Vilken a-kassa?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Markus skrev:
2281038 Ja, det kan man ju tänka sig att det gör - jag är nog till och med benägen att hålla med, men från det konstaterandet till det fack som idag agerar på arbetsmarknaden är det milslånga kliv.

Oavsett om det behövs eller inte förstår jag inte hur det kan vara negativt om folk kan fortsätta vara med om de vill till samma faktiska kostnad (inte samma pris dock) eller välja att lägga pengarna på annat. vad är problemet med frihet egentligen?


Det är inget fel på frihet. Det har jag inte sagt. Men genom att sluta subventionera a-kassan kommer man sänka köpkraten och lönenivån i Sverige. Att det inte kommer arbetarna till gagn är väl självklart. Facket är ju till för arbetarna så självklart vill vi inte det.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jonte VSB R-T skrev:
2281087 Det är inget fel på frihet. Det har jag inte sagt. Men genom att sluta subventionera a-kassan kommer man sänka köpkraten och lönenivån i Sverige. Att det inte kommer arbetarna till gagn är väl självklart. Facket är ju till för arbetarna så självklart vill vi inte det.

Varför skulle man sänka lönenivån genom att sluta subventionera a-kassan? Och hur får du ihop det där med köpkraften, i och med avdrag och skattesänkningarna så blir det ju ändå ett nettoöverskott för den enskilde, arbetslösa undantaget.
Jag förstår inte hur du räknar.
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
Jonte VSB R-T skrev:
2281087 Det är inget fel på frihet. Det har jag inte sagt. Men genom att sluta subventionera a-kassan kommer man sänka köpkraten och lönenivån i Sverige. Att det inte kommer arbetarna till gagn är väl självklart. Facket är ju till för arbetarna så självklart vill vi inte det.


facket är till för företagen.. vi arbetare känner oss bara lite tryggare när vi har ett fack.. men de är helt hjälplösa i slutändan när nått har bestämts..

frågade facket på jobbet om dem strejkat nått i historien.. till svar fick jag.. näe, då flyttar de bara fabriken till lettland :3freak

alfa är toppen!
Ensam är stark!
 

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Bandit 1200S 2004
Alfa is teh shit...

Hade gärna varit med i ett fack som såg till mitt bästa.
Politiskt obundet då alltså.
Tyvärr finns det bara LO-skit att välja på för mig AKA
"Den vänstervridna socialkommunistiska sammansvärjningen som tvingar mig att stödja sossarna"

Förtäckta hot, diskriminering och trakasserier är det vanliga för att tvinga med en igen, (tro mig) men bara man kan fräsa till mot sådana maffiafasoner så är det lugnt.
Verkar för övrigt som runt 20-30% av alla kollegor hatar dem och gärna skulle gå ur men inte vågar...

I just mitt fall har min fina koncern dessutom en skriftlig uppförandekodex mot trakasserier av alla de slag inklusive fackföreningstillhörighet så jag känner mig extra trygg av att åtnjuta detta skydd mot maffian från min arbetsgivare.

Det gör att jag kan sköta mitt jobb på bästa sätt och leva i harmoni med min arbetsgivare som jag tycker mycket om, utan att någon jävla Casa Nostra ska jävlas alltför mycket med mig...
 

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Bandit 1200S 2004
Neeeej... Upfyller du kraven för INKOMST-baserad a-kassa får du det normala.

Det är precis samma regler som alla andra a-kassor.

"Den allmänna grundförsäkringen är till för dig som inte är medlem eller ansluten till en a-kassa eller i övrigt inte uppfyller villkoren för den inkomstrelaterade försäkringen."
(320:) <--- Detta får alltså vilken klåpare som helst, även om man skiter i att vara med...

Men läs på deras hemsida för böveln pöjk! :fatta!
 
Last edited:

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Visst behövs facket och det verkar som behovet kommer att öka i framtiden.

Kolla upp vilket fackförbund som du skulle tillhöra som medlem och be om en ansökningsblanket för a-kassa.
Man måste inte vara medlem i facket men du får nog betala en administrativ avgift då det är facket som administrerar a-kassan.

Gothmog skrev:
2281702 Alfa is teh shit.../snip/
jävla Casa Nostra ska jävlas alltför mycket med mig...

