Vilken förgasare ska jag välja? (KTM640)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men det som du skriver där gäller inte TM40 va? För den är ju vanlig på många LC4or...

Men jag som inte ska trimma vidare (vad jag vet nu) borde väl ändå sikta på en TM40... enklare än HSR 42 och billigare än FCR.... ?!?!

FCR är det som sitter på LC4. TM40 är billigare och sämre. (ja jag vet att boost3 föredrar dem) HSR42 är en harlyförgasare en del bla Ping på forumet med lite bonnmeck adapterat för KTM.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
FCR är det som sitter på LC4. TM40 är billigare och sämre. (ja jag vet att boost3 föredrar dem) HSR42 är en harlyförgasare en del bla Ping på forumet med lite bonnmeck adapterat för KTM.

Bonnmeck... det är ju sånt jag vill slippa. Jag vill köpa ett kit med fugge, nålar, vajer m.m. och bara kasta på. Jag menar, en TM40 borde ju göra hojen bra mycket rappare... Även om det finns de som är värre...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
FCR är det som sitter på LC4. TM40 är billigare och sämre. (ja jag vet att boost3 föredrar dem) HSR42 är en harlyförgasare en del bla Ping på forumet med lite bonnmeck adapterat för KTM.

Med närmare eftertanke så ändrar jag mig till att kehin är bättre pga att den är väldigt flexibel i storleken...Går att porta från ynkedommliga 39mm till otroliga 44,3mm!! Det kan man glömma på tm och hsr högst 1,5mm större på dom:gnissla ....Tm och hsr är i stor sett samma gasare, går lika bra att få dit tm som hsr och går lika på alla sätt. Jag föredrar mikuni endast för att det går att få tag på munstycken och nålar beg/pirat och billigt. kan ev tänkas att kehin sprider bränslet något bättre?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bonnmeck... det är ju sånt jag vill slippa. Jag vill köpa ett kit med fugge, nålar, vajer m.m. och bara kasta på. Jag menar, en TM40 borde ju göra hojen bra mycket rappare... Även om det finns de som är värre...

Absolut enklast är att köpa ett FCR kitt färdigt enl länken jag skickade först. Allt är klart bara att bulta på. Tvåa kommer att köpa en FCR beg på ebay och sen köpa nödvändiga tillbehör från KTM. Sist i serviceligan kommer att köpa en TM/HSR från braigasen, inget ont om hans service men det kommer att kräva en del pill för att få allt på plats och injusterat.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bonnmeck... det är ju sånt jag vill slippa. Jag vill köpa ett kit med fugge, nålar, vajer m.m. och bara kasta på. Jag menar, en TM40 borde ju göra hojen bra mycket rappare... Även om det finns de som är värre...

Köp då en tm 40 av bra i gasen gubben.. han har säkert en beg för under 2000kr. Och jag tror han har bestyckningstabell för denna annars är det samma besty som xr650...Högfart 1,5mm max och 35 i lågfart axpumsmuns näst minsta!! Nål och nålmunstycke får du fråga han om minns ej:va
Du får lätt dit den,,,,, lite mickel blir det väl,, kan tänkas att du får trä på en bit kylarslang på förgasarens stos för att passa i org insugsgummi? och bakåt kan det även tänkas att du får göra någon trappa? Ingen hightech. Viren från org handtag kan tänkas passa ,ev får nipplarna kapas bort och ersättas med skruvnipplar? Men innan du kapar väck virarna så kolla att slaget på gashantager räcker till!!
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Köp då en tm 40 av bra i gasen gubben.. han har säkert en beg för under 2000kr. Och jag tror han har bestyckningstabell för denna annars är det samma besty som xr650...Högfart 1,5mm max och 35 i lågfart axpumsmuns näst minsta!! Nål och nålmunstycke får du fråga han om minns ej:va
Du får lätt dit den,,,,, lite mickel blir det väl,, kan tänkas att du får trä på en bit kylarslang på förgasarens stos för att passa i org insugsgummi? och bakåt kan det även tänkas att du får göra någon trappa? Ingen hightech. Viren från org handtag kan tänkas passa ,ev får nipplarna kapas bort och ersättas med skruvnipplar? Men innan du kapar väck virarna så kolla att slaget på gashantager räcker till!!

