elwe
Att veta och kunna är inte samma sak ...
Ok ... 1976 kom monoshock-ramen och jag vill minnas att den var den första med original skivbroms.Boris JR skrev:2611801Ser inte vilket chassie du har och är inte direkt bevandrad i årsmodellerna då det är saker som härstammar från min faders tid. Den av hans moppar jag provkörde var sista årsmodellen man hade stor trumma fram, chassiet vred sig så mycket att jag trodde jag kört av ett ramrör.
Gigantisk trumma är apsvårt att dosera jämfört med moderna racebromsar som jag är uppväxt på. Inget, Inget, Inget, framhjulslås........
Slutsats: De som kan köra fort på dessa bestar är hjältar
Den på bilden är en 74:a eller 75:a och jag gjorde själv skivbromsen från ett exklusivt material som knappt gick att svarva i. Det såg mest ut som om man svetsade, inte svarvade
Materialet hade jag fått av en racekompis som jobbade nattskift på Avestabruket. Han gick ut en natt och skar loss en rondell och enl uppgift så lös det upp hela Avesta.
Ett par veckor efter jag fått rondellen så träffades vi igen i nån depå. Han berättade att det var ett j-a liv om vem som hade snott en bit ur en plåt som kostade 8000 kr/kg!! Det var på 70-talet när en vanlig årslön var ca 30 000.
Trummorna var på 260 mm och hade 4 "leading shoes". Bristen på "trailing shoes" gjorde dem mycket aggresiva och de tog bättre än den tidens skivor, men ändrade sig en hel del med temperaturen. De blev ännu ilsknare ju varmare de blev om man inte valt fel belägg som glasade.
De som bromsade omkull sig (ganska många) hade som regel svarvat in backarna fel. Det skulle vara 0.3 mm spel och de som satte upp skölden i svarven och körde backarna till 259.7 mm låg pyrt till.
Det som hände då var att man fick en liten anläggningsyta vid den delen av backen som träffade trumman först. Detta ville tippa backen ännu mer mot trumman och värre blev det när trumman blev större pga värmen.
Man riskerade då att nå "Sprag Mu Value", dvs där bromsen självlåser och bara kan lossas genom att hjulet rullas bakåt.
Vi som gjorde rätt satte upp skölden i en svarv, la emellan 0.3 mm mellan bromsback och bromsnock och svarvade till 260 mm. När distansen togs bort fick man 0.3 mm spel vid backens ena ände och mycket mindre i backens abutment end. Hela beläggets yta lades an mot trumman när allt var kallt, men även här fick man lite servo vid varm trumma. Den självlåste dock aldrig och var rimligt ok att hantera ... alla hade ju samma problem
Ja, appropå en trumbroms liv då ...
I länken visas en animation med en trailing och en leading shoe, dvs den vanliga setup:en Notera tippningen utåt som leading shoe gör.
http://auto.howstuffworks.com/drum-brake1.htm