Vilken familjebuss ska jag ha?

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Jag är uppvuxen i 2 stycken Toyota Model F (föregångaren).
Sjukt dåliga, generatorn gick sönder en gång på den ena. Och Torkarbladen!

Det finns ett minus och det är att man inte bör krocka.
Det gjorde farsan så därför blev det två.
Har väl haft tur i 21000 mil då. Och 4 stjärnor av 5 på euron cap på säkerhet är ju inget vidare....
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Renault Espace om du kan leva utan skjutdörrar.

Jag kan, men tyvärr inte frun och det är hon som ska köra mest med den...

Voyager? Kört många mil i en sån. Enda minibussen jag kört som haft vägegenskaper som gått att jämföra med en vanlig personbil...

Hur är de annars? Kvalitet t.ex? Inget krånglande? Kollade lite på 2002-2004 med 2,4 bensinmotor. 3,3:an sörplar för mycket. Kan det vara något att ha? Ser vettig ut men ser bara ut att ha två stolar i mittenraden. Kanske inget problem, vad vet jag.

Fast menar jag inte att han ska ha en sprillans ny utan en med ett par år och m il på nacken ;) typ såhär
http://mobil.blocket.se/gavleborg/Volkswagen_Caravelle_2_5_44654632.htm?ca=23_10&w=3

Vår bil har gått strax under 30k mil och aldrig krånglat, verkstan Vi servar den på hävdar att detta är den driftsäkraste och bäst byggda bilen ur det här segmentet som finns. Då jag röstar fortfarande på en sån:tummenupp

De verkar väldigt vettiga men på något sätt känns det fel att köpa en bil som gått 25000-30000 mil för 50000 kr.

Citroën C8 har ett helt hav med plats och skjutdörrar, har dock inget som kan bekräfta eller dementera problemen...

Hynda Trajet? Beprövande Mazdamotorer och enkel(billig?) teknik. Ej skjutdörr.
Kia Carnival. Skjutdörr.


Eh, 3st barn? Har du varit där nu igen? :tuttar

Nja, inte ännu men vi har börjat prata om en till, så det blir det nog :) Barn är kul. Skiiiitjobbigt, men kul.
Citroen gillar jag skarpt. Men har sökt rundor lite på C8 och citroenforumet verkar heta Citroenakuten av en anledning ;)
För att citera en C8-ägare där: "Min erfarenhet sedan 2005 är att Citroen C8 är den mest kostsamma bil jag nånsin haft.
Den hade gått ca 7700 mil när vi köpte den 2005. Nu har den rullat ca 12000 mil. På de milen så har vi olika verkstadsfakturor på minst 70000 kr". Sååå jag trar nog öronen åt mig lite...

Ja, möjligtvis Kian. Har inte klämt på en sådan men ska nog göra det.

Naturligtvis, det var ju Zafiran jag tänkte på. Sintran hade jag nästan glömt bort, det var länge sedan man såg dem.
Verson är ganska liten, med 7 säten i den så är det inte mycket kvar för hund. Men köp en liten hund istället, det blir ju billigare på alla plan :hihi

Ahaa, men är inte Zafiran ganska liten? Men det har nog inte skjutdörrar så tyvärr går den bort. Annars gillar jag Opel. Hehe, nä, ingen liten hund. Inte så förtjust i småhundar :hihi

Tre kids och stor hund. Det verkar som att du tagit dig vatten över huvudet :)

Nädå, det finns nog betydligt mer olämpliga föräldrar än jag så det fixar jag.

Chrysler Voyager, eller ännu hellre Town & Countryn med 3,8 l motorn är ruskigt bra bilar. Voyagern hade problem med växellådorna på dom tidiga, men har för mig att det är åtgärdat från - 96 och framåt.

Har kört mängder med mil i båda, och mina sista Town & Country bara gick och gick. Riktigt kul att köra med nästintill personbilskänsla, kanonkomfort och säkra bilar.

Mina Town & Country drog dessutom mindre bensin med den större motorn, eller kanske just pga av den då den orkar med bilen bättre pga det bättre vridet. Körde mina klart under litern på landsväg och på 1.0-1.2 i stan. Helt ok tycker jag, och en beg volvokombi drar ungefär detsamma trots dom mindre utrymmena.