Ja lite småmek är ingen fara... Men som sagt: Gärna så nära bolt-on som det går...

Fan grabbar... Ni är ju kungar på att svara och lägga fram era förgasar-tips!! :tummenupp

Får se vad det blir helt enkelt. Frågan är ju egentligen hur mycket jag märker i slutändan av mitt förgasarval. Nu är jag van vid min original, så det kan ju inte bli dåligt liksom ... :D
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Hur pass stor skillnad gör de igentligen att byta förgasare?

Hade varit intressant om ngn som bytt förgasare på en lc4 kunde ge sin åsikt!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur pass stor skillnad gör de igentligen att byta förgasare?

Hade varit intressant om ngn som bytt förgasare på en lc4 kunde ge sin åsikt!

Har man tålamod att ställa in en flatslide så att axpumpen och övergången till mellan reg blir optimal så blir det stor skillnad i rapphet och jag skulle tro att i bänk silljer det ca 1- 1,7hk vid samma dim.. Vacum fuggen har ju ett gasspjäll helt i vägen vid fullt gärn!! MEN DET ÄR SVÅRT!
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Har man tålamod att ställa in en flatslide så att axpumpen och övergången till mellan reg blir optimal så blir det stor skillnad i rapphet och jag skulle tro att i bänk silljer det ca 1- 1,7hk vid samma dim.. Vacum fuggen har ju ett gasspjäll helt i vägen vid fullt gärn!! MEN DET ÄR SVÅRT!

Är det så svårt som du får det att låta kanske man ska skippa ett förgasarbyte?
Fick för mig att om jag t.ex. köpte en TM 40 från "Bra i gasen" så var det bara att sätta i den och köra. Givetvis med lite små-meck. Men killen har ju en sida med inställningar för t.ex. min hoj med upptagen luftburk o ett slip-on. Krävs det ännu mer inställningar efter det alltså? :va
(Eller är jag helt ute o seglar som vanligt?...)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det så svårt som du får det att låta kanske man ska skippa ett förgasarbyte?
Fick för mig att om jag t.ex. köpte en TM 40 från "Bra i gasen" så var det bara att sätta i den och köra. Givetvis med lite små-meck. Men killen har ju en sida med inställningar för t.ex. min hoj med upptagen luftburk o ett slip-on. Krävs det ännu mer inställningar efter det alltså? :va
(Eller är jag helt ute o seglar som vanligt?...)

Att få det betydligt bättre än original BST är lätt det blir det BoltOn men skall du få ut det där lilla sista krävs en hel del pill.
 

sQeeker

Fullt ös medvetslös
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Öland
Hoj
KTM 640 -04
Funderar på att göra något liknande projekt på min LC4 -04. Har slitit ur luftburken, bytt slipon och kopplat bort EPC:n, men tycker ändå inte att den är speciellt rapp. Vill ha mer pulver helt enkelt. Räcker det med att stycka om originalförgasaren för att få någon förbättring, eller är det en vassare förgasare som krävs? Vad skulle ni föredra för munstycke till min kombo för originalförgasaren, om det ens är möjligt att säga så här på rak arm?
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Nu är jag inte speciellt het på det här med förgasare... (då hade jag inte startat den här tråden :) )

Men jag känner att ett byte är snart nödvändigt. kolla på http://www.braigasen.com/

Tydligen ska han vara bra att ha o göra med. Sen lär det finnas mer än vad som står på hemsidan. Ryktet säger att för runt 2000 kan man få en beg. TM 40. Istället för att bråka med den du redan har menar jag
Ring o kolla... det ska jag göra :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
jag har ett förslag Kolla in denna firma (kompis till mig innom stenkast) han har just starta sälja mikuni jag var just och glodde på en tm/hsr 40 som lå på hyllan,,,han har bättre nypris än gasen!! 2600 för en ny!! Den är grunbestyckad och brukar ligga när optimalt..jag kollade in bestyckningstabellen för lc4an och den går efter golvdraget!! 165 i högfart är bara att glömma!! 150 är snudd på för fett och lågfart typ 25" är klent bör vara 30-35" Det stämmde bättre på xr650...Och lc4an ska ha samma best!

