Vilken a-kassa?

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
Tjena!

Jag jobbar för närvarande på lager och funderar på att gå med i någon a-kassa men jag vet inte vilken? Någon som vet vilken som är mest förmånlig för min del?

Mvh

Filip
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Josafan skrev:
2280614 Tjena!

Jag jobbar för närvarande på lager och funderar på att gå med i någon a-kassa men jag vet inte vilken? Någon som vet vilken som är mest förmånlig för min del?

Mvh

Filip

Finns bara en a-kassa. Går man med i facket, oavsett vilket fackförbund det är så är en del av den löpande avgiften öronmärkt till a-kassan.
I vissa fackförbund kan man betala en extra försäkring så man får mer i ersättning under en begränsad tid efter en ev uppsägning.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Om du inte är så sugen på facket är alfa-kassen ett bra alternativ. Då slipper man tjat om att det där förbanade facket.

Alfa-kassan is the shit!
 

Dark_Messenger

Guest
Skit i facket! A-kassa enbart is dA SHiT. Bra mycket billigare också....
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Alla a-kassor är knutna till ett fackförbund, undantaget alfakassan då kanske.
Så visst är trådstartarens fråga befogad. :mattias
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Alfa-kassan är å andra sidan heeelt värdelösa att ha att göra med, har du möjlighet så byt till nåt annat asap.
 

Dark_Messenger

Guest
Markus skrev:
2280860 Alla a-kassor är knutna till ett fackförbund, undantaget alfakassan då kanske.
Så visst är trådstartarens fråga befogad. :mattias
Vilka droger går du på?
Eller fattar jag bara inte vad du menar :va

Klart killen kan gå med i enbart en a-kassa. Finns hur många som helst i Sverige. Har den exakta siffran här någonstans...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Dark_Messenger skrev:
2280909 Vilka droger går du på?
Eller fattar jag bara inte vad du menar :va

Det ena utesluter inte det andra. ;)
Alltså, han måste fortfarande veta vilken a-kassa han ska gå med i eftersom det inte finns en a-kassa utan det finns en a-kassa per fackförbund.
Han kan inte gå med i Blomsterbeskärarnas a-kassa om han bär lådor med fisk på ett lager.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nej facket är inte värdelöst.
Det finns en enda anledning till att vi arbetare har så bra betalt som vi har här i Sverige. Anledningen är såklart facket. Genom att vi startat denna lönekartell kan vi kräva rimligt betalt för vårt arbete. A-kassan är en av byggstenarna i denna rörelse tillsammans med strejkkassan. A-kassan är en försäkring för dig om du blir arbetslös men viktigast är att den ger dina kamrater möjligthet att hålla löftet att inte ta jobb till lägre betalt än vad som står i avtalet. Om ingen bryter löftet måste arbetsgivaren betala.

Det finns olika fackförbund som organiserar olika lager. Det kan t.ex. vara handels eller transport.

Ring fackets hjälptelefon på 020-560056 så får du hjälp. Och ja du kan fråga efter Jonte. Eller så frågar du en arbetskamrat vilket avtal ni går under. Det kan även stå på ditt anställningsbevis. Eller så förklara vad det är för lager så ska du få svar.

Om ni tycker a-kassan är dyr tänk på att alliansen vill höja avgiften med 300kr i månaden.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jonte VSB R-T skrev:
2280925

Om ni tycker a-kassan är dyr tänk på att alliansen vill höja avgiften med 300kr i månaden.

Och sänka inkomstskatten med mer ändå, bör tilläggas. :)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Markus skrev:
2280930 Och sänka inkomstskatten med mer ändå, bör tilläggas. :)

Jo. Det förståss. Frågan om du går plus eller minus på det som arbetare. Det är ju inte bara det som ska bli dyrare, du ska ju även få mindre ersättning.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jonte VSB R-T skrev:
2280934 Jo. Det förståss. Frågan om du går plus eller minus på det som arbetare. Det är ju inte bara det som ska bli dyrare, du ska ju även få mindre ersättning.

