Vilken familjekombi för 300.000:-...?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
om du kan tänka dig att köra en skoda så kolla in den nya octavian med 2 liters-motorn (FSI) och automatlåda, lastar mer än nya v70:n, drar inte mkt soppa, billig att försäkra, billig att skatta osv, byta in min bil mot en octavia 2,0 FSI automat i fredags, riktigt skön att sitta i samt skön att köra, jag är riktigt positivt överraskad, octavian bygger på vw:s beprövade teknik, medans vw och audi får "NY" teknik som kan krångla så får skoda ärva tekniken efter några år och då får man hoppas att dom löst eventuella fel kan man stå ut med med att skoda ligger efter ett par år så tror jag att det är en grymt prisvärd bil, min bil pröjsadde jag 169000 för och den har rullat 1500 mil samt är absolut fullutrustad utom skinn:tummenupp

kika faktiskt på bagaget på en sådan. bra mycket större än vad de ser ut innan man öppnar :tummenupp

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Utgår bara från vad jag vet och känner. De har aldrig haft problem med bilen och den rullar på många mil varje år. Det blir många långa turer med full packning med den. Tycker att kvalitén i den är bra och skön att sitta i. De har även en liten C2 som puttrar på bra.
Att fransoserna ska göra skitbilar tycker jag att man kan släppa. Både Citroën och speciellt Peugeot har gjort många bra bilar de senaste åren.
För min egen del skulle jag nog aldrig lägga ut 300.000 på en kombi.

:)

ehh kan tyvärr inte hålla med om att fransmännen gör bra bilar eller som min granne säger (han äger en verkstad och det är en auktoriserad peugeotverktad) franska bilar behåller man så länge man har nybilsgaranti:näsblod och han borde väl veta tycker jag eftersom som eller som han uttrycker det "får ta hand om skiten". har även vänner som gått i fällan å köpt sig en cittra som inte har haft samma tur som dina föräldrar, dom har haft det ena efter det andra och man har väl annat att göra än att köra till verkstaden stup i kvarten, hade det rört sig om några enstaka bilar så hade det vart ok men tyvärr cittra har stora kvalitetsproblem, annars är det en dröm att åka långt i dom ingen snack om saken:tummenupp

kika faktiskt på bagaget på en sådan. bra mycket större än vad de ser ut innan man öppnar :tummenupp

jupp sväljer ju fan en hel elefant:tungan

Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Chrysler 300C hade jag köpt!!

300C_touring_800.jpg

new_ca13.jpg

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Last edited:

r matte

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
husqvarna 51:a. Susuki gsx 400 83:a
Var och kollade och provkörde denna idag. Mycket trevlig, blev riktigt sugna faktiskt

http://www.blocket.se/vi/14895463.htm?ca=11_s

Vad tror ni? Vi fick ned den 305.000, 2 tusen mer än den Volvo vi kollat påsom förvisso var ny, men den här kändes helt ny och hade all utrustning vi vill ha.

mycke fin bil men ta en med v6:a i så fall 2,0t är ingen bra motor. eller en nyare passat dom e ricktigt bra lite mer vägljud en audin.. kan vara lite strul med låsen också.

http://www.blocket.se/vi/15808823.htm?ca=9_s

eller varför inte en skoda. billiga å går sällan sönder.

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
mycke fin bil men ta en med v6:a i så fall 2,0t är ingen bra motor. eller en nyare passat dom e ricktigt bra lite mer vägljud en audin.. kan vara lite strul med låsen också.

http://www.blocket.se/vi/15808823.htm?ca=9_s

eller varför inte en skoda. billiga å går sällan sönder.

Varför är 2.0T en dålig motor? Den drar mindre än sexan, och accelererat snabbare till 100?

MikkE

Guest
ehh kan tyvärr inte hålla med om att fransmännen gör bra bilar eller som min granne säger (han äger en verkstad och det är en auktoriserad peugeotverktad) franska bilar behåller man så länge man har nybilsgaranti:näsblod och han borde väl veta tycker jag eftersom som eller som han uttrycker det "får ta hand om skiten". har även vänner som gått i fällan å köpt sig en cittra som inte har haft samma tur som dina föräldrar, dom har haft det ena efter det andra och man har väl annat att göra än att köra till verkstaden stup i kvarten, hade det rört sig om några enstaka bilar så hade det vart ok men tyvärr cittra har stora kvalitetsproblem, annars är det en dröm att åka långt i dom ingen snack om saken:tummenupp
Hehe, de har kanske haft tur med bilarna =)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Var och kollade och provkörde denna idag. Mycket trevlig, blev riktigt sugna faktiskt

Vad tror ni? Vi fick ned den 305.000, 2 tusen mer än den Volvo vi kollat påsom förvisso var ny, men den här kändes helt ny och hade all utrustning vi vill ha.