Det enda minuset jämfört med just en volvokombi är skatten som är lite högre, men det är svårt att komma ifrån på lite större bilar.

Som jämförelse kan nämnas att brorsan valde den andra populära jänkebussen istället, dvs. Cheva Transporter, och bortsett från att dom var törstigare överlag (1.4-1.5l mil) var hans rep/servicekonto över samma år mångfalt större. Jag bytte enbart ett avgassystem och två bromsskivor utöver vanlig service (vettiga reservdelspriser) , han fick bärga ett antal gånger för topp packningar, låda, kylsystem, hjullager och you name it. Det mesta dyrt...

Ett välskött och välservat ex bör ge många problemfria mil och glädje, inte minst för kidsen som åker som kungar :)

Har kollat en del på Voyager (är iofs emot amerikanska grejor av ren principsak...) och den verkar vettig. Har snöat in lite på 2,4:an, men de flesta har ju 3,3 eller 3,8-motorn. Om man kollar förbrukningen på fordonsuppgifterna på transportstyrelsen så står det att de drar mycket mer än 1,0-1,2 i stan? Ska ligga på litern på landsväg? Hur är det med sofforna? Går de att plocka ut eller möblera om?

Toyota Previa. Om den är bra? Vet inte, har bara haft min i 12 problemfria år...

Previa verkar vara fina! Inte så snygga dock, men skit i det. Håller värdet gör de tyvärr också... antagligen av en anledning ;) Vad dricker en sådan? Med vilken motor? Gillar manuell bättre än automat men många verkar ha automat.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
[


De verkar väldigt vettiga men på något sätt känns det fel att köpa en bil som gått 25000-30000 mil för 50000 kr.
Går du ner lite i årsmodell så blir de billigare och behöver inte nödvändigtvis ha gått ens lika långt. Och 30k mil på en sån här må låta mycket men de ryktas vara i princip outslitliga och kommer rulla länge än. Men som sagt, ta en som är några år äldre och spara en bit av budgeten då:tummenupp
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Gällande voyagers så kan jag inte säga så mycket om kvaliteten då de vi (min far) hade var leasingbilar och således inte äldre än tre år. Men de årsmodellerna du nämner hade vi lite eller inga problem med. Det som kan vara värt att nämna är att det är trångt som fan under huven. Tror verkstan lossade motorn från fästena och tiltade fram den för att komma åt att byta de innersta tändstiften.

Vet att vi åkte på att programmera om en automatlåda någon gång men annars var de då när de var nya bara att serva och köra.

De är inte snåla direkt när det kommer till förbrukning, runt litern på landsväg är nog rimligt. Mer i stan såklart.

De kommer med två stolar i fram, två stolar i mitten och en soffa i bak. De bakersta två raderna kan man plocka loss och placera som man vill med enkla handtag. Dock tror jag inte soffan gick att tilta fram så det blir krångligt att nå den bakersta sätesraden om man sätter soffan i mitten. Annars borde det gå att få tag på en extra soffa och få en extra sittplats.

Ett plus som vi uppskattade var att det var skjutdörrar på båda sidor i bak.
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Previa verkar vara fina! Inte så snygga dock, men skit i det. Håller värdet gör de tyvärr också... antagligen av en anledning ;) Vad dricker en sådan? Med vilken motor? Gillar manuell bättre än automat men många verkar ha automat.

En Previa från 2001-2006 bör du köpa isf ("nya chassit")med motorn fram och två skjutdörrar. Min dricker ungfär 0,9 l/milen blandad körning. Körde fullastad till Sälen förra vintern, laglig fart, då tog den 0,78. Jag har en bensin,2,4 l, manuell låda. Bilen fungerar perfekt med barn och hund (och fru). Det enda du skall kolla särskilt är handbromsen. Kollade statistik på bilprovningen och där ligger den i topp i betyg, förutom handbromsen. Har bara behövt justera min några gånger.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Absolut, åtminstone jämfört med en raketstart.

