunkt vet jag dock inte.

Dom nyare är bara marginellt bättre och udda reservdelar kan du glömma att få tag på! Vi fick bygga en ny upphängning till dieseltanken på den som min syster hade för det fanns inte att köpa. Det tog två dagar att fixa då vi fick riva ner hela bakaxel upphängningen, tacka vet jag tankband!

Pruta på den här!
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dom nyare är bara marginellt bättre och udda reservdelar kan du glömma att få tag på! Vi fick bygga en ny upphängning till dieseltanken på den som min syster hade för det fanns inte att köpa. Det tog två dagar att fixa då vi fick riva ner hela bakaxel upphängningen, tacka vet jag tankband!

Jasså, det är fortfarande så :va

Jag hade ju en Defender serie 2½ (en 2'a som var front-förlängd)

Där kunde man IAF förlita sig på entusiasterna i LandRover klubben som äkte på senmester-resor till Solihull och fyllde bilen med reservdelar när dom åkte hem.

Priserna på dom delarna var dessutom av självkostnadstyp, inköp + ett par% till soppan åt den som hämtade dom.

Men hur som helst, nu har tråden spårat till terrängbilar, då TS frågade efter en högre personbil.

Jag håller fortfarande på Forrester, Allroad, och eventuellt Cherokee'n, den är mer personbil än LandRover, Toyota Landcruiser och Pajero, som jag själv gärna skulle ha, men det var ju inte trådstartaren intresserad av.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
Vad med en MB G-klass? Har kört en del i en sådan, dock modell äldre (80-tal). Utmärkt bil om man ska forcera lite snö i tid och otid, så som förra vintern t.ex. Den jag körde runt i hade visserligen en rak 6:a, kanske vore diesel att föredra istället. Men bra gick den och aldrig några problem med framkomlighet. Verkade otroligt robust.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning

En sån där tar sig inte fram ändå. Jag hade en sån som hyrbil en längre stund på jobbet och den körde fast när jag skulle åka över en åker för att gena till jobbet :D Skiten är totalt kass när det väl gäller, jävla låtsas-4wd som fungerar sämre än en enbent spark på sandad is.
Nej, kolla på såna med "riktig" fyrhjulsdrift istället.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad med en MB G-klass? Har kört en del i en sådan, dock modell äldre (80-tal). Utmärkt bil om man ska forcera lite snö i tid och otid, så som förra vintern t.ex. Den jag körde runt i hade visserligen en rak 6:a, kanske vore diesel att föredra istället. Men bra gick den och aldrig några problem med framkomlighet. Verkade otroligt robust.

Det är absolut en av dom kapablaste terrängbilarna, men det är ingen extrahög personbil.

Komforten är ändå anständig och med en turbodiesel kan man nog stå ut med den som personbil.

Tyvärr rostar dom satan, jag var och tittade på en som låg rätt i pris, tyvärr glömde säljaren att upplysa om skicket innan jag åkte, ingen affär den gången....
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
De allra nyaste från 2000 talet verkar ju ha sjukt bra andrahandsvärde trots massor med mil på mätaren. Vad jag förstått oerhört välbyggda och kompetenta bilar. Man har nyligen tagit upp produktionen igen efter att armén i Österrike eller om det var Tyskland behövde nya bilar. Är rosten något problem på de nyare modellerna eller gäller det bara tidigt 90 tal och äldre?

Åkte i en nyare GWagen för ett par år sedan i Ryssland och jag tyckte faktiskt att komforten var riktigt bra. Visst är sätena något hårda precis som på lite äldre Mercedes och fjädringen stum. Det var dock långt ifrån traktorkänsla som passagerare. Hur den är att köra har jag ingen aning om.

Skulle utan tvekan kunnat tänka mig en GWagen, eller äldre Landcruiser om man var i behov av framkomlighet. De har äkta fyrhjulsdrift med lågväxel och diffspärrar. Safari guiden jag hade i Sydafrika förra vintern sa att Landcruisern var bättre än Defendern på i stort sett allt. Sällan något strul trots hård körning på game parken.

Det är absolut en av dom kapablaste terrängbilarna, men det är ingen extrahög personbil.

Komforten är ändå anständig och med en turbodiesel kan man nog stå ut med den som personbil.

Tyvärr rostar dom satan, jag var och tittade på en som låg rätt i pris, tyvärr glömde säljaren att upplysa om skicket innan jag åkte, ingen affär den gången....
 

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
Sälla dig till skaran.. :tummenupp

"WÄÄÄ skåda fhortibiel!!", var det en dalmas till lumpenkamrat som skrek när han såg en irl för första gången.
Något han bittert fick ångra då ingen av oss närvarande kom över skrattnojan han skapade förrns långt efter lumpen.

Jag stordiggar den bilen( fast 30-bil).
Redig terrängpjäs som tålde ett ca 1 meter högt fall med framvagnen.
Skulle inte banga på att äga en om jag hade pengarna, platsen och c-kortet!

Lightversionen annars.
För du kör aldrig motorväg va?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Leta reda på en beggad Audi Quattro.
Det behöver inte vara en allroad.
Du får en rent överdjävlig framkomlighet i dom flesta väglag med en vanlig quattro.
Jag kör själv en Audi S6 Quattro 2,2t. Den klipper fortfarande dom flesta vid ett rödljus och går bekvämt. Den tar sig lätt fram i upp till en halvmeter lössnö. Jag har testat upp till snödjup där det börjar komma snö över huven när man kör och det var inga problem. Dock är en halvmeter blötsnö lite övermäktigt men då får man kanske stå ut med att inte kunna ta bilen. Min står i kanske 30-40 lakan och det är ju ingenting för den komfort och framkomlighet jag får.

Visst kostar en del reparationer en del men den går sönder förvånansvärt lite. du får en ganska skaplig Audi 80 1,8 Ts Quattro för under 100 lakan. Den har fortfarande 180 hästar och går ganska piggt men är ändå inte direkt dyr i driftskostnader. Det finns inget som säger att du måste serva hos en audiverkstad. Dom är avsevärt dyrare än icke märkesverkstäder och köper man en bil för under 100 lakan så har man sällan någon garanti att åberopa i alla fall.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Lillcherokeen som GuW snackar om med sexan är fantastisk bortsätt från inredningen. Motorn är skottsäker och allt bara funkar. Har haft den. Den drar en del men går som fan och är billig i övrigt.

Annars är BMW 3-serien (325,330) i XI utförande med E46-karossen rätt billiga nu och känns förhållandevis nya. Bra bilar som har klart bättre 4x4 än volvo. Är inne på min fjärde 330XI nu.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top