Digitalkameror är en djungel. Eftersom jag håller på en del med trycksaker och även fotografering känner jag att jag måste göra min röst hörd.
När du lämnar in digitalbilder för framkallning i normal fotostorlek (10 x 15 cm) används ca 2 Mpixels. Skriver du ut hemma på skrivaren kommer man upp i ca 3 Mpixel. Oftast begränsar skrivaren upplösningen mer än kameran. Över 10 Mpixel är dels för dyrt att köpa, dessutom räcker det för proffsbilder och dom flesta här är väl glada amatörer?
Zoom är alltid trevligt. Jag använder personligen aldrig digital zoom, utan enbart optisk zoom. Minst 3 ggr optisk zoom tycker jag att man ska satsa på, gå hellre ner 1 Mpixel i upplösning enligt ovanstående resonemang. För mycket optisk zoom är inte heller bra på digitalkameror då sökaren (titthålet) inte alltid är centrerad över objektivet och dessutom ser man (oftast) inte igenom objektivet när man zoomar. Börjar man röra sig över 6-8 ggr optisk zoom ser man inte hur bilden verkligen beskärs och till exempel om man tar en gruppbild på 10 pers kanske man får med 7 på bilden. Inget kul...
Då är det bättre att släpa med systemkameran för att få kanonbilder.
Uppstartstid och tid från att man knäpper kortet till att det verkligen tas är tycker jag är viktiga saker. Det ska inte ta för lång tid att starta upp kameran, då missar man oftast den tänkta bilden. Dyrare kameror är generellt snabbare mellan avtryck till bilden tas. Tiden mellan bilderna spelar oftast ingen större roll då de flesta kameror kan ta ett antal bilder i sekvens innan det skrivs till minnet.
Många kameror kan spela in kortare sekvenser med film. Se för guds skull till att den klarar ljud också!
Köp mycket extraminne till kameran! Det minne som följer med är aldrig tillräckligt. Köp hellre en billigare kamera med mycket minne annars blir det till att släpa med datorn så fort det ska fotas! Köp dock inte ett minne som klarar av fler bilder än att du kommer ihåg vad motiven föreställer...
Så för att sammanfatta:
*Dom flesta klarar sig gott på ca 3 Mpix
*OPTISK zoom är bra! 3-5 ggr täcker dom flesta behov.
*Snabbhet!
*Ljud till filmen.
*Extra minne är ett MÅSTE.