Vilken bil skall jag kika efter...

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Nyckeln till långa intrevaller på oljebyte är mängden olja. Min bmw med 3liters diesel sexa har 9liter motorolja.
en audi/vw 2.0tdi har 4liter olja...

Ju mer olja ett system har ju längre tid tar det att mätta oljan med föroreningar.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Hmm, 3st som föreslår BMW. Har aldrig ägt en sådan men har haft ett 40-tal bilar.

Har fått för mig att de är ganska dyra att serva. Stämmer det?
Är nog en 1xx som gäller isåfall.
Solid snake, var hittar du en 135i för <120.000 SEK?

Det gör man inte, missade det.

Köp en 335d eller 535d då, efter 07 då de fick partikelfilter så skatten är betydligt billigare, 272 hästar och cp-mycket vrid.

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_535_D_a_M_SPORT_Navi_SVENSKSALD_59108114.htm?ca=23_10&w=3

Många mil, men du sa inte att den skulle vara lågmilare heller så. ;)
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Audi A3 Quattro
finns som
2,0 Tfsi & 2,0 Tdi

2,0 Tfsi har 200 pållar, drar under litern, 4 hjuls drift
tdi'n finns som 140 + 170 hk

finns som 2 & 4 dörrars, med & utan panoramatak
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Japp, 2000 spänn rakt ner i fickan hos ägaren av företaget, skit i arbetsgivaravgifter, lokalhyra, löner etc.

Har för mig Brooklyn har uttryckt vänstersympatier i andra trådar så du får ha överseende med hans tänk. Det är kutym bland socialister att se ockrare i varje buske. Fan ta företagen om de vågar visar vinst efter alla avgifter, skatter och snåriga regler vi har slängt på dem svinen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sen när skulle "premium " och "kvalitet" betyda samma sak? Nej, Nejnej.

Skatt, måste väl ändå vara den minsta skillnaden i bilägande? Om drn kostar 6 eller 4 tusen, så blir det en mindre andel sett till övrig driftskostnad och värdeminskning. (Oh you bet). Att ragga nyare bil för att spara in skatt blir kanske lite, över ån? Så stirra sig inte blind på skatten.

Utöver Giulietta, så Alfa 159 och brera. I klass med övriga européer. Fast mindre mellanmjölk.


2500 för att byta olja? Billigt? 2000 spänn i vinst på den.


Ööh. Nej
:fakta
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har för mig Brooklyn har uttryckt vänstersympatier i andra trådar så du får ha överseende med hans tänk. Det är kutym bland socialister att se ockrare i varje buske. Fan ta företagen om de vågar visar vinst efter alla avgifter, skatter och snåriga regler vi har slängt på dem svinen.

:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl

Det är FÖRSTA gången någon kallar mig vänstersympatisör och socialist! Men jag får väl ta det som en komplimang denna gång.

Det jag menar är att ett oljebyte tar cirka tio minuter, att betala 2500 spänn för det är faktiskt ocker/dumhet (välj själv) eftersom det är så sjukt enkelt att göra själv. Det är helt OK att företag gör vinst, eftersom det är förutsättningen för deras verksamhet och samhällets välfärd men dumma konsumenter finns det nog av.

I staterna görs det på vilken mack som helst av en oljeapa: du ställer dig vid smörjgropen, talar om vilken olja du vill ha och de byter åt dig medan du petar näsan eller spelar wordfeud. Tar några minuter bara. Kostnad cirka 30$ inkl olja.

Vad det nu hade med tråden att göra, det var ju bra råd om mindre bilar han ville ha.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Audi A3 Quattro
finns som
2,0 Tfsi & 2,0 Tdi

2,0 Tfsi har 200 pållar, drar under litern, 4 hjuls drift
tdi'n finns som 140 + 170 hk

finns som 2 & 4 dörrars, med & utan panoramatak

Det kan jag skriva under på, men motorn var också den enda trevliga behållningen med den volkswagenbilen, att så många köper VW är för mig en fullständig gåta! Rost, galvrost, undermålig kvalitet på komponenter mm mm kändes väldigt bra när jag skickade iväg passaten -06:a. Det var min första och förmodligen enda VW som står i mitt namn iaf. Riktigt synd måste jag säga att VW inte har större kvalitetskrav på komponenterna dom köper in, kunde fått mig att bli en hängiven ägare, istället blev det en snabb skilsmässa.
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl

Det är FÖRSTA gången någon kallar mig vänstersympatisör och socialist! Men jag får väl ta det som en komplimang denna gång.

