Vilken försäkringsklass har du på din hoj

Jag har


  • Antal röstningar
    0
Micke_Lindstrom skrev:
Hur räknar man fram effekt/vikt?

Du tar effekten i kW och delar med tjänstevikten plus 75 kilo. Ta sedan bort decimalerna. Då får du fram ett tal som du sätter in i tabellen nedan för att se vilken försäkringsklass du hamnar i.
Exempel:
Hojen har 100 hästar och tjänstevikten är 250 kilo.
100 hästar är lika med 74kW. (hästar *0,74= kW)
74*100/(200+75) = 26.9
Talet efter att vi tagit bort decimalerna är alltså 26.

Tabellen:
0-5 = F-klass 1
6-8 = F-klass 2
9-12 = F-klass 3
13-15 = F-klass 4
16-19 = F-klass 5
20-24 = F-klass 6
25- = F-klass 7
Det är nåt fel som inte stämmer här :va

"Du tar effekten i kW och delar med tjänstevikten plus 75 kilo." Det blir 114/335 = 0,34 i mitt fall.

Klass 1?
 
Sen står det mkt riktigt att man ska multiplicera med 0,74 för att omvandla hk till kW, men i beräkningen har 74 används. I texten står det att exempelhojen väger 250 kg, men i beräkningen står det 200.
 
Ytterligare en fråga: Är det ursprungseffekt eller strypeffekt som gäller?

På min står 114 kW som ursprungseffekt under "övriga tekniska data, dispenser", men den är strypt på pappret till 72 kW. I verkligheten något trimmad istället... Förvirringen är total.
 
Din är en 1994, då går de efter ursprungseffekten eftersom den finns redovisad. Nånstans runt 1993 tror jag brytpunkten var. I mina gixxerpapper så står det bara 72kW och det är vad alla bolag ser också.
 
Jag har en klass 7 och en klass 6, fast min klass 7 är nedflyttad till klass 6 hos Bilsport&Mc. Så jag betalar inte för någon klass 7 för närvarande :)
 
Micke_Lindstrom skrev:
Skenförsäkring! :tungan
Njea gränsfall va, min -90:a är typad som 100 pållars, mc handlarna gjorde så på den tiden för att begränsa effekthysterin, strypningarna satt i orginalblåset som 4 st brickor, om man bytte avgassystem så hade man 143 pållar, om man sedan fixade lite med lättare portning och höjd komp samt K&N så gav den ca:150 pållar, dock väger den fortfarande för mycket jämfört med dagens sporthojar.
 
GSXR1100R skrev:
Njea gränsfall va, min -90:a är typad som 100 pållars, mc handlarna gjorde så på den tiden för att begränsa effekthysterin, strypningarna satt i orginalblåset som 4 st brickor, om man bytte avgassystem så hade man 143 pållar, om man sedan fixade lite med lättare portning och höjd komp samt K&N så gav den ca:150 pållar, dock väger den fortfarande för mycket jämfört med dagens sporthojar.

Det är klart att jag inte tycker att det är skenförsäkring att försäkringsbolaget flyttat hans hoj till en annan klass, den här smileyn tycker jag visar att man är ironisk: :tungan

Däremot gillar jag inte att tjejer får billigare försäkring för att dom kraschar mindre, det är skenförsäkring. :tungan
 
Micke_Lindstrom skrev:
Det är klart att jag inte tycker att det är skenförsäkring att försäkringsbolaget flyttat hans hoj till en annan klass, den här smileyn tycker jag visar att man är ironisk: :tungan

Däremot gillar jag inte att tjejer får billigare försäkring för att dom kraschar mindre, det är skenförsäkring. :tungan

Ja men tänk på dom stackarna som inte förstår sig på detta med ironi, dom kommer nu att se ner på mig & Tom och kalla oss skenförsäkrare :rolleyes:
 
GSXR1100R skrev:
Ja men tänk på dom stackarna som inte förstår sig på detta med ironi, dom kommer nu att se ner på mig & Tom och kalla oss skenförsäkrare :rolleyes:

Ånej, nu har jag försett alla elaka icke-ironiker med ett argument för att kunna anklaga hederliga gammelgixxerförare för att vara skenförsäkrare. :hihi
 
Samuel_LJackson skrev:
Ja, vad har jag för hoj?....Hornet 600 är väl på gränsen till klass 7 men inte riktigt....hmmm.....6,5?

Du kan ju fråga försäkringsbolaget om dom går med på att flytta upp den i klass 7 så att du kan säga att du har en klass 7-hoj. :hihi
 
Micke_Lindstrom skrev:
Du kan ju fråga försäkringsbolaget om dom går med på att flytta upp den i klass 7 så att du kan säga att du har en klass 7-hoj. :hihi

Bra idé, jag ska genast ringa dem! :tummenupp ...fast skämt åsido - när jag försökte räkna ut f-klassen själv hamnade jag på 7 men så är ju inte matte min starka sida heller hehe...
 
Samuel_LJackson skrev:
Bra idé, jag ska genast ringa dem! :tummenupp ...fast skämt åsido - när jag försökte räkna ut f-klassen själv hamnade jag på 7 men så är ju inte matte min starka sida heller hehe...
Vilken formel använde du? Den i granntråden verkar iaf vara kass.
 
Samuel_LJackson skrev:
(Effekten i Kw*100)/(tjänstevikt+75)

på min hornet ger det 7000/275 = 25,4

Alltså har jag en klass 7 :banana och är lika häftig som er andra .....eller? :banana
Ok, då får min 34 enligt ursprungseffekten. Verkar inte spela så stor roll att den hamnar just i 7:an, för den är skapligt billig att försäkra jämfört med andra sportcyklar.
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top