Bullrigaste bilar jag suttit i, nånsin. Gäller Kangoo och berlingo, verkar inte ha blivit bättre mer åren heller. Dacia vet jag inget om.

Skåpen bullrade fram till nyaste modellen.
Men nu är det kombivarianten av nyaste modellen som gäller.
De går tyst.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Någon som har koll på Mazda MPV? Finns några -04:eek:r som ser fina ut hos handlare och någon av dem kan man kanske pruta ner lite :rolleyes:


Går du ner lite i årsmodell så blir de billigare och behöver inte nödvändigtvis ha gått ens lika långt. Och 30k mil på en sån här må låta mycket men de ryktas vara i princip outslitliga och kommer rulla länge än. Men som sagt, ta en som är några år äldre och spara en bit av budgeten då:tummenupp

Ja, du har nog rätt. Jag har med den i beräkningarna så får vi se vad som dyker upp. Kan inte bestämma mig...

Gällande voyagers så kan jag inte säga så mycket om kvaliteten då de vi (min far) hade var leasingbilar och således inte äldre än tre år. Men de årsmodellerna du nämner hade vi lite eller inga problem med. Det som kan vara värt att nämna är att det är trångt som fan under huven. Tror verkstan lossade motorn från fästena och tiltade fram den för att komma åt att byta de innersta tändstiften.

Vet att vi åkte på att programmera om en automatlåda någon gång men annars var de då när de var nya bara att serva och köra.

De är inte snåla direkt när det kommer till förbrukning, runt litern på landsväg är nog rimligt. Mer i stan såklart.

De kommer med två stolar i fram, två stolar i mitten och en soffa i bak. De bakersta två raderna kan man plocka loss och placera som man vill med enkla handtag. Dock tror jag inte soffan gick att tilta fram så det blir krångligt att nå den bakersta sätesraden om man sätter soffan i mitten. Annars borde det gå att få tag på en extra soffa och få en extra sittplats.

Ett plus som vi uppskattade var att det var skjutdörrar på båda sidor i bak.

Att det är trångt under huven är jag van vid. Därför får den inte krångla :D

Men om man har kvar soffan bak, hur mycket plats är det då bakom? Får en hund i schäferstorlek plats? Och barnvagn också? Eller kan man dela på soffan eller fälla halva eller nåt? Tänkte om jag och frun ska åka med tre ungar så blir det två barnstolar i mellanraden och en i soffan längst bak. Då är det bra om jag får in dubbelvagn och hund också... eller om man sätter soffan i mitten så kan man ha bara en stol längst bak (mittenstolarna gick väl att sätta där också?) och då går det in tre barnstolar totalt och samtidigt har man lite mer plats längst bak, men det är kanske skitsvårt att komma åt sista stolen då? Men iofs så sitter dottern på snart 4 år i en framåtvänd nu, så hon kan kanske sitta i soffan mellan de bakåtvända barnstolarna... klurigt det här ;) Eller ut med soffan och få tag på två separata stolar till så blir den 6-sitsig och alla stolar går att fälla eller plocka ut separat. Fan vad mycket text det blev.

En Previa från 2001-2006 bör du köpa isf ("nya chassit")med motorn fram och två skjutdörrar. Min dricker ungfär 0,9 l/milen blandad körning. Körde fullastad till Sälen förra vintern, laglig fart, då tog den 0,78. Jag har en bensin,2,4 l, manuell låda. Bilen fungerar perfekt med barn och hund (och fru). Det enda du skall kolla särskilt är handbromsen. Kollade statistik på bilprovningen och där ligger den i topp i betyg, förutom handbromsen. Har bara behövt justera min några gånger.

Motorn fram? Satt den bak eller i mitten innan? :va
Helt ok förbrukning! Då sörplar den något mindre än min Sintra. Men fan vad de håller värdet. På blocket finns en 100 mil iväg för 41500 som gått 19000. Men "ingen direkt rost finns" betyder att det finns lite rost. Och det sprider sig snabbt. De andra som är under eller runt 50000:- har gått för långt. Skit också. Men det är ingen panik ännu. Kan köra en stund till med Sintran.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Motorn fram? Satt den bak eller i mitten innan? :va
Helt ok förbrukning! Då sörplar den något mindre än min Sintra. Men fan vad de håller värdet. På blocket finns en 100 mil iväg för 41500 som gått 19000. Men "ingen direkt rost finns" betyder att det finns lite rost. Och det sprider sig snabbt. De andra som är under eller runt 50000:- har gått för långt. Skit också. Men det är ingen panik ännu. Kan köra en stund till med Sintran.

