Vilken a-kassa?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
R1 racer skrev:
2283208 Skit i facket iallafall!
Gick ur dem får år o dar sen och sparat åtskilliga tusenlappar :banana
De parasiterna var ju på allt om man fick,bonus,gratifikations lön...där var dom snabba som en vessla och drog extra :mad:
Hederlig A-kassa räcker långt o väl,betala sist 1270 spän för ett helt år.

De fackliga gubbar/kärringar som kommer ner och förhandlar är då nåna riktiga plantor......ja oftast är det såna som inte vill jobba själva osv som blir nåt inom facket....iallafall hos oss har det bara kommit ner såna....och för chefen är det då en lätt match o smörja dem till sin fördel he he.

Jag anser att facket har spelat ut sin roll och varför ska jag/vi gå o betala deras pampiga löner,resor,festligheter osv :4skrika

Jag orkar inte ta denna diskution här skriftligt men jag förklarar gärna om vi ses nån gång.

Ingen kan förneka att facket har haft en viktig roll i att bygga upp välfärdssamhället i Sverige. Visst ni har kanske mist lite av er ekonomiska frihet men nu har vi demokratiskt bestämt att vi ska ha det så här.

Angående fastigheter så är det utmärkt sätt att förvalta vår strejkassa.

P.S Man börjar ju fundera över om ni, som valt att stå utanför, verkligen ska ha del i det vi har förhandlat fram. Betald semester (saltsjöbadsavtalet), högre lön (varje år), avtalspension (saf/lo avtalspension 3,5%) försäkringar(tfa) m.m


Du sviker dina kamrater som snällt betalar och har fattat vad det handlar om.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jonte VSB R-T skrev:
2283448

P.S Man börjar ju fundera över om ni, som valt att stå utanför, verkligen ska ha del i det vi har förhandlat fram.

Så där ja, nu kom solidariteten fram också. :hihi

Uteliggarna ska inte heller ha något av välfärden, de bidrar inte med ett skit!!!!!!!!!!!!! :mad: ( :rolleyes: )
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Markus skrev:
2283462 Så där ja, nu kom solidariteten fram också. :hihi

Uteliggarna ska inte heller ha något av välfärden, de bidrar inte med ett skit!!!!!!!!!!!!! :mad: ( :rolleyes: )


Började fundera skrev jag. Man blir lite less när han skryter om hur bra det är att stå utanför. Jag respekterar åsikten men tycker han är urbotat korkad.

Markus skrev:
2283462 Så där ja, nu kom solidariteten fram också. :hihi

Uteliggarna ska inte heller ha något av välfärden, de bidrar inte med ett skit!!!!!!!!!!!!! :mad: ( :rolleyes: )


Gör du nått på jobbet? Eller sitter du hemma framför datorn 24/7?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jonte VSB R-T skrev:
2283470 Började fundera skrev jag. Man blir lite less när han skryter om hur bra det är att stå utanför. Jag respekterar åsikten men tycker han är urbotat korkad.

Min åsikt då, att jag har det bättre än på någon annan arbetsplats jag varit på, både löne-, försäkrings- och pensionsmässigt - trots avsaknad av kollektivavtal, vad tycker du om den? Vad skulle vinsten vara för mig att jobba under ett kollektivavtal, allt facket förhandlat fram överträffar arbetsgivaren här utan påtryckningar.

Jonte VSB R-T skrev:
2283470



Gör du nått på jobbet? Eller sitter du hemma framför datorn 24/7?

Hur så?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Markus skrev:
2283476 Min åsikt då, att jag har det bättre än på någon annan arbetsplats jag varit på, både löne-, försäkrings- och pensionsmässigt - trots avsaknad av kollektivavtal, vad tycker du om den? Vad skulle vinsten vara för mig att jobba under ett kollektivavtal, allt facket förhandlat fram överträffar arbetsgivaren här utan påtryckningar.

Ok jag svarar nu sen måste jag fan stänga denna sida.
Kollektivavtalet handlar inte om att hindra dig från att tjäna mycket. Det är ju bara en lägst nivå. Avtalet handlar igentligen bara om att hindra dina kamrater från att konkurera ner din lön. I dåliga tider med många arbetslösa finns risken att du ställs mot dina kamrater. De som kan jobba för den lägsta lönen får jobbet. Detta skulle kunna bli en lönespiral neråt. Därför försvarar vi kollektivavtalet.

Det är alltså ointresant om din arbetsgivare ligger över kollektivavtalet. Frågan är vad han kan hitta på när det blir dåliga tider. På bygget ligger jag långt över avtalet.
Markus skrev:
2283476Hur så?
Du måste ju vara en av de mest aktiva här.... :pannkyss
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jonte VSB R-T skrev:
2283513 Ok jag svarar nu sen måste jag fan stänga denna sida.

Jaså den klassikern, jag ska sluta nu diskutera nu men jag måste få sista ordet. :lol

Okej, hej då. :hej
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Markus skrev:
2283526 Jaså den klassikern, jag ska sluta nu diskutera nu men jag måste få sista ordet. :lol

Okej, hej då. :hej

Kör sista ordet du. Man du får väl komma fram på nån tävling så fortsätter jag gärna.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Markus skrev:
2283476 Min åsikt då, att jag har det bättre än på någon annan arbetsplats jag varit på, både löne-, försäkrings- och pensionsmässigt - trots avsaknad av kollektivavtal, vad tycker du om den? Vad skulle vinsten vara för mig att jobba under ett kollektivavtal, allt facket förhandlat fram överträffar arbetsgivaren här utan påtryckningar.

