Vilken familjebuss ska jag ha?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Soffor och stolar går att plocka ur på samtliga, men dom är tunga och det är rätt bökigt att hålla på med. Det är stora bilar, men med tre sätesrader är det definitivt inget gigantiskt lastutrymme kvar och det har sina begränsningar. Dom nyare stow & go är smidigare på den punkten.

Jag har aldrig ägt en 2.4, men tre kompisar har haft varsin, och dom var långt ifrån roliga att köra och drog inte mindre soppa än mina. Två av dom fick dessutom kopplingshaveri, vilket var dyrt, och det är tunga bilar om dom är slarvigt körda och/eller har drag.

Jag förespråkar town & countryn med 3.8:an om du ska prova. Mest för att den större motorn är klart trevligare (tung bil som sagt), men det märktes också att det var deras "top of the line modell" då dom var betydligt bättre byggda och mer solida. Har också för mig att den enbart byggdes i USA till skillnad från vanliga Voyagern som byggdes i Österrike, vilket kan förklara skillnaden. Den första jag hade byggdes iaf där (96:a), och den fick vi först ta till tyskland och få godkänd där innan det gick att ta hem den hit.

Angående förbrukningen så gick mina väldigt billigt med tanke på hur stora och tunga dom är. Visst, jag har väl aldrig vrålkört vid rödljusen, men jag har inte per definition haft snålkörning som mål heller. 3.8:an sitter även i dom fyrhjulsdrivna, men dom blir rätt törstiga.

Övriga bilar i den storlekklassen har jag dålig erfarenhet av. Cheva Transporter är trevliga om man har tur med dom, oftast mycket strul, och en av dom få som jag tror matchar pris, prestanda och komfort är nog en nyare Previa. Utan att veta utgår jag dock ifrån att dom är lika begränsade utrymmesmässigt. Sedan är det väl bara caravellen kvar om den finns som extended som kan ge mer utrymme eller en fullstor van, men dom sistnämnda blir ju rejält dyrare i både skatt och bensin.

Ajfan, kopplingshaveri är ju aldrig kul. Fick det på min 9-5:a innan och det blev ett jäkla skruvande. Tack FettSnok för hjälpen förresten :tummenupp

Nu kommer denna bussen mest att gå i stan och det känns lite som att en 3,8-liters motor suger i sig lite extra då. Men på långfärd med låg belastning kan den säkert gå rätt så snålt. Jag och en polare körde Helsingborg-Mantorp på 0,97 liter milen med 5,7-liters förgasar-V8 i en Caprice :hihi Det var inget onödigt gasande där inte :hihi
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Då jag har jobbat 6år på Chrysler verkstad så har man lite kunskap av som brukar vara fel på Voyager.

Jäklar vilket svar! Tackar så mycket :) Finns lite att tänka på... Nu är ju varken jag eller frun så mycket för amerikanska grejor (inte alls egentligen av ren principsak...) men Voyager är ju en av få med skjutdörrar så...

Med barnvagn, matkassar, hund, 3 ungar, fru...
Du behöver en sånhär. rejäl familjebuss
Eller en sånhär, dock något tråkigare Transportmedel

Haha, nja, den där första är aaaaalldeles för amerikansk för att jag inte skulle skämmas för den. Den andra är bättre, men snäppet för stor. Synd att inte Saab gjorde familjebussar. Ja, jag kommer från en Saab-familj :D En Nissan Stagea hade funkat också motormässigt, men trots att det är en kombi så är den lite för liten.

Både jag och grannen har 3 kids, fru och en märklig förmåga att ta med alldeles för mycket bagage när vi ska någonstans (han har hund också men den ryms i handsfacket...). Skillnaden är att jag (hittills) lyckats undvika att fastna i familjebussfällan och det bottenlösa ekonomiska hål biltypen representerar.

Grannen har haft allt: Previa (rostade bort på två år) Cheva Transport (rasad låda 1), Voyager (rasad låda 2), VM Transporter, Espace -och alla har krånglat något så kopiöst trots alla "märkesverkstäder" han anlitat för att serva bilarna enligt bok eller ännu oftare. Nu har han en C8 med 8500 mil på mätaren. Funkar bra i maskin men elfelen blir mer och mer skumma och han mer och mer gråhårig. Han sa någon gång att han sannolikt kunnat köpa en riktigt juste båt eller sommarstuga för alla de pengar han plöjt ned i sina "bussar"...