Riktigt läcker, sen så har den ju redan förlorat största delen av värdeminskningen jämfört med volvon, även om den kommer tappa en hel del till.
Men däremot så lät det snålt att bara pruta 10 000:- på det priset, eller så är jag bara en jävel på att pruta :D
Att nya 1.8t-motorn skulle vara dålig känns som hörsägen, och V6:an må vara bra men den är dyrare i drift på alla sätt och vis, service-bränslemängd etc. Och mer svårsåld i framtiden dessutom, jag ratar tex alla audi-sexor just nu när jag letar bil och det är det nog fler som gör med dagens bensinpriser.

TommyGun

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Hoj
Kawasaki ER6-f -06
Bra val

Det är en bra motor som är hyffsat snål.
Själv har jag en A6 Avant 2,4 quattro - 2007:a och är sjukt nöjd med allt utom kanske bensinförbrukningen. Valde 2,4:an då det var minsta motorn med quattro. Det blev FÖR mycket pengar med större motor.

Av alla de bilar som listats i tråden är det denna jag skulla ha tagit.

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Farsan körde Chrysler Voyager under mina år som 10-18 åring och det var enligt mig en trevlig bekantskap. Vad jag vet så hade aldrig far min några som helst problem med någon av modellerna. Amerikanska bilar är ju inte direkt kända för att vara bra men en provkörning kanske inte skulle skada, inredningen har dessutom blivit bättre senaste åren och är inte fullt så plastig längre.

Långt ifrån en sportbil, går dock hyffsat rakt fram (farsan hade en 6:a på 3.3l..törstig?) och lastutrymme har du ju så det räcker och blir över. Dessutom åker flera personer bekvämare i den typen av bil än i en vanlig kombi iom stolar istället för soffa i baksätet.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Av alla automatlådor, så är det nog VWs DSG-låda som jag varit mest nöjd med. 6-växlad och med möjlighet att själv växla om man så önskar. Nästa växel ligger redan färdig och genom en dubbelkoppling, så går det över till nästa växel nästan omärkbart (och snabbt). Vet dock inte om den finns som tillval till Passat, men det är annars den bil i klassen som har störst baksäte på längden (benutrymme och plats för barnstolar) i alla fall bland de något äldre modellerna. TDI:n är dessutom bränslesnål som attan, trots ett fint bottendrag och kraft som räcker till autobahnfart mil efter mil.

Jag skaffar inga bensinare mer - inte efter att kört diesel med mycket bättre omkörningsprestanda och bränsleekonomi om man kör mycket. 2,0 liters motorerna brukar vara ganska lagom kompromisser mellan snålhet och kraft. Kan ligga på 140-200 hästar, 300-400Nm och ändå hålla sig runt halvlitern per mil om man riktigt snålkör (och bara över litern om man försöker ligga runt 200 :) ).

Volvo och SAAB går bort av diverse skäl. En del japanska bilar håller bra kvalitet, men saknar de där trevliga växellådorna och motorerna som man skämt bort sig med hos de europeiska bilarna. Och när de väl börjar gå sönder, då faller det mesta i bitar - det är liksom uträknat så. Av kvalitetsskäl, konstruktionsmässigt och bränsleåtgång, så faller de flesta amerikanska bilar redan på startstrecket. Kvar är en handfull europeer. Jag har bl.a. en Peugeot som nu rullat snart 30.000 mil och som fortfarande håller ihop bra och är lyxig trots sin ålder (fast saknar det som man idag tar som självklart - farthållare, antisladd, eluppvärmda backspeglar osv). Så visst har fransoserna ett lite oförtjänt dåligt rykte. Av de moderna Peugeot, verkar det bara vara 807:an som är riktigt rymlig (familjebuss) - men den finns med en 204hk diesel och 6vxl-automatlåda.

Personlig favorit just nu är Touran - en kompakt bil på utsidan, men med utmärkta innerutrymmen. Nackdelen är de hårda sportstolarna som ger träsmak efter några timmar och att baksätena ger lite av busskänsla pga att de är separata/löstagbara.

Mest bil för pengarna ger nog Skoda - exakt samma komponenter som i VW och Audi, men till lägre pris. Tyvärr är Octavia inte fullt så rymlig som t.ex. Passat.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Ett utmärkt val bortsett från hjulen, 18" må vara bra att impa på grannen med fast ur alla andra aspekter är det värdelöst på en familjekombi. Kolla vad 4st 18" däck från ett hyggligt märke kostar eller åk 100mil på sträv svensk asfalt fylld med tjälskott.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Chryslern är fet på utsidan, men där slutar alla superlativer ang den kärran.

