turbo-mupp
Medlem
Hallå. Snart dags för uppkörning på tung mc och har då börjat kika runt på olika hojar som jag tycker är intressanta. De som jag är mest intresserad av just nu är Yamaha WR450F (antagligen 2007-2009 då jag inte lär ha råd med nyare hoj) samt Honda CRF450 HM 2005 (eller så ny som möjligt annars).
Tyvärr så har ju dessa två maskiner lite för och nackdelar. Kan lista dom här nedan:
Yamaha WR450F
Fördelar:
* Bra pris
* Låg vikt (strax över 100kg)
* Hög kvalitet
* Långt mellan serviceintervaller
* Har inga problem med att ligga på jämn gas länge, enligt en artikel om -07´an på Fastbikes sida: "Kolla ventilerna en gång om året! Att ligga på ett konstant varv under en längre tid ska dock inte vara något problem enligt Yamahas teknikguru Jörgen Henriksson som för säkerhets skull skickat med mig en liter olja. ".
* Elstart
* Funkar lika bra som enduro som supermotard
Yamaha WR450F
Nackdelar:
* Verkar inte vara byggd/godkänd för passagerare (stort minus)
* Bara 5 växlar
* Ingen ABS
* Ingen insprutning
* Verkar vara ganska hög/stor
Honda CRF450HM
Fördelar:
* Verkar vara mindre än WR450F (bra eftersom jag bara är 178 lång)
* Varvvillig & rapp motor
* Låg vikt (strax över 100kg)
* Verkar vara godkänd för passagerare enligt en användare på forumet i denna länk: http://www.bike.se/forum/supermotard/skjutsa-pa-motard-62439
"crf 450hm är reggad för körning med 1 passagerare,men som ovan redan nämt så lär det inte vara någon hit!"
* Verkar ha elstart, iallafall -05´an om man ska tro på att inget är fishy med detta youtubeklippet: https://www.youtube.com/watch?v=FgV-YQ8c6Dk
* Bra pris
* Smidig för mindre personer som mig
* Verkar ha hondas berömda kvalitet
Honda CRF450HM
Nackdelar:
* Bara 5 växlar
* Verkar ha crossmodellens utväxling och verkar därmed lämpa sig sämre i skogen. (Passar enduromodellens växellåda/utväxling i HM´s motor?)
* Verkar inte må bra av att ligga på jämn gas längre perioder iallafall enligt användaren "niklasinorr" på detta forumet: "Ingen av dessa hojar skall dock köras längre sträckor på väg eftersom den höga trimningsgraden kräver att soppan kyler kolvtoppen, dvs att man skall gasa mycket. Så fort man tröskar landsväg så kör man med låg kolvöppning i gasaren och motorn går för varm i toppen. Detta är racemaskiner avsedda för tävlingsförhållanden, inte pendling. Som andra påpekar så skall du titta på KTM 625/660 eller motsvarande...
".
* Kortare serviceintervaller
* Ingen ABS
* Ingen insprutning
* Är det någon som har en HM och kan bekräfta med screenshot på "fråga på annat fordon" på transportstyrelsens sida (med regnummer, chassienummer och dylikt borttaget, givetvis) om CRF450 HM och/eller WR450F (2007 och nyare) får ha passagerare eller inte?
* Om WR450F inte får ha passagerare pga subframen, går denne att bygga om/förstärka då så att den går att regga om med 1 passagerare?
OBS! Har inte tänkt att tröska runt med passagerare men vill kunna ha möjligheten ifall nån situation skulle uppstå där jag behöver ha med en passagerare kort sträcka.
Om CRF450 HM har crossutväxling, går denne då att byta ut mot enduromodellens dito utväxling/växellåda? Mitt huvudsyfte med hojen jag köper, är endurokörning (motionskörning) med FMCK samt motardutförande vid körning på gata, möjligen på bana i framtiden.
Tyvärr så har ju dessa två maskiner lite för och nackdelar. Kan lista dom här nedan:
Yamaha WR450F
Fördelar:
* Bra pris
* Låg vikt (strax över 100kg)
* Hög kvalitet
* Långt mellan serviceintervaller
* Har inga problem med att ligga på jämn gas länge, enligt en artikel om -07´an på Fastbikes sida: "Kolla ventilerna en gång om året! Att ligga på ett konstant varv under en längre tid ska dock inte vara något problem enligt Yamahas teknikguru Jörgen Henriksson som för säkerhets skull skickat med mig en liter olja. ".
* Elstart
* Funkar lika bra som enduro som supermotard
Yamaha WR450F
Nackdelar:
* Verkar inte vara byggd/godkänd för passagerare (stort minus)
* Bara 5 växlar
* Ingen ABS
* Ingen insprutning
* Verkar vara ganska hög/stor
Honda CRF450HM
Fördelar:
* Verkar vara mindre än WR450F (bra eftersom jag bara är 178 lång)
* Varvvillig & rapp motor
* Låg vikt (strax över 100kg)
* Verkar vara godkänd för passagerare enligt en användare på forumet i denna länk: http://www.bike.se/forum/supermotard/skjutsa-pa-motard-62439
"crf 450hm är reggad för körning med 1 passagerare,men som ovan redan nämt så lär det inte vara någon hit!"
* Verkar ha elstart, iallafall -05´an om man ska tro på att inget är fishy med detta youtubeklippet: https://www.youtube.com/watch?v=FgV-YQ8c6Dk
* Bra pris
* Smidig för mindre personer som mig
* Verkar ha hondas berömda kvalitet
Honda CRF450HM
Nackdelar:
* Bara 5 växlar
* Verkar ha crossmodellens utväxling och verkar därmed lämpa sig sämre i skogen. (Passar enduromodellens växellåda/utväxling i HM´s motor?)
* Verkar inte må bra av att ligga på jämn gas längre perioder iallafall enligt användaren "niklasinorr" på detta forumet: "Ingen av dessa hojar skall dock köras längre sträckor på väg eftersom den höga trimningsgraden kräver att soppan kyler kolvtoppen, dvs att man skall gasa mycket. Så fort man tröskar landsväg så kör man med låg kolvöppning i gasaren och motorn går för varm i toppen. Detta är racemaskiner avsedda för tävlingsförhållanden, inte pendling. Som andra påpekar så skall du titta på KTM 625/660 eller motsvarande...
".
* Kortare serviceintervaller
* Ingen ABS
* Ingen insprutning
* Är det någon som har en HM och kan bekräfta med screenshot på "fråga på annat fordon" på transportstyrelsens sida (med regnummer, chassienummer och dylikt borttaget, givetvis) om CRF450 HM och/eller WR450F (2007 och nyare) får ha passagerare eller inte?
* Om WR450F inte får ha passagerare pga subframen, går denne att bygga om/förstärka då så att den går att regga om med 1 passagerare?
OBS! Har inte tänkt att tröska runt med passagerare men vill kunna ha möjligheten ifall nån situation skulle uppstå där jag behöver ha med en passagerare kort sträcka.
Om CRF450 HM har crossutväxling, går denne då att byta ut mot enduromodellens dito utväxling/växellåda? Mitt huvudsyfte med hojen jag köper, är endurokörning (motionskörning) med FMCK samt motardutförande vid körning på gata, möjligen på bana i framtiden.