Så vill du ha mått på insug eller baksug så får du skrika till så mäter jag på den gasaren,, Jag kan tillockmed bestycka in den åt dig.. kan tänkas att den redan ligger på 150 i högfart? I värsta fall ett nytt högfart och ett lågfart,,Nål och nålmunstycke brukar vara rätt.:tummenupp

Funderar på att göra något liknande projekt på min LC4 -04. Har slitit ur luftburken, bytt slipon och kopplat bort EPC:n, men tycker ändå inte att den är speciellt rapp. Vill ha mer pulver helt enkelt. Räcker det med att stycka om originalförgasaren för att få någon förbättring, eller är det en vassare förgasare som krävs? Vad skulle ni föredra för munstycke till min kombo för originalförgasaren, om det ens är möjligt att säga så här på rak arm?

Är det forfarande vakumfugge 04 på dessa? sitter det inte kehin fcr flat på dom däringa?
 
Last edited:

sQeeker

Fullt ös medvetslös
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Öland
Hoj
KTM 640 -04
Nu är jag inte speciellt het på det här med förgasare... (då hade jag inte startat den här tråden :) )

Men jag känner att ett byte är snart nödvändigt. kolla på http://www.braigasen.com/

Tydligen ska han vara bra att ha o göra med. Sen lär det finnas mer än vad som står på hemsidan. Ryktet säger att för runt 2000 kan man få en beg. TM 40. Istället för att bråka med den du redan har menar jag
Ring o kolla... det ska jag göra :tummenupp

Ah nice, där stod det en hel del nyttig info :tummenupp . Om jag frågar dig som gjort lite forskning och har samma problem som jag, tänkter du försöka med TM40:n eller ska du ge dig på något värre?

jag har ett förslag Kolla in denna firma (kompis till mig innom stenkast) han har just starta sälja mikuni jag var just och glodde på en tm/hsr 40 som lå på hyllan,,,han har bättre nypris än gasen!! 2600 för en ny!! Den är grunbestyckad och brukar ligga när optimalt..jag kollade in bestyckningstabellen för lc4an och den går efter golvdraget!! 165 i högfart är bara att glömma!! 150 är snudd på för fett och lågfart typ 25" är klent bör vara 30-35" Det stämmde bättre på xr650...Och lc4an ska ha samma best!

Så vill du ha mått på insug eller baksug så får du skrika till så mäter jag på den gasaren,, Jag kan tillockmed bestycka in den åt dig.. kan tänkas att den redan ligger på 150 i högfart? I värsta fall ett nytt högfart och ett lågfart,,Nål och nålmunstycke brukar vara rätt.:tummenupp



Är det forfarande vakumfugge 04 på dessa? sitter det inte kehin fcr flat på dom däringa?

Nej det gör det inte, sitter en BST40-266
 
Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Ah nice, där stod det en hel del nyttig info :tummenupp . Om jag frågar dig som gjort lite forskning och har samma problem som jag, tänkter du försöka med TM40:n eller ska du ge dig på något värre?

