Vilken digitalkamera ska jag köpa?

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Kolla efter "Che-ez snap" ....

Det är den rätta kameran för action-bilder... Ganska dyr, men då har den ju 0,35 megapixel... :rolleyes:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
MackeNo1 skrev:

Hur pass bra/dåliga bilder blir det med en Digital videokamera? Typ en JVC GR-D30, såg en sån för 7000:- i reklam bladet från Power nyss.
Nackdelen med en videokamera är ju att den tar mer plats....

Tack för alla synpunkter, kom gärna med fler! :tummenupp

En videokamera tar inte i närheten av så bra bilder som en en vanlig stillbildskamera...

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ok, då blir det en vanlig digitalkamera alltså :fakta
Får se vad dom på Siba, Elgiganten och OnOff säger imorgon. Annars lutar det väll åt en IXUS 400 ;) Lite dyr, men det kostar o ligga på topp! :rock :crash
Tänkte köpa en Nokia 6610 imorgon också, har haft en Siemens M50 i några månader nu och det är ta mig f-n den sämsta mobil jag nånsin haft!! Aldrig mer en Siemens för mig :zpy

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Som så många andra här säkert har påpekat så beror det alldeles på va du ska ha kameran till.

Till actionbilder så bör man ju ha någon fet systemkamera.

Men om du tänker som jag tänkte när jag skaffade en.. att du vill ha en kamera för lite allmän knäppning "point-and-shoot". Lite festkort, hojkort osv.. sen att enkelt kunna ha den med sig..
För är den så stor och jobbig att man inte tar den med sig blir det ju inga bilder alls.

Iaf så köpte jag i mars en Canon Digital Ixus V3, och jag är alldeles utmärkt nöjd med den.. riktigt gediget intryck.. jämfört med polarens fuji el liknande.,.mycket plastigare.

Går ner alldeles utmärkt i fickan gör den också. Det första jag gjorde var att köpa ett 256Mb kort som jag med bästa upplösningen och näst bästa komprimeringen(fine) får in ca 260-270 bilder.

Kalasbra bilder blir det också... (bara man är lite still ;-) )
Enda minuset med den är eg att det bara är 2x optisk zoom.. :(
Men med Ixus 400 så är ju det avhjälpt! Bara att köpa alltså!

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hur stor skillnad gör det om kameran har 4 eller 5 megapixlar? Minolta Dimage F300 kostar ett par hundra mindre än IXUS 400 och har 5 megapixlar... Finns data om den http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/f300.php]HÄR[/URL]

Den ser dock lite klumpigare ut än IXUS 400 och dessutom väger den 60g mer, nån som vet om det är stålskal på F300 också? IXUS har ju det och det känns ju helt klart mer tåligt än plast.

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Hur många megapixlar du ska ha beror ju på vad du vill göra med bilderna...

3MP räcker gott till att fixa en bild i A4-format i fotokvalité.. så oftast behöver man väl inte så mycket mer.. Bara "försäljningsargument" för de flesta

Ska man bara ha foton i vanligt fotoformat (10 x15) så räcker en 2MP gott.. (har kollat på polares framkallade digitalbilder)

Kan ju kolla på denna megapixel-"karta" från Colormailer (ett ställe där man kan beställa digitalt -> foto)

rez_guide.jpg

Last edited:

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...
Jag har en Minolta Dimage Xi. 3Mpix, 3x optisk zoom. Är kanonnöjd... fast jag är ju bara en glad amatör o har aldrig ägt en digitalkamera innan. Det bästa är nästan storleken och vikten. Hur smidig som helst och väger nästan inget. Man kan ta bilder i följd men det blir nog inte många bilder i sekunden. Fast man kan ta kort direkt igen efteråt. Ingen väntetid som jag har reagerat på. Filma går bara i 35s snuttar av nån anledning. Verkar dock som man kan filma flera 35s snuttar. Du verkar inte vara inne på den här men jag lämnar min åsikt iaf utifall du ska kolla på den med.

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
En 3mpix kamera kan inte göra bilder i fotokvalite i storleken a4.
För du skall kunna göra en 10x15 kopia i riktig fotokvalite så går det med en 2mpix i teorin beronde på hur kameran komprimerar biderna!
Dock skulle jag rekommendera minst en 3mpix kamera för att göra 10x15 bilder!

Bulan skrev:
Hur många megapixlar du ska ha beror ju på vad du vill göra med bilderna...