Som läntagare kommer väl alla plussa, finns det ens en diskussion om det?
Att sjukskrivna och andra får det stramare är även det ett faktum, det är väl det som diskuteras flitigast - om det är rätt eller fel.

EDIT:
Varför skulle jag som "arbetare" över huvud taget få a-kasseersättning? :va
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Markus skrev:
2280938 Som läntagare kommer väl alla plussa, finns det ens en diskussion om det?
Att sjukskrivna och andra får det stramare är även det ett faktum, det är väl det som diskuteras flitigast - om det är rätt eller fel.

EDIT:
Varför skulle jag som "arbetare" över huvud taget få a-kasseersättning? :va


Ok. Jag frågar så här. De extra hundra det kommer kosta mig att vara medlem i facket kommer jag verkligen få en så kraftig skattesänkning? Sen kan jag väl knappast räkna med att vara frisk och anställd hela livet. Är ju byggare så det svänger ju en del på arbetsmarknaden.
 

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Värnamo
Hoj
XT600e -99
http://www.aea.se/

Om man pluggar eller har slutfört tillräckligt med poäng alt fixat examen så är akademikernas a-kassa bra. Då kan man hoppa mellan olika branscher utan att behöva byta a-kassa.
 

Dark_Messenger

Guest
Saxat från susning.nu

I Sverige finns 38 a-kassor. De flesta nuvarande medlemmarna har blivit medlem i sin a-kassa genom att vara medlem i ett fackförbund men sedan ett par år är det möjligt att vara medlem i en a-kassa utan att vara medlem i facket. Arbetslöshetskassornas Samorganisation, SO, har också bildat en helt fristående a-kassa, som vem som helst kan vara ansluten till, oavsett yrke, s.k. Alfakassan. Alfakassan är den enda a-kassa från vilken man kan få ersättning utan att vara ansluten/medlem, dock endast enligt grundförsäkringen, i skrivande stund maximalt 320 kronor per dag (030609).

Är själv med i akademikernas erkända arbetslöshetskassa utan att vara knuten till en fackförening. Dock känner jag "pressen" från fackföreningsrepresentanterna på jobbet :gnissla
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jonte VSB R-T skrev:
2280967 De extra hundra det kommer kosta mig att vara medlem i facket kommer jag verkligen få en så kraftig skattesänkning?

Ja, så har jag förstått det. Man ska trixa med avdrag och sänka skatter för att kompensera det där, enda skillnaden är att det kommer se dyrare ut på pappret för den enskilde, vilket tydligen skrämt upp fackförbunden (med sjunkande medlemstal och vetskap om folks allmänna begåvning så har de säkert all anledning att bli nervösa).
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Markus skrev:
2280985 Ja, så har jag förstått det. Man ska trixa med avdrag och sänka skatter för att kompensera det där, enda skillnaden är att det kommer se dyrare ut på pappret för den enskilde, vilket tydligen skrämt upp fackförbunden (med sjunkande medlemstal och vetskap om folks allmänna begåvning så har de säkert all anledning att bli nervösa).


Vi är nervösa...
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Markus skrev:
2281003 För att folk inte vill vara med i klubben om de kan lägga pengarna på annat? Tough luck. :tummenupp


Jag tror ju på fullaste allvar att facket behövs.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jonte VSB R-T skrev:
2281026 Jag tror ju på fullaste allvar att facket behövs.

Ja, det kan man ju tänka sig att det gör - jag är nog till och med benägen att hålla med, men från det konstaterandet till det fack som idag agerar på arbetsmarknaden är det milslånga kliv.

Oavsett om det behövs eller inte förstår jag inte hur det kan vara negativt om folk kan fortsätta vara med om de vill till samma faktiska kostnad (inte samma pris dock) eller välja att lägga pengarna på annat. vad är problemet med frihet egentligen?
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top