Först och främst så är oförsiktigt högtryckstvättande ett av de snabbaste sätten att förstöra en mc. Det är mycket lätt att råka trycka in vatten i hjullager, svinglager, styrlager, elektronik och att förstöra glaset till bakljuset etc.
Vilket tryck den som mest klarar av är inte så värst intressant för hemmabruk. Vattenmängden är ofta intressantare.
Inbyggd slangvinda är inget jag skulle betala några extra pengar för. De få erfarenheter jag har av det är att den ganska hårda slangen kan vara trög att rulla upp på en liten vinda och det är lätt att det blir onödiga påfrestningar där slangen kopplas till maskinen om kopplingen är av dålig konstruktion. Likaså finns risken med en "liggande" modell av högtryckstvätt att man går och drar i slangen för att flytta tvätten efter sig (om den har hjul alltså), vilket sliter på slangen och slangkopplingen vid maskinen i onödan.
Angående tillbehör så finns det mycket som låter smart men som inte fungerar så värst bra i verkligheten. Farsan har till sin högtryckstvätt: terasstvättare, avloppsrensare, fordonsborste, standardmunstycke och något munstycke med roterande stråle. Det roterande munstycket har gått sönder, terasstvättaren samlar i stort sett bara damm och avloppsrensaren används någon gång med några års mellanrum (är dock inte i närheten av så effektivt som att ringa en spolbil som får fixa ens avloppsbehov). Fordonsborsten används nästan varje gång han tvättar bilen och standardmunstycket täcker de flesta andra behov han har av högtryckstvättande. Den enda gången jag använt den högtryckstvätten för mc-tvättande var en gång för att få bort någon envis gegga från grenröret på en hoj.
Nu har du inte skrivit något om din budget, men skippa de allra billigaste. Sikta på något märke som är känt för att tillverka högtryckstvättar. Alltså t.ex. Nilfisk eller Kärcher. Dels för att de vet vad de pysslar med, men även för att det finns folk som kan laga de om det behövs (pressa på en ny slangkoppling på slangen eller något). Från ca 2000kr kan man hitta vettiga modeller som klarar de flesta villaägares behov. Uppåt 4000 kanske en lite häftigare modell, eventuellt med toppstycke av mässing, och toppstycke av mässing brukar väl räknas som fin skit om jag inte missminner mig. Så mycket över 4000kr finns det nog ingen anledning att gå för hemmabruk.