Motorn i mitten under en liten lucka.
Rostade nått otroligt.

Vi körde Ssangyong Rodius några år.
Stor, rymlig och pålitlig med hyfsade prestanda.
Värdelös på vintern (bakhjulsdrift och automat).
Drog 0,9 ungefär.
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Motorn i mitten under en liten lucka.
Rostade nått otroligt.

QUOTE]

Det enda en F-model och nyare Previa 2001-> har gemensamt är namnet. Allt annat är stort sett förändrat (inklusive rostbenägenheten). Finns ett gäng på jobbet som samåker i en Previa 2003 sedan några år tillbaka. De åker från Göteborg ca 12 mil enkel resa varje dag. Borde finnas en anledning till att de inte byter....
Sedan håller jag med dig om din kravlista, skjutdörrar är guld värd med småbarn. Hunden får också plats, har själv en "normalstor" Retriver och det går att få med både den och gott om prylar.
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Att det är trångt under huven är jag van vid. Därför får den inte krångla :D

Men om man har kvar soffan bak, hur mycket plats är det då bakom? Får en hund i schäferstorlek plats? Och barnvagn också? Eller kan man dela på soffan eller fälla halva eller nåt? Tänkte om jag och frun ska åka med tre ungar så blir det två barnstolar i mellanraden och en i soffan längst bak. Då är det bra om jag får in dubbelvagn och hund också... eller om man sätter soffan i mitten så kan man ha bara en stol längst bak (mittenstolarna gick väl att sätta där också?) och då går det in tre barnstolar totalt och samtidigt har man lite mer plats längst bak, men det är kanske skitsvårt att komma åt sista stolen då? Men iofs så sitter dottern på snart 4 år i en framåtvänd nu, så hon kan kanske sitta i soffan mellan de bakåtvända barnstolarna... klurigt det här ;) Eller ut med soffan och få tag på två separata stolar till så blir den 6-sitsig och alla stolar går att fälla eller plocka ut separat. Fan vad mycket text det blev.

Tror det blir tight med 3 barnstolar, hund, vagn och matkassar nästan hur du gör med stolarna. Dock har ju de lite nyare ett system som heter "Stow and go" där du kan fälla ner stolarna i golvet. Så ny hade vi aldrig så de kan jag inte svara på hur det funkar men kan kanske vara värt att kolla upp.

På de äldre var den bakersta soffan en del som man valde att ha i eller inte, fanns inga mellanting. Dock kan man skjuta den fram och tillbaka typ en decimeter för att få större bagage/mindre benutrymme eller tvärtom.

Det är ingen bil med enormt bagage med alla stolar i monterade. Jag tror dock inte att den är mindre än motsvarande caravelle eller en previa. Den är nog definitivt större än en previa i alla fall. Åk och titta på en är mitt råd.
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Har kollat en del på Voyager (är iofs emot amerikanska grejor av ren principsak...) och den verkar vettig. Har snöat in lite på 2,4:an, men de flesta har ju 3,3 eller 3,8-motorn. Om man kollar förbrukningen på fordonsuppgifterna på transportstyrelsen så står det att de drar mycket mer än 1,0-1,2 i stan? Ska ligga på litern på landsväg? Hur är det med sofforna? Går de att plocka ut eller möblera om?
Soffor och stolar går att plocka ur på samtliga, men dom är tunga och det är rätt bökigt att hålla på med. Det är stora bilar, men med tre sätesrader är det definitivt inget gigantiskt lastutrymme kvar och det har sina begränsningar. Dom nyare stow & go är smidigare på den punkten.

Jag har aldrig ägt en 2.4, men tre kompisar har haft varsin, och dom var långt ifrån roliga att köra och drog inte mindre soppa än mina. Två av dom fick dessutom kopplingshaveri, vilket var dyrt, och det är tunga bilar om dom är slarvigt körda och/eller har drag.

