Vilken familjebuss ska jag ha?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Skulle behöva lite tips och råd angående familjebuss. Har en Opel Sintra nu, dvs en 7-sitsig historia med skjutdörrar på sidorna. Den börjar krångla mer och mer nu och det börjar bil dags att byta. Men vad ska jag ha?

Krav:
-Max 50000:-. Kan inte "lägga lite extra" och få en dyrare eftersom det är max 50000.
-Säker
7-sits eftersom man då kan ha lite mellanrum mellan barnstolarna om man har tre ungar och samtidigt få plats med stor barnvagn och stor hund. Tre barnstolar i en saab eller volvo blir alldeles för trångt för min smak.
-Skjutdörrar på sidorna! Kanske inget krav men jag har fastnat för det så kanske är det ett krav ändå...
-Ingen jävla problembil ;-) Familjebil ska inte krångla. Någonsin...
-Så ny som möjligt. Gärna 2003 och nyare.

Vad finns det för alternativ?
C8 verkar krångla massor. Sen finns det ju Previa, Sharan, någon Mitsubishi, Peugeot någonting och säkert massor av andra också.

Tack på förhand :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag skulle försöka hitta en nyare Sintra, jäkligt bra bil.
Brorsan köpte en corolla Verso tror jag den heter, lagom stor "liten" familjebuss med 7 sitser. Dock inga skjutdörrar. Men billig i drift.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Renault Kangoo/Citroen Berlingo om du kommer över någon av senare årsmodell med dieselmotorn.
Alternativt Dacia Logan MCV.
Men Renat/Citron har fördelen av en mer futuristisk design.
renault_kangoo_ii_07_08_1.jpg = tardis.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vi har en VW multivan med husbilspaket, dvs uppfällbart bord och bäddsoffa samt två bakåtriktade säten bak i lastutrymmet. Hela inredningen går att ta ur varpå man får ett helt platt golv och väldigt mycket lastutrymme:tummenupp de som har några år på nacken kan man få får riktigt förmånliga pengar dessutom och vår har varit helt problemfri! Det värsta som gått på den var tändspolen tror jag och dem tog En kvart att byta. Fanns på hylla på Biltema. Så jag röstar på en sån!:tummenupp

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Vi har en VW multivan med husbilspaket, dvs uppfällbart bord och bäddsoffa samt två bakåtriktade säten bak i lastutrymmet. Hela inredningen går att ta ur varpå man får ett helt platt golv och väldigt mycket lastutrymme:tummenupp de som har några år på nacken kan man få får riktigt förmånliga pengar dessutom och vår har varit helt problemfri! Det värsta som gått på den var tändspolen tror jag och dem tog En kvart att byta. Fanns på hylla på Biltema. Så jag röstar på en sån!:tummenupp

50k, inte 500k.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag skulle försöka hitta en nyare Sintra, jäkligt bra bil.
Brorsan köpte en corolla Verso tror jag den heter, lagom stor "liten" familjebuss med 7 sitser. Dock inga skjutdörrar. Men billig i drift.

Sintran slutade tillverkas 1999, så tyvärr finns det inga nyare. Men jag gillar den skarpt och har varit väldigt nöjd med den (om man bortser från det som har krånglat). Synd bara att grejor har börjat ge upp på den nu + rost... så den är snart till salu. Billigt. Ska bara försöka besikta den först.

Corolla Verso? Ser fin ut. Ser dock ut att vara lite mindre än Sintran. Får man in något (t.ex. 35 kg hund) längst bak om man har alla stolar uppe? Fick påtryckningar igår kväll från frugan angående skjutdörrarna. "Det är bra att ha. Det är väääääääldigt bra att ha. För helvete!" Så sa hon ungefär ;) Men det är mycket smidigt när man ska lyfta ut ungarna på trånga parkeringsplatser. Man kommer åt och behöver inte hålla dörren.

Renault Kangoo/Citroen Berlingo om du kommer över någon av senare årsmodell med dieselmotorn.
Alternativt Dacia Logan MCV.
Men Renat/Citron har fördelen av en mer futuristisk design.

Är inte den ganska liten? Eller är där 7 sittplatser + lite plats över för bagage? Om man skulle få för sig att åka på långfärd (semester) hur är den då som långfärdsbil? Bekväm, skramlig?

Diesel har jag inget emot alls, men då måste den vara sån där miljötjohejsan som ligger på kanske 3500 i skatt per år och inga 8600 som jag såg att någon kostade. Visst, de drar mindre soppa, men den kommer inte att gå så långt som behövs för att kompensera.

De var lite dyyyyra... fanns någon lite äldre som låg under 50k iofs, men då är det långmilare. Inte den snyggaste bilen dock ;)

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Renault Espace om du kan leva utan skjutdörrar.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Voyager? Kört många mil i en sån. Enda minibussen jag kört som haft vägegenskaper som gått att jämföra med en vanlig personbil...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Citroën C8 har ett helt hav med plats och skjutdörrar, har dock inget som kan bekräfta eller dementera problemen...

