Vilken bensin???

Marsipulami

Guest
Kör själv med 98 blyfri på min bil då den är trimmad och då trimmningen är inställd på 98 blyfri. På hojen kör jag 95 för att inget annat är sagt och att den INTE behöver något annat. Det jag vet är att efter trimningen så drar bilen ca 0.8-1dl mindre per mil...

Om jag skulle köpa en Powercommander och bänka hojen med 98 i tanken så hade jag fått fortsätta köra med 98 då den varit inställd med 98.

Igentligen så är det inte någon större skillnad på 95 och 98 som finns på mackarna mer än priset.....
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
SM 570 RR skrev:
Visst. Då kan jag meddela att det är psykiskt. :kocko :3freak
Hur kan du veta det?
Vet du hur mina motorer går eller har du ngn form av parapsykoskada som gör att du vet allt om alla motorer i hela världen?
:arsele
//Tobbe
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
pewe skrev:
/////////// Jag har hört att högre oktan ger en mer smörjande effekt??

Blyad bensin har en smörjande effekt, blyet alltså.
Ingen bensin innehåller bly idag.
 

TokJohan

Medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
SOLNA
Hoj
290 hk...Fast på 4 hjul
Jag tror man märker större skillnad om man skiter i att äta innan man sticker
ut å gasar man blir ju då typ ett halvt kilo tyngre :rolleyes: .
Det ger nog mer "efekt" än att tanka 98 !


// TOK :fyllisar
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
gthyni skrev:
Blyad bensin har en smörjande effekt, blyet alltså.
Ingen bensin innehåller bly idag.

Nu är jag ingen expert i ämnet men jag har fått för mig att det är blyoxiden som bildas vid förbränningen som smörjer. Därför kan man idag blanda i kalium (vet inte säkert) vars oxid smörjer ventilsätesytan och styrningarna. Nån som vet mer exakt vad det hela rör sig om?
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
andersbrink skrev:
Nu är jag ingen expert i ämnet men jag har fått för mig att det är blyoxiden som bildas vid förbränningen som smörjer. Därför kan man idag blanda i kalium (vet inte säkert) vars oxid smörjer ventilsätesytan och styrningarna. Nån som vet mer exakt vad det hela rör sig om?

Blyet(tetraetylbly) ersattes med kaliumsulfonat. Kortfattat: Blyet och kaliumsulfonat har en smörjande(dämpande) effekt på ventilsäten vid förbränning. Blyet hade även en oktanhöjande påverkan där idag andra miljövänligare tillsatsmedel används(-96-98oktan)
Brinnhastigheten är dock konstant i 95, 96 och 98. = ingen som helst effektskillnad (som vissa moppefuckon tror :arsele )
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
SM 570 RR skrev:
Blyet(tetraetylbly) ersattes med kaliumsulfonat. Kortfattat: Blyet och kaliumsulfonat har en smörjande(dämpande) effekt på ventilsäten vid förbränning. Blyet hade även en oktanhöjande påverkan där idag andra miljövänligare tillsatsmedel används(-96-98oktan)
Brinnhastigheten är dock konstant i 95, 96 och 98. = ingen som helst effektskillnad (som vissa moppefuckon tror :arsele )

Om du hänvisar mig till ett moppefucko så kan du läsa lite i mina tidigare inlägg där jag skriver att jag inte tror det är ngn effektvinst med 98 vs 95.
Moppefucko säger en som åker jordfräs :7peta :D
//Tobbe
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
En stilla undran som dyker upp nu är, om det nu inte skiljer ett skit på dom tre olika sopporna i pumparna, varför har man då tre olika sorter i alla pumpar?
Ja ja diselpumpem har bara en slang.
//Tobbe
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
tobbeviking skrev:
En stilla undran som dyker upp nu är, om det nu inte skiljer ett skit på dom tre olika sopporna i pumparna, varför har man då tre olika sorter i alla pumpar?
//Tobbe


Oktantalet skiljer sig. Plus vissa andra tillsatser.
95, 96 98 you know...
Och det är INTE en siffra på effektinnehåll
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
SM 570 RR skrev:
Oktantalet skiljer sig. Plus vissa andra tillsatser.
95, 96 98 you know...
Och det är INTE en siffra på effektinnehåll

Nej det har jag inte ngnsin påstått heller, men då kan vi vara överens om att jag känner skillnad på hur min motor går med 95 resp 98.
Jag har inte sagt att jag får 180Hk med 98 och bara 100 med 95.
Bara att jag märkt en skillnad på gången, men du verkar otroligt insatt i detta.
Kan det vara som ngn påpekat innan att inblandning av div tillsatser gör skillnad på motorgången, dvs att det är ngt annat med 98:an än just oktanet som gör bränslet mer passande till vissa motorer?
//Tobbe
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
tobbeviking skrev:
Nej det har jag inte ngnsin påstått heller, men då kan vi vara överens om att jag känner skillnad på hur min motor går med 95 resp 98.
Jag har inte sagt att jag får 180Hk med 98 och bara 100 med 95.
Bara att jag märkt en skillnad på gången, men du verkar otroligt insatt i detta.
Kan det vara som ngn påpekat innan att inblandning av div tillsatser gör skillnad på motorgången, dvs att det är ngt annat med 98:an än just oktanet som gör bränslet mer passande till vissa motorer?
//Tobbe

Visst gör det skillnad på en motor med hög kompression och som kräver hög oktan. Helt riktigt.
Men effekten på bensinen är densamma.
 

Gabor

Guest
mamartin skrev:
Blev lite konfundersam nar jag skulle tanka hojen idag, vilken bensin skall jag ha??? Hehe 98 saklart men skall det vara blyfri??? Helt lost =) :kocko
Har en gsxr 600 -98, kan nagon vara vanlig att hjalpa mig??? :Bugar

Läs igenom din OWNERS MANUAL, eller den lilla dekalen på tanken ,om den finns kvar...
Du kan köra på vilken soppa som helst av det vi har i europa, tom 93 blyfri om du så vill.
Blyet i bränslet som fanns förr var till för att smörja ventilstyrningar och säten som det är sagt tidigare.
Moderna motorer tillverkade,sent 70 tal-tidigt 80, å framåt har numera egensmörjande material i dessa produkter.

Du kan lugnt tanka billig blyfri, för miljöns skull......LUtar mig tillbaks och väntar på motsägelse fulla utvärderingar om effekt toppar osv :corn
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
SM 570 RR skrev:
Visst gör det skillnad på en motor med hög kompression och som kräver hög oktan. Helt riktigt.
Men effekten på bensinen är densamma.
Hm..så en motor som klarar sig på 98, dvs "högkompsmotor" har ingen nytta av tex 104oktanig soppa, det finns ingen effekt att hämta där?
Nu pratar vi TRIMMAT.
Men att bensinen skulle ge mer effekt i en standardmotor har jag inte sagt, däremot upplever jag gången som mkt bättre och att soppaförbrukningen sjunker på bilen vilket då i mina öron garanterat har att göra med andra kvaliteer hos bränslet än oktanen.

Btw så hoppas jag inte trådstartaren tycker vi spammar, för detta har egentligen inte så mkt med frågan att göra :rodnar

//Tobbe
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Som sades tisigare, åk på vad du tycker käns bäst, myterna kring oktantalen försvinner inte i första taget.
och nej, 104 oktan ger dig inte ännu mer effekt på nåt sätt OM du inte höjer kompressionen och och/eller ändrar tändningen.

98 oktan på mackarna sägs dessutom vaar den soppa som varierar i kvalitet mest.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
SM 570 RR skrev:
Men effekten på bensinen är densamma.

Mja, det är nog faktiskt inte helt rätt ändå. Energiinnehållet är faktiskt lite lite större i 93 oktan än 98 oktan. Definitivt inte mätbart i arslet, möjligen i en Dynobänk med hopers repetitiva körningar.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
obruT skrev:
... har testat 95 och 98 i TLr...blandat blir det (kan inte bestämma mig vad som är bätre :D )
Min TLR som jag hade förra sommaren hade en tendens att spika lite vid påslag från låga varv om jag åkte 95. Emellertid var detta så lite att det säkert kan variera från hoj till hoj.

Du som frågade om hur man vet när motorn spikar:
Man hör. Det låter verkligen illa i puffran "ping-ping-ping". Oftast på lägre varvtal och nästan enbart på hårt belastad motor.
Men sen finns det en situation som man sällan kan höra och det är de spikningar som uppstår på höga varvtal och hård belastning. Dessa är minst lika farliga som spikningar i låg fart. De är svåra att höra eftersom det blir ju så mycket annat oväsen i 200 blås men knappast något man behöver oroa sig för på en standardhoj. Eller ens på en hoj med slip-on. Åtminstone inte om den är ombestyckad korrekt så att den inte går för magert.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
cRoC skrev:
Thx! Är det tydligt eller krävs ett tränat öra?

Tankade 92 eller 93 oktan (bil...) i Kroatien förra sommaren. De spikningarna hade till och med en döv människa kunnat uppfatta :D
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top