Det jag menar är att ett oljebyte tar cirka tio minuter, att betala 2500 spänn för det är faktiskt ocker/dumhet (välj själv) eftersom det är så sjukt enkelt att göra själv. Det är helt OK att företag gör vinst, eftersom det är förutsättningen för deras verksamhet och samhällets välfärd men dumma konsumenter finns det nog av.

I staterna görs det på vilken mack som helst av en oljeapa: du ställer dig vid smörjgropen, talar om vilken olja du vill ha och de byter åt dig medan du petar näsan eller spelar wordfeud. Tar några minuter bara. Kostnad cirka 30$ inkl olja.

Vad det nu hade med tråden att göra, det var ju bra råd om mindre bilar han ville ha.

Jag kallar dig inte det. Jag skriver att jag har för mig att du har sådana sympatier. Men det var kanske nåt annat vanligt PK. Moderaterna är ju även de socialister nuförtiden så.

Att man kan göra något billigt själv innebär väl knappast att BMW har 2000kr i vinst på ett oljebyte. Särskilt inte eftersom det kostade 1800kr ink moms sist jag kollade. Sen pröjsar ju jag hellre 1800kr än att ligga en halvdag själv, för det kommer inte ta 10 minuter för mig att byta olja och filter i en BMW. Jag har helt enkelt inte ens tid att leta reda på var oljepluggen sitter.

Nog för att även jag tycker att bilmekarnas timpeng är överdriven men 1800kr minus moms, minus lön, minus olja, minus övriga kostnader som hyra, försäkringar mm blir knappast 2000kr i vinst. Och så skatt på det. Nationalekonom? :rofl:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl Jag kunde göra en smiley mer än du. Såg du? :rolleyes:
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Sen när skulle "premium " och "kvalitet" betyda samma sak? Nej, Nejnej.

Skatt, måste väl ändå vara den minsta skillnaden i bilägande? Om drn kostar 6 eller 4 tusen, så blir det en mindre andel sett till övrig driftskostnad och värdeminskning. (Oh you bet). Att ragga nyare bil för att spara in skatt blir kanske lite, över ån? Så stirra sig inte blind på skatten.

Utöver Giulietta, så Alfa 159 och brera. I klass med övriga européer. Fast mindre mellanmjölk.





Ööh. Nej
:fakta

Är Giuliettan nåt att ha eller? Är det QV man ska ha då? 159 med TI verkar ju sjukt prisvärd måste jag säga.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Varför inte en Audi S1... http://www.audi.se/se/brand/sv/models/a1/s1-sportback.html
Liten och pigg med fyrhjulskrafs... en sak man bör tänka på, är att vissa av FSI/TFSI-motorerna är känsliga för fukt i soppan (förstör sensorer), så det rekommenderas att man kör på 98 oktan eller högre, som har en lägre fukthalt. Vissa verkstäder påpekar detta, andra inte.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är Giuliettan nåt att ha eller? Är det QV man ska ha då? 159 med TI verkar ju sjukt prisvärd måste jag säga.

Jag tycker de är roliga att köra, de ser inte ut som alla andra och har inga unika brister mot övriga tillverkare.
QV är såklart ett plus, men även de andra skäms inte för sig.
Både bensin och diesel

VAG bensinare skyr jag som pesten i årsmodell 2009-2012.
 
Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Varför inte en Audi S1...
En anledning är väl att den inte ryms i min budget :)

Har själv kikat lite på golf då jag tycker de ser ganska bra ut med andra fälgar och undrade just varför ingen föreslagit denna men det låter som det finns lite övrigt att önska map på kvalitén.

Verkar finnas flest sympatisörer för BMW eller Honda varav Honda hade jag inte ens i tankarna. Är som sagt inte helt överens med designen på instrumentpanelen på den men en provkörning så kanske man kan vänja sig vid den också.
BMW har jag funderat på och då 100 serien men bakhjulsdrift... Åker en hel del skidor så det blir en del långkörningar till fjällen och då är väl framhjulsdrift att föredra framför bakhjulsdrift även om vi pratar om en modern bil?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Kör en Honda Civic Type-R, häng inte upp dig för mkt på instrumentpanelen, du lär dig att uppskatta den.
En fördel som Hondan erbjuder är att den för sin storlek har ett riktigt stort bagageutrymme, baksätet går även att fälla helt plant.

Nackdelen den har mot sina tyska konkurrenter är att den känns lite plastig invändigt och min som är en Type-R har väl inte den bästa komforten... Både stötig och bullrig, antar att dieseln är bra mkt mer komfortabel.