Jag förespråkar town & countryn med 3.8:an om du ska prova. Mest för att den större motorn är klart trevligare (tung bil som sagt), men det märktes också att det var deras "top of the line modell" då dom var betydligt bättre byggda och mer solida. Har också för mig att den enbart byggdes i USA till skillnad från vanliga Voyagern som byggdes i Österrike, vilket kan förklara skillnaden. Den första jag hade byggdes iaf där (96:a), och den fick vi först ta till tyskland och få godkänd där innan det gick att ta hem den hit.

Angående förbrukningen så gick mina väldigt billigt med tanke på hur stora och tunga dom är. Visst, jag har väl aldrig vrålkört vid rödljusen, men jag har inte per definition haft snålkörning som mål heller. 3.8:an sitter även i dom fyrhjulsdrivna, men dom blir rätt törstiga.

Övriga bilar i den storlekklassen har jag dålig erfarenhet av. Cheva Transporter är trevliga om man har tur med dom, oftast mycket strul, och en av dom få som jag tror matchar pris, prestanda och komfort är nog en nyare Previa. Utan att veta utgår jag dock ifrån att dom är lika begränsade utrymmesmässigt. Sedan är det väl bara caravellen kvar om den finns som extended som kan ge mer utrymme eller en fullstor van, men dom sistnämnda blir ju rejält dyrare i både skatt och bensin.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Skåpen bullrade fram till nyaste modellen.
Men nu är det kombivarianten av nyaste modellen som gäller.
De går tyst.

Nyaste nyaste? Det kom väl en härom nyss som knappast sorterar under 50 papp.

Vilka årsmodeller och utförande menar du? Jag är genuint nyfiken. Exemplifiera gärna med en länk. Praktisk och för min del ändamålsenlig bil men allt faller på bullret.
 

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Då jag har jobbat 6år på Chrysler verkstad så har man lite kunskap av som brukar vara fel på Voyager.

* den 4cylindriga förutom faktumet att den är skit slö så käkar dom toppackningar. Annars Inge större fel på dem.
* V6'an har problem med egr ventiler som alltid sotar igen och tillslut lägger de av helt. Och är väldigt vanligt på bilar som gått längre och har slutat serva på auktionerad verkstad att den bakre radens tändstift aldrig byts. Då de är svåråtkomliga. Medföljer misständningar och ökad bränsleförbrukning och tillslut förstörda katalysatorer. Annars är de nästintill odödliga.
* vanligt med Abs fel då styrenheten lägger av. Om lampan för Abs lyser och säljarn säger att den bara är en Abs givare för 300kr som är trasig så kan det lika gärna vara Abs enheten som kostar ca 10.000 att byta på verkstad.
* elskjutdörrar är bra, men det är mkt problem med kablaget under dörrarna.
* bakre ac anläggningen brukar läcka i röranslutningen under golvet bak. kolla så det kyler som det ska, även bak.
* Bakluckorna brukar vara dåligt injusterade med påföljd att man spräcker baklycktorna.
* den automatiska växellådan är en riktig akkiles häl på voyager! Gamla som nya! Har bilen Dragkrok så finns risken att de dragit tunga släp/båtar osv! Kolla oljan! Är den svart så backa därifrån! Då år det högst troligt att oljan i lådan någon gång har kokat! Och inom snar framtid så kommer lådan sluta driva = byte växellåda. Finns utbytes lådor men slutar ofta på mellan 30-40.000kr att få fixat på verkstad.
* den manuella lådan håller bra, men inte kopplingen. OBS, endast 4cylindriga motorerna har manuella lådor. Om det durrar i kopplingen under i eller urkoppling så är urtrampningslagret dåligt. = dyrt att fixa på verkstad då lådan måste ur. Är den 4hjulsdriven så är den nästan dubbelt så dyrt.
* spindelleder och krängningshämmarstag är vanliga fel. Knarrar/klunkar det vid körning över gupp så kan de bli dyrt. Även bussningarna till krängningshämmaren är vanliga att de glappar. Är svårt att lokalisera då alla leder och stag känns ok. Men ljudet kvarstår = bussningarna till krängningshämmaren är slitna.
* "clockspring" alltså elektronikrullen bakom ratten brukar gå sönder = airbag lampan lyser och tutan funkar inte.
* krocksrnsorerna i fronten brukar oxidera sönder = airbag lampan tänds och man få klippa kablaget, stifta om nya kontakter och byta sensorerna. = rätt dyrt på verkstad.
* hjullager är även det vanligt. Låter det illa fram. Men tystnar när du svänger åt något håll så är ett hjullager fram dåligt. Bara lagret kostar ca 1500kr + Arb att byta.
* de gamla voyagerna brukar ha problem med sprickbildningar i strålkastarna = diffus ljusbild. = strålkastarna måste bytas.