Det är för att du är eftertraktad på arbetsmarknaden och inte kan ersättas med vem som helst från gatan! (tog emot att säga det...) :hihi

Är du däremot en vanlig knegare så är det värre utan dessa skydd.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
SKa chocka tråden lite och svara på frågan.. :)

Är jag inte helt ute och cyklar är det sif du ska betala a-kassa eller fack avgift till..
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Cervantes skrev:
2284731

Är jag inte helt ute och cyklar är det sif du ska betala a-kassa eller fack avgift till..

Ja, Svenska Industritjänstemannaförbundet känns ju helt rätt för en lagerarbetare. :gnissla

juha01 skrev:
2284676

Är du däremot en vanlig knegare så är det värre utan dessa skydd.

På vilket sätt, försäkringar etc är väl lagstadgat?
Men som sagt, fackförbunden behövs säkert och historiskt sett har de gjort massor för den arbetande delen av befolkningen, men det är idag oklart vilket värde de tillför och framför allt är det tydligt vilka skador de åsamkar.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Att ni bara orkar tjafsa???
Att diskutera fack och arbetsfrågor på Sporthoj.com är som att diskutera sex hos livetsord...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jonte VSB R-T skrev:

Visst har vi skithöga löner, men just ja, vi har ju även skithöga skatter.
Har man ett jobb som tex väktare så har man ingen användning av facket då det räcker med att en dåre är med där så åker alla andra snålskjuts. Jag har aldrig och kommer aldrig vara med i nåt fackförbund. Får brev hela tiden från "Småföretagarnas", de är ju för fan värre än Jehovas!

/våga vägra facket
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Facket som grundide är ju lysande, men av princip så vill jag inte betala in pengar till en organisation som pumpar in miljoner till ett parti som jag inte sympatiserar med.
Känns liksom lite ryssland att förutsätta att alla arbetare skall stödja det stora moderpartiet.
Fram för en politiskt obunden organisation så kommer säkert medlemmarna tillbaka!!
(Och avstå från toppstyrning av tjänstemän med fantasilöner då dessa helt tappat kontakten med verkligheten och de människor de ska representera)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Westfield skrev:
2288350 Facket som grundide är ju lysande, men av princip så vill jag inte betala in pengar till en organisation som pumpar in miljoner till ett parti som jag inte sympatiserar med.
Känns liksom lite ryssland att förutsätta att alla arbetare skall stödja det stora moderpartiet.
Fram för en politiskt obunden organisation så kommer säkert medlemmarna tillbaka!!
(Och avstå från toppstyrning av tjänstemän med fantasilöner då dessa helt tappat kontakten med verkligheten och de människor de ska representera)

Skulle ge fan i denna tråd men men.

För att ett fackförbund ska kunna lyckas bättre behövs en politiskgren som kan lagstifta o.s.v. SAP startades av LO 1889. Då bestod partiet bara av LO-folk. Efer åren gått har dock partiet glidit över till tjänstemän. En naturlig utveckling då arbetsmarkanden har förändrats. Det har tyvär medfört att LO medlemmar inte känner sig lika hemma i partiet som tidigare. Därför har LO som mål att fler från facken ska in i partiet för "ta tillbaka det". Kan inte de exakt siffrorna men har för mig att Svenskt Näringsliv ger 10 gånger så mycket till Moderaterna som LO ger till SAP. Alltså, profiten du skapar genom kroppsarbete ges genom din arbetsgivare till Moderaterna.
 

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Bandit 1200S 2004
Finemang. Jag hade dessutom gärna varit med i ett fack som gav pengar till Moderaterna i stället för Sossarna. Vilket är lika fel det principiellt! (Tar alltså avstånd från det scenariot egentligen.)

Så jag vill ändå bara se ett fack som är politiskt obundet för böveln!!!
Ett fack som ser lika mycket till mitt bästa likväl som till min Sosse-kollegas.

Inga jävla pengar till något parti och ingen jävla propaganda på arbetsplatsen!
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Gothmog skrev:
2289414 Finemang. Jag hade dessutom gärna varit med i ett fack som gav pengar till Moderaterna i stället för Sossarna. Vilket är lika fel det principiellt! (Tar alltså avstånd från det scenariot egentligen.)

Så jag vill ändå bara se ett fack som är politiskt obundet för böveln!!!
Ett fack som ser lika mycket till mitt bästa likväl som till min Sosse-kollegas.

Inga jävla pengar till något parti och ingen jävla propaganda på arbetsplatsen!

Hur skulle vi fått t.ex. LAS om vi inte hade haft ett parti?
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Jonte VSB R-T skrev:
2288503 Alltså, profiten du skapar genom kroppsarbete ges genom din arbetsgivare till Moderaterna.

Ja jag vill minnas att det var ca 1/10-del av vad LO sopade in i valkampanjen!
Men det är trots allt inte mina pengar.

LAS är en jävla skitlag som tvingar arbetsgivare att behålla oduglig personal istället för att få välja dom som gör ett bra jobb.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top