Självklart är jag partisk men för de pengarna du ska ge kan du få en relativt lågmilad Civic jmf mot en BMW.
Samt att Hondan är bra mkt roligare att titta på0110628689.jpg
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
En anledning är väl att den inte ryms i min budget :)

Har själv kikat lite på golf då jag tycker de ser ganska bra ut med andra fälgar och undrade just varför ingen föreslagit denna men det låter som det finns lite övrigt att önska map på kvalitén.

Verkar finnas flest sympatisörer för BMW eller Honda varav Honda hade jag inte ens i tankarna. Är som sagt inte helt överens med designen på instrumentpanelen på den men en provkörning så kanske man kan vänja sig vid den också.
BMW har jag funderat på och då 100 serien men bakhjulsdrift... Åker en hel del skidor så det blir en del långkörningar till fjällen och då är väl framhjulsdrift att föredra framför bakhjulsdrift även om vi pratar om en modern bil?

Modern bakhjulsdrift är inte som det var för 30 år sen.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
En anledning är väl att den inte ryms i min budget :)

Har själv kikat lite på golf då jag tycker de ser ganska bra ut med andra fälgar och undrade just varför ingen föreslagit denna men det låter som det finns lite övrigt att önska map på kvalitén.

Verkar finnas flest sympatisörer för BMW eller Honda varav Honda hade jag inte ens i tankarna. Är som sagt inte helt överens med designen på instrumentpanelen på den men en provkörning så kanske man kan vänja sig vid den också.
BMW har jag funderat på och då 100 serien men bakhjulsdrift... Åker en hel del skidor så det blir en del långkörningar till fjällen och då är väl framhjulsdrift att föredra framför bakhjulsdrift även om vi pratar om en modern bil?

Jag är ingen förespråkare av rwd då jag gillar att åka fort med framhjulsdrift istället. Men bakhjulsdrift på en modern Bmw i fjällen slår framhjulsdrift alla dagar i veckan. Du tar dig fram lättare med bakhjulsdrift på snöiga vägar, lättare att trycka vikten än att dra den som du gör på en framhjulsdriven bil.
Förra vintern så körde jag med min Saab i Lillehammers alla roliga serpentinvägar upp till fjället där vi bodde och det gick ju så där. Sen var jag ut och lånade svågerns 2011 Bmw 320 istället och den gick som tåget.
Så bakhjulsdriften är inget hinder så länge man har antispinn och antisladd inkopplat. Kopplar du ur det så behöver du vara duktig på att köra för att få bilen dit du vill naturligtvis men det behöver du i en understyrd fwd också...

Jag tipsar om Bmw för att de helt enkelt håller hög kvalitet på prylarna, mycket bil för pengarna. Visst är japanarna jävligt bra de också, i vissa klasser kanske till och med bättre men i ditt fall och den prisklassen så skulle jag tro att en Bmw är vettigaste alternativet.
Åk och provkör och se vad som känns bäst.
Själv har jag bokat provkörning av nya Toyota Auris eller vad den nu heter, lagom liten kombi med snikdiesel på typ 80hk. Men den ska bara fungera som pendlarbil i 90% av fallen och några semesterresor om året till fjällen och västkusten. Så jag vill ha en extremt billig bil i inköp utan att för den delen rasa ihop innan 10k mil, dra under 0,4l/milen samt skattefri. Får jag en ny bil för 180k så är det värt att fundera på, även om jag inte gillar billån som det får bli i så fall. Annars blir det en V50 D2 för runt 100k men jag är lite orolig över att de inte är så pålitliga i längden...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag är ingen förespråkare av rwd då jag gillar att åka fort med framhjulsdrift istället. Men bakhjulsdrift på en modern Bmw i fjällen slår framhjulsdrift alla dagar i veckan. Du tar dig fram lättare med bakhjulsdrift på snöiga vägar, lättare att trycka vikten än att dra den som du gör på en framhjulsdriven bil.
Förra vintern så körde jag med min Saab i Lillehammers alla roliga serpentinvägar upp till fjället där vi bodde och det gick ju så där. Sen var jag ut och lånade svågerns 2011 Bmw 320 istället och den gick som tåget.
Så bakhjulsdriften är inget hinder så länge man har antispinn och antisladd inkopplat. Kopplar du ur det så behöver du vara duktig på att köra för att få bilen dit du vill naturligtvis men det behöver du i en understyrd fwd också...

.
Vet du vad du pratar om?
Jag haft många Saabar, men kör Bmw nu. BMW är en kass vinterbil!!!
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top