3MP räcker gott till att fixa en bild i A4-format i fotokvalité.. så oftast behöver man väl inte så mycket mer.. Bara "försäljningsargument" för de flesta

Ska man bara ha foton i vanligt fotoformat (10 x15) så räcker en 2MP gott.. (har kollat på polares framkallade digitalbilder)

Kan ju kolla på denna megapixel-"karta" från Colormailer (ett ställe där man kan beställa digitalt -> foto)

rez_guide.jpg

Mojje

www.mce.se
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
BMW K1300s -09
Köpte en IXUS400:a för en vecka sedan och jag är helnöjd med den.

//\//\

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Jag har varit helt inne på canon A-70, då jag har hört en massa bra om den.
Ligger nu på 3300:- finns en massa roliga inställningsmöjligheter och tillbehör, är själv sugen på ett undervattenshus till den.

Den har inte varit nämd i diskussionen ännu, vad tycker ni som kan?

Ett "problem" med kamera köp är att priserna sjunker och jag hittar hela tiden roligare köp som ligger en tusing bort.

Patrik

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld
Köpte en Konica kd410z (4 megapixel) häromdan till det nya priset av 3995kr på Expert. Hittills väldigt nöjd.

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
utan motor, med vanliga trampor anno 1994
Är det bara jag som retar upp mig något otroligt på reaktionstiderna på digitalkamerorna? Och hur mycket pengar måste man lägga ner innan man får en vettig så'n?

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Liten Kamera

Tycker att Canon Powershot A70, Nikon Coolpix 885, Sony Cyber-shot DSC-P72 och liknande kameror är lite stora.

Jag har märkt att om kameran inte går ner i fickan kommer den aldrig med mer än när man packar för att ut och campa eller ngt.

Så bildkvalité i all ära, men är kameran för stor blir inga bilder tagna istället.

Vilka småkameror finns det som är bra (optisk zoom, minst 2Mpixl)?

Pellert

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
...jupp...en röd.
Digitalkameror är en djungel. Eftersom jag håller på en del med trycksaker och även fotografering känner jag att jag måste göra min röst hörd.

När du lämnar in digitalbilder för framkallning i normal fotostorlek (10 x 15 cm) används ca 2 Mpixels. Skriver du ut hemma på skrivaren kommer man upp i ca 3 Mpixel. Oftast begränsar skrivaren upplösningen mer än kameran. Över 10 Mpixel är dels för dyrt att köpa, dessutom räcker det för proffsbilder och dom flesta här är väl glada amatörer? ;)

Zoom är alltid trevligt. Jag använder personligen aldrig digital zoom, utan enbart optisk zoom. Minst 3 ggr optisk zoom tycker jag att man ska satsa på, gå hellre ner 1 Mpixel i upplösning enligt ovanstående resonemang. För mycket optisk zoom är inte heller bra på digitalkameror då sökaren (titthålet) inte alltid är centrerad över objektivet och dessutom ser man (oftast) inte igenom objektivet när man zoomar. Börjar man röra sig över 6-8 ggr optisk zoom ser man inte hur bilden verkligen beskärs och till exempel om man tar en gruppbild på 10 pers kanske man får med 7 på bilden. Inget kul... :( Då är det bättre att släpa med systemkameran för att få kanonbilder.

Uppstartstid och tid från att man knäpper kortet till att det verkligen tas är tycker jag är viktiga saker. Det ska inte ta för lång tid att starta upp kameran, då missar man oftast den tänkta bilden. Dyrare kameror är generellt snabbare mellan avtryck till bilden tas. Tiden mellan bilderna spelar oftast ingen större roll då de flesta kameror kan ta ett antal bilder i sekvens innan det skrivs till minnet.

Många kameror kan spela in kortare sekvenser med film. Se för guds skull till att den klarar ljud också! :mattias

Köp mycket extraminne till kameran! Det minne som följer med är aldrig tillräckligt. Köp hellre en billigare kamera med mycket minne annars blir det till att släpa med datorn så fort det ska fotas! Köp dock inte ett minne som klarar av fler bilder än att du kommer ihåg vad motiven föreställer...

Så för att sammanfatta:

*Dom flesta klarar sig gott på ca 3 Mpix
*OPTISK zoom är bra! 3-5 ggr täcker dom flesta behov.
*Snabbhet!
*Ljud till filmen.
*Extra minne är ett MÅSTE.

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
När det gäller Konica KD-410z och Sony DSC-P12 (Samma kamera som P10, men dubbla batterier, läderväska mm...), så är min Expertbutik billigast i Sverige.

KDn för 3995 och Sonyn för 5995. Skicka pm och boka. :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år