Hela iden haltar ju från början: bygg en bil på vanliga bulkkomponenter men lasta in 4 gånger så mycket som i en vanlig personbil...klart fan det går sönder. Dessutom måste man ju kompromissa: barn eller bagage.

Vet att det inte hjälper TS men ska du fått ihop ekvationen så är det som Fettsnok säger: du måste köpa rejäla grejor. Som piketpolisen:):)....det håller inte att åka personbilar förklädda till bussar, det måste till grövre rambyggda konstruktioner: Chevrolet Suburban tex -lastar alla + bagage. Eller varför inte en riktig van, Ford Econoline eller en Cheva Nomad?

Skjutdörrar får frugan lära sig leva utan....:tummenupp

Ja, familjebussar verkar ha lite trassel ibland, men tyvärr är det den enda biltyp som är intressant just nu (när det ska fraktas familjen. Jag hade mycket hellre lagt till 150kkr och köpt en fin TVR Tuscan MEN fru, ungar och hund får inte plats i den :huvet )

Men faktiskt har jag snöat in lite på Renault Espace 2003 och framåt. Någon som har koll på dessa? Bensinaren har ju turbo (ett stort plus :D ) stora utrymmen, snål och säkrast alla kategorier. Toppbetygens toppbetyg hos EuroNcap. Och familjen ska åka säkert. Väljer jag mellan skjutdörrar och säkerhet så är det säkerhet som vinner. Den har dessutom antisladd och allt sådant. Vet någon någonting om dessa så hojta till!
 
Last edited:

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
:rodnarTvingas du köra familjebuss så kan du lika bra göra det med stil...
Renault-Avantime_mp43_pic_1537.jpg
...dyrt lär det ändå bli hur man än gör...:rolleyes:

EDIT: Fransosen är visst bara 5 sitsig...:rodnar
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Stirra sig inte blind på bränslekostnaden om aset behöver underhåll likt en barbara av papier maché.
Släpp hörnflaggan och tjacka en jänke-van. Eller en Renault Trafic-Opel Vivaro-Nissan Primastar. De är de enda som har vettigt utrymme. De andra må rymma folk men inte en pilsnerburk bakom sätesraden längst bak..
Hur många mil ska den bilen rulla årligen? Räkna på soppakonstand mot ett kamremsbyte ex.
Skojar inte, en gammal ford ecoline kan va rena spargrisen då det enda den äter är bränsle :D

Själv funderar jag på att införskaffa en sedan nu när det vankas tillökning. Eller en coupé.
Fast fasen vet om inte det går att få på barnstol på hojen?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Voyagern byggdes i Österrike, senare i Canada.
Chrysler ägdes tidigare av Daimler (Mercedes), nu av FIAT.
Så värst amerikanskt är det inte.
Vi hade en österikisk voyager diesel som gick billigt och bra utan något större krångel.
Men delarna var löjligt dyra trots stenåldersteknik.
Elektroniken har livstids garanti.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag har kört en citroën evasion i ~80 mil och tyckte den var störtskön!
Kommer inte ihåg vilken generation det var men definitivt en 2000 "talare".
Satt en TD i den, bra drag :)
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Andel underkända vid besiktning 2010, årsmodell 2007: Botten

209. Volvo XC90, suv, bensin: 10,5 % (114, 5 896)
210. Renault Mégane, kombi, bensin: 10,7 % (328, 5 923)
211. Renault Espace, flexbil, bensin: 10,8 % (102, 5 342)
212. Renault Mégane, kombi, diesel: 11,6 % (129, 7 857)
213. Hyundai Santa Fe, suv, diesel: 12,2 % (516, 8 687)
214. BMW 5-serie, kombi, diesel: 12,4 % (864, 8 956)
215. Chrysler Voyager, familjebuss, bensin: 12,7 % (102, 6 419)
216. Renault Espace, flexbil, diesel: 13,0 % (138, 4 934)
217. Volvo XC90, suv, diesel: 20,7 % (729, 8 554)
218. Chrysler Voyager, familjebuss, diesel: 26,3 % (133, 8 369)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Renault som familjebuss är sådant man inte ens rekommenderar sin värsta fiende :rolleyes:
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Har lite bekanta som provat på det där med stor familj. Ena körde en chrysler med V6a gick snålt och bra som fn med automat mm. Rulla allt för många mil och han blev nojjig, bytte in den mot en lika dan fast nyare och färre mil. Den bilen kosta mer på 6mån an den andra under 5år. Verkar dvs skilja ganska mycket mellan dom olika exemplaren.

Nästa hade en Trajet som aldrig servades och misshandlades där efter, han hade den felfritt i 21k mil.
Samma kille har haft problem med alla bilar han ägt och åker idag Ford Smax och aldrig haft problem där heller. Är det hans approach som gör att vissa går bra för honom eller är det kvalité???
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
UPDATE:

Besiktade Sintran igår och kan köra en månad till. Så inom en månad blir det bilköp. Någon som vet någon skrot runt Halmstad som betalar en liten slant för en bil? :hihi

JO, vi skiter i skjutdörr. Har snöat in lite på Renault Espace 2003-2004 med 2,0T-motorn. kollade på EuroNcap-testerna och jag tar hellre en säker bil utan skjutdörrar än en osäker bil med skjutdörrar. De flesta jag tittade på som hade skjutdörrar var hemskt osäkra att krocka i. Kanske en slump, vad vet jag. Utom C8:an, den var ganska säker men sägs vara en strulpelle så den går nog bort.

Espace, någon som vet något om dem? Kollat runt lite här och där och vissa säger att de håller hur bra som helst och aldrig krånglar, och andra säger att den krånglar hela tiden. Ligger långt ner i Bilprovningens statistik, men om det bara beror på spindelleder, styrleder och ljusinställning (som jag läste någonstans) eller om det är andra fel också vet jag inte. En bil kan ju även ha en del irriterande elfel och ändå gå igenom besiktningen. Ringde en Renault(och Volvo)verkstad nyss och han sa att Espacerna inte har fler fel än andra bilar. Men om det innebär att han jämför med Volvo och Volvo är skit vet jag inte.

Besiktningsgubben som besiktade Sintran igår skulle själv inte köpa en Espace, utan han rekommenderade Seat Alhambra istället. VW med Seatloggor. Vad EuroNcap tycker om den är svårt att säga. En 1999 testades till 3 stjärnor av 5. Samma generation tillverkades till 2010 med en facelift 2000 eller 2001. Men det där försäkringsbolaget som för statistik (minns inte vilket) säger att den är 15% bättre än medelbilen. Den finns ju med en diesel som från 2003 eller nåt ligger på 3900 i skatt. Och dricker väldigt lite. Perfekt ju :) Dessutom har den ungefär samma mått som Espacen. Finns ju några 7-sitsiga som ligger på runt 4450 i längd och 1660 i höjd och det är ändå 2-3 dm kortare och 1 dm lägre än Espace och det kanske märks för mycket? Vad vet jag. Jag är nöjd med Sintrans storlek (kunde kanske vara någon decimeter längre) och höjd och bredd är som Espacen.

Mazda MPV då? Någon? Nähä...

Frun vägrar Chrysler eller Chevrolet. Anti amerikanska grejor (precis som jag :hihi ) trots att Chryslern inte är byggd där.
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Får jag komma med ett råd? Jag hade definitivt testat den modellen ni tittar på med barnstolar i, barnvagn i bagaget osv. De är jävligt små i mina ögon så jag har svårt att tro att den är i närheten av den önskelista du hade tidigare i tråden. Men hur som får jag önska lycka till och må sintran vila i frid.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Liten update. Bil köpt :) Jag gick ner lite i storlek och fick en relativt rymlíg bil som istället är skitsnål. Tänkte att en större bil är inte värt 9000:- per år i extra bränslekostnad. Då trängs jag hellre lite. Såååå, det blev en Opel Zafira 1,9 CDTi 150 hk från 2006 (dvs andra generationen). 7-sits (om än lite trångt längst bak men de bakersta stolarna kan fällas ner i golvet). Gått 18000 mil och jag gav 40000:-. För en -06:a. De hade bråttom att sälja pga utlandsflytt :) Går kalas (dieselbox har jag redan fått hem ;) ). Dricker lv/blandat/stad 0,53/0,62/0,78. Något bättre än Sintrans 0,81/0,97/1,27... ;) Nu kör man mest och undrar "vafan, behöver jag inte tanka snart?". Så jag är skitnöjd! Svart, sommar- och vinterdäck på alufälg och så har den panoramatak också :)
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top