A6 automat 2,0 tdi, lägg på Quattro också så har du en eminent vagn som svarar dina förväntningar! Fyrhjulsdriften är värd varenda krona på vintern, och ger även en mer lättsåld bil när du ska byta.

Passa dig för sportchassi och alltför feta hjul då dessa effektivt förstör den fantastiska komforten. De måste vara tänkta enbart för bankörning eller autobahn på slät betong. Inte för svenska potthålsvägar.

Saab?? :va Det måste bara vara någon slags solidaritetsgrej varför man köper saab. Alltid sämre än sina konkurrenter och det är bara i sverige de säljer bra. Det är endast i svenska tester de hamnar bra till. Konstigt?

Volvo. Boooring... Sjukt mellan på alla punkter förutom priset. Även denna bil hamnar högt i tester, men i stort sett enkom i sverige... I andra länder testas den inte i regel mot bmw, merca och audi som håller en helt annan nivå.

Ford? Adrahandspriserna säger väl allt om kvalitén.

Edit: Tror iofs att det inte går att kombinera Quattro och multitronic, som verkar vara den vanligaste "automaten" bland de mindre motorerna.

Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Om du skall ha en "ny/are" Audi, kolla upp oljeförbrukningen. 2.4'an är nog värst, likaså Audi's gräns för onormal oljeförbrukning (1 liter per 100 mil!). Att den är tung och quattron är tråkig i sitt uppförande är väl en subjektiv bedömning eftersom du skall frakta familj från A till B.

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Om du skall ha en "ny/are" Audi, kolla upp oljeförbrukningen. 2.0'an är hemsk, likaså Audi's gräns för onormal oljeförbrukning (1 liter per 100 mil!). Att den är tung och quattron är tråkig i sitt uppförande är väl en subjektiv bedömning eftersom du skall frakta familj från A till B.

Tidigare var det 2,4 an som sörplade olja. Det ska inte vara fallet med de nya 2,4orna som säljs nu. Aldrig hört detta på 2,0t.

Quattron tråkig i uppförandet? På vilket sätt skiljer den sig från fwd tycker du, förutom att 4wd är stabilare och tryggare?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Tidigare var det 2,4 an som sörplade olja. Det ska inte vara fallet med de nya 2,4orna som säljs nu. Aldrig hört detta på 2,0t.

Quattron tråkig i uppförandet? På vilket sätt skiljer den sig från fwd tycker du, förutom att 4wd är stabilare och tryggare?

Jag gjorde en edit, givetvis 2.4'an som hade de största problemen.

Bmw och Porsche gör kul 4wd. Mer drivning bak så de är roligt överstyrda oftast både med mellan och diff bak som standard. Audin med 50/50 är ibland understyrd och ibland överstyrd om man provocerar. Men som jag skrev så är det inte så viktigt i detta fall då det är en A till B bil. Bmw 330Xi vann väl f.ö ett test mot Impreza och Evo runt någon isbana.

Edit: Bmw'n har 62% drivning bak och således 38% fram. Fast 4wd.

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Farsan körde Chrysler Voyager under mina år som 10-18 åring och det var enligt mig en trevlig bekantskap. Vad jag vet så hade aldrig far min några som helst problem med någon av modellerna. Amerikanska bilar är ju inte direkt kända för att vara bra men en provkörning kanske inte skulle skada, inredningen har dessutom blivit bättre senaste åren och är inte fullt så plastig längre.

Långt ifrån en sportbil, går dock hyffsat rakt fram (farsan hade en 6:a på 3.3l..törstig?) och lastutrymme har du ju så det räcker och blir över. Dessutom åker flera personer bekvämare i den typen av bil än i en vanlig kombi iom stolar istället för soffa i baksätet.

Jag instämmer helt till fullo!

Farsgubben har haft den äldre modellen, den "kantiga" då alltså", och äger nu en -96a som bara går finfint.
Angående amerikansk kavalité osv. så är det en japansktillverkad sexa i den nyare modellen och en amerikansk dito i de äldre.

Inredningen är det inte alls något direkt fel på, man sitter upprätt och har mycket god sikt och hela bilen känns förvånansvärt smidig trots storleken.

Det åktes fram och tillbaka till åre med takbox, fullpackad bil och med 5 passagerare under litern för ett par år sedan. Och för att vara en V6 är det mer än godkänt.

Det är inte det första man kikar på om man ska köpa sig en större bil, men klart värt en provkörning! :tummenupp

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy