Vilken familjekombi för 300.000:-...?

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Så var det dags att bli familjefar:)yoparty )... Vår gamla Volvo (V70 -02) har dels gått långt, men har heller ingen avstängning för airbag på passagerarsidan, något verkstaden vill ha 5.000:- för att koppla ur (och lika mycket för att koppla in igen), så det är dags att byta bil. Jag och tjejen har bestämt att köpa en bra bil som vi kan behålla många år och som är skön att köra på semester med. Kraven är automat och stort bagageutrymme, med plats för både barnvagn och schäfer, så vi har kommit fram till följande kandidater:

- Volvo V70 nya modellen. Medel på det mesta, är varken usel eller bäst på något.
- Audi A6. Mycket fin bil, men betydligt dyrare än Volvon.
- SAAB 9-5. Har tyvärr sett likadan ut sedan Dackefejden, men har trevliga Biopower-motorer
- VW Passat. Billigare än Audin, men kanske inte riktigt lika sexig. Helt klart kanske lite mer förnuftigt.
- Ford Mondeo. Är knappast ett stort fan av Ford, men med nya Mondeon har de faktiskt kammat till sig.

Har jag glömt någon? Tyvärr är varken BMW eller Mercedes ett alternativ, de är ganska mycket dyrare än Audin, och redan där är det i dyraste laget.

Någon som erfarenheter av någon av ovanstående, bra eller dåligt. Snälla hjälp mig, det är ett ganska mycket pengar, så all feedback är välkommen

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
Varför inte en Toyota Avensis, en säker bil med grym kvalite´.
Och airbagen kopplas enkelt ur med nyckeln.

Har tyvärr ingen erfarenhet av bilen eftersom jag bara är 18.

Jobbade på en Toyotaverkstad i sommras, det var fan inte många bilar med komponentfel som kom in.
:)

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
haft passat jättebra bil men komforten mycke sämre än v 70 som jag har nu har den "gammla" modellen v70 02 hade en passat 05

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Saab 9-3 SportCombi.
Både snyggare och mer körglädje än i en V70, plus att lastutrymmet är helt okej även med barnvagn.

Aeron är lite väl dyr kanske så hade jag fått välja hade det blivit 1.9TTid. Grymt trevlig motor, och även om jag är aningen saabfrälst så måste jag säga att de nya opelmotorerna är betydligt driftsäkrare än saabs gamla T7-motorer som fortfarande sitter i 9-5an.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Saab 9-3 SportCombi.
Både snyggare och mer körglädje än i en V70, plus att lastutrymmet är helt okej även med barnvagn.

Aeron är lite väl dyr kanske så hade jag fått välja hade det blivit 1.9TTid. Grymt trevlig motor, och även om jag är aningen saabfrälst så måste jag säga att de nya opelmotorerna är betydligt driftsäkrare än saabs gamla T7-motorer som fortfarande sitter i 9-5an.

Hade de inte haft världens fulaste bakparti (lysen framför allt) så hade jag nog funderat på en sådan, men det lär inte inträffa nu. Hoppas att nästa modell kommer designas av en icke-blind designer :D

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Honda CRV.

Vi har en -07 som vi är överdrivet nöjda med.

Lastar bra och dra lite för att var en SUV,drar 0,95-97 i stadskörning ,med automat och sambo med sydländskt temprament.

Last edited:

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Jag säger bara Audi, dom e grymt sköna att köra det finns ju en del med roliga motorer (1,8t duger fint) och så är ju dom överlägset snyggast av bilarna i din lista...:tuttar :yoparty

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Hade de inte haft världens fulaste bakparti (lysen framför allt) så hade jag nog funderat på en sådan, men det lär inte inträffa nu. Hoppas att nästa modell kommer designas av en icke-blind designer :D
Lysena i sig är ju rejält snygga i utformningen men de skulle självklart varit i klarglas. Denna tabbe från saabs sida har dock speedparts löst genom att sälja ett klarglasalternativ som rockar :)

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Om den inte måste vara sprillans ny så skulle jag satsa på en Mercedes E-klass... Farsan köpte en 05:a som gått 3000 mil, fullutrustad för 250k.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Kolla på Volkswagen Touran är man lång är det lättare att sitta bra i den än valfri familjekombi då man sitter på "höjden" i den.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Kolla på Volkswagen Touran är man lång är det lättare att sitta bra i den än valfri familjekombi då man sitter på "höjden" i den.

Touran har jag kört långfart i ca 1000 mil. Pinnstolskomfort. Rekommenderas icke! Bensinaren jag hade som gått 5000 mil drog skapligt med olja också.

Kommer man från V70 komfort ska man absolut inte köpa en uppsizad golf.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
audi har ju allt tycker jag i alla fall... bra tryck i bitarna, fina att se på, både i och utanpå, sköna att köra. Funderar själv på en audi nu.
Om inte mersa hade vart osnygga så hade jag kunnat rekomendera en sådan oxå...

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Hmmm, ja, det lutar åt en Audi... Vi tänkte köra den minst 5 år, så då blir ju värdeminskningen inte blodigt mycket värre än en Volvo. SAAB 9-5 är det många som avråder ifrån då de formligen rasat i andrahandsvärde.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Touran har jag kört långfart i ca 1000 mil. Pinnstolskomfort. Rekommenderas icke! Bensinaren jag hade som gått 5000 mil drog skapligt med olja också.

Kommer man från V70 komfort ska man absolut inte köpa en uppsizad golf.

Smaken är som baken och min bak gillar touranen bättre än A6:an jag hade innan. Hur man kan sälja en bil för 500.000 med så jävla dåliga stolar är fär mig ett under. I övrigt gillade jag Audin, fast det är mer plats kvar i baksätet på Touranen när jag sitter bra!

Last edited:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Hade en passat V5 får ett par år sedan. Jävla skitbil. Rostade efter ca 1 år, bytte båda skivorna bak efter två år, problem med låsen med jämna mellanrum, etc, etc. Har ägt några japanare och de har fungerat klanderfritt. Varför inte ta en titt på en japps? Kör det nu och jag tänker då aldrig välja en vw/skoda/audi/seat utifrån mina erfarenheter...

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy