lahi
Gixxerpilot
- Gick med
- 6 Aug 2003
- Ort
- Halmstad
- Hoj
- Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Soffor och stolar går att plocka ur på samtliga, men dom är tunga och det är rätt bökigt att hålla på med. Det är stora bilar, men med tre sätesrader är det definitivt inget gigantiskt lastutrymme kvar och det har sina begränsningar. Dom nyare stow & go är smidigare på den punkten.
Jag har aldrig ägt en 2.4, men tre kompisar har haft varsin, och dom var långt ifrån roliga att köra och drog inte mindre soppa än mina. Två av dom fick dessutom kopplingshaveri, vilket var dyrt, och det är tunga bilar om dom är slarvigt körda och/eller har drag.
Jag förespråkar town & countryn med 3.8:an om du ska prova. Mest för att den större motorn är klart trevligare (tung bil som sagt), men det märktes också att det var deras "top of the line modell" då dom var betydligt bättre byggda och mer solida. Har också för mig att den enbart byggdes i USA till skillnad från vanliga Voyagern som byggdes i Österrike, vilket kan förklara skillnaden. Den första jag hade byggdes iaf där (96:a), och den fick vi först ta till tyskland och få godkänd där innan det gick att ta hem den hit.
Angående förbrukningen så gick mina väldigt billigt med tanke på hur stora och tunga dom är. Visst, jag har väl aldrig vrålkört vid rödljusen, men jag har inte per definition haft snålkörning som mål heller. 3.8:an sitter även i dom fyrhjulsdrivna, men dom blir rätt törstiga.
Övriga bilar i den storlekklassen har jag dålig erfarenhet av. Cheva Transporter är trevliga om man har tur med dom, oftast mycket strul, och en av dom få som jag tror matchar pris, prestanda och komfort är nog en nyare Previa. Utan att veta utgår jag dock ifrån att dom är lika begränsade utrymmesmässigt. Sedan är det väl bara caravellen kvar om den finns som extended som kan ge mer utrymme eller en fullstor van, men dom sistnämnda blir ju rejält dyrare i både skatt och bensin.
Ajfan, kopplingshaveri är ju aldrig kul. Fick det på min 9-5:a innan och det blev ett jäkla skruvande. Tack FettSnok för hjälpen förresten
Nu kommer denna bussen mest att gå i stan och det känns lite som att en 3,8-liters motor suger i sig lite extra då. Men på långfärd med låg belastning kan den säkert gå rätt så snålt. Jag och en polare körde Helsingborg-Mantorp på 0,97 liter milen med 5,7-liters förgasar-V8 i en Caprice Det var inget onödigt gasande där inte