Här har ni lite inside information från en föredetta Chrysler mekaniker. Kanske kan hjälpa någon iallafall. :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nyaste nyaste? Det kom väl en härom nyss som knappast sorterar under 50 papp.

Vilka årsmodeller och utförande menar du? Jag är genuint nyfiken. Exemplifiera gärna med en länk. Praktisk och för min del ändamålsenlig bil men allt faller på bullret.

Kangoo 2 kom 2008, så tidiga exemplar borde gå att få för 50 000.
Vi har en 2010 som går billigt och bekvämt med god framkomlighet.
En del grejor känns lite snikiga (klädsel) men jag gillar det bruksiga.
Trodde att de skulle ha gått ner mer i pris.
Prova.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Både jag och grannen har 3 kids, fru och en märklig förmåga att ta med alldeles för mycket bagage när vi ska någonstans (han har hund också men den ryms i handsfacket...). Skillnaden är att jag (hittills) lyckats undvika att fastna i familjebussfällan och det bottenlösa ekonomiska hål biltypen representerar.

Grannen har haft allt: Previa (rostade bort på två år) Cheva Transport (rasad låda 1), Voyager (rasad låda 2), VM Transporter, Espace -och alla har krånglat något så kopiöst trots alla "märkesverkstäder" han anlitat för att serva bilarna enligt bok eller ännu oftare. Nu har han en C8 med 8500 mil på mätaren. Funkar bra i maskin men elfelen blir mer och mer skumma och han mer och mer gråhårig. Han sa någon gång att han sannolikt kunnat köpa en riktigt juste båt eller sommarstuga för alla de pengar han plöjt ned i sina "bussar"...

Hela iden haltar ju från början: bygg en bil på vanliga bulkkomponenter men lasta in 4 gånger så mycket som i en vanlig personbil...klart fan det går sönder. Dessutom måste man ju kompromissa: barn eller bagage.

Vet att det inte hjälper TS men ska du fått ihop ekvationen så är det som Fettsnok säger: du måste köpa rejäla grejor. Som piketpolisen:):)....det håller inte att åka personbilar förklädda till bussar, det måste till grövre rambyggda konstruktioner: Chevrolet Suburban tex -lastar alla + bagage. Eller varför inte en riktig van, Ford Econoline eller en Cheva Nomad?

Skjutdörrar får frugan lära sig leva utan....:tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tror det blir tight med 3 barnstolar, hund, vagn och matkassar nästan hur du gör med stolarna. Dock har ju de lite nyare ett system som heter "Stow and go" där du kan fälla ner stolarna i golvet. Så ny hade vi aldrig så de kan jag inte svara på hur det funkar men kan kanske vara värt att kolla upp.

På de äldre var den bakersta soffan en del som man valde att ha i eller inte, fanns inga mellanting. Dock kan man skjuta den fram och tillbaka typ en decimeter för att få större bagage/mindre benutrymme eller tvärtom.

Det är ingen bil med enormt bagage med alla stolar i monterade. Jag tror dock inte att den är mindre än motsvarande caravelle eller en previa. Den är nog definitivt större än en previa i alla fall. Åk och titta på en är mitt råd.

Ja, jag ska ta och sortera ut några och åka och titta och provköra så får vi se vad det blir. Efter att jag kollat på Euro Ncap krocktesterna så vågar jag knappt köra med Sintran... :gnissla
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top