Vilken gammal racehoj skulle du vilja köra?

bruksmc

Suzuki-Bosse
Gick med
10 Dec 2006
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki 750 GSX-99
Ja varför inte en gammal Norton eller en AJS som gick på banorna på 50 och 60-talet. Vilket ljud, ojojoj! Eller varför inte en Mv Agusta av åsrmodell äldre. Hej då.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
WebGringo skrev:
2694244 TZ = RD ?

Olika benämningar mellan länderna, eller vad är det för skillnad mellan dessa ?

TZ = Yamahas RACEhojar, från 125, 250, 350, 500, 700 och 750 var väl storlekarna dessa fanns i. De har gjort en 50 också men det är en ren fabriksprototyp och heter någonting annat vad jag vet.

RD = gathojarna, i bästa fall liknar de räjsern om man kisar. Ingenting är likadant.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
WebGringo skrev:
2694244 TZ = RD ?

Olika benämningar mellan länderna, eller vad är det för skillnad mellan dessa ?
RD heter RZ i USA mfl länder
 

Jay-Jay

Poser MC
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
ktm
prova

Denna skulle jag vilja prova , den sägs dock vara svår att kontrollera och kräver en skicklig förare.
 

Bifogat

  • garage.jpg
    garage.jpg
    62.7 KB · Visningar: 91

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
WebGringo skrev:
2694244 TZ = RD ?

Olika benämningar mellan länderna, eller vad är det för skillnad mellan dessa ?
TZ är senare beteckningar på Yamaha:s produktion racers.
250 Hade luftkylda TD1, TD1b, TD1c, TD2 innan de vattenkylda TZ250 kom. Kommer inte ihåg om det fanns en TD3.
350 De luftkylda hette TR2, TR2b och TR3. Jag hade en TR2b 72/73. Sedan (1973) kom TZ350 som var vattenkyld så jag skaffade en sådan -74. Fördelen var att de bibehöll effekten hela racet och mattades inte pga värme som de luftkylda gjorde. 1976 kom TZ350 med monshock-dämpare. Med den tidens mått en suverän hoj som man ibland kunde köra ett helt race med utan tank-slappers :)

Det fanns massor av olika eftermarknadsramar och de flesta var bättre än original-yammans ram, men de kostade en massa pengar ...
Kolla denna länk för förstå hur stor marknadsdel Yammorna hade:
http://www.tz350.net/aftermarket_frames.net.htm
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top