Värre? Nä, jag tänkte byta ut förgasaren och dreva ner den en kugg fram bara.
Först tänkte jag sälja hojen o köra sporthoj, men fan... jag gillar motard. Vill ha lite bättre drag i den bara, så vi börjar här. Sen kanske man vill ha värre saker när man bytt förgasaren... det ligger ju i ens natur... :)

Själv då? Några storartade planer?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jo jag snubblade på en bsr vacumfugge från en ktm 640 när jag städade källaren (det ligger 1dm aluminiumfilspån på överallt:D ) Sååå om du kan ta det lite cooolt så skulle jag kunna gämföra den med mikunin rakt av:tummenupp då då ser man ju hur fippligt det är att fippla dit och om org virar passar.. Ska kolla det i dag.. (Påmin mig om glömmer!!)
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Jo jag snubblade på en bsr vacumfugge från en ktm 640 när jag städade källaren (det ligger 1dm aluminiumfilspån på överallt:D ) Sååå om du kan ta det lite cooolt så skulle jag kunna gämföra den med mikunin rakt av:tummenupp då då ser man ju hur fippligt det är att fippla dit och om org virar passar.. Ska kolla det i dag.. (Påmin mig om glömmer!!)

Det hade varit grymt hygglo av dig!
Får snart skicka en tårta till dig som tack för all hjälp... :D

Hör av dig när du kollat!!

//M
 

sQeeker

Fullt ös medvetslös
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Öland
Hoj
KTM 640 -04
Värre? Nä, jag tänkte byta ut förgasaren och dreva ner den en kugg fram bara.
Först tänkte jag sälja hojen o köra sporthoj, men fan... jag gillar motard. Vill ha lite bättre drag i den bara, så vi börjar här. Sen kanske man vill ha värre saker när man bytt förgasaren... det ligger ju i ens natur... :)

Själv då? Några storartade planer?

Hehe ah jag menade om du skulle pröva med TM40:n eller om du skulle smälla dit någon annan modell, av lite dyrare sort. Men jo det är väl ungefär det jag hade tänkt göra också. Har fortfarande original dreven på, så de får bli att dreva ner den också. Sen får man hoppas att det gör lite skillnad iaf :)

Jo jag snubblade på en bsr vacumfugge från en ktm 640 när jag städade källaren (det ligger 1dm aluminiumfilspån på överallt:D ) Sååå om du kan ta det lite cooolt så skulle jag kunna gämföra den med mikunin rakt av:tummenupp då då ser man ju hur fippligt det är att fippla dit och om org virar passar.. Ska kolla det i dag.. (Påmin mig om glömmer!!)

Ja det vore jävligt intressant att veta! :tummenupp :yoparty
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Japp den har samma nål som bra i gasentabellen..Det enda som behövs bytas är lågfart och huvudmunstycke och ev axpump? (70) kan mycket väl gå.... annars får man byta till 50" där med..

munstyckerna kostar runt 30kr st....

Längden var samma som bsren och anslut bak var 55mm BSR 58mm så jag gissar att det går att dra ihop med klammer.

I mot insugsgummi var hsr 44mm och bsr är 46mm så även där borde det gå att dra ihop om man kör med vanliga slangklammer.

Man får förl´änga fästet för virarna typ 3cm,,,Endera genom att helt enkelt kapa av den befintliga plattan och kapa till ett plattgärn imellan och svetsa ihop eller göra en plåtförlängning och skruva fast på baksidan av den orginala fästet bara borra 2st hål och i med bultar..

Jag kollade även in fcr 39mm och den är det samma modd på virefästet som gäller Men den var några mm för fet i baken,,,men det går nog att slipa ner.. i fram passar den lika bra som hsren samma (mått)

Go figure:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Eftersom ni bla pratar om firmor som säljer förgasere och delar till dessa så kan jag även tipsa om Stibomotor i Segeltorp här i sthlm. Dit brukar jag åka om jag ska ha munstycken och annat. Har färdiga förgasarsatser till de flesta förgasarhojar, tex Husa, KTM mm på sin hemsida.

http://www.stibomotor.se/

Christer på Braigasen är suverän han med, stort kontaktnät på att leta upp delar. Har bla handlat luftburksstos till HSR48 av honom efter att själv ha letet på nätet i månader. Han nosade upp en i USA och skickade direkt till mig på en vecka.

Tyvärr kan jag dock inget om lämpliga förgasere till motarder.

/J
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top