Vilken bensinmack tankar ni på?

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Jag tankar alltid V-power på Shell! Förmodligen en blåsning och förbättrar inte prestandan ett skit.

Kan någon som vet förklara hur det ligger till? Varför skall man köra med högre oktanhalt, förutom för att "bota" ev. knackning? Får man inte mer pulver med 95?:confused:
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag använder mig av volvos Tanka kort, först rabatt på pumpen i ditt område eller närmast dig samt rabatt på fakturan. du kan tanka på andra stationer (OKQ8, HYDRO osv) också med kortet men då får du ingen rabatt på pumpen å ingen rabatt avdragen på fakturan gällande drivmedel från annat företag
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
för mig spelar de ingen roll vilkan mack jag tankar på huvesaken dom har 98/v-power. priset är inte viktigt heller:tummenupp huvesaken man får köra hoj så är jag nöjd :yoparty
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jet, Qstar, Hydro för de är alltid billigast i Katrineholm,,, Har endast soppakort på långturer/semester om det skulle knipa med pengar om nått dyrt skulle inträffa
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
I mitten av 90-talet i Umeå var det en massa förvirrade ungdomar som ockuperade shellmackar och försökte spränga ett par i luften så av ren princip skaffade jag shellkort då och har haft det sen dess. Sen har de väldigt goda chánëllbullar oxå.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
I mitten av 90-talet i Umeå var det en massa förvirrade ungdomar som ockuperade shellmackar och försökte spränga ett par i luften så av ren princip skaffade jag shellkort då och har haft det sen dess. Sen har de väldigt goda chánëllbullar oxå.

Apartheidbensin brinner bra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I mitten av 90-talet i Umeå var det en massa förvirrade ungdomar som ockuperade shellmackar och försökte spränga ett par i luften så av ren princip skaffade jag shellkort då och har haft det sen dess. Sen har de väldigt goda chánëllbullar oxå.

Dom har fortsatt med det in på 2000talet... *suck*

Umeå är som ett drivhus för slödder, är det inte husockupanter så är det militanta veganer eller militanta vaginor...

Marcus skulle trivas här uppe!
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jet, vanligtvis.

Inga fåniga rabatter/kort-en bra anledning eftersom jag vägrar ha mer än ett betalkort.
Man slipper också okynnesköpa massa gegg att trycka i truten när det egentligen var bara bensin man ville ha:tummenupp
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Tankar på Jet eftersom de inte har rabatt till sina kunder. Jag tycker rabatter och kuponger borde förbjudas. Det är ett fjantigt förnedrande system. :pannkyss

Håller till fullo med.
Snart är det erbjudande,plastkort osv på varenda ställe man handlar.
Visst dom vill binda kunder,locka och få känslan av att det blir förmånligare med ett sketet plastkort.
Vore väl bättre skippa allt detta,för vad kostar inte det ? Och skulle med all säkerhet bli billigare för oss alla konsumenter.
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
jag använder mig av volvos Tanka kort, först rabatt på pumpen i ditt område eller närmast dig samt rabatt på fakturan. du kan tanka på andra stationer (OKQ8, HYDRO osv) också med kortet men då får du ingen rabatt på pumpen å ingen rabatt avdragen på fakturan gällande drivmedel från annat företag

Samma här!
Men det är väl främst för att jag tankar bilen där, så får man allt drivmedel på samma faktura.
25 öre på diesel till bilen är de iaf, och runt 15-20 på bensin tror jag
Men som nån skrev, 0.5l/mil och 500 mil är ju inte ens 100kr så de kvittar ju, bilen därimot kör man väl 2000mil med iaf så där spelar de lite större roll
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Ja har JET-kort så jag ska få njuta av att betala en räkning varje månad på 2500-3000 spänn :gnissla

Man har ju iaf bra koll på hur mkt man tankar...blir nån enstaka gång man plockar fram VISA-kortet på närmaste mack när de inte finns nå JET i närheten...
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
OK eller Statiol blir det, dock även blir det ibland Preem för att deras körv är smaskens.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Kan någon som vet förklara hur det ligger till? Varför skall man köra med högre oktanhalt, förutom för att "bota" ev. knackning? Får man inte mer pulver med 95?:confused:

All 95 oktan innehåller några proz etanol c:a 5%.
Detta sänker energi innehållet lite i bränslet inte med 5% dock - det handlar om under en %.
E85 körning ger en 35% ökning av förbrukningen pga av det lägre energiinnehållet.

98 och vpower är ren benzin - så förmodligen får man samma siffror på 98 och vpower.

För den med ganska nomala motorer är det dock bara en fördel med spritinlblaning - b.la så ersätter de ksprit.
 

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Kan någon som vet förklara hur det ligger till? Varför skall man köra med högre oktanhalt, förutom för att "bota" ev. knackning? Får man inte mer pulver med 95?:confused:


Det här lärde jag mig när jag chippade min V40. :va

Chiptrimmet gör att du arbetar med ett högre laddtryck i turbon. Det i sin tur gör att temperaturen stiger och du får en varmare cylinder vid större belastning, ex pelle i botten vid rödljusen.
Elektroniken i bilen känner av knackningarna som uppkommer och försöker motverka detta med sämre effekt som följd. :huvet

Ett sätt att motverka detta är att tanka en bensin med högre oktantal, som tillåter lite högre temperaturer utan att motorn börjar knacka eller "spika". Alltså rekomenderas du att köra på 98 oktan efter en chiptrimning. Det går alldeles utmärkt att köra med 95 också men du kommer inte att kunna utnyttja chipptrimmet till fullo då.

98 oktan innehåller inte mer effekt utan är bara effektivare därför att den klarar en högre temperatur utan att självantända. :tummenupp

Detta är i varje fall vad jag lärt mig.. :D

Edit: glömde varför jag plockade upp tråden... tankar på JET :nicka
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
På alla mackar som säljer korv med bröd, det är viktigare än nån v-påååwwwwer nåt in i helvete, som man inte har nån nytta av i alla fall.
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
För första och sista gången tankar V-Power jag på Shell just. 30 liter per gång för då får man fåniga Ferrari-nyckelringar :tungan

Tror inte det gör nån skillnad, men jag måste ha alla nyckelringarna nu när jag börjat. Gillar ju inte ens Ferrari, Lambo ska det vara! :gnissla
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tankar på OK/Q8. Mest för att jag har medlemskort där. Brukar få en återbäringscheck på typ 800-900 kr varje år. Känns alltid trevligt.
Men jag tankar en hel del också.
Jag tror inte det skiljer så mycket mellan mackarna. Det blir ungefär samma kostnad i slutändan i vilket fall. Obemannade mackar har lägre pris men generellt får man mindre rabatter när man tankar där så man tjänar inget på att välja dom. För övrigt så ger några öre högre eller lägre bensinpris väldigt lite om man inte tankar väldigt mycket. När jag tankar bilen anser jag att det har ganska marginell betydelse. Med hojen är det obefintligt.
Jag kör ca 1000 mil om året med hoj. Det blir ca 500-600 liter. Får jag 25 öre rabatt/liter så innebär det att jag får en dryg hundring i rabatt på en hel sommar. Bilen häller jag i 2000 till 2500 liter om året men det blir ju ändå under tusenlappen på ett år som jag sparar.

Jag hade för övrigt kort hos alla de större mackarna ett tag men jag konstaterade att det inte skiljer något i reell kostnad att tanka och var ett fasligt sjå att hålla reda på alla koder till korten så jag skrotade alla korten utom ett.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top