Om det nu är som du säger varför inte ta upp det på medlemsmötet och rösta bort "maffian" då? Dina kollegor måste väl också vara missnöjda?

Varför inte ställa upp själv så det blir lite ordning?
 

Dark_Messenger

Guest
UltraMarine skrev:
2282591 Visst behövs facket och det verkar som behovet kommer att öka i framtiden.

Kolla upp vilket fackförbund som du skulle tillhöra som medlem och be om en ansökningsblanket för a-kassa.
Man måste inte vara medlem i facket men du får nog betala en administrativ avgift då det är facket som administrerar a-kassan.
Facket har inget med a-kassan att göra. Se tidigare inlägg.
 

Dark_Messenger

Guest
Markus skrev:
2282985 Facket har med a-kassan att göra. Se tidigare inlägg.
Nu är jag förvirrad Markus. Förklara hur du menar.

Jag själv är ju med i en utan att vara ansluten till facket. Det vet jag. Så vad menar du då?
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Markus skrev:
2281038 Ja, det kan man ju tänka sig att det gör - jag är nog till och med benägen att hålla med, men från det konstaterandet till det fack som idag agerar på arbetsmarknaden är det milslånga kliv.
?

Sant!

Facken behövs, utan tvekan, men inte som dom jobbar nu.

Tanken är var väl att ena de anställda så att företagen inte kunde göra som dom ville med dom. Mycket bra! Det har resulterat i väldigt bra saker bla. MBL (medbestämmandelagen).

Men när dom flesta företag går bra så behövs facket bara i bakgrunden. Men icke då. Det ska roffas åt så mycket det går (förmåner, kortare arbetstid osv), utan att tänka på företagets bästa. Det är ju trots allt så att om företaget bestämmer sig för att lägga tillverkningen i indien istället bara för att det är för dyrt i sverige, så har ingen något jobb att gå till.

Självklart ska man inte behöva backa från dom rättigheter som vi har, men om vi roffar åt oss en massa nu när företagen går bra, är vi då beredda att släppa förmånerna och höja arbetstiden, när det går dåligt? Knappast.

Var det inte något sådant som har knäckt hela den amerikanska bilindustrin?? Dom är tvungna att pröjsa sjuhelsikes höga pensioner som förhandlades till under guldåren, men som det inte finns utrymme till i dagens bilindustri.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Precis Som många skrivit. Facket är bra om du är anställd på en arbetsplats med mycket folk på, framförallt när/om det byts VD som ska "styra upp verksamheten" Och permiteringar och nedskärning och sänkt lön blir vardagsmat för dom anställda. Då är facket bra.

Men jobbar du i ett litet bolag 10st anställda chefen bjuder hem på middag och du känner igen alla hans barn och bekanta. Ja vad ska du med facket till då? Då kommer facket mest att ställa till det för dej. Då tjänar du mest på att vara trevlig mot din chef och slå näven i bordet själv när det är dåligt eller att något är fel.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Skit i facket iallafall

Skit i facket iallafall!
Gick ur dem får år o dar sen och sparat åtskilliga tusenlappar :banana
De parasiterna var ju på allt om man fick,bonus,gratifikations lön...där var dom snabba som en vessla och drog extra :mad:
Hederlig A-kassa räcker långt o väl,betala sist 1270 spän för ett helt år.

De fackliga gubbar/kärringar som kommer ner och förhandlar är då nåna riktiga plantor......ja oftast är det såna som inte vill jobba själva osv som blir nåt inom facket....iallafall hos oss har det bara kommit ner såna....och för chefen är det då en lätt match o smörja dem till sin fördel he he.

Jag anser att facket har spelat ut sin roll och varför ska jag/vi gå o betala deras pampiga löner,resor,festligheter osv :4skrika
 

Dark_Messenger

Guest
Markus skrev:
2283122 Varje a-kassa är knuten till ett fackförbund, undantaget den där alfakassan.
Ok, må så vara. men du kan fortfarande vara med i en a-kassa utan att vara fackligt ansluten.

R1 racer skrev:
2283208
Jag anser att facket har spelat ut sin roll och varför ska jag/vi gå o betala deras pampiga löner,resor,festligheter osv :4skrika
Kunde inte sagt det bättre själv.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top