Vilken gammal racehoj skulle du vilja köra?

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Boris JR skrev:
2611801 Ser inte vilket chassie du har och är inte direkt bevandrad i årsmodellerna då det är saker som härstammar från min faders tid. Den av hans moppar jag provkörde var sista årsmodellen man hade stor trumma fram, chassiet vred sig så mycket att jag trodde jag kört av ett ramrör.
Gigantisk trumma är apsvårt att dosera jämfört med moderna racebromsar som jag är uppväxt på. Inget, Inget, Inget, framhjulslås........

Slutsats: De som kan köra fort på dessa bestar är hjältar
Ok ... 1976 kom monoshock-ramen och jag vill minnas att den var den första med original skivbroms.
Den på bilden är en 74:a eller 75:a och jag gjorde själv skivbromsen från ett exklusivt material som knappt gick att svarva i. Det såg mest ut som om man svetsade, inte svarvade :)
Materialet hade jag fått av en racekompis som jobbade nattskift på Avestabruket. Han gick ut en natt och skar loss en rondell och enl uppgift så lös det upp hela Avesta.
Ett par veckor efter jag fått rondellen så träffades vi igen i nån depå. Han berättade att det var ett j-a liv om vem som hade snott en bit ur en plåt som kostade 8000 kr/kg!! Det var på 70-talet när en vanlig årslön var ca 30 000.

Trummorna var på 260 mm och hade 4 "leading shoes". Bristen på "trailing shoes" gjorde dem mycket aggresiva och de tog bättre än den tidens skivor, men ändrade sig en hel del med temperaturen. De blev ännu ilsknare ju varmare de blev om man inte valt fel belägg som glasade.
De som bromsade omkull sig (ganska många) hade som regel svarvat in backarna fel. Det skulle vara 0.3 mm spel och de som satte upp skölden i svarven och körde backarna till 259.7 mm låg pyrt till.
Det som hände då var att man fick en liten anläggningsyta vid den delen av backen som träffade trumman först. Detta ville tippa backen ännu mer mot trumman och värre blev det när trumman blev större pga värmen.
Man riskerade då att nå "Sprag Mu Value", dvs där bromsen självlåser och bara kan lossas genom att hjulet rullas bakåt.

Vi som gjorde rätt satte upp skölden i en svarv, la emellan 0.3 mm mellan bromsback och bromsnock och svarvade till 260 mm. När distansen togs bort fick man 0.3 mm spel vid backens ena ände och mycket mindre i backens abutment end. Hela beläggets yta lades an mot trumman när allt var kallt, men även här fick man lite servo vid varm trumma. Den självlåste dock aldrig och var rimligt ok att hantera ... alla hade ju samma problem :)

Ja, appropå en trumbroms liv då ... :D

I länken visas en animation med en trailing och en leading shoe, dvs den vanliga setup:en Notera tippningen utåt som leading shoe gör.
http://auto.howstuffworks.com/drum-brake1.htm
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Så skönt att jag inte är den enda som tycker det är lite klurigt att dosera en fetingtrumma......
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
vilken hoj......

Den Ducati 860 som Benjamin Grau tillsammans med..med..någon vann Barcelona 24Heures på 1973 - har alltid varit oerhört svag för café racers ala -7 tal - speciellt italienska,
Laverda V6 - 278 km/h på Bol´dor 1978 och ljudet...ljudet.....,
Aprillia RSW500 - den som Jeremy McWilliams körde
Den 3cylindriga 50 kubikare som Suzuki hade på g - men som aldrig blev.....
Ducce 550 supermono

...det enkla och självklara svaret är väl egentligen ...alla.....alla gamla..och nya hojar men.....
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Vilken Paton, Fior, Elf eller Cagiva som helst.....
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Britten V1000 ja, har en stående inbjudan på att bekanta mig med en, högst troligen inte köra dock.
men bara att få se en live och ta på den räcker för att väta mina brallor.

en RGV500 från 88-93 vore nått
ska det va äldre så gärna wes cooleys gs1000
classnov_400.jpg
 
Last edited:

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
50 cc racing

Boris JR skrev:
2611780 Testade man inte med en 6v huvudlåda och sen på utgående axel monterade man en sekundärlåda med 3 växlar 6*3=18. Kan iof vara 4*3 också minnet är inte vad det borde vara......
Grymt häftigt med 50cc racing synd bara att man är 192 och 90+.....


Inte vad jag vet i alla fall..
Den motor som jag tror du refererar till, är den som jag har visat några bilder här på tråden det är den med extralåda på utsidan och totalt 12 bak Versnellinger...
(Holländska) :=)
Sen en annan kul lösning på en av rejsingmaskinerna nere på 50 cc museet i Lexmond Holland.
Tredje bilden är undertecknad och ett gäng andra tjockisar som älskar att köra 50 cc racing..:yoparty
Att du skyller på dina fysiska mått är en klen ursäkt....
Alla MÄN ska väga i den regionen....*L*
Det sitter i huvet om man vill komma någon vart här i liver :pannkyss

MVH
Roffe:tummenupp
 

Bifogat

  • Extra utväxling på svingen.jpg
    Extra utväxling på svingen.jpg
    137.8 KB · Visningar: 91
  • kopfoto.jpg
    kopfoto.jpg
    111.6 KB · Visningar: 69
  • Roffe hänger av dom andra....jpg
    Roffe hänger av dom andra....jpg
    112.9 KB · Visningar: 69

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Hoztic skrev:
2611331 Det vore grymt läckert bara att få höra en NR750, skulle inte tacka nej till en provtur heller :hihi

Kan tala om att den låter rätt fånigt faktiskt. Viner lite bara.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
R2 skrev:
2612264 Britten V1000 ja, har en stående inbjudan på att bekanta mig med en, högst troligen inte köra dock.

Vad väntar du på människa ? :=)

"men bara att få se en live och ta på den räcker för att väta mina brallor."

..mina med...



John Britten var inte kung - han var en Gud - inget annat.....drömmer ibland om vad som skulle kunna ha blivit om han fått vara kvar bland oss.....

Min favorithoj skulle ha byggts av en konstelation bestående av Britten, Bordi, Tamburini och Fabio Taglioni.....
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
DrT skrev:
2612503
R2 skrev:
2612264 Britten V1000 ja, har en stående inbjudan på att bekanta mig med en, högst troligen inte köra dock.

Vad väntar du på människa ? :=)

"men bara att få se en live och ta på den räcker för att väta mina brallor."

..mina med...



John Britten var inte kung - han var en Gud - inget annat.....drömmer ibland om vad som skulle kunna ha blivit om han fått vara kvar bland oss.....

Min favorithoj skulle ha byggts av en konstelation bestående av Britten, Bordi, Tamburini och Fabio Taglioni.....
jag väntar på nästa gång jag är i Milano, skulle vart där nu men den planen höll inte.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Norton F1, dvs Norton Commander med Spondon-ram. Wankelmotor på 588cc. Otroligt trist att de fick reglerna emot sig så snabbt, kanske hade kunnat bli en intressant utveckling annars. Iofs, då hade väl diskussionerna/tjafset blivit ännu värre här med inte bara 4-taktsmaffia och 2-taktstalibaner utan Wankelfascister dessutom....
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
1. "Slippery Sam" - eller racingversionen av världens första Superbike som har allt: Meriden-Trajja, trepip med avgrundsbröl, historia...

2. TZ350 - bara för att kunna säga "Det vet jag väl !" när elwe fått i sig två groggar och borjar dra anekdoter från den svartvita tiden :cdevil
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Boris JR skrev:
2611780 Testade man inte med en 6v huvudlåda och sen på utgående axel monterade man en sekundärlåda med 3 växlar 6*3=18. Kan iof vara 4*3 också minnet är inte vad det borde vara......
Grymt häftigt med 50cc racing synd bara att man är 192 och 90+.....

Dåliga undanflykter och ingenting annat.

Ett flertal av de svenskar som nu tävlar i 50cc är +190cm och +90kg, tyskarna och holländarna som kommer upp till årsracet är väl kortare men inte lättare.
Med bra mos i maskin kan du vara fet.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
sandstream skrev:
2611858 Men allvarligt, hur kul skulle det vara att få testa en hoj som man knappast har någon chans att utnyttja mer än liten liten del?
Skulle vara för att få känslan av att de som faktiskt körde fort med dem var en jäklar på att köra hoj (som om någon nu skulle tvivla på det).

Hur kul tycker du själv det är att köra din hoj, men inte utnyttja mer en hälften kanske?

Tycker du att du nyttjar den max, varför kör du inte i world Superbike och spöar Max och Alex etc?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Mitten av 80 talet hade "massa motor inget chassi" verkligen sin guldåder.

Skulle inte ha något emot att få dra loss på en av de första GSXR 1100, eller en RD 500.
 

sandstream

Guest
Rolle Rotax skrev:
2613293 Hur kul tycker du själv det är att köra din hoj, men inte utnyttja mer en hälften kanske?
Tycker du att du nyttjar den max, varför kör du inte i world Superbike och spöar Max och Alex etc?
Vad svamlar du om :va
Hur mycket jag utnyttjar min nuvarande hoj har du säkert ingen aning om men hur det skulle kunna vara relevant för en eventuell provkörning av en drömhoj är jag inte riktigt med på :va
Antar att du är medveten om att tvåtakts 500:a är lite mer svårkörd jämfört med dagens MotoGP-hojar, eller?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top