Vilken digitalkamera ska jag köpa?

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Canon Powershot A70 har jag och tycker att den är skitbra, 4cm närgräns och inställningar till max (om man vill mixtra med dem)
mycket prisvärd. (Bästa köp)

supernaut skrev:
Jag har varit helt inne på canon A-70, då jag har hört en massa bra om den.
Ligger nu på 3300:- finns en massa roliga inställningsmöjligheter och tillbehör, är själv sugen på ett undervattenshus till den.

Den har inte varit nämd i diskussionen ännu, vad tycker ni som kan?

Ett "problem" med kamera köp är att priserna sjunker och jag hittar hela tiden roligare köp som ligger en tusing bort.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Sök på "Dimage Z1" så kommer alla era böner om optisk zoom, snabb autofokus, filminspelning mm att bli bönhörda. Kostar knappt 4000 kr inkl moms också. :tummenupp

Från den svenska siten www.minolta.se :

DiMAGE Z1 - 10x zoom är bara början...
Minolta DiMAGE Z1 tillhör en helt ny kategori av digitalkameror som är positionerad för att kunna ersätta analoga systemkameror både när det gäller pris och prestanda. DiMAGE Z1 är uppbyggd kring Minoltas nya 10x megazoom, CCD med 3,2 megapixels och har en supersnabb autofokus som gör det möjligt att ta bilder i praktiskt taget varje situation. Vidare utökas kamerans användningsområden tack vare möjligheten att spela in högkvalitativa filmer i VGA-format med hela 30 bilder per sekund.

DiMAGE Z1 är den första digitalkameran som är utrustad med Minoltas nya 10x megazoomobjektiv med ett brännviddsomfång motsvarande 38 till 380 mm. Det ljusstarka objektivet f/2.8 – f/3.5 kan användas i ett Super Macro-läge som fokuserar på motiv ända ner till fyra cm avstånd. Som tillbehör finns en vidvinkelkonverter som utökar objektivets vidvinkel till 28 mm.

Autofokussystemet reagerar blixtsnabbt, vilket innebär att bilder tas med minimal fördröjning. En passiv AF-sensor fastställer ögonblickligen exakt fokuspunkt genom att mäta avståndet till motivet och en extremt stegsnabb motor sköter sedan den mekaniska fokuseringen av objektivet. Dessutom uppdateras CCD:n 60 gånger per sekund, dubbelt så snabbt som de flesta digitalkameror på marknaden, vilket resulterar i att fokuseringen endast tar 0,3 – 0,4 sekunder.

Switch Finder är ett unikt system som gör det möjligt att se kamerans LCD-monitor direkt via sökaren. Därmed används bara en monitor, vilket innebär att man inte behöver bekymra sig över skillnader i färg, kontrast och upplösning mellan två separata monitorer. Sökaren har långt betraktningsavstånd som ger en stor och tydlig sökarbild. LCD monitorn uppdateras med en frekvens på 60 bilder per sekund och återger därför motivets rörelser betydligt jämnare och naturligare jämfört med konventionella monitorer som endast klarar halva denna hastighet.

DiMAGE Z1 är utrustad med den hittills kraftfullaste inbyggda blixten någonsin hos en digitalkamera. Med ett ledtal på 12 kan blixten lysa upp motiv på avstånd upp till ca sex meter. Kameran är även försedd med en blixtsko och är kompatibel med Minoltas blixtar Program Flash 3600HS (D), 5600HS (D) och det senaste tillskottet Program Flash 2500 (D)

Användningsområdet utökas ytterligare genom att DiMAGE Z1 kan spela in rörliga bilder med ljud i VGA-upplösning (640 x 480). Den höga hastigheten hos kamerans CCD gör att bilderna fångas med 30 bilder per sekund, vilket ger en jämn och naturlig inspelning av filmen. Filmens längd begränsas endast av minneskortets kapacitet.

DiMAGE Z1 är betydligt mindre och smidigare än de minsta 35mm systemkamerorna. Storleken är 109,5 x 77,5 x 80 mm och vikten är endast 305 gram. och den drivs med vanliga AA-batterier, både alkaliska och laddningsbara Ni-MH.

Besök gärna vår internationella webb-sida for mer information:

http://www.dimage.minolta.com

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
DiMAGE Z1 verkar mycket intressant men hur är det med minnena?
Secure Digital är väl fortfarande dyra?, Hört en del negativt om dem som jag inte har belägg för.

Patrik

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld
Enligt nyaste reklamen från Siba så har dom 256mb Viking SD kort för 599:-

Erbjudandet gäller från 19 augusti.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag har köpt prylar från www.getdigitalcameras.com två gånger. De har inga problem med att skicka och skriva ner värdet så man slipper moms. Sist jag köpte så blev det en SD-läsare (en 1hg:s klump med sladd) + ett SD-kort. Speciellt minneskorten är ju ruskigt mycket billigare så för $10 i frakt var det värt det. Jag var sjuk och kl 09 en vecka senare plingade det på dörren - hemleverans. Halleluja! Nej: det är inte mitt företag.

Jag är lite mer tveksam att köpa kamera över pölen (jag kollade upp ang en kamera och då erbjöd de mig mail-ledes att skriva ner värdet) om man skulle behöva åberopa garanti. Det kan man glömma om man köper från USA (om man inte köper en dyr internationell garanti separat).

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år