Hynda Trajet? Beprövande Mazdamotorer och enkel(billig?) teknik. Ej skjutdörr.
Kia Carnival. Skjutdörr.

Eh, 3st barn? Har du varit där nu igen? :tuttar

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Sintran slutade tillverkas 1999, så tyvärr finns det inga nyare. Men jag gillar den skarpt och har varit väldigt nöjd med den (om man bortser från det som har krånglat). Synd bara att grejor har börjat ge upp på den nu + rost... så den är snart till salu. Billigt. Ska bara försöka besikta den först.

Corolla Verso? Ser fin ut. Ser dock ut att vara lite mindre än Sintran. Får man in något (t.ex. 35 kg hund) längst bak om man har alla stolar uppe? Fick påtryckningar igår kväll från frugan angående skjutdörrarna. "Det är bra att ha. Det är väääääääldigt bra att ha. För helvete!" Så sa hon ungefär ;) Men det är mycket smidigt när man ska lyfta ut ungarna på trånga parkeringsplatser. Man kommer åt och behöver inte hålla dörren.

Naturligtvis, det var ju Zafiran jag tänkte på. Sintran hade jag nästan glömt bort, det var länge sedan man såg dem.
Verson är ganska liten, med 7 säten i den så är det inte mycket kvar för hund. Men köp en liten hund istället, det blir ju billigare på alla plan :hihi

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är inte den ganska liten? Eller är där 7 sittplatser + lite plats över för bagage? Om man skulle få för sig att åka på långfärd (semester) hur är den då som långfärdsbil? Bekväm, skramlig?

Diesel har jag inget emot alls, men då måste den vara sån där miljötjohejsan som ligger på kanske 3500 i skatt per år och inga 8600 som jag såg att någon kostade. Visst, de drar mindre soppa, men den kommer inte att gå så långt som behövs för att kompensera.

5+packning eller 7+necessär.
Dessutom bör de vara nyare än din budget för att ha den bra karossen.
Men om du kollar på Dacia så får du en (ganska) ny bil med hyfsade utrymmen.
Inredningen känns väldigt öststatisk, men det tycker jag är litta koolt.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tre kids och stor hund. Det verkar som att du tagit dig vatten över huvudet :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
5+packning eller 7+necessär.
Dessutom bör de vara nyare än din budget för att ha den bra karossen.
Men om du kollar på Dacia så får du en (ganska) ny bil med hyfsade utrymmen.
Inredningen känns väldigt öststatisk, men det tycker jag är litta koolt.

Jag har svårt att tro att Dacian är något att satsa på då kvalité och komfort antagligen blir lidande av det låga priset. Jag ska dock prova en sån av ren nyfikenhet, bara för att testa då jag själv aldrig skulle kunna köra något så billigt smäck som. De ser ju helt ok ut men jag är skeptisk som fan.

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Chrysler Voyager, eller ännu hellre Town & Countryn med 3,8 l motorn är ruskigt bra bilar. Voyagern hade problem med växellådorna på dom tidiga, men har för mig att det är åtgärdat från - 96 och framåt.

Har kört mängder med mil i båda, och mina sista Town & Country bara gick och gick. Riktigt kul att köra med nästintill personbilskänsla, kanonkomfort och säkra bilar.

Mina Town & Country drog dessutom mindre bensin med den större motorn, eller kanske just pga av den då den orkar med bilen bättre pga det bättre vridet. Körde mina klart under litern på landsväg och på 1.0-1.2 i stan. Helt ok tycker jag, och en beg volvokombi drar ungefär detsamma trots dom mindre utrymmena.

Det enda minuset jämfört med just en volvokombi är skatten som är lite högre, men det är svårt att komma ifrån på lite större bilar.

Som jämförelse kan nämnas att brorsan valde den andra populära jänkebussen istället, dvs. Cheva Transporter, och bortsett från att dom var törstigare överlag (1.4-1.5l mil) var hans rep/servicekonto över samma år mångfalt större. Jag bytte enbart ett avgassystem och två bromsskivor utöver vanlig service (vettiga reservdelspriser) , han fick bärga ett antal gånger för topp packningar, låda, kylsystem, hjullager och you name it. Det mesta dyrt...

Ett välskött och välservat ex bör ge många problemfria mil och glädje, inte minst för kidsen som åker som kungar :)

Last edited:

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Toyota Previa. Om den är bra? Vet inte, har bara haft min i 12 problemfria år...

Jag är uppvuxen i 2 stycken Toyota Model F (föregångaren).
Sjukt dåliga, generatorn gick sönder en gång på den ena. Och Torkarbladen!

Det finns ett minus och det är att man inte bör krocka.
Det gjorde farsan så därför blev det två.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping