Kan någon som vet förklara hur det ligger till? Varför skall man köra med högre oktanhalt, förutom för att "bota" ev. knackning? Får man inte mer pulver med 95?
Det här lärde jag mig när jag chippade min V40.
Chiptrimmet gör att du arbetar med ett högre laddtryck i turbon. Det i sin tur gör att temperaturen stiger och du får en varmare cylinder vid större belastning, ex pelle i botten vid rödljusen.
Elektroniken i bilen känner av knackningarna som uppkommer och försöker motverka detta med sämre effekt som följd.
Ett sätt att motverka detta är att tanka en bensin med högre oktantal, som tillåter lite högre temperaturer utan att motorn börjar knacka eller "spika". Alltså rekomenderas du att köra på 98 oktan efter en chiptrimning. Det går alldeles utmärkt att köra med 95 också men du kommer inte att kunna utnyttja chipptrimmet till fullo då.
98 oktan innehåller inte mer effekt utan är bara effektivare därför att den klarar en högre temperatur utan att självantända.
Detta är i varje fall vad jag lärt mig..
Edit: glömde varför jag plockade upp tråden... tankar på JET
![Nicka :nicka :nicka](/img/smilies/yesnod.gif)